Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥r jag njutbar temp pÃ¥ varmvattnet?  (läst 6980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« skrivet: 27 december 2004, 16:56:27 »
Jag skulle vilja ställa ett par frågor om varmvattnet från min Nibe. Jag har svårt att förlika mig med att tempen på dusch-/badvatten är så låg...

1) Kan man ställa in pumpen så att den enbart (i princip) tillåter elpatronen för att gå in med tillskott för att göra varmvatten? Jag har knåpat lite med gradminuter så att tillskottet förhoppningsvis inte kopplas in innan det verkligen behövs men det vill jag ju bara ska gälla för uppvärmningen.

2) Kan man få tillfälligt tillskott i kortare perioder än 24h? Det verkar så onödigt att trycka på extra vamvatten för en dusch eller ett bad och sedan ligga på 60 grader och elpatron i 23 timmar till.

3) Hur har ni andra ordnat ert varmvattenbehov? Måste jag komplettera med extern varmvattenberedare för att genom volymen få upp temperaturen?

Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2004, 18:05:25 »
Jag har en 1215-8,5 den har 160liters varmvattenberedare.
jag kan inte ducha slut på mitt vatten då pumpen värmer fortare än var jag gör av med.

kan inte utala mig om hur min pump betersig vid bad.

jag är ganska säker på att det inte går at ändra på dom grejor du vill öndra på.

Jag funderar på om du inte har fel nån stans i anläggning.
hur länge räcker varmvattnet & hur varmt är då vattnet som kommer från kranen
hur stort badkar har du?

vad har du för pump? hur stor vvb har den?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2004, 21:06:10 »
Jag skulle vilja ställa ett par frågor om varmvattnet från min Nibe. Jag har svårt att förlika mig med att tempen på dusch-/badvatten är så låg...

1) Kan man ställa in pumpen så att den enbart (i princip) tillåter elpatronen för att gå in med tillskott för att göra varmvatten? Jag har knåpat lite med gradminuter så att tillskottet förhoppningsvis inte kopplas in innan det verkligen behövs men det vill jag ju bara ska gälla för uppvärmningen.

Nej

Citera
2) Kan man få tillfälligt tillskott i kortare perioder än 24h? Det verkar så onödigt att trycka på extra vamvatten för en dusch eller ett bad och sedan ligga på 60 grader och elpatron i 23 timmar till.

Tryck en gång till på knappen då du duschat/badat färdigt!

Citera
3) Hur har ni andra ordnat ert varmvattenbehov? Måste jag komplettera med extern varmvattenberedare för att genom volymen få upp temperaturen?

Som CarMan skriver så räcker vattnet utmärkt vid dusch för mig, jag har ännu inte testat att bada men jag misstänker att jag får höja tempen på varmvattnet då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2004, 21:28:07 »
det man kan påverka är ju hur kalt vattnet får bli innan pumpen åter ska värma upp det till 55 grader, jag har mitt står på 40 grader & då ska man veta att givaren sitter i botten + att det uppstår skickning i beredaren så det är varmare vatten i toppen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2004, 08:59:52 »
Hej.

Jag har en extern beredare som dunkar upp tempen lite. Med den avslagen så funkar det fint att duscha etc, (tycker jag) medans frugan anser att vattnet är KALLT ::)

Med den externa beredaren igång så skållar jag mig, å frugan tycker det är lagom och helt perfekt med varmvatten.

Har ocksÃ¥ med min lösning stora "problem" att lyckas göra slut pÃ¥ det riktigt heta vattnet. Tappar jag upp ett bad, och av nÃ¥gon anledning mÃ¥ste byta vattnet (utan att gÃ¥ in pÃ¥ närmare detaljer om varför vattnet mÃ¥ste bytas sÃ¥ kan jag ju nämna att jag har barn i  blöjÃ¥ldern) sÃ¥ märks INGEN skillnad i temp när jag  direkt efter tappa upp ett kar till, inte heller om man duschar direkt efter etc...För den lilla merkostnaden sÃ¥ tycker jag komforten blivit oerhört mycket bättre jämnfört med elpannetiden (den var grymt snÃ¥lställd) samt bara med VP:n för varmvatten
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad IFS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2004, 09:16:17 »

2) Kan man få tillfälligt tillskott i kortare perioder än 24h? Det verkar så onödigt att trycka på extra vamvatten för en dusch eller ett bad och sedan ligga på 60 grader och elpatron i 23 timmar till.


Tryck en gång till på knappen då du duschat/badat färdigt!

Bra info. detta har jag funderat på, om man inte trycker en gång till så är den aktiv i 24h. undrar när den behöver vara aktiv ett dygn?. tryck på tryck av, tack igen
« Senast ändrad: 28 december 2004, 09:17:53 av IFS »
nibe 1215-7

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2004, 17:15:09 »

2) Kan man få tillfälligt tillskott i kortare perioder än 24h? Det verkar så onödigt att trycka på extra vamvatten för en dusch eller ett bad och sedan ligga på 60 grader och elpatron i 23 timmar till.


Tryck en gång till på knappen då du duschat/badat färdigt!

Bra info. detta har jag funderat på, om man inte trycker en gång till så är den aktiv i 24h. undrar när den behöver vara aktiv ett dygn?. tryck på tryck av, tack igen

Ja öhh, man får visst trycka 2 ggr... :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2004, 18:26:52 »
det där viste jag inte, i boken stÃ¥r det bara att man aktiverar extra varmvatten & legionella höjning samt Ã¥terställer till normalt, jag fatta inte att man dÃ¥ stängde av extra varmvatten. fan vad trög jag är. dumt att dom inte är övertydliga  >:(
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2004, 22:16:49 »
konstigt... mät varmvattentempen... den borde va så het så du har problem att stå kvar!!

Det kan (felaktigt) blandas in kallvatten på minst 2 ställen.
dels i blandningsventilen (om du har en sån) som sitter direkt på beredaren, öka den till max försök känna om det är samma temp före och efter den (dom kan paja funkar som en biltermostat).
Sen har du blandaren samma där, vrider man till max varmt är det inte säkert att det blir maxvarmt...
det finns smutssil tex på blandaren som ska kollas, sen har du samma där som med blandningsventilen, antingen en tryckstyrd blandare eller en "riktig" termostatblandare...
termostatdelarna finns att köpa som reservdel...
blandningsventiler som krånglar kan tillfälligt fixas genom att man vrider till max sen tar av ratten sätter på ratten på ratten i ett annat läge så det går vrida en bit till....
men kom ihåg viss skållningsrisk finns (vid tex legionelladrift och vid höjd vv temp...
Men kolla det här först.... innan du börjar höja temp mm.
Ev mäter du på rören med en riktig termometer från VVB till tappstället....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #9 skrivet: 29 december 2004, 13:36:54 »
Jag hade helt kasst varmvatten tills jag bytte blandare i dusch, handfat och disk.

Förra ägarna hade justerat ned tempen från oljepannan i blandarna i stället för via en blandventil och efter 14 år på detta sätt så hade termostaterna fastnat,

Nu har jag kunnat sänka tempen i pumpen i stället
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2005, 22:31:58 »
 Min "VPberedare" är lite större än en beredare pÃ¥ en 1215 men min lilla pump gör att vid stort VV uttag sjunker VV tempen nÃ¥got, för det har jag en 30 liter elberedare pÃ¥ 3,6 kW ställd pÃ¥ 55 grader. VV tar ALDRIG slut!!!! :(. Vilket ger onödigt lÃ¥nga duschar samt överfyllda badkar :( :( :(
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2005, 22:45:17 »
hur varmt har man när man badar? gissar på 35-37 grader.
hur stort badkar har du?
om man har 160 liter 50 gradit vatten & spär med 8 gradit vatten hur många liter 40 gradit vatten får man då?
om man trycker på extra vv så borde man kunna få 160 liter 60 gradit vatten som spädes med 8 gradigt vatten. hur många liter 40 gradit blir det.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2005, 02:24:51 »
160l 50gr vvbvatten ger ca 200l 40gr badvatten
160l 60gr vvbvatten ger ca 220l 40gr badvatten

Om jag räknat rätt så skiljer det inte mer än ca 20l. Så det blir inte så mycket "extra" varmvatten.

Sen finns det ju naturligtvis en del "extra" värme i manteln men samtidigt så blandas ju vattnet i VVB en del av inkommand kallvatten (förutsätter att man tappar så mycket vatten att skiktingen störs)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Hur får jag njutbar temp på varmvattnet?
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2005, 02:28:33 »
Kan man ha kopplat fel på VVB in och VVB ut?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!