Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT = Bosch?  (läst 1154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
IVT = Bosch?
« skrivet: 13 januari 2008, 21:16:24 »
Slänger ut en liten fråga.

Ska IVT försvinna måntro? Såg på Boschs hemsida att de nu ska börja sälja VP. Det verkar som de kommer från Tranås. Det är väl där man tillverkar IVT. Men det kan ju vara logiskt, IVT ingår ju i Bosch koncernen.

Inte för att det spelar roll egentligen, det är ju samma pump, annat namn bara.

Något att dryft så här på söndagkvällen.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad spikers_corner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT = Bosch?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2008, 12:29:40 »
Lite närliggande, jag hade tänkt läsa om Autoterm igår , men surfar man till Autoterm.se så hamnar man hos Bosch. Inte så konstigt i.o.f.s då Autoterm=IVT=Bosch numera.
Men då jag lyckats leta mig fram till sidan med handböcker. så var alla märkta som utgångna.
Måntro blir det omöjligt att köpa en "Autoterm-Bosch" på "rot" i fortsättningen.
Nyköpt hus 150 kvm , 2 vÃ¥n + källare (50+50+50).  Byggt -36, renoverat -68. . Direktel, hÃ¥ller pÃ¥ byta mot golvvärme. LadugÃ¥rd 96 kvm, där jag vill bygga garage + snickarbod. Energiförbrukning 071126-080118 -> 3398kWh, 15 grader inne. Ã…rsförbrukning okänd.   UmeÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!