Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: funderingar inför installtion av nibe 1230  (läst 2583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad holo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
funderingar inför installtion av nibe 1230
« skrivet: 06 mars 2007, 11:06:42 »
Hej,

är på gång att installera en nibe 1230 och har lite funderingar om hur det ska göras.

huset är från 40 talet 70kvm + 70kvm källare.

Tanken är att jag ska ha golvvärme i källaren fördelat på 5 slingor och radiatorer i övervåningen.
jag kommer ju att vilja köra golvvärmen längre in på sommaren än vad jag vill köra radiatorena på
övervåningen så att slå på "sommar" läge funkar ju inte för mig.
frågan är ju då hur jag stryper värmen till övervåningen? jag frågade hos nibe
och deras förslag var att jag ströp termostaterna på övervåningen. är det verkligen så bra?

skulle man kunna sätta någon kulventil på fram och retur ledningarna direkt vid VP och på så
sätt strypa till övervåningen? hur löser man det här på bästa sätt?

övriga frågor. hade en vvs kille över som föreslog att man skulle koppla in en volymtank.
jag fick aldrig riktigt kläm på varför man skulle ha en sådan. använder man en volymtank mot
radiatorerna eller golvvärmen eller både och? eller vad är en sådan bra för?
dom övriga vvs killarna som varit här har inte nämnt volymtank och när jag frågat om man borde sätta
in en volymtank så har dom undrat vad jag ska ha den till.

eftersom golvvärmen inte är lagd ännu så undrar jag hur mycket man kan förbereda för den nu?
vill ju inte att man ska behöva riva installationen när jag ska koppla på golvvärmen.
kan man sätta ditt shunt och golvvärme fördelare redan nu så att det bara är att ansluta slingorna när
dom är på plats?

någon som har erfarenhet att använda pex från vp till gamla röranslutningar? finns det några nackdelar med det?

vilka övriga tillbehör är att föredra att installera? Påfyllnadssats? smutsfilter?

mycket frågor blir det!

MVH

Tobbe

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2007, 13:31:06 »
Jag ska försöka ge ett uttömmande svar:

Golvvärmen i källaren, hur tänker du göra här?
Varning för att bara gjuta ner den i plattan, en stor del av värmen kommer gå ner i marken. Du behöver någon form av isolering under, antingen bila upp golven, isolera, och gjuta på nytt golv eller ett nytt flytande golv med isolering och golvvärme ovanpå befintligt golv. Det sistnämna bygger några cm på golvet så det kräver att du har lite takhöjd i källaren.

Acktank, han som föreslog detta har rätt, VP:n behöver en viss mängd vätska att jobba mot för att den ska funka bra, minst 25 liter/kW. Stänger du radiatorerna få kommer VP:n få för lite vatten att jobba med. Acktanken brukar man sätta på stigaren direkt efter VP:n och sen delas framledningen upp mellan golvvärme och radiatorer. Du kan sätta en ventil (det räcker med en) mot radiatorerna för att stänga dessa på sommaren, du måste antagligen också justera cirkpumpen på VP:n när du stänger och öppnar ventilen för att få rätt flöde.

Övriga grejor som behövs finns med i manualen till VP:n, den finns på nibes hemsida för nerladdning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2007, 13:57:52 »

 Du kan sätta en ventil (det räcker med en) mot radiatorerna för att stänga dessa pÃ¥ sommaren, ....

En räcker men två är att föredra, man vet aldrig vilka ideer man får i framtiden och att kunna stänga av alla raddarna istället för att tappa ner allt är enklare vid ev ändringar.


kan man sätta ditt shunt och golvvärme fördelare redan nu så att det bara är att ansluta slingorna när dom är på plats?

vilka övriga tillbehör är att föredra att installera? Påfyllnadssats? smutsfilter?


Det är lämpligt att förbereda sådant på en gång.
Påfyllnadssats behövs inte alltid, det beror på hur kollektorrören är dragna, men det underlättar. Smutsfilter (två) är ett måste, de följer med VP:n.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2007, 14:42:30 »

 Du kan sätta en ventil (det räcker med en) mot radiatorerna för att stänga dessa pÃ¥ sommaren, ....

En räcker men två är att föredra, man vet aldrig vilka ideer man får i framtiden och att kunna stänga av alla raddarna istället för att tappa ner allt är enklare vid ev ändringar.


Jag menade en extra (tredje ventil) mot radiatorerna för att kunna stänga av flödet mot dessa om man bara vill köra mot golvvärmen på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad holo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2007, 14:53:24 »
Hej,

Tack för Era svar.

Bilningen är redan gjord förutom där gammla olje pannan står. tanken är att jag isolerar med 20 cm cellplast. Sen gjuter jag in golvvärmen i nya plattan.

så en acktank är bra. acktank å volymtank är samma sak? eller menar vvs killen att man använder en acktank som en volymtank mot VP?

/Tobbe





Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2007, 15:10:04 »

så en acktank är bra. acktank å volymtank är samma sak? eller menar vvs killen att man använder en acktank som en volymtank mot VP?

En volymtank är en mindre acktank, ofta 100-200 l, avsedda att öka volymen i radiator-/golvkretsen för att få acceptabla gångtider och lagom antal starter.
En ren acktank är ofta större, 500liter och uppåt, avsedd att lagra varmvatten från solfångare eller vedpannor. I princip samma sak alltså men beroende på användning benämns de olika.
Till volymtank kan en billig begagnad VVB användas.
« Senast ändrad: 06 mars 2007, 15:12:50 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2007, 15:19:19 »
Precis, slarvigt av mig att använda benämningen acktank, en volymtank är vad du behöver.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad holo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2007, 15:26:34 »
det börjar sakta men säkert klarna lite för mig.

Om jag då skulle använda en gammal VVB som volymtank.
ska man ha en El VVB eller går det bra att ha en "passiv" VVB utan el tillsats?


Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2007, 15:27:18 »



kan man sätta ditt shunt och golvvärme fördelare redan nu så att det bara är att ansluta slingorna när dom är på plats?

vilka övriga tillbehör är att föredra att installera?
Med 5 slingor behöver du nog en extra CP ockå, alternativt en ESV 20. Den innehåller både shunt och CP och styrs separat från 1230.

Om du har stor solinstrålning på våren kan en inomhusgivare vara till stor nytta, en RG10.
En sådan kan man för en billig penning bygga själv enligt fina anvisningar som du kan hitta på forumet.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funderingar inför installtion av nibe 1230
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2007, 15:33:12 »
det börjar sakta men säkert klarna lite för mig.

Om jag då skulle använda en gammal VVB som volymtank.
ska man ha en El VVB eller går det bra att ha en "passiv" VVB utan el tillsats?
Vad du behöver är en tank, elpatronen är ointressant i sammanhanget, med en anslutning i botten och en som mynnar i toppen på tanken. Anslutningarna skall gärna vara kopparrör 22mm eller motsvarande grovlek. Många VVB har mycket strypta anslutningar, själv råkade jag ut för en som bara hade 8mm anslutning. En sådan ger onödigt stort strömmningsmotstånd.
« Senast ändrad: 06 mars 2007, 15:35:32 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!