Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eleffektkrav enligt BBR  (läst 10618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #15 skrivet: 21 juni 2013, 19:56:07 »
Bakgrunden till min fråga är att jag läste följande på Wikipedia:
Skillnaden mot markvärmepumpen är att värmefaktor och värmeeffekten sjunker drastiskt med fallande utomhustemperatur. Vid -20 °C är värmefaktorn obetydligt över 1, alltså obetydligt över vad ett elelement presterar, samtidigt som värmeeffekten mer än halverats.

Trams...   ::)  jag vet att tabeller ær tabeller... men se pÃ¥ effekt tabeller hos diverse VP fabrikat... se pÃ¥ -15*C ja æven -20*C. Hur mÃ¥nga hamnar pÃ¥ næstan 1
Se på Energimyndigetens tester... L/V samt L/L ;)
Sedan beror det lite på vilken framlednings temp det ær hos L/V... och visst kan det vara skillnader mellan fabrikat... sen ær ju SCOP mer intressant æn
COP vid just -20*C :)

bifogar "vår" tabell ( den nedre ær av intresse )




« Senast ändrad: 21 juni 2013, 20:01:00 av styrman »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #16 skrivet: 21 juni 2013, 20:50:51 »
Cop blir lägre för antar att avfrostning inte är med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #17 skrivet: 21 juni 2013, 21:35:48 »
Cop blir lägre för antar att avfrostning inte är med.

Undre tabell ( integrated ) tar hænsyn till avfrostning...men man får lægga till 95W till "bottom plate heater" vid temp <+3*C :)
« Senast ändrad: 21 juni 2013, 21:39:38 av styrman »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #18 skrivet: 23 juni 2013, 23:37:20 »
sen ær ju SCOP mer intressant æn COP vid just -20*C :)

Nja. Om man skall följa BBR's krav så är det viktigare med bra COP vid -20 så att man klarar sig med så lite tillskottseffekt som möjligt.
Men, rent ekonomiskt så är det så klar viktigare att se till helheten över hela året.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #19 skrivet: 26 juni 2013, 11:27:10 »
Om jag tolkar tabellen och informationen rätt så pratar vi Luft-Vattenvärmepump och för ex. utetempen -20 C och framledningstempen 55 C, så blir COP (9,23/4,32) 2,14. Stämmer det?
Effektbehovet är alltså 4,32 kW och värmen man får ut är 9,23kW?

I så fall är det ju en bra bit kvar till de 6,55kW som jag hade som exempel (se meddelandehistoriken).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #20 skrivet: 26 juni 2013, 14:33:38 »
Det stämmer. Har du en VP som drar närmare 4,5kW så får du ha kompletterande elpatroner på ca 2kW innan du är uppe i 6,55 för värme och ventilation.
I Norrbotten är det inte ovanligt att det blir kallare än 20-25 minusgrader och då stannar VP'n. När det är som kallast skall alltså 2kW räcka till värme, ventilation och varmvatten...

Det är inga problem med Luft/Vatten och BBR i de delar av landet där det aldrig blir så kallt att VP'n stannar. I resten av landet är det tyvärr en omöjlighet med dagens regler.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #21 skrivet: 26 juni 2013, 15:14:56 »
Jag förstår fortfarande inte. Det är ett gammalt hus han har. Då gäller väl inte dem reglerna?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #22 skrivet: 26 juni 2013, 18:11:48 »
Det kan dom göra om man bygger om/renoverar delar av byggnaden. Det finns ett speciellt kapitel om ändring av byggnader i BBR19 avsnitt 9.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #23 skrivet: 01 juli 2013, 20:20:04 »
Det stämmer. Det är 9:9, i energikapitlet som behandlar energihushÃ¥llning vid ändring av byggnad.  Jag är dock intresserad av effektkravet rent allmänt.  :)

Purjo: Om man tar samma situation med Berg/mark/sjö som med L/V ovanför. Är det då rimligt anta att COP ligger runt 4 även under DVUT (säg ex. -30 C i Luleå) samt att om det behövs ca 9,23kW för framledningstempen 55 C, så behöver pumpen knappt 2kW?
Eller när är det elpatronen kommer in i bilden? Är det för att man inte dimensionerar VPn att klara mer än ex. 8kW och att den då måste köra på patron sista 1,23 kW?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #24 skrivet: 02 juli 2013, 09:13:41 »
Den stora skillnaden är att en markvärmepump levererar värme hela tiden och behöver bara stöttning av elpatronen när det är som kallast. En luft/vatten stannar helt och blir helt beroende av elpatronen när det är kallt. Trots det räknas både kompressor och elpatron in i den totala installerade effekten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #25 skrivet: 03 juli 2013, 06:11:43 »
En luft/vatten stannar helt och blir helt beroende av elpatronen när det är kallt. Trots det räknas både kompressor och elpatron in i den totala installerade effekten.

Hej

Vill inte argumentera... men vilka VP som sælgs i Sverige stannar helt nær det ær kallt Sc:,h... och vad menar du med kallt, -25*C... kallare...?
Før då ær det ett stort problem... anta att ngn behøver en 12kW VP... som avger sæg 8kW vid -15*C....
Om den då stannar vid -20*C... och han bara har 6kW elpatroner att tillgå och huset behøver 9kW?
Misstænker att ingen investerar i en L/V VP som inte klarar temp ner till -25*C om han har -30*C veckovis under vintern och ingen annan værme kælla att tillgå... eller? Någon?

;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #26 skrivet: 03 juli 2013, 11:09:53 »
Vill inte argumentera... men vilka VP som sælgs i Sverige stannar helt nær det ær kallt Sc:,h... och vad menar du med kallt, -25*C... kallare...?

Kollar man på de tre största tillverkarna i Sverige som säkert har minst 90% av marknaden tillsammans så ser det ut så här:
CTC EcoAir slår av vid -15
IVT Air/Bosch EHP slår av vid -20
Nibe F2025 och Split slår av vid -20

Dessa siffror gäller under förutsättning att fram- och returtempen i värmesystemet inte blir så hög att VP'n stannar ännu tidigare på grund av det...

Jag vet att du tycker att din Altherna HT är bäst i hela världen, men av nån anledning verkar det inte vara den enda luft/vatten-VP'n som säljs i Sverige...
 ;)

Citera
Før då ær det ett stort problem... anta att ngn behøver en 12kW VP... som avger sæg 8kW vid -15*C....
Om den då stannar vid -20*C... och han bara har 6kW elpatroner att tillgå och huset behøver 9kW?
Misstænker att ingen investerar i en L/V VP som inte klarar temp ner till -25*C om han har -30*C veckovis under vintern och ingen annan værme kælla att tillgå... eller? Någon?

I äldre hus där det inte är nån begränsning på hur mycket elpatroneffekt som får installeras funkar det utmärkt med en luft/vatten som stannar några dagar per vinter när det är som kallast - Mitt hus t ex...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Eleffektkrav enligt BBR
« Svar #27 skrivet: 05 juli 2013, 02:02:56 »
Jag vet att du tycker att din Altherna HT är bäst i hela världen, men av nån anledning verkar det inte vara den enda luft/vatten-VP'n som säljs i Sverige...
 ;)

Hm... det tycker jag nog inte ??? Allt efter behov... ;) Det finns många att vælja bland i Sverige :)
Sjælv hittade jag dock ingen annan VP som kunde avge 10kW,  leverera 65*C ut vid -20*C ute och behÃ¥lla COP 2 ;) utan elpatroner.
Men nu nær jag successivt har sænkt framlednings tempen kanske andra också hade fungerat...
Det finns ju många tillverkare som deklarerar -20*C och æven -25*C... inte bara D. Sedan betyder det ju inte att
VP'n mÃ¥ste stanna vid -20*C eller....  de garanterar væll bara visa parametrar ner till den temp.
Men jag tycker nog att en VP som fungerar ner till-15*C inte ær ngt før Svenskt klimat... i alla fall inte om den definitivt stannar då.
Det skrivs en del om  anpassning... av VP før Nordiska førhÃ¥llanden... L/L VP deklareras arbete ner till -25*C ... æven -30*C
VÃ¥ra bægge VP har jobbat i -22*C... kanske i -25*C ocksÃ¥ utan att stanna... MHI'n ær dock ej Norden anpassad och broschyren sæger -15*C...  :)
D ær inte heller specific før Norden... tror det ær samma VP fast i Sverige uppges den till -25*C annars -20*C
Bæst... næ, men jag kunde børja fundera om... ifall den var byggd i Rostfritt 316 stål... :D
Hur bra tycker du att din ær? Om du ær nøjd och den ær bra nog... då ær den kanske bæst i værlden før dig ;)

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 257
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!