Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: installatörer  (läst 7163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skånebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
installatörer
« skrivet: 05 oktober 2006, 00:37:18 »
NÅgon som kan rekommendera bra installatör luft/vatten i Sydväst Skåne, gärna Malmöregionen? Funderat på CTC ecoair/el. Någon installatör med varningsflagg?
tegelhus  byggÃ¥r 1926+1970. 1,5plan 126kvm+ källare(18grader) 100kvm. Nu olja -förbrukn. 3,5 kubik. Stora gammeldags element+ 70 tals. tvÃ¥rörs, framledning högtemperatur. 4 pers.

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: installatörer
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2006, 14:01:39 »
Hej Skånebo,
Bor själv i Malmö och har själv installerat en CTC eccoel+ eccoair i somras. Jag fick offert från Sintab på ~88.000 men valde att fixa allt själv.
Sintab gjorde ett seiöst intryck, bra och kunnig säljare som villigt lämnar referrenser och detaljerad energianalys.
Ser att du också har ett äldre stenhus. Enligt Sintab så skall en VP funka här också. Speciellt om man har äldre rejäla element (stor yta viktigt). Hittils under sommaren har VP:n förbrukat 1/10 av oljepannan gjorde. Återstår att se hur det går i vinter.

/Mats

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: installatörer
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2006, 21:56:47 »
Hej,

Min erfarenhet av Sintab är den direkt motsatta. Undvik Sintab till varje pris! Ett besök av en av deras försäljare resulterade i att en skrotfirma ville hämta min gamla panna, anmäld proppbyte till elleverantören mm trots att jag inte ville ha med dem att göra. De envisades oxå med att man skulle skriva på ett avtal direkt så att man inte skulle gå miste om deras "fantastiska" bonus fiR:.

Mikael

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: installatörer
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2006, 12:47:57 »
Så sant som det är sagt.

Sintab har förekommit i pressen ett flertal gånger pga deras metoder.

Utloggad skånebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: installatörer
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2006, 19:23:03 »
Hej! *vinkar*
Tack för era svar. Någon annat installatörsförslag än Sintab? Kul också att höra vad andra fått för pris på installation.
tegelhus  byggÃ¥r 1926+1970. 1,5plan 126kvm+ källare(18grader) 100kvm. Nu olja -förbrukn. 3,5 kubik. Stora gammeldags element+ 70 tals. tvÃ¥rörs, framledning högtemperatur. 4 pers.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: installatörer
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2006, 21:08:05 »
Själv valde jag en IVT som IVT-center i Vellinge (rotek) installerade. Jag är mycket nöjd med arbetet. Från början hade jag bestämt mig för en Nibe men efter Sintabs katastrof besök blev det en IVT som jag är nöjd med.

Mikael

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: installatörer
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2006, 20:14:54 »
Hej!
Vill gärna ge lite kommentarer angående Sintab. Vill gärna poängtera att alla säljarna inte jobbar på det sätt som det ni beskriver. Som värmepumpsförsäljare måste man jobba seriöst och långsiktigt. En värmepumpsinstallation är en av de största affärer man gör som privatperson. Även om det kostar mer att köpa en ny bil än att installera en luft/vatten till en normalvilla, så känns affären så mycket större. Som säljare har man kundens ekonomi och välbefinnande i sina händer och det gäller att vara påläst och kunnig. Räcker radiatorerna, rätt dimensionerad pump/ slang/borrhål, solfångare. Räcker elmatningen eller ny kabel erfordras. Räcker husets värmesköld osv. Frågorna är många. Det alla kunder skall veta om Sintab är att installationen fungerar ypperligt och killarna som installerar är oerhört duktiga och tar fullt ansvar för sina anläggningar. Sintabs montörer har både el och vvsbehörighet, vilket ger en bättre helhet än rörfirman som fixar rören och elfirman som kopplar el efter kopplingsschemat. Fördelen med ett företag som Sintab är att företaget är oberoende installatörer dvs det står inte stämplat IVT eller CTC eller Nibe i pannan på dem. Undertecknad arbetar både med villapumpar och med fastighetssortimentet, vilket kräver sin säljare OCH framförallt installatör.
Är det någon som har frågor så är ni hjärtligt välkommen att kontakta mig.
Ni kan lugnt vända er till sintab och känna er trygga i valet av installatör.
Eva Rosqvist
Säljare Nodvästra/ Norra Skåne
Sintab Swedinventor AB
042-128800
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: installatörer
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2006, 09:47:34 »
Varför har folk den uppfattningen när ni säger att ni inte jobbar på det viset?????

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: installatörer
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2006, 18:09:12 »
Hej!
Läs mitt svar noga. ALLA säljare på sintab jobbar inte på det sättet. Tyvärr finns det någon som gör det och som sagt, det straffar sig i längden. Jag svarar bara för mig själv, men vill gärna poängtera att INSTALLATIONEN fungerar ypperligt. Killarna som installerar är jätteduktiga och efter att ha jobbat på en rörfirma tidigare där det var mycket strul med installationerna pg.a. okompetens bland montörerna måste jag säga att det är en fröjd att jobba på Sintab. Installationerna löper mycket smärtfritt och snabbt och mina kunder är väldigt nöjda.
VARJE säljare tar ansvar för sin försäljning och sina försäljningsmetoder.
Ha det bra
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: installatörer
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2006, 21:38:09 »
Hej Eva,

Självklart tror jag inte att alla försäljare på Sintab arbetar oseriöst. Det finns säkert många duktiga försäljare på ert företag men jag kan inte förstå varför företaget behåller de oseriösa eftersom dessa mycket snabbt ger företaget dåligt rykte. Man kan ju lätt få uppfattningen att ledningen sanktionerar skumma försäljningsmetoder. Själv var jag mycket besviken på försäljare som kom från sintab i Lund.

mvh
Mikael

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: installatörer
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2007, 21:57:24 »
Var på MILA mässan idag och pratade med en säljare från Sintab.
Antingen är han dåligt påläst eller så ljög han mig rätt upp i ansiktet.
Han påstod att nibe var den enda luft/vatten värmepumpen som klarade att gå ner till minus 20 grader. Jag har för mig att det inte var så värst länge sedan som det i deras reklamblad stod minus 15, Thermias Atria däremot har alltid klarat minus 20.
Fick känslan av att han gav de andra fabrikaten sämre värden för att han skulle få sålt sin nibepump. En intressant fundering är "varför har nibe sänkt sin lägsta utetemperatur?"
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 22:03:19 av Heiho »

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: installatörer
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2007, 17:36:57 »
Var på MILA mässan idag och pratade med en säljare från Sintab.
Antingen är han dåligt påläst eller så ljög han mig rätt upp i ansiktet.
Han påstod att nibe var den enda luft/vatten värmepumpen som klarade att gå ner till minus 20 grader. Jag har för mig att det inte var så värst länge sedan som det i deras reklamblad stod minus 15, Thermias Atria däremot har alltid klarat minus 20.
Fick känslan av att han gav de andra fabrikaten sämre värden för att han skulle få sålt sin nibepump. En intressant fundering är "varför har nibe sänkt sin lägsta utetemperatur?"

För att dom tillverkat en ny luft vatten vp som klarar att gå till -20 och detta för marknaden vill det...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: installatörer
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2007, 01:27:42 »
Var på MILA mässan idag och pratade med en säljare från Sintab.
Antingen är han dåligt påläst eller så ljög han mig rätt upp i ansiktet.
Han påstod att nibe var den enda luft/vatten värmepumpen som klarade att gå ner till minus 20 grader. Jag har för mig att det inte var så värst länge sedan som det i deras reklamblad stod minus 15, Thermias Atria däremot har alltid klarat minus 20.
Fick känslan av att han gav de andra fabrikaten sämre värden för att han skulle få sålt sin nibepump. En intressant fundering är "varför har nibe sänkt sin lägsta utetemperatur?"

Om han sa att det endast fanns en tillverkare som kör till -20 ºC eller kallar så är det inte sant finns minst 5st tillverkare

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: installatörer
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2007, 05:02:20 »
Denna tråd bevisar varför jag inte vill att namn på företag skall nämnas i samband med kritik.

Som ni säkert ser anser sig Hawkeye99 nödgad att försvara sig då hon blir beskylld för att vara en skum typ.

Som på många andra företag finns det säkert rötägg, och att ge dem sparken för att de inte sköter sig perfekt i alla lägen är inte lätt med de anställningslagar vi har i detta land (inget ont om anställningstryggheten).

Jag har ingen uppfattning om Sintab, men tycker att denna tråd visar på att det finns skilda uppfattningar om samma företag beroende på vilken person man haft att göra med.

Skall man kritisera ett företag i forumet vill jag i alla fall att det länkas till tidningsartiklar eller liknande som kan styrka de uppgifter man framför.

Helst ser jag att ensilda leverantörer/installatörer inte diskuteras alls då den typen av trådar ofta startas i rena utpressningssyften av de som har en gås oplockad med sin leverantör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: installatörer
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2007, 06:50:57 »
Var på MILA mässan idag och pratade med en säljare från Sintab.
Antingen är han dåligt påläst eller så ljög han mig rätt upp i ansiktet.
Han påstod att nibe var den enda luft/vatten värmepumpen som klarade att gå ner till minus 20 grader. Jag har för mig att det inte var så värst länge sedan som det i deras reklamblad stod minus 15, Thermias Atria däremot har alltid klarat minus 20.
Fick känslan av att han gav de andra fabrikaten sämre värden för att han skulle få sålt sin nibepump. En intressant fundering är "varför har nibe sänkt sin lägsta utetemperatur?"

För att dom tillverkat en ny luft vatten vp som klarar att gå till -20 och detta för marknaden vill det...
mer konkret: man har övergett R407C, och använder R404A i den nya Fighter 2020.
kundkrav.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!