Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningsgivare arbetstank kopplas hur?  (läst 2325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Framledningsgivare arbetstank kopplas hur?
« skrivet: 04 maj 2011, 20:09:30 »
Driftsätter precis min anläggning med Diplomat Duo med Extendertank. Jag vill koppla in framledningsgivaren efter den yttre cirkpumpen och inte använda den interna givaren som ju jobbar mot tanken. I installationsanvisningen står det att den ska kopplas mot IO-kortet plats T3. Problemet är att jag inte kan hitta det. Det borde ju iofs gå att bara koppla bort den interna som sitter på 301-302 och köra på den platsen men vad jag förstår ska man inte göra så. Någon som har koll?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningsgivare arbetstank kopplas hur?
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2011, 08:00:42 »
Det borde funka att koppla den mot 301-302 tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Framledningsgivare arbetstank kopplas hur?
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2011, 13:14:29 »
Ska in på T3 sen ska bufferttank aktiveras i menyn så kommer "SYSTEMFRAMLEDNING" vara synligt i displayen
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningsgivare arbetstank kopplas hur?
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2011, 13:36:08 »
Ska in på T3 sen ska bufferttank aktiveras i menyn så kommer "SYSTEMFRAMLEDNING" vara synligt i displayen
Ok! Var exakt sitter T3? Jag hittar inget. Så jag låter bef framledningsgivare sitta kvar alltså?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningsgivare arbetstank kopplas hur?
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2011, 19:40:37 »
Ok. Jag hittade den bakom en svart täckplåt! Men får inte upp något i systemmenyn. Förmodligen måste man koppla in en termostat på T2 också(bufferttemp) för att funktionen ska triggas? Vad är det för termostater internt? NTC 22k?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!