Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Logpro - Professional  (läst 146512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Logpro - Professional
« Svar #300 skrivet: 10 januari 2013, 21:29:00 »
Här finns det felmeddelande som kommer upp. När jag alltså försöker öppna en mätaruppställning kommer detta upp, ifall jag inte har öppnat en .log först. om jag först öppnar en .log och sen försöker öppna en mätuppställning i vänstra fönstret, öppnas inte den nya utan jag har samma graf som tidigare, alltså .log filen. Det laddar som om en ny uppställning skulle vara på gång, men icke.
Använder nibedynamic som konfig fil.
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #301 skrivet: 10 januari 2013, 22:29:54 »
Försöker du öppna en mätuppställning som loggfil? Det felmeddelande du fÃ¥r beror pÃ¥ att du försöker öppna en loggfil som LogPro kan hantera. Om det är sÃ¥ att filen/filerna du försöker öppna är en loggfil sÃ¥ fÃ¥r du gärna skicka över dom sÃ¥ jag fÃ¥r undersöka dessa. Är det sÃ¥ att du försöker öppna en mätuppställning som loggfil sÃ¥ fÃ¥r du läsa manualen igen  ;)

En mätupställning innehåller ingen data utan bara information om hur din data ska presenteras. T.ex. Ute=blå, tjocklek 2, offset 0, bakgrundsbild osv...

Försöker beskriva lite hur det är tänkt med mätuppställningar:

1. Öppna logfil1.log

2. LogPro genererar ett diagram med default mätuppställning som talar om vilka serier som ska vara med samt utseende på dessa.

3. Du väljer en annan mätupställning som du sparat. Låt oss säga att denna mätuppställning döpts till "Värmebärare Delta". I denna mätuppställning finns t.ex. 3st serier: VB-Fram, VB-Retur och VB-Delta. När du klickar på denna mätuppställning kommer den loggfil du har öppnat sedan tidigare (logfil1.log) att återigen läsas in men skapa ett helt annat diagram med dom 3 serierna.

4. Du öppnar logfil2.log

5. LogPro kommer att generera ett diagram över den logfil2.log med mätuppställningen "Värmebärare Delta".

osv...

Skulle vi inte få fatt på felet så får du kontakta mig via e-post så vi kan komma överens om tid för fjärrsupport.


Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Logpro - Professional
« Svar #302 skrivet: 11 januari 2013, 07:17:09 »
ok, då förstår jag. eller rättare sagt har jag förstått programmet fel :) Antog att loggfilerna kunde sparas med en default mätuppställning. och så jämför man loggfilerna...vilket man ju kan men jag måste gå lite andra vägar. Jag skall ställa om hjärnan så ska vi se hur LogPro öppnar sig.
Tack för hjälpen.
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #303 skrivet: 11 januari 2013, 16:46:42 »
Perfekt  tummenupp

Till nästa version tänkte jag spela in lite instruktionsfilmer så folk lär sig använda alla funktioner som LogPro har att erbjuda.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Logpro - Professional
« Svar #305 skrivet: 02 april 2013, 14:17:59 »
En liten utvärdering av LogPro Professional ver.2.1.7.43.
Har hunnit trixa lite med detta nu och börjat få till överskådlig data.
Lätt kolla antal kompressorstarter, total drifttid kompressor, total drifttid aktiv elpatron, utetemp, medeltemp osv osv.
När jag först började använda programmet så kändes det lite krångligt, men efter lite klickande och testande så börjar det att kännas väldigt kompetent.
Det fanns ett fel som innebar att kompressorfrekvens visades 10 ggr för högt, angav då det i LogPro´s forum och en dag senare var det åtgärdat.
Betyg: Får fyra värmepumpar av fem möjliga av mig. tummenupp
« Senast ändrad: 02 april 2013, 15:03:29 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #306 skrivet: 02 april 2013, 18:14:10 »
Tackar!  tummenupp

Vad skulle krävas för att få fem värmepumpar? Är i slutfasen av nästa version så det kanske hinns med att implementera om det inte är allt för stora krav.

Dom flesta punkter som påpekats i denna tråd är åtgärdade. T.ex:

Att byta utseende på en serie inte laddar om hela diagrammet.
Tabellöversikt för både data från loggfil samt dina serier.
Det mesta av datagenereringen körs i bakgrunden så användargränssnittet inte blir lidande.
Förberett för att enkelt kunna översättas till andra språk.
mm.mm.

Nästa version är helt omskriven från grunden i ett annat programmeringsspråk. Därför kommer det att krävas en betatest innan jag vågar släppa det.

Skulle tippa på att en beta borde vara klar inom 1-2 veckor.

Påminnelse: Alla ni som köpt LogPro 2.xx efter den 1/11-12 kommer att kunna uppgradera gratis.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
logAide, forna LogPro, söker betatestare
« Svar #307 skrivet: 11 juli 2013, 19:28:27 »
logAide, forna LogPro, har äntligen blivit så pass stabilt att vi kör en betatest fram tills den sista Juli.
 
logAide är helt omskrivet från grunden och har ett pluginbaserat API för datahantering (Dataprocessor) och generering av diagramserier (Seriefunktion).
 
logAides första plugin för datahantering är skapat för text och kolumnbaserade loggfiler, som de som återfinns i Nibes och CTC:s värmepumpar. Detta plugin har fått namnet myTextLogs. Det fungerar på ungefär samma sätt som i gamla LogPro, men har fått ett grafiskt gränssnitt för att hantera konfigurationsfiler som beskriver hur loggfilerna är uppbyggda. Inget mer hackande i XML filer för hand.
 
Det finns planer på fler plugins för hantering av olika datakällor. Mer om detta under hösten.
 
Seriefunktionerna som finns idag är nästan desamma som i gamla LogPro (Värde, Delta, Trend, Tidsräknare, Statistik, Räknare, Medel och Beräkning)
Andra nyheter:
 
*Utvärdera logAide gratis i 14 dagar. Skulle man behöva längre tid på sig innan man bestämmer sig för köp så får man kontakta supporten så går den att förlänga. När utvärderingen gått ut så går logAide ner i ett så kallat "Limited Mode". logAide fungerar fortfarande men med en hel del begränsningar.
 
*All data finns nu i tabellform. Både från källan, tex loggfilen, samt den data som används för att generera diagrammet (seriefunktionerna)
 
*Det grafiska gränssnittet har en stor förändring som gör att man kan ha hur många flikar man vill med diagram/hjälp/tabeller mm. Dessa kan man placera hur man vill och på vilken skärm man vill.
 
*Exportering till databas är borttaget eftersom logAide hanterar alla loggfiler som en databas. logAide läser in dina loggfiler till minnet i en bakgrundstjänst.
 
*logAide kommer att släppas på engelska till att börja med, men är förberett för att enkelt översättas till andra språk. Översättning till svenska kommer att ske när betan är slut och vi släppt programvaran. Översättning till andra språk kommer att göras efter utvärdering av vilka länder behovet är störst.
 
 
logAide fungerar inte på Windows XP. Vista eller högre krävs.
 
Under betan kan det hända att databasen för licenser kommer att nollställas. Då är det bara att aktivera en ny omgång av utvärderingen. Om du stöter på problem så finns det en automatisk felrapporteringsfunktion. Använd gärna den och beskriv så detaljerat som möjligt om hur ditt fel uppstod. När du skickat felrapporten får du ett verifikationsnummer. Detta ska du bifoga om du kontaktar oss någon annan väg.
 
Hjälpsidan http://help.logaide.com är under uppbyggnad och kommer att vara färdig lagom till release.
 
Ladda hem och testa logAide-betan från http://www.logaide.com
 
En Engelsk quickstart-guide finns här: http://help.logaide.com
 
Alla som köpt LogPro fr.o.m. 1:a November 2012 kommer att kunna uppgradera gratis till nya logAide. Mer information om hur dessa licensnycklar ska distribueras kommer under hösten.
 

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #308 skrivet: 11 juli 2013, 19:33:29 »
"logAide fungerar inte på Windows XP. Vista eller högre krävs"

 :'(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #309 skrivet: 11 juli 2013, 20:56:28 »
Ledsen för detta men Microsoft har släppt supporten för Windows XP i dom nya utvecklingverktygen.  :-\

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #310 skrivet: 14 juli 2013, 17:03:28 »
En screencast som beskriver hur man konfigurerar logAide för att läsa antingen Nibes eller CTC:s loggfiler med pluginet myTextLogs.

http://help.logaide.com/tutorials/sv/quickstart/

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Logpro - Professional
« Svar #311 skrivet: 26 september 2013, 12:53:45 »
En screencast som beskriver hur man konfigurerar logAide för att läsa antingen Nibes eller CTC:s loggfiler med pluginet myTextLogs.
http://help.logaide.com/tutorials/sv/quickstart/

Denna instruktion var kanonbra, försökte först att bara installera och köra LogAide men fattade inte hur man skulle göra, men efter att ha kikat igenom quickstart så förstod jag hur det hängde ihop och nu är det väl bara fantasin som sätter gränserna, kan absolut rekommendera det till de som vill kika på sina loggfiler med ett färdigt verktyg.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad heat-peak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #312 skrivet: 22 april 2014, 16:31:58 »
Hej Mikkola,
 
jag kör (fortfarande WinXP hemma) och LogPro v.2.1.7.43.
 
Jag trodde inte det skulle komma fler uppdateringar men får trots detta
ibland följande meddelande  - se bifogad skärmdump.
Kan jag svara "ja" på detta och uppgradera?
 
P.S. kommer väl uppgradera både OS och LogAide (aka LogPro) så småningom...
Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logpro - Professional
« Svar #313 skrivet: 23 april 2014, 10:32:49 »
Den där uppdateringen är bara för att informera alla LogPro användare om att logAide finns, och att LogPro inte kommer att vidareutvecklas. Den innehåller även några mindre buggfixar.

Utloggad rallykalle2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Logpro - Professional
« Svar #314 skrivet: 14 november 2016, 18:18:35 »
Såg att programmet är nedlagt, finns det något alternativt program för göra grafer av loggar?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!