Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anläggningen tappar tryck, ibland varje dag. Varför? vad göra?  (läst 3586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag har denna pannan:
http://old.baxi.se/includes/crop_image17c53.jpg?path=UppladdadeBilder%5Cproduktbilder%5Cduo_plus_compact_1.jpg&width=80

Två acc tankar, 500L vardera med laddomat 1.

Ett kärl på vinden. Det är väl kortfattat min anläggning.

Har inga synliga läckage, men trycket sjunker ibland varje dag till noll, så jag är tvungen att fylla på systemet då. Fyller tills det rinner ut i skvallerröret och luftar sedan elementen. Nästa dag kan det vara likadant. Eldar med ved. Vad kan vara fel??

Med vänlig hälsning // Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Troligen har du ett tryckkärl på vinden?
Har du ett vanligt nivåkärl som inte är trycksatt så borde trycket i pannrummet inte kunna bli 0 om inte hela systemet läcker ut...
Kan du förklara lite bättre vad du har för prylar?

Jag gissar att du har ett tryckexpansionskärl och att gummibälgen är trasig, det skulle förklara vad som händer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja på vinden sitter där ett kärl. Hade det läckt ut vatten hade jag förhoppningsvis märkt det då jag nu fyllt systemet på nytt flera ggr.

Hur kollar jag om det kärlet på vinden är trasigt? Kan det börja läcka ut en massa vatten på vinden om gummibälgen går sönder mera?

Det går ju två rör upp på vinden till kärlet, mer än så vet jag inte. Pannan är ju en BAXI duo plus kompakt.


Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tror att du har ett öppet kärl på vinden, är acktankarna monterat i efterhand är nog expkärlet för litet.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja kärlet på vinden ser inte nytt ut o pannan är installerad 1999. Vad som fanns där innan för värmekälla vet jag inte.

Förra ägaren körde med olja och höll kanske en jämnare temp. Nu har det varit kallt ute och pannan har ibland varit nere på 20-30 grader för att sen gå upp till nästan 100 grader.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
När det eldades med olja fanns det väl inga acktankar och då är säkert kärlet för litet,
(om det inte är bytt när acktanken monterades)

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ju faktiskt en lite äldre och nyare acc tank på 500L vardera o det kanske påverkar, just att dem installerade en acc tank till, i och med att BAXI pannan "kräver" minst 1000L i acc tanksvolym.

Men tankarna är väl för sig eller? Jag menar varför har dem med trycket att göra? är det för att vattenvolymen är större?

Vad ska jag göra? För det har inte krånglat innan. Som Rickard sa så kanske kärlet på vinden ändå är sönder?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det verkar konstigt att ha ett tryckkärl på vinden.

Fyller tills det rinner ut i skvallerröret...

Kommer skvallerröret från kärlet på vinden? I så fall är det ett öppet kärl och trycket kan inte bli mer än 0,1 bar per meter från manometern till högsta punkten i systemet (kärlet på vinden).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad det är för kärl på vinden vet jag inte. Om det är ett tryckkärl, expansionskärl, slutet/öppet...ingen aning.

Skvallerröret tror jag kommer från vinden, det tar kanske en minut innan det kommer vatten där ur när jag fyller på systemet. Tryckmätaren på pannan går då upp till ca 1.0 bar och lägger sig sen på ca 0.5 bar.

När sen pannan svalnat ner till (ibland) 30 grader så kan trycket ligga på 0.00 bar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ok. Då har du ett öppet expansionskärl och förmodligen är det för litet, så när vattnet svalnar så blir kärlet tomt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men skulle jag kunna på nåt sätt kolla det? Alltså se när vattnet rinner ut? Har ju även ett rör på taket som ser ut som en käpp.

Nu har det ju blivit mildare ute så tempen i pannan kommer kanske inte svänga så väldigt. så jag kommer kanske inte märka av det lika mycket.

OM jag byter kärlet på vinden till ett lämpligt för mitt hus nere i källaren, kommer jag kunna behålla det om jag byter panna. Funderar på en ny större ren vedpanna. Denna nuvarande panna är bara på 18 KW

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Alternativet är att sätta ett tillräckligt stort tryckexpansionskärl i pannrummet och plugga anslutningen till kärlet på vinden. Nackdelen med det är att du förmodligen behöver nån form av nödkylning med syrventil eller liknande. Jag är för dåligt insatt i ämnet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja anlitar man en firma vet dem väl hur dem ska göra.

Att hela tiden tillsätta nytt vatten kan ju inte vara bra dÃ¥ jag har mestadels järnrör i kÃ¥ken.  :-\

Funderar pÃ¥ en ny panna sen.  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Köp en värmepump och sälj veden.
Då behöver du inte byta kärl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
Hej. Ett tips: Pannan kan läcka utan att det syns. Vattnet som "läcker" avdunstar vid eldning. Kommer antagligen från någon svetsskarv inuti pannan. Kika efter fuktig aska med ficklampa. Så var det för oss. Det blev pannbyte. :'(
/Göran
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!