Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia som ej fÃ¥r upp värmen pÃ¥ varmvattnet  (läst 10064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sophik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« skrivet: 13 januari 2016, 21:28:10 »
Hej,
jag har en Thermia Villa 90s.
Helt plötsligt fÃ¥r inte pumpen upp vattnet pÃ¥ varmvattnet. Det stÃ¥r  VBB 29 (44).
Andra värden är normala (dvs framledningstempen samt returledningstempen).
Pumpen indikerar att TS inte behövs och och att VP producerar radiatorvärme.
Någon som varit med om detta? Jag tänker att om pumpen inte orkar själv (är för närvarande -5C ute) borde väl tillsatsen gå in om varmvattnet ej håller önskad temp?
Kan det vara någon inställning?

tack!

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2016, 07:21:50 »
Kan eventuellt vara driftpressostaten (kallas ibland reglerpressostat) som gett upp. Det är en givare på högtrycksidan av kompressorn som leder ström tills pumpen når max temperaturen som den kan producera, då bryter den. Det som normalt talar om för styret att VV är färdig producerat.
En enkel test är att koppla bort kablarna från givaren och kortsluta dem, då borde VV starta om pressostaten är problemet.
Förutsätter att det inte gjorts några felaktiga inställningar som gör att VV inte produceras.
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad sophik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2016, 09:00:36 »
Hej,
tack för ditt svar!

Ja kan kanske vara något sådant. Det har gått lite troll i pumpen, vi köpte huset i augusti och nu när det blev kallt ute märkte vi att TS inte gick in och huset kyldes ner. Tog ut elektriker och det visade sig att kablar till överhettningsskyddet var felkopplade och när dessa ändrades hoppade TS igång. Detta var i söndags. I onsdags märkte jag att VV inte var så varmt som det normalt varit. Tidigare när pumpen inte kopplade in TS och inte klarade hålla värmen då var VV alltid i rätt tempt (dvs 44 (44)).
Det som  känns märkligt är att inte pumpen ger meddelande om att VVB inte behövs, det är som att den "glömt" VVB. men uppenbarligen inte helt eftersom vattnet ändÃ¥ hÃ¥ller ca 30C...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2016, 10:20:52 »
Går kompressorn hela tiden kan den "försöka" göra varmvatten, men värmen går ut i huset p.g.a. kärvande växelventil.
Det borde bli varmt inne i så fall...
Annars är det inte helt ovanligt på äldre Thermia att driftpressostaten börjar lösa för tidigt.
Har för mig att jag läst någonstans att ledningen till tryckgivaren lutar lite nedåt mot brytaren och att olja samlas i själva brytaren (plugg på nåt sätt), och att man försiktigt kan försöka böja den så att fallet blir från brytaren och nedåt så oljan kan rinna ur.
Sedan knacka lite på brytaren, det har ibland hjälpt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sophik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2016, 11:45:18 »
Tack för svaren!

Ja varmt är det inne trots att det var -17 imorse så det känns som att pumpen på något vis gör värme men prioriterar radioatorerna före vvb. Det konstiga är att endast värmepumpen går ibland och den indikerar att TS ej behövs trots att värdet på vvb inte är på den önskade. Det är det som känns lite märkligt?
Men det är en äldre Thermia, från -95 så vi är glada för var dag den kämpar på.
Kan tänkas vara växelventilen eller driftpressostaten, jag ska kika på det.
Mycket tacksam för era svar, har ni fler tankar så ös bara på :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2016, 23:21:48 »
Växelventilen kan motioneras vanligt att dom kärvar, det står väl en hel del om det här på forumet.
Min har inte producerat nåt vv sen förra tisdagen, temp fortfarande 30 grader på varmvattnet.
När ventilen kärvar i halvöppet läge då brukar det bli för varmt inne, men har du display på maskinen bör det stå vv produktion
i sista bilden i styrdatorn. Men du är väl utan display?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sophik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2016, 08:18:30 »
Tack för ditt svar med!
Ska ta ett kik på växelventilen med och söka lite i forumet hur man går tillväga med den!

Ja precis, har ingen display på min. Man trycker upp el. ner och kommer till olika meddelanden. Men att pumpen inte når upp till önskad vv-värme och ändå inte försöker få till högre vatten-värme (indikerar inte något om detta) tycker jag känns konstigt. Men kan det vara så om växelventil kärvar?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2016, 12:58:35 »
Varmvatten är prioriterat så den "orkar" alltså ALLTID göra varmvatten. Tredje dioden uppifrån indikerar om den försöker göra varmvatten (när den är tänd). Om växelventilen kärvar bör lampan dock lysa. Konstigt om den inte kallar på varmvatten.
Dom tre nederska indikerar larm om dom lyser...
Citera
Tog ut elektriker och det visade sig att kablar till överhettningsskyddet var felkopplade och när dessa ändrades hoppade TS igång. Detta var i söndags. I onsdags märkte jag att VV inte var så varmt som det normalt varit. Tidigare när pumpen inte kopplade in TS och inte klarade hålla värmen då var VV alltid i rätt tempt (dvs 44 (44)).

Att det efter denna åtgärd skulle uppstå ett nytt fel verkar lite osannolikt. Som GW säger hata slumpen...
Men ta loss mojen som styr växelventilen och kolla om "piggen" rör sig lätt. På min sitter den uppe till vänster, men på din kanske den är gömd nere inne till höger (trångt).
Sen kan du ta tex 5-55 spraya och dra piggen upp och ned en massa gånger.

Testa först att vrida vänstra vredet rakt upp mot tappkranen då ska den bara producera varmvatten dioden ska då tändas för vv produktion och vv temepn ska börja stiga. Men vrid tillbaka till auto ganska snart om det är svinkallt, eftersom cirkulation till värmen upphör när den producerar varmvatten.
Har du tillgång till manualen kanske?
Lycka till!
« Senast ändrad: 15 januari 2016, 13:03:54 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2016, 14:14:27 »
Kan reparatören har slitit av en kabel till tempgivaren för varmvatten, och detta uppfattas som att varmvattnet är tillräckligt varmt?
(Eller har du indikering på temperaturen?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sophik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2016, 08:19:56 »
Hej igen och tack för tidigare svar!
I fredags testade sambon att starta om hela värmepumpen och då hoppade varmvattenberedningen igång och allt gick precis som det skulle. Sedan under söndagen sjönk värdena igen till ca 30 C på vvb och vi testade att starta om den på nytt, då hoppade det igång igen. Nu har det hållt sig under natten och den går som det ska. Jag undrar om det har något att göra med att det är så kallt ute nu att pumpen har fullt upp åt alla håll. Det är ju ändå konstigt att den prioriterar radioatorerna före vvb när vvb ska vara prioriterad.

Tack igen för alla svar, jag återkommer om det fortsätter att strula!

Utloggad sophik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia som ej får upp värmen på varmvattnet
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2016, 08:58:23 »
Hej igen,

nu återkommer jag med vårt problem!
Nu när det blivit lite kyligare igen så är varmvattnet kring 35C enbart fast pumpen vill att det ska vara 44C.
Pumpen kör ínte VVproduktion (lampan lyser ej) trots att vattnet ej uppnått sin värme (Står VV 35C (44)) och den borde prioritera VV när värmen inte är på rätta nivån. Känns som datorn glömmer av att köra VV? Funderar på om det är någon inställning på datorn som gör att den inte prioriterar VV (vet att det inte ska vara så utan den ska alltid prioritera VV). Någon som har något förslag? I övrigt går pumpen som en klocka, håller FL tempen perfekt osv.

tack igen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!