Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal inställning pÃ¥ EcoHeat 12, jordvärme?  (läst 14713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu behöver jag hjälp. Eller iallafall åsikter, synpunkter, erfarenheter och förslag på hur jag ställer in min VP bäst. Eller mest ekonomiskt heter det kanske.

Jag har (som rubriken säger) en EcoHeat 12 och 800m ledning i backen. Jag bor med frugan i ett teglat stenhus med putsad fasad på 300kvm och 2,5 plan. Radiatorerna är installerade 1998, likaså alla rörledningar samt den vattenburna golvvärmen som värmer upp ca 75kvm golvyta (kök, hall, badrum, tvättstugan i källaren) - då renoverades även huset totalt och taket/vinden tilläggsisolerades.
Min EcoHeat 12 blev installerad i februari i år, då olje/el pannan slängdes ut.

Jag har både inom- och utomhusgivare, en kakelugn samt en kamin (som används då och då när det är som kallast ute) och jag har ställt in pannan på att generera extra VV vid given tidpunkt på dygnet (för husfridens skull) - själv duschar jag sällan jätte-varmt, snarare svalt.

Nu till min frågeställning:

Hur optimerar jag min VP under ovan givna förutsättningar? Behövs mer info för att jag ska kunna få förslag så bara skriv så kompletterar jag.
Idag är den inställd på "huskurva 50" och "+5" i parralellförskjutning. Jag har elpannan på "+55C" och max framledning på "+45C". Inomhustemperaturen är ställd på "+21C". Det är säkert några värden jag glömt ta upp här (säkert viktiga sådana med) Men jag undrar om någon vet/tror sig veta hur jag ställer in min VP? Vilka värden ska jag ställa in? Ska jag ändra något? Ska jag ändra allt?

Jag är novis på det här så alla förslag, tankar och idéer är varmt välkomna!

Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2008, 14:16:09 »
Glömde säga att huset är gammalt och VPn är inställd på att använda max 6,0kW (detta är tydligen ställbart?)

Tack igen!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2008, 18:49:40 »
Börja med att öppna alla radiatorer för fullt och reglera värmen inne med kurva + parallellförskjutningen på pannan.

Prova även att ställa ner elpannan några grader och se om inte varmvattnet räcker ändå, så låg temp som möjligt på pannan är mest ekonomiskt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2008, 11:28:35 »
Ok!

Jag börjar där.

Fler tips någon?
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2008, 12:21:30 »
Hej

Har du pannan ställd på 55º, har du nästan en ren elpanna. Pumpen kan aldrig få upp temperaturen till 55º i övre pannan, utan elpatronen går hela tiden.

Försök att sätta temperaturen till högst 45º, eller ännu bättre, testa med att koppla bort den.

Läs lite här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21731.msg211032#msg211032

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2008, 07:28:51 »
Ok. Gott om tips! et är bra. Frågan är vilken inställning som gäller övre elpatronen? Jag har ingen som är benämnd så i min display. Eller heter den bara "elpatron" i menyn och det där med nedre och övre är bara som det kallas av er som vet betydligt mer än mig? Det kan ju verkligen vara så - speciellt då min kunskapsnivå fortfarande är väldigt låg.

Tacksam för svar!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2008, 08:14:09 »
Ok. Gott om tips! et är bra. Frågan är vilken inställning som gäller övre elpatronen? Jag har ingen som är benämnd så i min display. Eller heter den bara "elpatron" i menyn och det där med nedre och övre är bara som det kallas av er som vet betydligt mer än mig? Det kan ju verkligen vara så - speciellt då min kunskapsnivå fortfarande är väldigt låg.

Tacksam för svar!

det finns bara en elpatron i ecoheat, och den sitter i övre delen utavtanken. i menyn:drift info benäms den som (pannan)
i menyn inställningar (elpanna)
« Senast ändrad: 27 oktober 2008, 08:18:19 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2008, 14:33:41 »
Ok, bara en elpatron. Kan jag koppla ur den ändå? Eller är det inte att rekommendera? Vad händer med inomhustempen isåfall? Och varmvattnet? Det kan jag väll ha på "Extra VV" funktionen ändå eller?

Många frågor, jag vet.. Hoppas ni håller ut!

Tack än en gång!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2008, 14:47:49 »
Hej

Elpatronen har två börvärden, det ena är 7º över framledningens börvärde och det andra är det, som du själv sätter. Är elpatronen tillkopplad, går den alltid in automatiskt om framledningen behöver hjälp, alltså så fort pumpen inte klarar att hålla tempen 7º över framledningens börvärde, den går också in om temperaturen går under ditt eget inställda värde. Har du kopplat bort elpatronen, är det bara att koppla in den igen om det skulle bli så kallt, att inte pumpen klarar att värma huset, det märker du lätt.

EcoHeat funkar i stort sett lika som EcoEl+EcoAir med undantag av prylarna som skiljer, fläkt och brine etc. EcoHeat har ingen elpatron i nedre pannan, kompressorn stannar ju aldrig på grund av för kallt ute, som EcoAir gör, därför behövs den inte. EcoHeat har bara patronen i övre pannan för att spetsa om pumpen inte orkar med.

Läs lite här, det mesta gäller även EcoHeat; http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20863.msg203596#msg203596

och här; http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21731.msg211032#msg211032

Ronnie
« Senast ändrad: 27 oktober 2008, 14:51:39 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2008, 20:46:07 »
Stort tack. Har nu pannan på 42 grader, elpannan på 0kW och extra varmvatten på givna tider till frugan. Jag återkommer med resultat!

Verkligen bra länkar Ronnie, tack som håken!!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2008, 21:12:38 »
Jo, en sak till. Huskurva? Har den någon effektpå elförbrukningen i pannan? Lutningen alltså? vad är brukligt och inte, att ha den inställd på?

Tack igen.
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2008, 21:44:11 »
Hej

Ja, det kan man väl lugnt påstå. Huskurvan är ju grunden för hur pump och panna värmer huset. Kurvan du ställer in, talar om för systemet, vilken framledningstemperatur radiatorerna behöver, för att inomhustemperaturen ska bli den önskade vid rådande utomhustemperatur. Vilken kurva man ska ha, varierar från hus till hus och måste ställas in induviduellt.

I manualen visas kurvorna med lutning 30, 40, 50 och 60, dvs de ger dessa framledningstemperaturer vid minus 15 grader ute. Vid 0 grader ute blir motsvarande framledningstemperaturer cirka 27º, 33º, 40º och 46º. Vilken kurva man ska ha, måste man prova sig fram till, men man brukar väl veta på en höft vad man behöver vid noll grader ute.

Blir det inte tillräckligt varmt, får man öka lutningen respektive sänka den om det blir för varmt, sedan kan man finjustera genom att ändra justeringen, det står ganska bra förklarat i manualen.

//Ronnie

« Senast ändrad: 28 oktober 2008, 11:21:14 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2008, 07:58:15 »
Tack och bock Ronnie!

Manualen är nu lusläst ytterligare en gång - nu återstår bara och se hur alla inställningar artar sig. Det var fortfarande varmt och gott nu på morgonen (ca 12h efter senaste justeringen) så än verkar det inte vara nå'n ko på isen.

Tack igen för all hjälp!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2008, 10:00:34 »
Hej
Tycker att det mesta verkar vettigt. Men en viktigt inställning för att minska risken att man hamnar i en "kall" situation är att ställa fördröjning Shunt till "spärrad" Tror att original inställningen är 180 minuter. Jag har kört med den spärra sedan första drifttimmen. gå in på Avancerat/Inställningar och ner till "Fördj Shunt" tryck upp den till 240 min, ett tryck till så är den "Spärrad". Funktionen gör så att VPn aldrig kan välja att shunta ut från övre delen av pannan till radiatorerna, den övre delen är ju tänkt som VV-beredare

Då kan man använda "EXTRA VV" funktion med elpatronen i drift utan risk för att man värme huset med Elpatron. Har upplevt, eller min fru igentligen, att VV kan bli lidande höst och vår utan Elpatronen inkopplad. EXTRA VV fungerar ändå men man får lite mer "sprutt" i VV med elpatronen inkopplad, själv kör jag med 9 kW då får man mer direkt verkan så att säga, jag har inte märkt att det blir dyrare iallafall.

Att justera huskurvan, gör man bäst genom att ha 4-5 grader kallt i ett par dygn, och innegivaren bortkopplad tillfälligt, sedan justerar man engång eller så per dygn tills man når en hygglig komfort. Vad jag har förståt iallafall, här i halland är det sällan så kallt så jag har inte justerat min riktigt.......... ^-^
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2008, 11:47:52 »
Hej

Nej, shunten bör man aldrig spärra, den öppnar bara om pumpen inte kan hålla börvärdet på framledningen och behöver spets från elpatronen. Vitsen med att shunten kan ta från övre pannan, är ju att patronen ska kunna spetsa, när pumpen inte orkar värma huset längre. Den öppnar aldrig om det inte behövs. Fördröjningen är till för att shunten inte ska stå och hoppa mellan "till och från", utan verkligen bara öppna om det är nödvändigt.

Jag har min fördröjning satt till 60min och elpatronen bortkopplad, så den inte går in så fort man tappar varmvatten. När det blir så kallt att patronen behöver spetsa, kopplar jag in patronen. Det finns ingen anledning till att spärra shunten, om det inte behövs, öppnar den inte, och om det behövs, måste den kunna öppna. Min shunt har aldrig öppnat, så länge pumpen hållit undre pannan till framledningens börvärde, och klarar inte pumpen det, så måste shunten kunna öppna, annars kan ju aldrig elpatronen hjälpa till när pumpen inte orkar längre.

//Ronnie
« Senast ändrad: 29 oktober 2008, 13:11:03 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!