Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat optimum eller NIBE F 1245  (läst 2239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Thermia Diplomat optimum eller NIBE F 1245
« skrivet: 18 december 2010, 18:02:18 »
Vad har dessa båda pumpar för för- och nackdelar jämfört med varandra?

mvh SG
« Senast ändrad: 18 december 2010, 18:05:56 av HBV »

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat optimum eller NIBE F 1245
« Svar #1 skrivet: 22 december 2010, 09:41:59 »
Har inget svar men vill veta samma sak själv  Sc:,h
Fick ett pris på en diplomat 72' tror att det var 77' för optimum, 85' för en G2.
har inte fått någon Nibe offert än men prisjakt har 10Kw för 56'.
Jag är själv mest sugen på en G2 men får kyla + fläkt konvektorer "gratis" med Nibe.
Men vad jag har förstått är Nibe bättre så länge man kan hålla sig på låga temperaturer,
Thermia om man behöver hett vatten eller > 55c VB.
Hoppas att nÃ¥gon som vet kliver in  *vinkar*
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat optimum eller NIBE F 1245
« Svar #2 skrivet: 22 december 2010, 09:50:02 »
Märker att ni inte fått något svar på detta. Tror det beror på att skillnaderna är så små. Jag skulle vilja påstå att dessa två maskiner är likvärdiga. Man kan förvänta sig samma årsvärmefaktor från dem. Thermian har sin Optimumfunktion vilket gör att det är lite mindre grejer man behöver ställa in i början (cirkpumphastigheter). Niben har lite flashigare displayer och man kan få ut logguppgifter på en USB-sticka. Sen hur bra kvalitet det är på grejorna det får var och en avgöra själv.

Föreslår att ni tar in offerter på båda dessa pumpar, de är i toppklass. Istället för att lägga tid och energi på att fundera vilken av dem ni ska ha, lägg krutet på att sätta er in i ert värmedistributionssystem (raddar och/eler golvvärme - avseende värmeavgivningskapacitet, vattenvolym, instrypningsmöjligheter) och er tidigare förbrukning av energi. Se sen till att hitta en bra installatör med goda referenser och som är villiga att diskutera alla era frågor om ovanstående och som lämnar garantier på att lämna efter sig en anläggning med balans i radiatorsystemet och en borra som inte går under nollstrecket på kb-in under hela vintern. Återkom hit när ni fått beräkningar och offerter för vidare tips, ange då gärna alla fakta om ert gamla värmesystem.
« Senast ändrad: 22 december 2010, 10:07:33 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat optimum eller NIBE F 1245
« Svar #3 skrivet: 22 december 2010, 20:08:46 »
Hej! Tack för respons. Kanske jag har att välja mellan två bra val då.

Jag har fÃ¥tt in tvÃ¥ offerter, en frÃ¥n NIBE Ã¥f och en frÃ¥n Thermia Ã¥f, jag kommer att fÃ¥ en komplettering av den ena, men Thermia har föreslagit 10 kw pump  med ca 145 m borrhÃ¥l och NIBE 8 kw pump med 160 m borrhÃ¥l. Bägge Ã¥f kända pÃ¥ orten och jag upplever dem som seriösa. Bägge offerterna ligger relativt nära i pris sÃ¥ det kommer inte vara avgörande för mig och i paritet med andra redovisade offerter här pÃ¥ forumet.

Jag gissar att jag årligen förbrukar ca 25 000 kwh i värme o varmvatten (baserat på antagande att min pelletsbrännare har en verkningsgrad på 75% och en årsförbrukning om 7 ton pellets). Första året vi hade huset så förbrukade vi 6 ton pellets och förra året med den kalla vintern örbrukade vi ca 7 ton och det kommer säkert upprepas denna vintersäsong. Huset jag har är från slutet på 60-talet med drygt 100 kvm i entreplan samt lika mycket i uppvärmt källarplan. I vintras hade jag då det var som kallast (-15 - 20 grader) ca 50 grader i framledningstemp till mina radiatorer. Nu i vinter har jag inte behövt ha varmare framledning än 45 grader(kallaste natten -22 med - 15 på dagen). Jag kan tillägga att jag avser slå på stort 2011 och byta alla fönster i huset, vilket jag bedömmer att jag sparar ca 4000 kwh per år i värmeläckage. Huset beläget i Sjuhärad utanför Gbg.

Jag är intresserad av en så bekymmersfri uppvärmning som möjligt, pelletspannan har gett mig gråa hår ibland (och kalla duschar).

Labold, du tar upp begrepp som värmeavgivningskapacitet, vattenvolym, instrypningsmöjligheter. Det är termer jag inte tänkt i. Jag ska googla på dem.

Tar tacksamt emot ytterligare respons.

mvh SG

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia Diplomat optimum eller NIBE F 1245
« Svar #4 skrivet: 22 december 2010, 20:52:46 »

Labold, du tar upp begrepp som värmeavgivningskapacitet, vattenvolym, instrypningsmöjligheter.


Kolla lite i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37859.0;all

Har du bara 50 grader som max framledning idag borde det inte vara något problem med värmeavgivningen, men tänk till på volymen och om du kan tänkas utöka denna vid installationen med en volymtank. Tänk också på instrypningsmöjligheter, idag med pelletspanna producerar du för varmt vatten och kan styra med radtermostater. Med vp är det bästa att ta bort termostaterna, låta vps styrdator styra temperaturen, och detta bygger på att du har balans i systemet med ungefär samma flöde och tempdiff över varje radiator. Har du tur har du redan det, men jag rekommenderar att se till att du har instrypningsmöjlighet (förinställbar radventil eller strypventil på returen) på varje radd. Inte så dyrt att fixa när systemet ändå är tömt på vatten och rörisen är där med all grejer...



30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat optimum eller NIBE F 1245
« Svar #5 skrivet: 23 december 2010, 10:08:03 »
Tack för tipset.
Jag ska ta upp detta med den installatör jag väljer.

God jul önskar SG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!