Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...  (läst 6832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Forskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« skrivet: 24 december 2008, 19:24:21 »
Tjaba alla!

Jag skrev här tidigare i år att jag köpte en Ultimatemarket 12 basic R med snabbkoppling 'på prov'. Närmast för att se vad en mojäng för 498€ (då 4600kr) +250 för extragrejer (2300kr) kan ge. Oljekostnaden har nu sedan 1 september gått ner med 453€ och hade oljepriset stått på 147€ som i somras skulle mojängen vart betald sedan 'länge'. Känns bra. Den har fungerat felfritt och vi har äve lite oljeeldning på eftersom nedrevåningen i huset är så pass vinklat på olika sätt attman inte kan ha en värmepump som värmer hela huset.

Jag har funderat på att köpa en Ultimate till för jag fick reklam hem i förrgår om en Ultimate 10 pro inverter för 698€ (7500kr) inklusive alla kopplingar, ställning, ljuddämpare och dessutom försäkrat och hemlevererat. Det verkar vara ett hyfsat erbjudande. Samma, men av svensk tillverkare i närmaste VVS affär går på ca 2000€ (21600kr) inklusive allt o installation (som tar max 2,5h för den ovane)

Med tanke på att oljepriset redan nästa sommar torde ligga runt 80 dollar så skulle den snabbt betala in sig.
Ultimatemarkets grejer slås ned av alla (så även i detta forum).
Svärfar köpte en märkes juicemaskin för 999kr vi köpte en av okänt märke för 399kr. Efter 5-6 gångers användning var hans död, men fick en ny på garanti, medan vår fortfarande fungerar klanderfritt...
Ta tvättmaskiner som exempel... finns tre tilverkare till alla tiotals märken i europa, men ändå vet alla att berätta vilket som är BÄST och vilket som är SÄMST.

Hur som haver, härtills nöjd.
/Forskaren
« Senast ändrad: 24 december 2008, 19:31:11 av Forskaren »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #1 skrivet: 24 december 2008, 23:21:32 »
Kul att det funkar bra för dig, tyvärr är det väl så att många av de riktigt billiga mskinerna har visat dig vara rätt dåliga, både när det gäller funktion och livslängd, och jag tror det är därför många är skeptiska till lågprispumpar rent allmänt.
Som jag tidigare skrivit så tror jag dock att det förr eller senare kommer en eller flera lågprismaskiner som håller måttet.

Läste nånstans att man nog skulle vara lite försiktig med att betala i förskott för värmepumpen, och att det var svårt att komma i kontakt med Ultimate...
Man skall alltid vara försiktig med att betala i förskott, och speciellt i dessa tider då många företag som vuxit så det knakat nog kan komma att få problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #2 skrivet: 24 december 2008, 23:24:29 »
Kul att du är nöjd Thumbsup

Jag hade också, för en tid sedan, tillhört belackarna på forumet.

Nu har jag installerat min Coolix som fungerar förträffligt bra och jag kan bara instämma i att en billig pump, inte med nödvändighet måste vara dålig.
Den är långt ifrån lika bra som mina märkespumpar, men det verkar som att den är tillräckligt bra till det jag tänkte använda den till.

Fortsätt att rapportera hur det går här på forumet.

Jag ser fram emot att höra mer.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Forskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #3 skrivet: 27 december 2008, 15:25:26 »
Jo, man kan ha tur o man kan bli lurad det är livets gång. I såna diskussioner brukar jag jämföra Ultimate med Ryanair.

För ett år sen började jag använda Ryanair. Exackt alla bekanta, tidningar mm skriver bara skit o kan inte förstå hur man kan flyga med sånt bolag o dessutom vill dom inte alltid sköta sina åtaganden enligt regler osv... Bara därför var jag även här redo att kolla upp saken i praktiken.

Efter drygt ett ett års flygluffande med Ryanair vet jag bättre. Dom har aldrig haft en incident med sina plan - på 33år sen bolaget grundades. Dom har 30ggr mindre borttappade bagage än den på andra plats, dom har i år runt 60 000 000 resenärer. o planen är de punktligaste av alla bolag i världen och alltid rena. Senast i förra veckan när jag o 3 andra kom från Berlin (4 pers t/r = 24kr) så landade vi 45minuter före utsatt tid. Så vi var nästan i Stockholm innan vi egentligen skulle ha landat. I Januari åker jag runt i Europa i 21 dagar till Barcelona, malta, ibiza, milano, edinburgh, frankfurt och wroclaw. Allt för 52 (femtiotvå euro inkl skatter o avgifter). Då har jag flygluffat i 87 dagar på ett drygt år med bolaget o inte ett enda plan har varit försenat o inte ännu har jag inte hittat nåt att överhuvudtaget klaga på.
 
Precis som med Ultimate så har även det bolaget sina dåliga sidor å rykte. Men som med aktier o annat så har många blivit rika på skitbolag medan de flesta under 2000-talet ruinerats av kvalitativa bolag som Ericsson o Nokia.

Håller min ultimate ihop ännu till slutet av februari så har den betalt in sig 100%. Sen är varje dag bara hemmåt jämfört med en märkesgrej som betalar in sig på 3-6år. Om man har tur o märkesgrejan fungerar felfritt...

Detta är inte reklam för Ultimate eller Ryanair - tvärtom nästan. Så länge andra köper dyra grejer o flyger med dyra bolag så finns det alltid en möjlighet för den som vågar testa o ta reda på själv att göra klipp.
« Senast ändrad: 27 december 2008, 15:28:34 av Forskaren »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #4 skrivet: 27 december 2008, 18:01:43 »
Mmm, det finns alla typer av människor.
Jag har själv varit din typ tidigare, men i takt med stigande ålder och bättre ekonomi så prioriterar i alla fall jag annorlunda, jag betalar hellre lite mer och får de garantier och den support som jag kräver när nåt krånglar.
För 10 Ã¥r sedan skulle jag aldrig ha ens tänkt tanken att lämna in bilen för att byta olja, nu gör jag det utan att blinka - tycker det är rätt prisvärt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2009, 16:01:11 »
En bekant till mig tänker investera i en Ultimate LV till ett hus på 250 km....
Vilken är deras största och funkar deras pumpar på sikt???
Finns det folk som monterar och gör det bra oxå i Skåne??????
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2009, 16:36:06 »
CopyPaste:"En bekant till mig tänker investera i en Ultimate LV till ett hus på 250 km....
Vilken är deras största och funkar deras pumpar på sikt???"
För tillfället så verkar det vara 9 kw OnOff maskin, det fanns tidigare 16 kw men inte längre.
Livslängden är väl som alla andra billiga maskiner, endera håller det eller inte...

Majoriteten av de som har en 9kw verkar vara nöjda med den vintertid, på sommaren har den svårigheter med korta gångtider i det fall att den har för liten tank. Utetemp på +20 ºC med liten förbrukning och liten tank är ingen bra kombination?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2009, 18:52:36 »
Okay........
Finns ej deras 11 kw och 16 kw...längre????
Vem tillverkar delarna till Ultimate i huvudsak...???
http://www.ultimatemarket.com/files/innoros/html/Vilpos.pdf
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2009, 20:57:04 »
Min lilla basic 9 i verkstaden fungerar lika fint som första dagen för över ett år sen.

Ultimates största luftvärmepump skulle vara TWIN 20 Pro Plus Inverter. Den har alltså dubbla innerdelar. Märkeffekten är 6,1kW och strömförbrukingen är 1050-2150W. Det sitter en Sanyo kompressor i den.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2009, 15:22:14 »
TWIN 20 Pro Plus Inverter den pumpen är man sugen på ! Källarplan och bottenplan ca 85 kvm styck skall värmas med denna pump. Vad tror ni, skulle det funka?

Mvh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2009, 16:02:28 »
Okay........
Finns ej deras 11 kw och 16 kw...längre????
Vem tillverkar delarna till Ultimate i huvudsak...???
http://www.ultimatemarket.com/files/innoros/html/Vilpos.pdf

Midea.
Finns en konkurrent som säljer nästan samma sak, Abatronic.
Dom ställde ut på Älvsjömässan- men deras hemsida är klippt sen några dar tillbaka, orsak okänd
kolla annars    http://www.abatronic.com


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad anordman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2009, 16:48:37 »
Midea.
Finns en konkurrent som säljer nästan samma sak, Abatronic.
Dom ställde ut på Älvsjömässan- men deras hemsida är klippt sen några dar tillbaka, orsak okänd
kolla annars    http://www.abatronic.com

byter man ut com mot  .se sÃ¥ fÃ¥r man denna informationen

Abatronic ställer ut värmepumpar på Hem & Villa-mässan i Älvsjö
den 1-4 oktober 2009
Besök våran montör A19:39

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ultimatemarket pumpen funkar Megafint...
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2009, 17:07:15 »
byter man ut com mot  .se sÃ¥ fÃ¥r man denna informationen

Abatronic ställer ut värmepumpar på Hem & Villa-mässan i Älvsjö den 1-4 oktober 2009
Besök våran montör A19:39


Just därför skrev jag com-adressen då se-adressen går till en låsfirma (med samma ägare), och ska man gå på mässa som redan är avslutad besöker man väl deras monter och inte en montör... ;)
Antingen har dom inte pröjsat sin årsavgift till internet-hosten eller så har man stängt ner själva av okänd anledning, men det finns andra som också kränger Mideas grejor, bl.a Jula - då heter den Coolix.....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!