Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimma in ny Diplomat Duo  (läst 9144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2014, 18:20:31 »
Ungefär vid vilken temperatur är det ultimat att ställa i kurvan?  IsÃ¥fall väntar jag tills det är bättre förhÃ¥llanden och gör det dÃ¥.

En annan fråga. Sitter ju ett expansionskärl (tror r det) av plast på sidan av värmepumpen Känns som det inte är så mycket vätska i det. Firman som var här lämnade nån dunk med köldbäraretanol, är det sån jag borde fylla på med? Och skruvar man av toppen på behållaren när man fyller i eller hur är det tänkt?
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2014, 18:26:37 »
Man bör fylla i plastbyttan till ca hälften och sitter det en ventil under kärlet så stäng den före innan du skruvar av toppen. Kurvan får man justera in under hela vintern så att den funkar vid alla temperaturer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2014, 19:16:58 »
Ja kurvan behöver man fundera kring hela vinter. Effekten av förändringar blir större ju kallare det är ute.

Mellan kurva 35 och 38 skiljer det 1 inomhusgrad vid 0 grader ute. Vid -10 är skillnaden mellan dess två kurvor troligen större.

Finns ingen anledning att ha det för varmt i väntan på kallt väder ute så ändra du kurvan. Försök skriva ner på ett papper vilka ändringar du gjort, innetemp och ute-temp.

Precis som smurfen säger lär du behöva justera ett par gånger innan du hittar rätt.

Ibland hittar man inte rätt förrän man börjar förskjuta kurvan, alltså öka eller sänka rumsvärdet i kombination med ett nytt kurvval. Alternativt knäcka kurvan genom att ange plus- eller minusvärden vid någon eller flera av punkterna +5 0 -5
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2014, 20:22:44 »
Har säkert frågat förr men går det inte göra egen kurva i Diplomaten tycker det är en alldeles utmärkt funktion i 1245 även om jag tror det är få som använder det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2014, 20:27:45 »
Okej, ska prova att sänka kurvan till 35. Är det vanligt att värdet i parentesen är lägre än det man ställt in? Låg länge på 35 och 36 när jag hade ställt in att det skulle ligga på 37?

plastkärlet sitter i anslutning till ett rör som kommer in i huset utifrån, så finns ingen ventil under att stänga. Bara att öppna där uppe och fylla på då antar jag?

Tack för alla svar ni ger. Svårt att förstå allt i början, men känner redan nu att det kommer bli ett beroende :P.
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2014, 20:35:40 »
Antagligen är brine kretsen trycklös och då är det bara att öppna och fylla på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2014, 20:47:36 »
Har säkert frågat förr men går det inte göra egen kurva i Diplomaten tycker det är en alldeles utmärkt funktion i 1245 även om jag tror det är få som använder det.
Nope
Det gÃ¥r att ställa kurvan och knäcka den vid +5, 0 och -5 samt att det gÃ¥r att parallellförskjuta den upp och ner. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2014, 20:49:20 »
Okej, ska prova att sänka kurvan till 35. Är det vanligt att värdet i parentesen är lägre än det man ställt in? Låg länge på 35 och 36 när jag hade ställt in att det skulle ligga på 37?

plastkärlet sitter i anslutning till ett rör som kommer in i huset utifrån, så finns ingen ventil under att stänga. Bara att öppna där uppe och fylla på då antar jag?

Tack för alla svar ni ger. Svårt att förstå allt i början, men känner redan nu att det kommer bli ett beroende :P.
värdet inom parentes är det beräkna BÖR-värdet. Värdet utan parentes är ÄR-värdet. Börvärdet beräknas genom att ta ute-temperaturen mot kurvan. Så är kurvan 37 och ute-tempen +2 grader kanske det står 35 inom parentes, typ.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2014, 17:54:02 »
Fyllde på expansionskärlet upp till hälften. Sen gick jag ner en timme efteråt och då var det lika som förut. Att när kompressorngår s ffinns det i princip ingen vätska alls men sen när pumpen stannar så syns det ungefär 2-3cm.
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #24 skrivet: 03 februari 2014, 18:11:45 »
Fyll på mera det får inte bli tomt då sugs det ner mer luft än vad du redan har där. Kan man ställa kb pumpen till kontinuerlig drift på en Thermia kanske vore bra några dagar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #25 skrivet: 03 februari 2014, 19:42:53 »
Fyllde på till halva igen nu.. men ska det verkligen vara såhär?
Kanske borde ringa firman som installerade grejerna och fråga imorgon.
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #26 skrivet: 03 februari 2014, 19:53:32 »
Nej det ska inte vara så är det riktigt luftat från början så ska man inte behöva fylla på om det inte läcker nånstans.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #27 skrivet: 16 februari 2014, 19:51:09 »
Har väntat på att det ska bli lite kallare så det ska bli lättare att ställa in, men får väl avvakta ett tag till antar jag. Är ju plusgrader varje dag nuförtiden. Men jag har ju cirkulationspumpen på steg 2 nu och har då ungefär 5-6 graders diff på varma sidan. Jag provade tidigare att vrida ner den till steg 1 och fick då 8-9 graders diff. Vilken är att föredra? Sen tycker jag brinediffen in och ut nästan alltid skiljer 4-5 grader och där står cirkulationspumpen på steg 3 redan.
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2014, 19:57:05 »
Är slangarna till borrhålen kopplade i serie eller parallellt jag gissar på serie ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cdt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in ny Diplomat Duo
« Svar #29 skrivet: 16 februari 2014, 21:16:16 »
Det Vet jag faktiskt inte , kan jag se det på nåt sätt?
Thermia Diplomat Duo 8kw. 225m borrhål fördelat på två hål. 165m aktivt djup. Värmer ett hus på totalt 200kvm från 1929. Huset är beläget i Gästrikland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!