Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?  (läst 17515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #15 skrivet: 17 juni 2011, 10:29:33 »
Jo, gränsen mellan fantast och fanatiker kan vara hårfin. Jag själv hävdar dock att jag har kontroll på mitt beroende, men resten av familjen är inte lika övertygade...

Har samma problem
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #16 skrivet: 17 juni 2011, 10:35:37 »
För att återgå till ämnet så kanske Wiessman ligger rätt bra till för de som vill ha koll, de nya modellerna har väl t.o.m inbyggd värmemätare.
Tror även att tyskarna har rätt många inställningsmöjligheter, men har aldrig riktigt satt mig in i deras styr.
« Senast ändrad: 17 juni 2011, 11:52:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #17 skrivet: 17 juni 2011, 10:43:46 »
Weissman har också inbyggd värmemätare. Frågan är hur mycket inställningar man kan tweaka och hur mycket tillbehör man kan koppla på...

Vad är det med Stiebels reglersystem som gör dom bra? Är det själva reglerprincipen eller är det inställnings-/utbyggnadsmöjligheterna?
« Senast ändrad: 17 juni 2011, 10:51:31 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #18 skrivet: 17 juni 2011, 11:03:08 »
Är dessa värmemätare med både temp och flödesgivare eller är det som jag kör, bara tempdiff eftersom flödet inte ändras?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #19 skrivet: 17 juni 2011, 11:37:37 »
Det heter VIESSMANN grönis ;)  Dem har bra grejer och hur mkt utbyggnad som helst via LON. Energimätning integrerat osv osv om man vill ha det.

Annars är det ju inte svÃ¥rt att fixa pÃ¥ vilken VP som helst,  ut med befintligt styr  in med CC Villa och sedan modbus hur man vill *vinkar*

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #20 skrivet: 17 juni 2011, 11:40:21 »
Annars är det ju inte svÃ¥rt att fixa pÃ¥ vilken VP som helst,  ut med befintligt styr  in med CC Villa och sedan modbus hur man vill *vinkar*

Frågan är om det behövs när man bara ställer in ett kylskåp, plug n play?

Medel Svensson behöver säkert inte logga ens en gång.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #21 skrivet: 17 juni 2011, 11:54:15 »
Det heter VIESSMANN grönis ;)  Dem har bra grejer och hur mkt utbyggnad som helst via LON. Energimätning integrerat osv osv om man vill ha det.

Annars är det ju inte svÃ¥rt att fixa pÃ¥ vilken VP som helst,  ut med befintligt styr  in med CC Villa och sedan modbus hur man vill *vinkar*

Mmm, jag var lite osäker, men tänkte att det nog skulle komma nÃ¥gon besserwisser och pÃ¥peka detta om det var fel.  ;)

Wiessman menade jag förstås.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #22 skrivet: 17 juni 2011, 12:05:59 »
Det heter VIESSMANN grönis ;) 

Ja, det sprÃ¥ket är ju förhoppningsvis lättare för er som aspirerar pÃ¥ att flytta till södra Tyskland.  :,v(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #23 skrivet: 17 juni 2011, 12:26:13 »
Sen kanske TS borde ha tänkt på att detta ett ämne av typen PC eller Mac, Amiga eller Atari, PS eller Xbox, SAAB eller Volvo, Android eller iPad eller, eller...

Min pump är bättre än din pump för den är bäst.

Hur långt är ett snöre?
« Senast ändrad: 17 juni 2011, 12:30:48 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #24 skrivet: 17 juni 2011, 12:33:47 »
Jo, att jämföra reglerprinciper blir ungefär som den typen av jämförelser.
Däremot är det intressant att se vilka utbyggnadsmöjligheter som finns hos olika tillverkare och vad för prylar som behövs för olika 'standardutbyggnader':
- Räcker det med en shunt och en tempgivare för ett extra klimatsystem, eller behöver man dessutom ett expansionskort till styrdatorn?
- Finns det nån styrpanel man kan sätta upp inne i bostaden?
- Kan man få larm via SMS. Hur mycket pryar måste man i så fall komplettera med?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #25 skrivet: 17 juni 2011, 12:36:03 »
Besserwiesser *roflmao*


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #26 skrivet: 17 juni 2011, 13:56:27 »

ut med befintligt styr  in med CC Villa och sedan modbus hur man vill *vinkar*

Är det inte bättre att köpa en IVT/Bosch sÃ¥ du fÃ¥r en värmepump med fungerande reglering, istället för att köpa en pump som mÃ¥ste byggas om.  :D


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #27 skrivet: 17 juni 2011, 14:11:24 »
Nja *roflmao*

Alla har ju fungerande styr.  Men om man vill ha modbus och Purjo liknande prylar med sÃ¥ är CCvilla en hyffasat enkel lösning.  Jag gör inte sÃ¥ personligen, men det är ett alternativ.

Jag har 3 Bosch grejer hemma, strykjärn tvättmaskin och torktumlare, det duger dem till.  Har en sladdlös tigersÃ¥g,den funkar inget vidare.  VP, den enda tyska tillverkaren jag gillar är Viessmann, Danmark baby Thumbsup ;D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #28 skrivet: 17 juni 2011, 14:51:29 »
Nja *roflmao*

Alla har ju fungerande styr.  Men om man vill ha modbus och Purjo liknande prylar med sÃ¥ är CCvilla en hyffasat enkel lösning.  Jag gör inte sÃ¥ personligen, men det är ett alternativ.

Jag har 3 Bosch grejer hemma, strykjärn tvättmaskin och torktumlare, det duger dem till.  Har en sladdlös tigersÃ¥g,den funkar inget vidare.  VP, den enda tyska tillverkaren jag gillar är Viessmann, Danmark baby Thumbsup ;D

Nja, nu är ju inte värmepumparna IVT och Bosch tillverkad i tyskland.

Håller inte med dig om att alla värmepumpar har fungerande styr. Du förespråkar ibland Thermia som jag kraftigt dissat.
Diskuterat tidigare med Bertil om styrningen i en Thermia Villa, där jag ansåg att det endast var legionellabränningen som fungerande.

Den senaste versionen av Thermias styr, är det väl fortfarande så att det inte går att programmera en värmekurva typ 40° vid ±0° och 51° vid -20°.



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #29 skrivet: 17 juni 2011, 15:05:03 »
Det har du nog rätt i,  men blir det varmt i huset?  Alla har styrkor och svagheter,  jag föredrar Thermia eller Danfoss för det blir ytterst sällan nÃ¥gra större fel.  Kanske du inte fÃ¥r pÃ¥ IVT heller och dÃ¥ hÃ¥ller man ju för det mesta fast vid de prylarna.

Det verkar som om jag ska montera en 1245 snart  och dÃ¥ kanske jag blir en Nibe föresprÃ¥kare  :D 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!