Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 03 september 2006, 10:08:08 »

En fråga till...
hur skule ni andra göra med de förutsättningar vi har?
Installera bergvärme? Eller låta bli (och ta nån annan kortsiktig luftvärmepump eller ngt ist)...
Alltså, är det troligt att det är värt det i vårt hus? (kalkylerna tyder ju på det, men är vårt läge bättre eller sämre än genomsnittet, dvs hur såg andras kalkyler ut)?
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 15:46:11 »

verkar ju faktiskt som att en 9:a är att ta i i överkant. Även fast ivt:s nia verkar vara mer lik nibes sjua än vad ivt´s sjua är....


lånen får vi till 4.6 % om vi binder 10 år. Fast rörligt kanske är bättre...
amortering eller amorteringsfritt avgör vi själva

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 13:25:48 »

Kalkylerna är beräknade med utgångspunkten 28000 kWh i nuvarande förbrukning för värme och tappvarmvatten och nu skulle det fungera bra med en 5-7 kW värmepump.

Återbetalningstiden avgörs i stor utsträckning av hur du tvingas göra med eventuella lån, men skall ni bo kvar länge i huset så bör det bli en god investering, tänk också på att husets värde kan/bör stiga med 30-70 000 kr beroende på hur stor efterfrågan på hus är i kalix framöver. IKEA:s etablering i Haparanda bör väl ha gjort att huspriserna stiger lite antar jag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 13:22:15 »

Sedan med Nibes dimensioneringsprogram, samma förutsättningar men med deras 1230-6 kW.

(Har tyvärr inte IVT:s beräkningsprogram)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 13:08:32 »

Har gjort ett par nya kalkyler utifrån det jag nu fått se/veta, både angående mängden fönster dörrar och isoleringen.
Dessutom den oekonomiska golvvärmen...

Det ser nu ut så här.
Kalkylerna kommer...

Först med prestige, lån 150 000 kr, ränta 4.3%, löptid på lånet 10 år.

Värmepump 5 kW "godtyckligt fabrikat"

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 12:58:48 »

Citera
Kanske blir innerfönstren lite varmare med tätlist mellan men se upp för kondens.

Våra innerfönster blev märkbart varmare, "köldstrålningen" från fönstren blev märkbart mindre och påisningen som vi tidigare hade längst ned på våra föster vid sträng kyla (under -20 grader) blev klart mindre påtaglig.
Ingen kondens uppstod heller mellan fönstren.

Först provade jag med vanlig gummitätningslist mellan bågarna, lämnade en liten öppning längst ned och längst upp för att det inte skulle bli för tätt, detta resolterade dock i att hela fönstret blev till en luftvärmeväxlare, det måste ha stömmat rejält med luft mellan glasen för när vi torkade våra fönster på våren var de mycket skitigare mellan bågarna än vad de var in/ut-vändigt.

Det blev ett klart lyft med skummgummilisterna.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 02 september 2006, 11:41:00 »

Ursäkta ferlin att jag lånar tråden lite.
Såg att både gummilister och dammtätningslister fanns på classe.
Spelar det någon roll vilken profil man har på gummilisterna? Sc:,h

Rekommenderar o-list (rund). Inte nåt självhäftande tjafs som inte håller, inte häfta fast, fäst med tunn silikonsträng.

Kanske blir innerfönstren lite varmare med tätlist mellan men se upp för kondens.

Vi har stora tvåglasfönster överallt. Kommunens energirådgivare var här och tyckte att byte till treglas var prioriterad åtgärd. Glad att vi inte följde hans råd - korrekt tätade är det förvånande hur lite energi vi förlorar genom fönstren. Likaså har vi 5 cm isolering i väggen, och det fungerar också - utom vid hård vind + kyla. Enda goda råd han hade var att lägga till lite iso på vinden - vi får se när det blir av.

Vp var det stora lyftet.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 10:44:17 »

Bild är skickad till din mail (bvill inte lägga ut den så "offentligt")

Som framgår av bilden är det många, men små, fömster.

Framsida (den på bilden):
9 fönster, en balkongdörr (plan 2) och en dubbel ytterdörr (med fyra glas)

Baksida:
10 fönster, två balkongdörrar (en uppe och en nere...balkongerna ser ut som på framsidan)

Gavel 1:
4 fönster

Gavel 2:
3 fönster och en mkt otät dörr (ska bytas när/om vi hittar rätt strl)

Alltså många fönster (26 st) ...rätt många balkongdörrar (3 st)(känns som att de stjäl ännu mer energi än fönstrena) + desutom en dubbel ytterdörr och en dragig smal ytterdörr

Fönstrena har en tätningslist som ser ut att var ca 150 år gammal, denna hå¨ller vi nu på att byta. Ska dessutom testa ditt skumgummitips. I övrigt ser fönstrena ut att vara i bra skick för att vara 30 år gamla

Vad gäller väggarna så är de ganska dragiga tyvärr...

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 10:13:53 »

En bild är på ingående  :)

Vad gäller isolering så är väggarna ca 21-22 cm tjocka. Isoleringen får jag till ca 14 cm
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 10:01:57 »

Glömde säga att..vi är extremt tacksamma för all din hjälp

En till grej om vår förbrukning:

Vi har inte den mest ekonomiska golvvärmelösningen. Man bör ju ha mkt isolering under plattan för golvvärme, det har inte vi.
Vi har gamla 70-talsplattan utan isolering under. Sen har vi 45 mm isolering mellan platta och slingorna (+reflektorplåtar). För att undvika den fuktvandring som ett så dåligt isolerat golvvärmesystem kan orsaka har vi ventilerad luftspalt under isoleringen. Således kyls vårt golv mer än ett normalt golvvärmegolv. Desutom förlorar vi varmluft som sugs ner från inomhusluften till spalten vid plattan och sen ut...

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 09:45:04 »

Skulle du kunna ta en bild på huset och bifoga så att man får se om det är extremt mycket fönster (brukar kunna vara det på arkitektritade hus).

Vet du något om hur huset är isolerat.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 09:43:34 »

Om du inte har plats att sätta in en acktank tycker jag inte att du skall chansa på en för stor värmepump, det ger bara mer problem än fördelar.

Som jag ser det skall du inte sätta in större Vp än typ Nibe 1215-5, Nibe 1230-6, IVT C7, eller Thermia TWS 6.
Skulle jag ha fel i mina antaganden så kan det kosta dig runt 1000 kWh/år i högre elförbrukning än med en större värmepump, men köper du för stor värmepump kan du få problem med funktionen som i princip bara kan rättas till med en acktank vilket också kostar pengar.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 09:37:51 »

hmm...ännu mer att fundera på....... ???

Detta är verkligt inte lätt.

Är bara rädd att den tidigare förbrukningen inte stämer med vad vi skulle ha förbrukat (dels var det ju tomt i delar av huset (typ kallställt), dels var ju allt tomt ngn kortare period.)

Men man är nog uppskrämd av alla som har 44000 och liknande...fast vårt hus är ju iofs mindre än många av dessa hus.


Verkar ju iaf som att det drar mindre än vi befarar när man ser den där kalkylen...


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 09:27:18 »

Enligt beräkningsprogrammet Prestige så borde ett hus i ert hus storlek beläget i "haparanda" (närmaste ort) förbruka ca 23 000 kWh/år för värme och varmvatten. Det är en siffra som korrelerar bra emot den tidigare totalförbrukning du anger, och om det stämmer så borde en värmepump på 5 kW och ett borrhål på runt 150 meter vara mer rätt.

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 09:17:47 »

Tack, det där var en bra förklaring av sammanhangen. nu förstår jag lite mer.

Vi har inget Älvsbyhus. Huset är arkitektritat lösvirkeshus.

Vad gäller förbrukningen så vet vi att tidigare ägare hade mellan 23-28000 de senaste 5 åren. Under den tiden fungerade huset som ett tvåfamiljshus. Ena lägenhten var tom i princip hela tiden (= ca 65 % av nedervånningen). I den andra lägenheten (resten av huset) bodde det folk nästan hela tiden (nån kortare period var även den tom mellan olika hyresgäster). På den tiden var det direktverkande el överallt.

Hushållselssiffran kommer av faktisk förbrukning under sommaren (då uppvärmningen varit avstängd). Vi förbrukar då mellan 11 och 20 kwh per dygn, ca 14-15 i snitt. Däremot lär det ju gå mer på vintern med motorvärmare (1 bil) och mer belysning.
Vi har helt nya vitvaror (alla) och har sällan apparater på stand-by. Dock står datorn på nästan jämnt.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 08:41:19 »

Vad jag menar med lite tur, är att du måste förstå att en överdimensionerad värmepump ALLTID måste få arbeta mot hela ert uppvärmningsystem för att få rimligt långa gångtider, låter du termostaterna i golvvärmesystemet och radiatorer hjälpa till att reglera tempen i huset så kommer det att förekomma rätt ofta att dufår ett kraftigt begränsat flöde i ditt system, detta innebär i sin tur att temperaturen i systemet snabbt stiger till "kritiska" nivåer.

Om du bara förstått hur en värmepump fungerar och vet hur du skall göra för att optimera dess drift så bör det dock gå bra.

För att förtydliga mina farhågor kan jag förklara min grund till detta så här:

Golvvärme brukar ha en maximal effekt om 50 W/m2, ditt golvvärmesystem är så vitt jag förstår 90 m2 och kan därför bara avge 4.5 kW.
Den värme en övervåning förbrukar brukar ligga i området 30-50% av en bottenvåning, för att hålla er övervåning varm skulle det således räcka med 1.35 - 2.25 kW, sammanlagt alltså 5.85- 6.75 kW.

Nu har ju kanske er golvvärme lite energiförluster även nedåt, och er vindsvåning kan läcka mer energi än en vanlig vindsvåning, men att sätta in en 9 kW värmepump i ett hus som rimligen borde kunna värmas helt av en 7-8 kW värmepump låter definitivt som lite overkill.
Kom ihåg att man normalt dimensionerar en värmepump för ca 60-70% effekttäckning, ett hus med ett max effektbehov om 10 kW brukar således normalt utrustas med en värmepump på 6-7 kW.

Enligt mina beräkningar borde ert hus inte förbruka mer än runt 7 kW för uppvärmningen, till detta kommer tappvarmvattenvärmningen men ändå.
Jag måste säga att jag är tveksam över er förväntade energiförbrukning för värme och tappvarmvatten, kan en hög hushållselförbrukning spöka?

Vad har ni för hus, Älsvbyhus?
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 02 september 2006, 07:51:44 »

Har nu tre pumpar att välja på:

1.IVT HT Plus C7, borrhål 175 m (aktivt djup) (A) / eller C9 med ca 190-200 m aktivt hål (B)

2. Termia Diplomat TVS 8, borrhål 180 m (totalt djup, aktivt = ca 160)

3. NIBE fighter 1217 7, 140 m aktivt borrhål

Priset är ungefär detsamma på ala tre offerterna, frånsett att IVT alt B är några tusenlappar dyrare (fyrsiffrigt)

Synpunkter?

Detta med fönstrena låter mkt bra. Vi har sedan tidigare påbörjat tätning mellan karm och båge. Nu ska vi genast införskaffa lite skumgummilist oxå.

Ngn fler som har synpunkter på våra offerter? Blir det mkt för stort?
"med lite tur kan det fungera även utan acktank.!"
Tänk om vi inte har lite tur...? :-\
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 00:24:15 »

Nej, minimal, se bara till att de tätar ordentligt så att du undviker drag.
Skrivet av: puttrik
« skrivet: 02 september 2006, 00:23:05 »

Ursäkta ferlin att jag lånar tråden lite.
Såg att både gummilister och dammtätningslister fanns på classe.
Spelar det någon roll vilken profil man har på gummilisterna? Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2006, 00:11:20 »

Vi hade kopplade tvåglasfönster (har) när vi köpte vårt hus, inga tätningslister fanns...

Vi började med att sätta tätningslister av gummi mellan båge och karm, satte sedan detsamma mellan de två glasen (bågarna), men det ledde till kondensproblem...

Sedan tog vi bort dessa gummilister (mellan bågarna) och ersatte dem med dammtätningslister, alltså "skummgummilister" som kan andas, men gör så att inget drag uppstår mellan karmarna. (mellan de två glasen)
Vi märkte en klar skillnad, och om man gör det så borde det spara en hel del.

Lösningen är allstå "tät" gummilist mellan karm och båge och skumgummilist mellan fönsterbågarna, om man känner skillnaden så borde det spara en hel del.   PROVA!

Hör gärna av er med de erfarenheter ni får av detta.
Skrivet av: puttrik
« skrivet: 01 september 2006, 22:07:17 »

Rickard SNÄLLA dela med dig dina tips om tvåglasfönster! studs
Sitter själv och funderar på att köpa nya lister till alla fönster hemma.
Fönstret som är värst känner man hur det drar ifrån när man sitter i soffan framför. :'(
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 18:55:57 »

Verkligen tur att vi sprang på detta forum måste jag säga.

Ivt-snubben är nog den som inger mest förtroende. Är 9-an att föredra av ivt´s pumpar alltså? Eller 7:an i kombination med isolering?
Termias pump är den jag känner verkar bäst (ren magkänsla mest) men det är lite väl struligt med deras offert tyvärr...
Vilken djungel  :D


Vi har ju ett rätt otätt hus men det är ju väldigt svårt att veta ngt om förbrukningen. Vi har såna fönster, vad har du för tips?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 september 2006, 18:31:01 »

IVT 9, Nibe 1215-7 och Thermia 8 ligger rätt nära varann, det var därför jag rekomenderade Thermian.

IVT:s 9:a är definitivt i största laget för er, men med lite tur kan det fungera även utan acktank.

Fördelen med IVT:s hysteresregulator, vid överdimensionerade anläggningar, är att framledningstempen aldrig tillåts bli lika hög som den blir på en Nibe eller en Thermia, det beror helt enkelt på skillnadera i reglerfilisofi, IVT:n kommer däremot att få fler start/stopp en Nibe och Thermia.

Således kommer det att bli som följer:

Väljer du IVT:n så kommer du att få många start och stopp, lite högre COP men kanske lite kortare livslängd.

Väljer du Thermian eller Niben så kommer du att få lite lägre COP men kanske/antagligen lite längre livslängd.

Ekonomiskt sett tror jag det är på ett ut, jag tycker därför att du väljer den som inger dig mest förtroende, den besparing du gör kommer inte att skilja mer än ca 1000 kr/år oavsett vilken värmepump du väljer.

Jag tycker inte du skall oroa dig över att du tagit i för lite på din elförbrukning, jag tror faktiskt att ni förbrukar mindre än vad du tror, och skulle det inte stämma så är det lika effektivt att tilläggsisolera som att köpa större värmepump.

Jag har en del små knep som ni kan ta till om ni har kopplade tvåglasfönster som spar en del, vilken typ av fönster har ni, och vilken typ av hus har ni?
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 17:42:18 »

Apropå pumpar...
Jag trodde exv Nibe 7 har typ samma avgiven effekt som ivt 7...men så är det inte va????

Nibe 7 verkar ju snarare motsvara en ivt 9 (eller rättare sagt ivt 8.5 om det hade funnits) i avgiven effekt...

Varför är det så?
Alltså är ju alternativ 3 mer likt 1b än 1a fast modellbeteckningarna skulle tyda åp motsatsen??
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 17:35:36 »

Ja det här är inte lätt alls  Sc:,h

Ack.tank har vi inet plats med tyvärr.
Annars lät ju ditt förslag som en bra lösning.

Vi har börjat luta lite mot 1A eller 1B.
Vad är egentligen nackdelarna m för stor eller för liten pump?

Som jag förstått det är 7:an lagom för den förbrukning vi gissat, men att vi är rätt nära gränsen till att behöva 9:an. Kanske bra med 9:an då eftersom vi knske drar mer än vi tror? Eller så kanske det är dumt att överdimensionera och förlora del av vinsten på det?


Med 7:an är pumpens beräknadfe elförb 9500 per år (tillskott = 1300)
Nettoenergibehov har i den offerten uppskattats till 28000
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 01 september 2006, 17:20:25 »

Har nu tre pumpar att välja på:

1.IVT HT Plus C7, borrhål 175 m (aktivt djup) (A) / eller C9 med ca 190-200 m aktivt hål (B)

2. Termia Diplomat TVS 8, borrhål 180 m (totalt djup, aktivt = ca 160)

3. NIBE fighter 1217 7, 140 m aktivt borrhål

Priset är ungefär detsamma på ala tre offerterna, frånsett att IVT alt B är några tusenlappar dyrare (fyrsiffrigt)

Synpunkter?

Borrhål kan du aldrig få för mycket av. Det är värt ca 300:-/m med slang och brinefyllning alt 1/B är således värt 4.500:- till 7.500:- mer än 1/A bara för borran. Sedan är C9:an några tusingar dyrare än C7:an. Eftersom ditt värmebehov är svårbedömt är det bättre att överdimensionera än att underdimensionera. ...men en överdimensionerad VP utan acktank kommer precis som Rickard mfl. skrivit att ge dig många start/stopp på VP:n därför att den snabbt kommer upp till inställd frånslagstemp på värmebäraren, (volymen är ju så liten) jämfört med en pump som får kämpa sig upp till denna temp. Felet ligger i att du alltid under någon del av året kommer att hamna där även med en "lagom" VP. När det är som kallast får den den mindre pumpen däremot alltid jobba skiten ur sig.

Med risk för att vara tjatig heter lösningen acktank, som ju genom sin stora volym, jämnar ut driftläget för pumpen.

Utan att värdera märket IVT mot de andra, hade jag tagit 1/B och en acktank. Du skerv väl att du hade plats, eller  var det nån annan tråd? (knöligt att backa och kolla medan jag skriver).

Så nu har du tre förslag 1/B, 2 och 3 ....vad glad och säker du måste känna dig? Sc:,h

Hur man än vänder sig har man rumpan bak....
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 16:53:34 »

Termian kostar ungefär samma, däremot har vi än så länge vissa luckor/oklarheter i offerten värr :(
Annars verkar termia vara ett pålitligt märke?

Om man ser på IVT, är det alltså så att 7:an torde räcka för oss? Vi är ju livrädda att underdimensionera...och samtidigt verkar det ju som att man förtar en del av "vinsten" gm att överdimensionera pumpen oxå...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 september 2006, 16:21:29 »

Nibe 1215-7 är samma värmepump som jag har, den fungerar bra och har en beprövad kompressor.
Alla värmepumpar (nästan samma) du räknar upp finns med i testet som råd och rön gjorde för en tid sedan, tag gärna en titt på det med.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 september 2006, 16:18:39 »

Om Thermian inte kostar mer skulle jag välja den, den ger dig mer tappvarmvatten än de övriga, borrdjupet är bra.
Thermia brukar dessutom inte krångla speciellt mycket.
Tag gärna referenser från andra köpare på din installatör.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 01 september 2006, 16:00:28 »

Har nu tre pumpar att välja på:

1.IVT HT Plus C7, borrhål 175 m (aktivt djup) (A) / eller C9 med ca 190-200 m aktivt hål (B)

2. Termia Diplomat TVS 8, borrhål 180 m (totalt djup, aktivt = ca 160)

3. NIBE fighter 1217 7, 140 m aktivt borrhål

Priset är ungefär detsamma på ala tre offerterna, frånsett att IVT alt B är några tusenlappar dyrare (fyrsiffrigt)

Synpunkter?
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 30 augusti 2006, 21:44:23 »

Skulle gärna ta del av era synpunkter på följande:

Förutsättningar: Villa 2-plan, byggår -76, Norrbotten, ca 180 kvm (90/plan), ca 20 grader innetemp, vattenburen golvvärme på nedre plan, direktverkande el på övre plan. Förbrukning ca 31 000 kwh/år (möjligen något mer)

Fråga nummer 1: Tycker ni det är "värt" att investera i bergvärme + konvertera till vattenburet på övre plan i detta hus? Det finns ju andra alternativ som är billigare (pelletskamin tex). Jag vet att detta i mångt och mycket handlar om smak/tycke men jag slänger ändå ut frågan  --/

Fråga nummer 2:

Fått offert enligt följande:

Konvertering till vattenburna radiatorer (7 st lågtempererade) på övre plan, installation av en IVT HT Plus C7, borrhål 175 m (aktivt djup) + all nödvändig rördragning mm



Det finns flera olika sätt att räkna på, jag ska ge dig ett inte så vanligt resonemang, andra kan hjälpa dig med årsvärme och täckninggrad och vad det heter, det finns formler för det som du hittar här på forumet om du letar.

Du räknar med 26-28.000Kwh i uppvärming och tappvarmvatten för året.

Säg att 20.000Kwh är upvärming. Uppvärming har du oktober till april eller 7 månader om året. Pumpen kan tillverka om den går dygnet runt 7*24*30*7 = 35.000Kwh under denna tid. Det är OK om det vore jämn belastning under hela denna tid. Men jämnt är det inte.

Av dessa 20.000Kwh går 15.000 åt under de tre kallaste månaderna då får pumpen gå 24 timmar per dygn för att få ihop till 15.000Kwh.

Att den inte klarar sig under de allra kallaste nätterna utan tillskottsvärme från en kamin eller elpatron spelar ingen roll, men jag tycker att pumpen är underdimensionerad om den måste gå 3 månader i sträck - oavbrutet, för att klara värmen under vintern. Då har jag ändå inte räknat med tappvarmvattnet på 650Kwh/mån, jag skulle satsa på nästa storlek 9Kw, och dessutom komplettera med en frånluftsmodul, en fläkt och en värmeväxlare för ca 10.000:- som dels ventilerar ditt hus, dels förvärmer vattnet som kommer från borrhålet från kanske -1 ºC till + 6-8 ºC, det förbättrar VP:ns COP (verkningsgrad) från kanske 3 till 3.7 eller så i snitt och förlänger livet på din borra.

Nu kan du naturligtvis klara dig med den mindre pumpen, men då måste du stöda den med en kamin eller elvärme, annars kommer den inte att hålla 10 år....
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 30 augusti 2006, 16:32:42 »

Tack för ett mycket bra svar, helt klart tänkvärda saker du nämner..det blir ju lätt att man stirrar sig blind på de siffror som tillverkarna går ut med, lätt att bortse från de saker du tar upp i kalkylen.

Tyvärr har vi inte tillgång till gratis ved el dyl men där skulle vi ju iaf behöva investera i en panna mm, förvisso en betydligt mindre investering men dock. Värt att veta i är kanske att det inte finns ett pannrum i huset.

Ett alternativ vi funderat på är pelletskamin, nackdelen med det är att vi inte kan använda golvvärmen (förutom med vattenmantlad då, men som sagt..inget pannrum = inget bra ställe att placera den på) + "besväret" med att köpa/bära/fylla på pellets.

Jag skulle uppskatta att vi gör av med ca 3500kwh/år i hushållsel.

Skulle du säga att 7kws pump är för lite för våra behov?
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 30 augusti 2006, 15:52:11 »

Trevligt att det blir diskussioner i tråden, men jag vet inte om jag fått så många svar på ursprungsfrågan?

1. Bra investering att sätta in BV?
2. Synpunkter på specen på offerten

Det beror på så mycket.

T.ex. Elpriserna under VP:ns livslängd?, VP:ns livslängd?, har du billig tillgång till annan energi som ved?
Hur stor del av din elförbrukning går inte till värme och tappvarmvatten?
Hur ser beskattningen ut framledes av BV i fastighetsskatten, hur stora bidrag för att konvertera från direktel till andra energislag kommer vi att ha?

Men för ett hushåll kan kalkylen kanske se ut så här

Direktverkande el för uppvärming och tappvarmvatten 25.000Kwh/år

Besparing i ett lågtempsystem med fläktkonvektorer och golvvärme (30-35 ºC istf 50-55 ºC) kanske 16-17.000:-/år vid ett totalt elpris på 1:-/kwh.

Borrhål 50.000:-
VP 50.000:-
Fläktkonvektorer 25.000:-
Installation 25.000:-
Summa 150.000:-

Avskrivningstid VP+Installation 10 år = 7.500:-/år
Avskrivningstid element 25 år = 1.000:- år
Avskrivning borrhål och slang 50 år = 1.000:-/år
Summa avskrivningar 9.500:-/år

Finansieringskostnader vid ränta på 5% under resp utrustnings avskrivningstid som annuitet
VP+Inst  1.875:-/år
Element  625:-/år
Borra 1.250:-/år
Summa finansieringskostnad 3.750:-

Total kostnad 13.250:-/år
Total besparing ca 4.000:-/år

Får du bidrag eller kan ordna saker billigare förbättras naturligtvis kalkylen, få du haverier utanför garanti & försäkring eller räntan blir högre än 5% försämras kalkylen. Går elpriset upp mer förbättras kalkylen osv.

Bättre än så här är det svårt att bedöma hur det ser ut i ditt fall.

Hoppas du blev klokare - men kanske blev du inte gladare, - många tror nog att besparingen är större än 4-5.000:- om året, för att dom inte räknar på avskrivningar, service och finansieringskostnader. Men på några år blir det ju stora pengar.

Besparingen ser nog lika dan ut i kronor ungefär, oavsett om du behöver längre borra och större pump.

Däremot är det ju viktigt att du inte tar till för liten pump, så att den slits ut i förtid och för kort borra, så att den fryser ihop helt.

Att du sedan när du blivit energimedveten - och kanske gör besparingar genom att isolera, täta och ventilera bättre i framtiden är bonus.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 30 augusti 2006, 14:51:23 »

OK Nisken. Missade acktanken.
Skrivet av: Mia97
« skrivet: 30 augusti 2006, 14:34:34 »

Vi har oxå direktverkade på en planet och går i samma funderingar som du.

Vi funderar lite på en fläktkonventor på övre våningen istf att dra in en massa radiatorer...
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 30 augusti 2006, 14:15:19 »

Nisken:
Termostater går bra. Håller med dig. Men  du måste i alla fall ha ett visst antal radiatorer med fritt flöde.

Nej det förstår jag inte, varför det? Om jag har en acktank emellan kan ju VP:n slå av när tempen nått BÖR-värde och gå igång när tempen sjunkit lagom mycket under detta BÖR-värde. En egen cirkpump som har variabelfart (du ställer i önskat tryck inte flödet) går fortare när många termostater öpnnar och stannar helt när alla stängt. Då stänger den av sig själv på sommaren.

Själv har jag rumsgivare med måttlig kompensationsfaktor och termostater i något söderrum och källarrum.
Resten fritt blås. Det ger perfekt komfort. (en fast strypning vet aldrig om solen gassar in)

Min kommentar inline i kursivt
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 30 augusti 2006, 14:03:40 »

Trevligt att det blir diskussioner i tråden, men jag vet inte om jag fått så många svar på ursprungsfrågan?

1. Bra investering att sätta in BV?
2. Synpunkter på specen på offerten
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 30 augusti 2006, 13:31:01 »

Nisken:
Termostater går bra. Håller med dig. Men du måste i alla fall ha ett visst antal radiatorer med fritt flöde.

Själv har jag rumsgivare med måttlig kompensationsfaktor och termostater i något söderrum och källarrum.
Resten fritt blås. Det ger perfekt komfort. (en fast strypning vet aldrig om solen gassar in)
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 30 augusti 2006, 13:22:20 »

Jag har konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet. Golvvärme nere ca 60 m2 samt 6 st radiatorer på övervåningen. Till detta så satte jag in en Nibe 1230-8 samt grävde ner 2*300m slang.
Kalaset gick på ca 125'-130'.

Eftersom du redan har golvvärme men måste borra istället så gissar jag på att du hamnar på ungifär samma pris, kanske något över. Ditt hus är ju lite större så vi säger 135'-140'


Fast här var det ju bergvärme 175m aktivt hål är nog vanligen dyrare än att gräva ner 600m slang? Fast det är klart jag vet ju inte dina grävförhållanden och om du köpte in den tjänsten till markandspris eller grävde själv.

Överhuvudtaget borde en offerttråd startas för att ge forumets läsare en vettig överblick att jämföra sina egna offerter.

Bra idé - sagt och gjort....
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 30 augusti 2006, 13:18:15 »

Vid 20° inne åker fleecetröjan på, även för mig. Vi ligger nog normalt närmare 23° än 22°.

I morse hade vi 22° inne, och innegivaren till VP :n visade 21.3°. Jag sitter fortfarande med en tröja på.  :-X

Jag har inte hittat rätt inställning för sommardrift än. Efter att jag ändrat till 24 timmars medelvärde och 16° för sommardriften har den ännu inte gått över i värmedrift, trots att det var ca 10° i morse. Jag höjde tempen till 17°, få se om det blir bra.


Det där är ett av bekymren med att låta en central tempgivare styra VP:n centralt. Fasta instrypningar kan vara knepigt att hitta rätt kurvor för. Godtagbart medelvärde kan ju fås genom för varmt i några rum och för kallt i andra. De fasta instrypningarna der just en fast fördelning mellan olika rum och kan inte ta hänsyn till vädervariationer som tillfällig solinstrålning, att vissa rum är mer utsatta vid stark blåst från ett visst håll, snödrev vid vissa väggar som isolerar mot strängkyla osv.

Jag vet att jag är nästan ensam om att vilja ha termostater i varje rum för att enkelt kunna skruva fram rum för rum det jag vill ha. Går inte skriker de konservativa i detta forum - går visst säger jag och i varje fall han på Thoréns VP - sätt dit en lågtempacktank emellan VP:n och värmegolv/konvektorer så kan du ha så många termostater du vill. Dessutom får du färre stopp/start på kompressorn vilket är gynnsamt för dess slitage.
Skrivet av: Gla
« skrivet: 30 augusti 2006, 13:01:47 »


Fler gissningar än Niskens?


Jag har konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet. Golvvärme nere ca 60 m2 samt 6 st radiatorer på övervåningen. Till detta så satte jag in en Nibe 1230-8 samt grävde ner 2*300m slang.
Kalaset gick på ca 125'-130'.

Eftersom du redan har golvvärme men måste borra istället så gissar jag på att du hamnar på ungifär samma pris, kanske något över. Ditt hus är ju lite större så vi säger 135'-140'
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 30 augusti 2006, 13:00:55 »

Varje grad inne brukar man väl säga kräver 5-6% mer (ekludera tappvarmvatten) i kalkylen.

Skrivet av: ferlin
« skrivet: 30 augusti 2006, 12:53:40 »

Skulle tro att vårt hus inte är så välisolerat..man var väl inte så duktig på att isolera rejält under 70-talet. Vi håller på att byta tätningslister runt fönster/dörrar iaf, kanske kan spara nån kwh iaf.

Jag är nyfiken på synpunkter på valet av värmepump, 7 kw..räcker det för vårt behov? (säg om man vill ha 22 grader inomhus)

Fler gissningar än Niskens?



Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 augusti 2006, 12:40:41 »

Tycker ni 20 grader är så kallt???  ???

20 grader är iaf inte något som jag uppgett till firman som gav offerten, innetemperatur var aldrig på tal när han var hos oss faktiskt. Men säg man vill dimensionera för 22 grader, hur passar specen för det?

Anledningen till att jag inte vet förbrukning är helt enkelt att vi inte bott där ett helt år ännu, 30 000Kwh/år var en uppskattning..stämmer inte det med 20 graders innetemp?

Vid 20° inne åker fleecetröjan på, även för mig. Vi ligger nog normalt närmare 23° än 22°.

I morse hade vi 22° inne, och innegivaren till VP :n visade 21.3°. Jag sitter fortfarande med en tröja på.  :-X

Jag har inte hittat rätt inställning för sommardrift än. Efter att jag ändrat till 24 timmars medelvärde och 16° för sommardriften har den ännu inte gått över i värmedrift, trots att det var ca 10° i morse. Jag höjde tempen till 17°, få se om det blir bra.
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 30 augusti 2006, 12:31:56 »

Tycker ni 20 grader är så kallt???  ???

20 grader är iaf inte något som jag uppgett till firman som gav offerten, innetemperatur var aldrig på tal när han var hos oss faktiskt. Men säg man vill dimensionera för 22 grader, hur passar specen för det?

Anledningen till att jag inte vet förbrukning är helt enkelt att vi inte bott där ett helt år ännu, 30 000Kwh/år var en uppskattning..stämmer inte det med 20 graders innetemp?

Mnja...det beror ju alldeles på hur mycket värmeförluster du har. Ett dragigt hus vs ett välisolerat ger ju helt olika innetemp vid en viss energiförbrukning.

f.ö. gissar jag på 150-170.000:- inkl moms med kvitto.
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 30 augusti 2006, 11:42:08 »

Tycker ni 20 grader är så kallt???  ???

20 grader är iaf inte något som jag uppgett till firman som gav offerten, innetemperatur var aldrig på tal när han var hos oss faktiskt. Men säg man vill dimensionera för 22 grader, hur passar specen för det?

Anledningen till att jag inte vet förbrukning är helt enkelt att vi inte bott där ett helt år ännu, 30 000Kwh/år var en uppskattning..stämmer inte det med 20 graders innetemp?
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 30 augusti 2006, 11:27:43 »

1. kommer du bar att ha 20 gradet inne efter det att du instalerat värmepump?

Håller med!
Man skall dimensionera sin anäggning för minst 22 grader även om man själv gillar att bli blå om kinderna.
Anledningen är enkel. Du kanske flyttar, och en mer frusen person köper huset. Varför bygga in ett "dolt problem" i din fastighet?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 30 augusti 2006, 11:19:22 »

1. kommer du bar att ha 20 gradet inne efter det att du instalerat värmepump? om ej så stämmer ju inte den förbrukning du uppgett

vet inten som ha så kalt med filt, det är ju i ren snålhet folk har så kallt
Skrivet av: ferlin
« skrivet: 30 augusti 2006, 11:15:22 »

Skulle gärna ta del av era synpunkter på följande:

Förutsättningar: Villa 2-plan, byggår -76, Norrbotten, ca 180 kvm (90/plan), ca 20 grader innetemp, vattenburen golvvärme på nedre plan, direktverkande el på övre plan. Förbrukning ca 31 000 kwh/år (möjligen något mer)

Fråga nummer 1: Tycker ni det är "värt" att investera i bergvärme + konvertera till vattenburet på övre plan i detta hus? Det finns ju andra alternativ som är billigare (pelletskamin tex). Jag vet att detta i mångt och mycket handlar om smak/tycke men jag slänger ändå ut frågan  --/

Fråga nummer 2:

Fått offert enligt följande:

Konvertering till vattenburna radiatorer (7 st lågtempererade) på övre plan, installation av en IVT HT Plus C7, borrhål 175 m (aktivt djup) + all nödvändig rördragning mm

Tycker ni specen verkar vettig? Alltså borrdjup, värmepumpens kapacitet osv.

Gissningstävling: Vad tror ni om priset på ovanstående offert.  ::)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!