Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?  (läst 14322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« skrivet: 19 februari 2005, 08:39:14 »
Hej
Bor i ett hus byggt 1957, ganska välisolerat, 120 kvm boyta,  2 äldre personers hushåll.
Vill ha en värmesystem med möjligheter,  är som gammal tekniker / konstruktör ganska bevandrad i teknik
Vill gärna ha rekomendationer på en bra kombination el-panna och luft-vattenpump.
Bor på ett vattenskyddsområde därför kan jag ej borra.
Kravet är också en väl fungerande serviceorganisation bakom produkterna.

M V H
Arne
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 14:30:40 av arnen »
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2005, 09:46:01 »

Kravet är också en väl fungerande serviceorganisation bakom produkterna.


Jaha ja....då finns det bara ett märke kvar då !!!!! ;)
Din vän i nöden.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2005, 10:04:34 »
Jag tror SILVER menar att NIBES serviceorganisation fungerar. Han vet för han jobbar där har jag fått för mig.

Nu är det en vecka sedan jag skickade ett e-post till en tjänsteman på deras serviceavdelning.
Undrar om jag får svar????? ::)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2005, 10:09:50 »
försökte lägga in ett oberoende svar, som är upp till er att avgöra... ;D

Har hört av många som ringer att tex Ivt har väldigt få service-stationer. Därav låååååång väntetid.
Din vän i nöden.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2005, 10:11:08 »
Jag tror SILVER menar att NIBES serviceorganisation fungerar. Han vet för han jobbar där har jag fått för mig.

Nu är det en vecka sedan jag skickade ett e-post till en tjänsteman på deras serviceavdelning.
Undrar om jag får svar????? ::)

Vad är det du vill veta ? Kanske jag kan svara.... b00k
Din vän i nöden.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2005, 10:27:11 »
Följande skickade jag till Mats Edvardsson (mats.edvardsson@nibe.se) 9/2-05.
Hittade hans e-postaddr på Nibes hemsida. Jag hittade ingen addr till supporten. Så jag tog första bästa.

Hej !

Jag har en Nibe 1110-4.

Jag mäter lite temperaturer runt pumpen bla på sugsidan efter förångaren(vid
bulben).
När VP jobbar mot låga radiatortemperaturer (<35) ser jag att temperaturen på
sugsidan flukturerar snabbt (>+-0.5 grader). Se bifogad bild.

Har jag sk hunting?
Är det ett problem?
Kan en kyltekniker justera bort det?

Tacksam för svar.

/Alexander
PS. Givarnas abolutvärden ska tas med en nypa salt.


===============================================
Nu har Nibe svarat mig....

Hej

De pendlingar du har på suggasen är inget problem.

Med Vänlig Hälsning
Mats Edvardsson

NIBE AB
Box 14
285 21 MARKARYD
Tele: 0433-730 00 vx
Fax: 0433-73193
E-post: mats.edvardsson@nibe.se
« Senast ändrad: 21 februari 2005, 09:03:22 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2005, 10:50:30 »
Jag tror det är expansionsventilens arbetsmönster du ser, den styrs ju av en bulb efter förångaren (normalt).

Eftersom den styrs av en bulb kan man säga att regleringen sker med en ren P-regulator, en ren P-regulator "kan" inte hitta sin optimala arbetspunkt utan den kommer att öppna och stänga litegrann "runt" sin optimala arbetspunkt.

Min Nibe 7:a gör likadant, nu har jag inte mätt hetgastempen utan strömförbrukningen på kompressorn, och den mätningen uppvisar samma mönster, den ökar/minskar knappt märkbart, men dock, med ganska täta intervall. En topp på ca 0,2 A var 30:de sekund.

Man kan även höra på kompressorns ljud att den arbetar lite upp och ned i belastning.

Jag tror personligen att det är oundvikligt så länge inte en elektroniskt styrd expansionsventil används.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2005, 11:10:50 »
Finns länkar i en annan tråd som heter Hunting? startat av mig....
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2005, 12:28:15 »
Det blev mycket prat om Nibe.  ;D

För att nyansera bilden vill jag lyfta fram även CTC/Bentone som också gör luft/vatten pumpar.

Som jag beskrivit i tidigare inlägg så har jag fått all den service och mer därtill som jag behövde av både installatör och serviceorganisationen bakom.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

admin

  • Gäst
admin
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2005, 14:21:45 »
Hej
Bor i ett hus byggt 1957, ganska välisolerat, 120 kvm boyta, 2 äldre personers hushåll.
Vill ha en värmesystem med möjligheter, är som gammal tekniker / konstruktör ganska bevandrad i teknik
Vi gärna ha rekomendationer på en bra kombination el-panna och luft-vattenpump.
Bor på ett vattenskyddsområde därför kan jag ej borra.
Kravet är också en väl fungerande serviceorganisation bakom produkterna.

M V H
Arne


Vill du ha ett flexibelt system skall du kanske titta på en Euronom.

Du har dels en utedel och en väldigt flexibel tank, förberedd för det mesta du kan tänka dig.

Lite länkar.

http://www.euronom.se/pdfer/exotank0310.pdf
http://www.euronom.se/ny_pindex.htm

Annars finns:
IVT optima
Nibes 2010
CTC ecoair
Sanyo eco CO2 Nyhet!

Lycka till!

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2005, 14:39:16 »
Hej
Bor i ett hus byggt 1957, ganska välisolerat, 120 kvm boyta, 2 äldre personers hushåll.
Vill ha en värmesystem med möjligheter, är som gammal tekniker / konstruktör ganska bevandrad i teknik
Vi gärna ha rekomendationer på en bra kombination el-panna och luft-vattenpump.
Bor på ett vattenskyddsområde därför kan jag ej borra.
Kravet är också en väl fungerande serviceorganisation bakom produkterna.

M V H
Arne


Vill du ha ett flexibelt system skall du kanske titta på en Euronom.

Du har dels en utedel och en väldigt flexibel tank, förberedd för det mesta du kan tänka dig.

Lite länkar.

http://www.euronom.se/pdfer/exotank0310.pdf
http://www.euronom.se/ny_pindex.htm

Annars finns:
IVT optima
Nibes 2010
CTC ecoair
Sanyo eco CO2 Nyhet!

Lycka till!
Hej Rickard
Tack för ditt och alla andras svar även om ämnet spårade ut  från den usprungliga frågan.
IVT kan vi glömma direkt jag har alldeles för dåliga erfarenheter av detta bolag.
Kvar verkar då vara CTC och Nibe.
Frågan är ju hur pass bra Sanyos nya CO2 pump är, har hittat lite info och fått en del
underhandsinformation, men det vet ni kanske redan om priset som anges till 90 000 installerat och klart.
Ja det gäller att kolla
Tack för era synpunkter, även om det blev lite väl mycket Nibe
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

admin

  • Gäst
admin
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2005, 14:57:56 »
Sanyos nya bör vara ett rejält steg framåt, rent tekniskt och temperaturmässigt, du skall dock ta deras kalyler med en stor nypa salt. Varför då frågar du dig...

Jo, så vitt jag kan förstå använder de sig av årsmedeltemperaturen för att räkna ut vid vilken utetemperatur de gör sin COP-beräkning.

I verkligehet så krävs ju den allra största energimängden vid låga utetemperaturer = lägre än årsmedeltemperaturen, de besparingskalkyler de anger anser jag därför vara delvis falsk marknadsföring.

COP vid 0 grader kanske ligger på 3.0 (har inte kollat exakt) och vid -20 grader på 1.7.

Om de räknat med en snitt- COP vid årsmedeltemp 0 grader men man har 75% av energibehovet vid temperaturer i intervallet 0 till -20 grader så kommer deras besparingskalkyl att slå fel.

Oavsett detta så ger den högre COP än många av de tidigare luft/vattenvärmepumparna, dessutom tillverkar den ju faktiskt värme, med positiv COP till >-25 grader. (COP vid -25 är 1.4), den ger dessutom riktigt varmt tappvarmvatten (90 grader) vilket kan vara en fördel om man har ett stort tappvarmvattenbehov.

Osäkerheten kan väl främst tänkas ligga på att det är en ny produkt, varför man kan misstänka att vissa barnsjukdomar kan framkomma.
Detta är ju dock inget som man kan räkna med, den är ju faktiskt beprövad i japan sedan något år, i vart fall utedelen.

Prisbilden har fortfarande inte riktigt klarnat för denna värmepump.
Igår fick jag veta att en av mina bekanta hade fått ett pris på den, inklusive montering på 80000 kr.

I och för sig "Norrbottenspris" = lägre än i storstan, men ändå. Inte så mycket dyrare än de gängse luft/vattenvärmepumparna.

En svaghet kan även vara den uteffekt den ger, 4.5 kW kanske inte räcker vilket kan ge en sämre besparing än om du köper en 8 kW:are av annat fabrikat.
Nu är ju erat hus inte så stort, men 4.5 kW verkar vara lite väl snålt för att du skall få full energitäckning med enbart värmepumpen. Tillskottet sitter dock monterat i innedelen, så komplettering med det behövs inte.

Varför väljer du bort euronom?
« Senast ändrad: 19 februari 2005, 14:59:29 av Rickard »

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2005, 19:34:49 »
Jag skulle tippa på att ni behöver ca 7 kw
Din vän i nöden.

Ricky.B

  • Gäst
Ricky.B
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2005, 00:58:05 »
Varför väljer du bort euronom?

Euronom är SVINDYRA.... Färdig installation tror jag ligger i klass med bergvärme.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Vilken Luft-vatten pump ska man välja?
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2005, 07:12:25 »
Sanyos nya bör vara ett rejält steg framåt, rent tekniskt och temperaturmässigt, du skall dock ta deras kalyler med en stor nypa salt. Varför då frågar du dig...

Jo, så vitt jag kan förstå använder de sig av årsmedeltemperaturen för att räkna ut vid vilken utetemperatur de gör sin COP-beräkning.

I verkligehet så krävs ju den allra största energimängden vid låga utetemperaturer = lägre än årsmedeltemperaturen, de besparingskalkyler de anger anser jag därför vara delvis falsk marknadsföring.

COP vid 0 grader kanske ligger på 3.0 (har inte kollat exakt) och vid -20 grader på 1.7.

Om de räknat med en snitt- COP vid årsmedeltemp 0 grader men man har 75% av energibehovet vid temperaturer i intervallet 0 till -20 grader så kommer deras besparingskalkyl att slå fel.

Oavsett detta så ger den högre COP än många av de tidigare luft/vattenvärmepumparna, dessutom tillverkar den ju faktiskt värme, med positiv COP till >-25 grader. (COP vid -25 är 1.4), den ger dessutom riktigt varmt tappvarmvatten (90 grader) vilket kan vara en fördel om man har ett stort tappvarmvattenbehov.

Osäkerheten kan väl främst tänkas ligga på att det är en ny produkt, varför man kan misstänka att vissa barnsjukdomar kan framkomma.
Detta är ju dock inget som man kan räkna med, den är ju faktiskt beprövad i japan sedan något år, i vart fall utedelen.

Prisbilden har fortfarande inte riktigt klarnat för denna värmepump.
Igår fick jag veta att en av mina bekanta hade fått ett pris på den, inklusive montering på 80000 kr.

I och för sig "Norrbottenspris" = lägre än i storstan, men ändå. Inte så mycket dyrare än de gängse luft/vattenvärmepumparna.

En svaghet kan även vara den uteffekt den ger, 4.5 kW kanske inte räcker vilket kan ge en sämre besparing än om du köper en 8 kW:are av annat fabrikat.
Nu är ju erat hus inte så stort, men 4.5 kW verkar vara lite väl snålt för att du skall få full energitäckning med enbart värmepumpen. Tillskottet sitter dock monterat i innedelen, så komplettering med det behövs inte.

Varför väljer du bort euronom?
Hej Rickard
Tack för ett mycket uttömmande svar på min fråga om Sanyo co2
Javisst är det positivt att det händer något nytt i branchen, för en nyhet i ordets bemärkelse är det verkligen.
kan säker behövas också för att ruska om de producenter vi redan har i Sverige.
Min erfarenhet av Japanska produkter är mycket god, ett så pass högteknoligiskt land skulle aldrig, riskera
att tappa ansiktet genom att släppa ut en dålig produkt, så vi kan säkert med stor trygghet anta att Sanyos
ny luft-vattenpump kommer att fungera fint även i Sverige.
Jag har jobbat en del med Japanska företag och min uppfattning är glasklar när det gäller kunskap och
kvalite på deras produkter, outstanding.
Även Ahlsells som grossist borde ju vara en garant för en bra produkt.
Ska ta och kolla euronom också.
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!