Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2006, 23:59:05 »

Fina priser på pump o borra.
Ja betala 103´för en 7,5 kw och 160m borra för 6 år sen  fiR: _/- huvuddunk :-[ :-[ :-[
Liite glad är ja väl jag har tjänat igen den  ;) :D ;D 8)

Konverteringen vet ja inte men det är säkert samma där!?

Det där torde bli tokbra... lycka till /Bertil
Skrivet av: ME
« skrivet: 02 februari 2006, 21:54:15 »

Är det inte en smak sak vilken du tar, som sagt en fördel om du har en installatör om ngt skulle gå snett. de kan inte skylla på varandra.

är det "nibe" som gör element inst om du tar thermia ?
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 02 februari 2006, 13:50:58 »

Elen ingick i Thermias offert men inte container eller foderrör så jag tror nog denna blev lite billigare dock skall väl nämnas att Thermia lämnade på en 10kw pump deras 8kw gick på 109000kr.

//D
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 02 februari 2006, 13:28:59 »

98450 ink moms

Jag trodde Thermias offert var så billigt det kunde bli, men denna är ju ändå billigare!! Iofs kanske det blir samma med el, container etc.

Priserna i Piteå är ju 50% billigare än neråt i landet! :o Samma pump och hål i Stockholm, Göteborg hade säkert kostat minst 150000.

Helt klart en fördel att få en och samma installatör på alltihop.
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 02 februari 2006, 13:17:45 »

Okey det uppdaterade anbudet från Nibe installatören kom idag och lyder som följer:

220m borrhål
1230-10
Sprit och slang

98450 ink moms
Tillkommer gör foderrör a 500kr/m, elinsatallation 4375kr samt container 3125kr

Utökade även med 1st radiator så det blev:

15st radiatorer
1st fläktkonvektor
Komplett vvs-installation med rördragning efter golvsockel

74800kr ink moms

Fördelen med denna offert är ju  att jag får en och samma leverantör till hela anläggningen!? Vilket tycker ni Nibe eller Thermia?

MVH
Daniel
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 01 februari 2006, 15:52:09 »

okey sorry Carl N.

Nja jag tror 195m var till båda pumparna han nämnde i alla fall inget annat. Brukar scrollarna gå sönder oftare an kolvkompressorer? Jag trodde fördelen var just att en kolvkomp. har 16 rörliga delar medans en scroll endast har 2?? Nåja detta kan man ju säkert tvista om hur länge som helst!

//D
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 februari 2006, 10:29:51 »

men Sc:,h inte kan det väl vara möjligt att dimensionera 50w/m2 på VP det innebär ju en ca 12,5Kw för mig och det är ju mer än 100% av effekten jag behöver kallaste dagen på året :o

//Daniel

Jag räknade inte med bi-utrymmena.
Skrivet av: ME
« skrivet: 01 februari 2006, 08:49:18 »

Är det inte så att 195 meters borrhål är till 10'an ? det känns så tycker jag i allafall och kanske 170-175m till 8'an, detta med tanke på prisskillnaden :)  men svårt att avgöra vilken storlek du skall ha, fast jag lutar lite åt 10'an (för att vara på den säkrasidan)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2006, 23:14:28 »

Billigt helt klart.
Jag betala 103´för en Themia villa 7,5 och 160 meter men inkl foderrör.

Det där med effekten, det är omöjligt att se på liak stora hus det kan skilja hur mycket som helst!!

Men som sagt 10án verkar för dyr.. men det är väl ett djupare hål till den!

Skrivet av: overlander
« skrivet: 31 januari 2006, 22:50:41 »

Scroll kompressor eller kolv spelar nog ingen större roll kolvkompresorerna håller oftast bättre än scroll trots färre rörliga delar i scrollen. Men å andra sidan brukar ju garantin på kompresorn vara ganska lång!
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 31 januari 2006, 22:35:16 »

Så mycket skiljer det inte mellan Thermias 8 och 10kw. Eller ingår något mer? djupare borrhål?

För ca 2 månader sedan köpte jag TWS 10 och gav 49 600kr inkl moms.
TWS 8 kostade då 47 800kr med moms.

Om Thermia är intressant skulle jag kollat på den nya med varvtalsstyrda cirkpumpar, dessa drar mindre ström så en merkostnad kan motiveras.

Annars låter det som en väldigt billig offert om man jämför med andra här på forumet, t.o.m billigare än motsvarande jordvärme installationer i vissa fall. Thumbsup
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 31 januari 2006, 22:03:29 »

Jaha då var det Thermias tur att ringa ikväll...och deras förslag var:

Borrhål 195m allt inkluderat utom grävning och foderrör.

Diplomat TWS 8kw 108000kr
Diplomat TWS 10kw 115,000kr allt ink moms

Hur låter detta, han rekommenderade 10kw utan att tveka och skröt väldigt mycket om pumpen allt från varmvatten till scrollkompressor!? Är detta vettigt med tanke på att Nibe Rekommenderade sin 1230-8 som kanske var i snålaste laget men en 10kw är ju MYCKET större än t.ex 1230-10 eller??? :o

Mera synpunkter om ni orkar...

//D
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 31 januari 2006, 20:07:36 »

men Sc:,h inte kan det väl vara möjligt att dimensionera 50w/m2 på VP det innebär ju en ca 12,5Kw för mig och det är ju mer än 100% av effekten jag behöver kallaste dagen på året :o

//Daniel
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 januari 2006, 18:54:03 »

Du ska inte dimensionera din värmepump till 80 W/m2 utan radiatorerna, värmepumpen ska ligga på ca 50 W/m2 (ca 10 kW på 200 m2).
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 31 januari 2006, 17:24:56 »

kan väl tilläggas att elementen har en tveksam funktion då de flesta termostater är trasiga så blir det kallt i huset om kaminen stannat, dock så håller pellets kaminen värmen (max 6kw) bodelen varmt hur än kallt det än blivit. Dock ska man väl inte se denna jämnförelse som rättvis då det i dom närmsta rummen kan vara ca 22-23grader medans det längst bort i huset kan vara 20grader dessutom värms ju inte garaget och VV med denna som det är tänkt med en VP.

//D
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 31 januari 2006, 17:15:38 »

okey Rikard och alla andra...

nu har ni fått mig förvirrad Sc:,h vill ni jag ska behålla förslaget från installatören på 50w/m2 och endast kliva upp en pump storlek???

Danne
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2006, 16:12:33 »

Jag bor ju bara nån mil ifrån dig Daniel, i ett älvsbyhus från -75. Inte världens bästa isolering (13 cm i väggar, 200 mm i golv och tak), jag har dimensionerat för 50 W/m2 och det håller huset (totalt ca 150 m2) varmt ned till ca -33 ºC.

Att dimensionera för 80 W/m2 är väl kanske OK, men då måste du se till att skaffa raditorer som ger ut minst 100W/m2 för att få hög COP på din anläggning. Det blir rejäla radiatorer det...

100 W/m2 Vid DT 30 (50 graders framledning, 40 grader retur och 20 grader inomhus.) Är ovanligt mycket och behöver du det har du ett riktigt dåligt isolerat hus.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2006, 15:53:15 »

Svårt att veta om dom måste gå med full effekt vid svinkyla!?

Nu har du väl varmt ute?? Får du svinkallt höj rubbet max.. sätt på en stol och invänta vad som händer.
Det blir samma test som jag tjatar om när man har vattenburet och elpanna!!

Den stolen kan du sen använda nera vid värmepumpen   :D

Ungefär 80w brukar ge toppvärden på en värmepump helt klart...
Lite mera effekt i rum med två eller tre ytterväggar...  lite mindre i rum med en yttervägg...
Tex vardagsrum kan täcka hela huset då får rummet "onormalt" mycke yttervägg, det påverkar en del!!
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 31 januari 2006, 15:39:09 »

Hej igen

Kollade lite idag hur det ser ut med mina el element och dom är dimensionerade ganska precis på 80w/m2, så frågan blir då om man skulle räkna själv att elementen jag har idag motsvarar ganska precis vad jag skulle behöva vid en konvertering. Fågan kan vara dum men då man inte begriper nått är det f-n inte lätt.

Danne
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2006, 14:49:27 »

Du kommer inte att ångra dig ja lovar!!

Mycket som köps ger inget tillbaka i form av bättre ekonomi, men en VP har man verkligen glädje av!!  Särskilt en som inte käkar eltillskott

Skrivet av: diplomaten
« skrivet: 31 januari 2006, 14:48:19 »

Jag konverterade till vattenburet för 1 ½ år sedan och dimensionerade enligt följande:
VP: ca 45 w/kvm (Termia Diplomat 8, ca 180 kvm)
Radiatorer: 75-80 w/kvm

Börvärde vid –16 grader: 40 grader
Vid kontinuerlig drift når jag en maxtemp på 44 grader
Jag klarar troligen ca: -20 utan TS
Jag är mycket nöjd med dimensioneringen.

I ditt fall hade JAG valt den större pumpen på 10 kw
Tveka inte på att ta stora raddar, det kommer du aldrig att ångra.
Att du skulle få problem med start/stopp och korta gångtider tror jag inte på!

Lycka till
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 31 januari 2006, 14:42:02 »

Tjena

Japp har bestämt mig för att kliva upp ett snäpp på pumpen till en 1230-10 samt försöka öka til ca 70w/m2, skall ringa min installatör ikväll och höra vad pris skillnaden blir men man kan nog lugnt räkna med en bit över 200000kr :( men å andra sidan kanske jag slipper frysa :D

Hej Hej
Daniel
Skrivet av: mso
« skrivet: 31 januari 2006, 13:32:40 »

Hej D. bara en liten grej är att när man får en eller flera tonåringar i huset så kan varmvattenförbrukningen öka med ett par 100%.
Man kan också räkna med att man kommer på att det är skönt att ha en bra komfort i hela huset och med det lite varmare totalt. Skall du fortsätta att ha garaget kallt?
Ett snäpp större pump och en volymförstorare tror jag är receptet.
mvh Mso
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 31 januari 2006, 11:08:52 »

Hej Bertil och alla andra!

Icke rör ni om i onödan utan snarare är jag mycket tacksam för att ni orkar stå ut med oss trögfattade nybörjare som får magsår alldeles för snabbt.
Våran förbrukning är något "taget ur luften" då vi aldrig kört enbart el utan alltid stöd eldat med ved eller 2 senaste åren med pellets men, som mest har vi förbrukat 33´kw/h och då var även garaget varmt ( ink HH el) samt att det gick ca 8m3 ved men då var vi endast 2 vuxna. Sedan vi installerade pelletskaminen hade vi första året sänkt till 17000kw/h samt 2,5ton pellets detta inkulderar HH el dock hade vi ingen värme i garaget. Så det var inte det enklaste att hitta en rättvis lösning men jag försökte i alla fall. Huset vi bor i är ett  Villa Varm som ansågs när det byggdes vara ett välisolerat hus (1976) men givetvis kan det inte jämnföras med ett nybygge i dag men ändå. Varmvatten är vi väl inga stor förbrukare av men ändå ska det ju finnas så det räcker till familjen (3st idag).

MVH
Daniel
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 januari 2006, 23:46:39 »

Citera
Har idag en 1 1/2 plans villa från 1976
192m2 boyta samt 60m2 garage allt skall värmas.
Förbrukar idag ca 30000kw/h samt 8 m3 ved!
Husets storlek avgör inte ensamt, men det är stora ytor du har..
Garaget värms det upp idag eller blir det en utökning!?

Det är husets isoleringsstandard tillsammans med vv förbrukning hur varmt man vill ha. Och sist men inte minst vilken temp man behöver på radiatorkretsen!

Ett litet stenhus drar iofs mera än ett modernt stort hus.

Det blir inte helt fel, men om flera faktorer samverkar då blir det onödigt mycket tillskott.. tex höjd temp varmare garage förbrukningen var från onormalt varma år mm mm.

Jag kör en 7,5 kw pump hade 28-30´kwh/år i totalförbrukning, det funkar tokbra. Klarar mig ned till ca -20 utan tilskott...  Jag skulle då inte vilja ha mindre men gärna en större!

Dom här siffrorna hur säker är ni på dom 33´kwh???   är det tidigare förbrukning? Omräknat till normalår?? vill ni unna er varmare än tidigare? använder ni normal mängd vv.
Svarar ni åt rätt håll där så ska det gå...

Ang dim av raddar ju större dom är ju högre effekt ger pumpen (samma med en rejäl borra) pumpen klarar allstå mera kyla utan tillksott med större raddar och djupare borra. kolle effektavgivningen vid 35 grader resp 50.. den ger ändå mindre om man måste köre 55  fram vid svinkyla, högst 6,5 kw!!

Nibe Fighter 1230-8kw  ger 8,22 kw vid 35 på framledningen och 6,97 vid 50 grader.
Nibe Fighter 1215-7kw  ger 8,8 kw vid 35 på framledningen och 7,1 kw vid 50 grader.

Fråga vad större raddar kostar, det kan va så att det är bara några som behöver bytas... storlekshoppen kan göra att det inte blir så många därmed inte så dyrt...

Det fina är att du studerat och funderat, du vet mera än dom flesta köparna redan!!


Hoppas vi inte rört till det för mycket  :-[

Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 30 januari 2006, 20:05:12 »

Hallå alla

Ja efter en helg med läsning på detta forum tog jag nya tag för att diskutera med min installatör om VP storlek samt W/m2 på mitt tilltänkta system. Men han vidhåller med det bestämmdaste att detta system skall räcka till och bli över, ja till och med så att han garanterade det. Jag kontrade och sa att HAN skulle få jobbet om än det skulle bli betydligt dyrare än offerten då jag värdesätter att ha min lokala bya krökare som installatör men då tyckte han att det var betydligt mer väl investerade pengar att utöka borrhålet med en 20-30m till det totala ~220M. Han garanterade detta då han själv hade ett hus på 242kvm som han värmde med en 7kw Nibe med mycket lite tillskottsenergi. Osäkerheten håller i sig för mig då råden är så vida ifrån varann så jag håller på att bli TOKIG! Sc:,h

En allt mindre övertygad kommande VP ägare

Daniel
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 januari 2006, 11:11:57 »

Har man för stor VP i förhållande till radiatorernas uteffekt så kan det vara svårt att justera till VP:n så du får rimligt antal starter/dygn. Stoppar du in radiatorer på totalt 50 W/m2 så får du 192x50=9,6 kW radiatorer ochdå blir en 10 kW VP för stor. Satsar du på minst 70W/m2 så får du 192x70=13440 kW radiatoreffekt ochdå funkar en 10 kW VP utmärkt. (Observera att det är uteffekten vid DT30 som ska användas)
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 29 januari 2006, 22:06:22 »

Okey hur var det då med det här att ta en för "stor" VP än vad nibe rekommenderar, går det i efterhand att justera in denna så den passar för mina krav?? Finns det andra nack delar med att överdimensionera en VP?

MVH
Daniel
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 28 januari 2006, 01:19:08 »

Det räcker med 21:or i sovrummen. Där vill man ändå ha svalare.
Här hemma är inga av elementen i sovrummen på, dom är helt kalla allihop. Värmen från resten av huset räcker gott och väl.

En 22:a har 2 paneler och 2 konvektorer
En 21:a har 2 paneler och 1 konvektor

En 22:a ger alltså lite mer watt/värme ifrån sig.

Annars är det elementstorleken man absolut inte skall snåla med när man är i ditt läge. Att installera större element kostar lite mer, men när ändå rörisen är där och gör jobbet är det välinvesterade pengar. Att sätta in ett stort element tar lika lång tid som att sätta in ett litet. Dessa större element kommer sedan spara in på din elräkning i åtminstone de 20 år din VP håller.

Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 28 januari 2006, 00:28:26 »

Okey vad innebär detta för mig, skall alla element som sätts in vara av typen PC22 eller?
Som anbudet var så blir det 14 radiatorer på 192kvm samt en fläkt konvektor i garaget 60kvm. Jämnför man då med vad jag har idag så har det "försvunnit" 2 element men det skulle vara för att elementen var större samt att han tyckte det var onödigt med ett element i trappen (håller med). Han förklarade även att det var 22:or i alla stora rum samt 21:or i sovrummen men även detta om jag förstod det hela rätt var dubbel element!?! Sc:,h
Vad är egentligen skillnaden på dessa element?? I alla fall var det element från Ahlsell´s säger det någonting??

MVH
Daniel
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2006, 23:53:08 »

Du skall köpa radiatorer som kan ge 70-80 W/m2 vid DT30 och en värmepump som kan ge ca 50 W/m2 vid 50 graders framledningstemp.

Om du gör det så får du en väl fungerande anläggning.
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 27 januari 2006, 22:28:06 »

Vad man kan tyda av svaren i olika trådar så finns det ingen anledning att köpa denna 1230 pump utan istället satsa på en 1215!?! Om man skulle ta en större pump än vad Nibe rekommenderar, är det då några problem med att justera in denna överdimensionerande pump att jobba harmonisk eller måste man vara ett renodlat VP freak *roflmao*.
Och är det verkligen värt extra pengarna det kostar att höja från 50kw/m2 till låt säga 70-80kw/m2 eller är skillnaden marginell??

MVH
Daniel
Skrivet av: mso
« skrivet: 26 januari 2006, 22:09:09 »

Hej ,jag konverterade i egen regi förra sommaren. Mitt hus 1,1/2 planare i umeå ,155 m2 ,Dimensionerade för ca 70kw/m2. Har 14 st pc 22. 600x1200 i alla rum oavsett rums yta, av det är i dubbelfönster trepc22 ,600x2300
Har en nibe 1215-7 . priset för pump och alla raddar inkl koppel o div rördelar för lödning var ca 64000. Borrhål 171 meter tillkomm med ca65000 ink 33 meter foder.
Priser oinstalerat.

Tycker att du skall skippa pc 21orna och stryp istället in pc 22orna rätt istället och räkna på 70 kw istället.

mvh Mso
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 januari 2006, 22:08:42 »

Vissa här som konverterat har satsat på ändå större radiatorer, upp till 80 W/m2.  det ger något bättre verkningsgrad.
Men nån annan kanske har åsikt om det??

Klart prisvärt med ytjord, det är inte stor skillnad mot bergborra på verkningsggraden!

men ska dom verkligen ha så mycket mer för en borra, det måste väl dras av om dom slipper ytjorden??   Bättre då att ta ytjord och ev lägga på lite meter om det ryms om tomten är lämplig för ytjord!

Storleken på pumpen.. nu läste ja inte början på tråden  :-[   men det är ofta en smaksak...   hur man vill satsa lååångsiktigt  eller lite billigare initialt.

Men byter man raddar är det inga problem med för höga temperaturer om man väljer en (större) rejäl VP.

Nibe Fighter 1230-8kw  ger 8,22 kw vid 35 på framledningen och 6,97 vid 50 grader.

Nibe fighter 1215-8,5 ger 10,3 kw vid 35 fram och 8,5 vid 50 fram.

Nibe Fighter 1230-10kw  ger 9,98 kw vid 35 på framledningen och 8,66 vid 50 grader.

1215-8,5 pumpen är ett snäpp större än 1230-8 helt klart, det ger mindre tillskottsbehov!!   Dessutom är den billigare i inköp.

Jag skulle valt 8,5 deb ger ju mycket högre effekt!! eller  1230-10 men den är betydligt dyrare.

Dom nya har lite bättre verkningsgrad, så valet är kanske inte är alldeles självklart. Men mellan 1230-8 och 1215-8,5 är skillnaden liiiten!!  Liiite bättre COP på 1230-10 om nu den är aktuell.

Nibe fighter 1215-8,5  COP 4,8 vid 35 fram 3,4 vid 50 fram
Nibe Fighter 1230-8   COP 4,9 vid 35 fram 3,6 vid 50 fram
Nibe Fighter 1230-10 COP 5,03 vid 35 fram 3,6 vid 50 fram

Nu har jag försökt, hoppas jag inte rörde till det för djäxxxxx  :-[ :-[
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 26 januari 2006, 21:28:26 »

Hmmm ingen som har några åsikter kring radiatorsystemet samt konvektorn eller övrigt???? :'(
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 26 januari 2006, 12:12:19 »

Okey idag kom offerten från firman jag "fastnat" lite för och den lyder som följer:

Räknat på 50kw/kvm

14 radiatorer i varierande strl 21:er i mindre rum och 22:er i större
Fläktkonvektor i garage del 60kvm ersätter 5st elradiatorer
VVS arbete med omålade kopparrör

56575kr ink moms

Nibe Fighter 1230-8kw
Komplett VVS Installation
El installation
Kollektorslang 2*300m
Köldbärare 210 L
1 Avluftning av hus

74350 kr ink moms om jag vill ha borrhål 185m tilkommer 48956kr ink moms och då ingår jord drivning 12m +- 405kr/m


Nu till energi kalkylen:

Elförbrukning ex hushåll 33000kw/h
Effektbehov 11,1 kW
Årsmedel temp 2,5 grader
DUT -33
Inomhus temp +21
Framlednigstemp vid dut +55
Returledningstemp vid dut +45
Energitäckningsgrad 98%
Effektäckningshrad 57%
Värmepumpen täcker till ca -14

Ge mig åsikter om detta kan det funka!?!

MVH
Daniel
Skrivet av: ME
« skrivet: 26 januari 2006, 09:41:59 »

Det är nog så att de vill tvinga fram en "komfortablare"  temperatur styrning genom att minska riskerna att kunden sätter för högt vädr eoch får temperatur svängningar. Lite som CTC  har gjort tycker jag, då jag skulle vila styra vissa sakera som till exempel upp till 55 var fjärde gång.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 16:23:52 »

Fattar inte att dom minskar, samma har även Thermia gjort.
Max på diplomat är -990.
På min 6 år gammla Villa modell är det -2500 som är max.

2500 låter kanske mycket men det är det INTE!!!


ex 3 grader på framledningen anses ge en grads ändring på rumstempen.

Det ger 4320 gradminuter/ dygn!!!!   Om man tappar så mycket då får man ca en grad kallare inne!!
Dessutom om man har rumsgivare så höjer den kurvan en del vid undertemp, det gör att underskottet ökar snabbare.

Jag anser det helt oförklarligt att inte man kan ställa in tillåtet underskott till minst -2500.

Det sparar ju en massa elpatrontid utan att man kan märka det på rumstempen!!
Oftast är det ju varmare på dagen så att pumpen jobbar upp ev eftersläpning under dagen..  oförklarligt!!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 januari 2006, 07:36:19 »

Nån annan som vet hur tillkosttet jobbar på Nibes nya... (upp till visst värde på gradminuterna?)

På Nibes nya modeller 1130, 1230 så är startvärde tillsats (TS-gradmin) maximerat till 500 gradmin (2500 på gamla modellen).  >:(

Däremot så verkar elsteget släppa vid tillslag minus differans, som är ställbar 0-100.  :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 00:36:23 »


 Små skillnader påstår jag

Thermia valt lite smartare drift av tillskottet, det påstår jag helt säkert.
Det går aldrig mera än absolut nödvändigt. Det slår av om tempen höjs 3 grader mot börvärdet. På NIBE går det längre.

det är viktigt att ha tålamod med visst underskott särkilt tex när solen börjar värma. Kalla nätter med underskott osså kommer VP ikapp på dagen, med som sagt lite tålamod inbyggt i styren.

Jag påstår att deras styr i övrigt är om inte enäggstvillingar så åtminstone syskon. Exakt lättjobbad och logisk.

i övrigt är det nog små skillnader, Thermia påstår att deras TWS ger mycket VV, åtminstone mindre antal starter.

men om NIBE´s nyare modeller har denna skillnad vad avser tillsottsdrift, vet jag faktikt inte. Deras nya styr är rejält utökad!

Nån annan som vet hur tillkosttet jobbar på Nibes nya... (upp till visst värde på gradminuterna?)

Nackdelen för Thermia skulle väl va att priset har varit/är lite högre!

Sagt av en Thermiaägare, så hur mycket värt är det.... Sc:,h
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 24 januari 2006, 23:52:52 »

Hallå alla glada

Ja vad ska man säga fick ikväll samtal av ytterligare en firma som lyckades helt sälja in mig på en värmepumps anläggning....funderade ju ett tag även på pellets anläggning :-[ men som sagt killen kunde sälja. Dock var han väldigt förtjust i  Thermias värme pumpar vad har en sådan för fördel mot tex Nibe´s pumpar. Men nu blir det nog ta mig tusen ett borrhål och pump.

Ha de´

Daniel
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2006, 22:29:10 »


Citera
Idag kom anbud nummer 2 och installations kostnaden sjönk rejält mellan det 1:a anbudet och detta (30000kr billigare) dock måste jag då måla rören Angry. Men det stora frågetecknet är att även denna firma säger att jag ska ha VP 1230-8 och att jag kommer att klara mig med denna, så nu är min tveksamhet ännu större om jag skall lita på min installatör eller mina vänner på detta forum. Måste dock säga att jag är lite tveksam att en så liten pump skall hålla mitt hus men tänker samtidigt att ett så stor och väl rekommenderat företag som Nibe måste väl ändå veta vad dom håller på med!?!. Priset för pump, markslang, vätska coh armatur 81.800kr ink moms. Åsikter!??

Du vet ju vad vi tycker om "storleken".

Gör så här om du ens överväger att köpa en 8á. 

KRÄV en skriftlig garanti på att deras kalkyla ska stämma, inte bara år 1 utan även efter 3 år.
En som var vaken fick ny pump utan kostnad, han insåg själv att det kan aldrig funka. Men NIBE vidhöll jorå det ska gå.

Sök på Jeppe... 
Skrivet av: mso
« skrivet: 24 januari 2006, 21:43:46 »

Hej ,i en sjö är det alltid plusgrader på botten. I en strömmande älv uppe i norrland kan det vara minus grader på botten + att det kan vara svårt att förankra på ett säkert sätt. /Mso
Skrivet av: overlander
« skrivet: 24 januari 2006, 20:53:26 »

Det fantastiskt vad alla är rädda för många kompressor starter med dagens moderna kompressorer och därtill de flesta med mjukstart så är inte antalet starter något jag skulle oroa mig särskilt mycket för. Om du tycker att det känns klent med en 8 så ta  en 10 kw!
Angående antalet radiarorer så anser jag nog att det är samma där som med antalet borrade meter jag har häldre en för mycket och lite högre komfort typ en under varje fönster dock skulle jag väl kanske inte komma på iden att sätta en mitt på väggen bara för att få en extra. Om man ändå ska konvertera så är några extra radiatorer inte särskilt dyrt i sammanhanget.
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 24 januari 2006, 19:58:13 »

Jajemen det är lika mycket slang med i detta anbud till och med 20m extra. Problemet är att jag tror inte jag rymmer ens i närheten denna slang längd. Pratade med en kille här i närheten och han tyckte att jag som bor så nära en älv med lätthet kunde lägga slangen på bara 50 c/c och gräva ner den djupare så jag la den i vattnet typ 1,5-2m djup?? Åsikter.

MVH
Daniel
Skrivet av: Gla
« skrivet: 24 januari 2006, 14:12:49 »

Jag har en Nibe 1230-8 som värmer ca 140 m2. Innan jag bestämde mig för vilken storlek jag skulle ha så pratade jag med Nibe och de sa tveklöst att det räckte med en 1230-6.  Sc:,h

Nu med facit i hand så blev det helt rätt val.  Har 13 starter / dygn och 25-28 kWh förbrukning.
Innomhustemp 21 ºC. Kör på kurva 4. -250 grm (max)
Har inte varit i närheten av någon TS trots -20 ºC.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2006, 13:47:08 »

Jaha

Idag kom anbud nummer 2 och installations kostnaden sjönk rejält mellan det 1:a anbudet och detta (30000kr billigare) dock måste jag då måla rören >:(. Men det stora frågetecknet är att även denna firma säger att jag ska ha VP 1230-8 och att jag kommer att klara mig med denna, så nu är min tveksamhet ännu större om jag skall lita på min installatör eller mina vänner på detta forum.

Det är branchstandard att dimensionera för ca 50% av toppeffekten. Anledningen är att om man kör VP:n med fabriksinställningarna så blir det fler start/stopp om man dimensionerar upp VP:n.

Citera
Måste dock säga att jag är lite tveksam att en så liten pump skall hålla mitt hus men tänker samtidigt att ett så stor och väl rekommenderat företag som Nibe måste väl ändå veta vad dom håller på med!?!. Priset för pump, markslang, vätska coh armatur 81.800kr ink moms. Åsikter!??

MVH
Daniel

Priset verkar helt OK. Är det lika mycket kollektorslang i detta anbud?

En sak till, jag har stött på många som klagar över underdimensionerade värmepumpar men ingen som klagar över överdimensionerad. Det finns flera på forumet som har väl tilltagna värmepumpar och de har fixat till det där med antal starter genom att parametrera om VP:n.
Skrivet av: danielpiteå
« skrivet: 24 januari 2006, 12:14:54 »

Jaha

Idag kom anbud nummer 2 och installations kostnaden sjönk rejält mellan det 1:a anbudet och detta (30000kr billigare) dock måste jag då måla rören >:(. Men det stora frågetecknet är att även denna firma säger att jag ska ha VP 1230-8 och att jag kommer att klara mig med denna, så nu är min tveksamhet ännu större om jag skall lita på min installatör eller mina vänner på detta forum. Måste dock säga att jag är lite tveksam att en så liten pump skall hålla mitt hus men tänker samtidigt att ett så stor och väl rekommenderat företag som Nibe måste väl ändå veta vad dom håller på med!?!. Priset för pump, markslang, vätska coh armatur 81.800kr ink moms. Åsikter!??

MVH
Daniel
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 januari 2006, 10:25:53 »

Kunde inte låta bli att räkna lite på antalet starter för alternativen 8 eller 10 kW. Förutsättningen är ett radiatorsystem med 170 L vatten och 5 graders skillnad mellan pumpens start och stopptemperatur. Med 170 L vatten går det åt 1 kWh för höja temperaturen 5 grader, en rund och bra siffra.

Sommartid gör pumparna bara varmvatten. Den större pumpen kommer att få lite fler starter då det är en tröghet i värmeöverföringen mellan manteln och beredaren. Vattnet i beredaren hinner inte värmas upp lika mycket innan pumpen slår ifrån. Då antalet starter förmodligen inte är fler än 5 per dygn kommer blir det förmodligen inte ens en extra start per dygn.

Höst och vår när radiatorerna avger 4 kW. Jag bortser här från varmvattnet för enkelhetens skull. För 8 kW pumpen, som i snitt kommer att gå halva tiden, blir det 4 kW över för att höja temperaturen på radiatorvattnet. Radiatorer tar ju 4 kW kontinuerligt. Det tar 15 minuter att tillföra 1 kWh. Pumpen kommer att gå 15 minuter, sedan stå still 15 minuter. 48 starter/dygn.

För 10 kW-pumpen blir det 6 kW över. Det tar 10 minuter att höja temperaturen 5 grader. Sen står pumpen still i 15 minuter medan radiatorvattnet svalnar. Total cykeltid 25 minuter = 58 starter per dygn.

Vintertid när radiatorerna avger 7 kW. 8 kW-pumpen, med 1 kW överskottseffekt, går i en timme. Står sedan still i 9 minuter. Cykeltid 69 minuter = 21 starter/dygn.

För 10 kW-pumpen blir det 3 kW över. Det tar 20 minuter att höja temperaturen 5 grader. Sen står den still i 9 minuter. Cykeltid 29 minuter = 49 starter/dygn.
Visst blir det skillnad i antal starter men frågan är om det kommer att avgöra livslängden. Den större pumpen kommer att få 20 % kortare gångtid. Det är en faktor som borde bidra till ökad livslängd.

Några avslutande kommentarer: Vattenvolymen i exemplet är lite för liten, man brukar rekommendera minst 20 L vatten/kW installerad effekt.

Pumpar som arbetar med gradminutreglering går att ställa om så att de får längre gångtider. IVT:s sätt att reglera är inte lika lämpligt för det.   

En större pump kan ge lägre COP än en mindre, i synnerhet om man vill hålla nere antalet starter. För samma djup på borrhålet kommer det att belastas hårdare när pumpen går. Det blir förmodligen då lite lägre temperatur på ingående köldbärare. För samma storlek på varmvattenberedaren blir det också större temperaturskillnader där. Totalekonomin är mer är än skillnaden i inköpspris för pumpen och förmodat antal tillsatstimmar.
Skrivet av: mrbeach
« skrivet: 20 januari 2006, 23:42:23 »

Dom får borra tills dom kommer rätt! 15m fritt var ju bra jag hade bara 6m.
Hos mig gick det åt he... det första hålet rasade när dom fått ner 60m slang som varken gick att dra upp eller få ner.
Borraren försökte allt men utan resultat.
Så det blev till att borra ett nytt hål.
Det kostade inget extra han blev av med 12m rör till ingen nytta.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!