Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dioden pÃ¥ rumsgivaren lyser konstant.  (läst 2616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« skrivet: 18 augusti 2014, 22:23:40 »
Hej igen på `forat´. Efter att ha haft rumsgivaren bortmonterad p.g.a. ombyggnad så kopplade jag idag in den igen. Nu lyser dioden konstant och på ctc-displayen visar den att inomhus tempen är 37,1 grader. Någon som har ett tips om vad det kan handla om. Kan man återställa/nollställa något eller tar det en viss tid innan den börjar visa rätt ?

Mvh Conny.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2014, 23:34:37 »
Har du öppnat dosan och tittat i den?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2014, 23:54:00 »
Jag hade den ju bortkopplad och har nu kopplat in den igen så som den var. ( jag antecknade hur trådarna satt. 3 st. vit, blå, grön uppifrån och sedan en 4:e lila som inte var inkopplad.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2014, 08:11:14 »
Du hade alltså hela dosan demonterad, urkopplad och undanlagd och kabeln bortkopplad ur EcoEl? Det låter som om du fått fel i inomhusgivaren. När jag kopplat ur, flyttat och sen kopplat in min så har den fungerat direkt, precis som tidigare.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2014, 13:00:40 »
Jag tycker det låter jätteskumt att den både visar fel temp och att lampan lyser, är du helt 100 på att den är korrekt inkopplad?

Dioden ska väl bara lysa vid larm på värmepumpen?

Citera
Vid fel på utegivare/rumsgivare
Om fel uppstår på rumsgivare går EcoEl automatiskt över i drift enligt inställd kurva. Larm utgår.
« Senast ändrad: 19 augusti 2014, 13:07:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2014, 16:17:40 »
Det är ju enkelt att titta inne i EcoEl hur färgerna på ledningen är kopplade, i förhållande till kopplingsschemat i manualen, och sen titta i innegivaren.
För som CarlN skriver, den ska lysa när EcoEl larmar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

conny swahnberg

  • Gäst
conny swahnberg
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2014, 07:41:26 »
..Med skammens rodnad måste jag berätta att problemet verkar vara löst. Jag hade helt enkelt vänt dosan upp och ner. Det fanns ju inga direkta kännetecken hur det satt, borsett från dioden och skruvhålet och ingen ingång för sladden på någon sida då den från början var dragen från baksidan in i rumsgivaren. Så när jag monterade upp den på sin nya plats så vände jag på den och då blir ju färg-följden på kablarna lite annorlunda... ::)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2014, 08:44:04 »
99% av alla fel är handhavandefel...
 ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dioden på rumsgivaren lyser konstant.
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2014, 08:49:03 »
Det pÃ¥minner om den forumbesökare som frÃ¥gade vad knappen pÃ¥ rumsgivaren hade för funktion. Knappen? Aha, du menar plastpluppen som täcker skruven?  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!