Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkel styrning av cirkpump  (läst 1218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Enkel styrning av cirkpump
« skrivet: 25 augusti 2016, 14:52:55 »
Hej!

Jag har nu kopplat ihop en typ FLM mot min köldbärartank med en egen cirkpump. Det är ett batteri som är kopplat på avluften från FTX aggregaret. Inluften förvärms via luftspalten på söderfasaden. Problemet är att när det varken är kyl eller värmebehov inne så kan kb tanken bli varmare än 20 grader och bvp ska då larma(kommer testas idag då tanken nu är över 20 grader) när den försöker göra vv.

Lösningen är att starta bergvärmepumpens cirkpump som då kyler ner tanken. Så jag skulle vilja kunna starta cirkpumpen när en givare överstiger ett inställt värde och sedan stängas av efter en iställd tid, detta då den kallare brinen från borrhålet matas i botten av tanken och kyler ner hela tanken onödigt mycket innan temperaturen sjunker på mätpunkten. En enklare lösning är att stänga av cirkpumpen till FLM när den når tex 19 grader men då laddas inte borrhålet.

Jag är säker på att det är någon där ute som vet exakt vad jag behöver från elfa :) själv är jag kass på el och styr.

En bild från igår, då kylan dock gick från 08-20. Jag som trodde kylsäsongen var över och har kopplat in fasadsolfångaren, misstag :E
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!