Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dimensionering av anläggning Nibe 1230?  (läst 1172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
dimensionering av anläggning Nibe 1230?
« skrivet: 12 januari 2006, 12:14:14 »
Hej.
Är på gång att bli med värmepump. undrar lite om dimensionering av systemet. Jag bor i Borlänge, uppvärmd yta är idag 140 kvm + biyta ute i ladan på 40 kvm. När värmepumpen kopplas in tillkommer det 40 kvm yta i ladan som skall värmas. Skall även bygga ut huset ca 60 kvm nästa år. Jag bor i en enplansvilla på 140 kvm. Pannan står i ladan med en kulvert på ca 10 meter in i villan. idag gör jag av med 28000 kwh + eldning med flis dec-feb. då ingår hushållsel. Tänkte mig ett system med Nibe 1230 8 eller 10. är dessa bättre eller sämre än tex. themia. Jag har åkrar i anslutning till huset där jag kan gräva ner slang. Har någon en uppfattning om vilken pump man kan behöva samt hur mycket slang som skall grävas ner. köper pumpen hos en grosist här i borlänge.
Johnny

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dimensionering av anläggning Nibe 1230?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2006, 23:00:56 »
Jag får det till totalt 240 m2 att värma, ta då en 10:a minst.

Minst 2x300 meter ska du ha, ta gärna till lite då det är relativt billigt att gräva ner slang.

Om du ska bygga ut ditt värmesystem, passa då på att se över och byt ut/komplettera dina befintliga radiatorer så du får riktigt hög effekt på radiatorerna.

Jag anser att Thermia och Nibe är likvärdiga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnny B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: dimensionering av anläggning Nibe 1230?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2006, 07:12:03 »
tack för det rådet.
är det ekonomiskt bättre med en större pump som drar mindre tillskottsel, eller en mindre pump som drar mer under några kalla dagar och sedan mindre resten av året?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av anläggning Nibe 1230?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2006, 07:20:25 »
Jag förstår inte riktigt om du menar att det till slut blir 240 eller 280 m2, men jag har räknat på 240 m2.

När är huset byggt?
Stämmer min beräknade tidigare förbrukning på ett ungefär?
Det är två saker som kan påverka hur väl denna kalkyl stämmer.

Jag skulle välja 1230-10 rent storleksmässigt, eller Thermian med liknande uteffekt.

2 X 400 meter slang bör räcka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: dimensionering av anläggning Nibe 1230?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2006, 09:41:17 »
När pumpen skall kopplas in blir det 220 kvm ca. och med en utbyggnad som kommer senare blir det ca. 280 kvm. Mitt hus är ett trähus byggt 1985, biutrymmena är i en lada brevid, de utrymmena är isolerade av den förre ägaren och en del skall isoleras nu när pumpen sätts in.
Min energi förbrukning idag är 28000kwh + flis, vet faktist inte hur mycket det motsvarar. men jag har endast fliseldning för värmen och varmvattnet under december,jan. och februari. den utan som värms idag är 180 kwm. jag har ganska hög hushållsel, datorer,tvapparater, torktumlare och tvättmaskin som går flitigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!