Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termia Duo Optimum 10 stannar.  (läst 3128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qvarnis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falkenberg/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Duo Optimum 10
Termia Duo Optimum 10 stannar.
« skrivet: 13 december 2012, 01:09:44 »
Tjena!
Har ett problem med min Thermia.
Den startar och går i ca två minuter och kör varmvattnet. Sen när den ska slå över till att värma huset så går den i ca 5-10 sek och sen stannar den. Inga felmeddelanden dyker upp och det står "Värmepump start 15 min".
Jag har luftat alla element. Ett av elementen har hängt sig i termostaten så det går ingen värme genom det. Men det ska inte spela någon roll tycker jag. Har även kollat så "växlaren" mellan varmvatten och element fungerar. Rensat smutssilen på returen från elementen.
Lite uppgifter som är tagna när pumpen stått still i 5 min:
Drift Auto + Tillsats
Rum bör: 20
Rum är: 14
Utetemp: -6
Värmekurva: 45
Framled: 19 (49)
Returled: 19 (48)
Varmvatten: 45
Integral: -660
Brine ut: 4
Brine in: 4

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #1 skrivet: 13 december 2012, 05:49:02 »
Kan du ha problem med någon temp-givare? Pröva att höja på Max returtemp till 50-55. Samt höj på hysteres värdet till 15. Pröva se om du får en längre gångtid då och visa oss värdena när kompressorn går.

Skulle kunna vara returtempgivaren som inte fungerar som den skall och den bryter på detta.

Rum är 14... Stämmer detta?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #2 skrivet: 13 december 2012, 06:33:55 »
Tjena!
Har ett problem med min Thermia.
Den startar och går i ca två minuter och kör varmvattnet. Sen när den ska slå över till att värma huset så går den i ca 5-10 sek och sen stannar den. Inga felmeddelanden dyker upp och det står "Värmepump start 15 min".
Jag har luftat alla element. Ett av elementen har hängt sig i termostaten så det går ingen värme genom det. Men det ska inte spela någon roll tycker jag. Har även kollat så "växlaren" mellan varmvatten och element fungerar. Rensat smutssilen på returen från elementen.
Lite uppgifter som är tagna när pumpen stått still i 5 min:
Drift Auto + Tillsats
Rum bör: 20
Rum är: 14
Utetemp: -6
Värmekurva: 45
Framled: 19 (49)
Returled: 19 (48)
Varmvatten: 45
Integral: -660
Brine ut: 4
Brine in: 4
Hej Kolla att cirkulationspumpen snurrar och den radiatorn som har hängt sig tycker jag du ska försöka få igång genom att ta skaftet på en skruvmejsel och småknacka lite på sidan av ventilen det brukar hjälpa.Lite oroväckande att du kör på kurva 45.Kolla om det står "larm cirkulationspump"Men som vanligt skulle jag kolla så växelventilen inte går i ändläge.
« Senast ändrad: 13 december 2012, 08:09:49 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #3 skrivet: 13 december 2012, 12:15:24 »
Om jag har råkat stänga en kran, till exempel för att jag har luftat varmvattenberedaren, så händer ju detta.
Dvs att det är totaltstopp ut mot radiatorerna.

Motsvarande effekt skulle kunna uppstå om cirkulationspumpen inte går.
På min thermia finns det ett dödläge på cirkulationspumpen. Typ mellan läge 1 och 2. Där i mellan går inte cirkpumpen. En gång hände det att när jag hade ändrat farten på cirkpumpen så hade jag inte riktigt klickat i läge 2 vilket gjorde att efter ett par timmar hade den hamnat i det där dödläget.

En cirkulationspump kan ju även gå sönder.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Qvarnis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falkenberg/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Duo Optimum 10
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2012, 13:11:07 »
Hej igen!
Idag när jag kom ner i källaren så larmade pumpen för brinepumpen. Startade om systemet men det klickar bara i WILO enheten som sitter på brinepumpen.
Cirkulationspumpen till radiatorerna funkar.
Kan det vara brinepumpen som har gett upp? Att den stannade hela systemet när växelventilen slår om till radiatorerna och den får jobba mer?
Och innetemp stämmer... 14 grader... Men har fått in lite elelement idag så är uppe i 17 grader nu.
« Senast ändrad: 13 december 2012, 13:15:02 av Qvarnis »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #5 skrivet: 13 december 2012, 13:19:45 »
ja det är klart att brinepumpen kan rasa.

Om du håller inne vänster pil i typ 4 sekunder så kommer du till installationsmenyn.

Där finns det något som heter manuellt test. Väl där inne aktiverar du manuellt test sedan kan du klicka ner till brinepump och testa att köra den manuellt för att se vad som händer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #6 skrivet: 13 december 2012, 14:12:51 »
Hej igen!
Idag när jag kom ner i källaren så larmade pumpen för brinepumpen. Startade om systemet men det klickar bara i WILO enheten som sitter på brinepumpen.
Cirkulationspumpen till radiatorerna funkar.
Kan det vara brinepumpen som har gett upp? Att den stannade hela systemet när växelventilen slår om till radiatorerna och den får jobba mer?
Och innetemp stämmer... 14 grader... Men har fått in lite elelement idag så är uppe i 17 grader nu.
Verkar som den har gett upp men prova stäng en gång till för det sitter en skak funktion i den om den har fastnat men verkar som den har gett upp.Hur gammal är pumpen har du lite tur har du försäkring som täcker för tyvärr kostar den några tusenlappar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #7 skrivet: 13 december 2012, 19:29:23 »
Brinepumpen löser nog inte problemet på varma sidan. Varmvattnet blir inge vidare heller ser jag. När den sedan växlar över till värme ska svalt returvatten från radiatorerna strömma in och kyla kondensorn. Detta verkar inte inträffa.
Men däremot larmar den inte på Högtryck?
Känns som ett eventuellt flödesproblem.
Nästa gång den går, kolla alla temperaturer under drift. Gå också in och kolla historiken på Integralen.
Klicka höger med Integral markerat i displayen. Hur ser den ut?
Pendlar det kraftigt mellan -660 och 0?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Qvarnis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falkenberg/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Duo Optimum 10
SV: Termia Duo Optimum 10 stannar.
« Svar #8 skrivet: 18 december 2012, 14:10:08 »
Hej igen! Nu har äntligen rörfirman varit här och kollat. Han bytte ut brinepumpen och nu har den gått i 15 min så vi får väl se hur länge den går.
Tack för alla tips och information! Jag återkommer med hur det fungerar här hemma.
Det verkar som det ska gå på försäkringar för förra ägaren hade förlängt garantin.
Mvh: Jonas Qvarnström

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!