Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög kurva Diplomat 8?  (läst 1463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Djungelnooben

  • Gäst
Djungelnooben
Hög kurva Diplomat 8?
« skrivet: 16 januari 2014, 13:12:27 »
Hej.
Jag har kollat runt lite i forumet efter svar men hittar ingen tråd som jag tycker ger svar på min fundering.
Det är angående kurvan på en Diplomat 8. Vart jag än läser så har alla sina kurvor inställd på under 40. 34,36,38 osv. Här hemma ligger kurvan på 40 och ska ge 20 grader inomhustemp. Dock uppmätt på termometer blir det inte mer än 19 grader på sin höjd. Självklart vill vi hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt och om jag förstått det rätt så "ju högre kurva desto dyrare blir det".
Sen har vi även märkt att det är mycket varmare på övervåningen (ja.. värme stiger?), men vi vill ju inte ha det ÄNNU varmare där om vi nu måste höja kurvan.

Hoppas jag har gjort mig själv förstådd. Det är en djungel för mig och just nu är jag långt ifrån att vara Tarzan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hög kurva Diplomat 8?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2014, 13:36:06 »
Är elementen fullt öppna?

Hur stort hus och var är det beläget?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Djungelnooben

  • Gäst
Djungelnooben
SV: Hög kurva Diplomat 8?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2014, 13:43:02 »
Är elementen fullt öppna?

Hur stort hus och var är det beläget?

Ja, de är fullt öppna.
140 kvm, två våningar. I västernorrland.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hög kurva Diplomat 8?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2014, 13:49:00 »
Vad har du för temperaturer? 140m2 per våning eller totalt?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hög kurva Diplomat 8?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2014, 14:07:26 »
För att det inte ska bli för varmt uppe måste du strypa värmen dit så att mer värme proportionellt sett hamnar i nedervåningen. Radiatorer kan man ofta strypa grundflödet i bakom termostaterna (alltså INTE med termostaten), och golvvärme stryper man med i golvvärmefördelaren.

Har du radiatorer eller golvvärme? Eller båda? Nytt eller gammalt? Ny eller äldre värmepump? Posta gärna mer detaljer så får du fler tips. Det jag fiskar efter är om det kanske är läge att börja från början och se att värmesystemet är rätt intrimmat, innan du börjar ändra parametrarna i värmepumpen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög kurva Diplomat 8?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2014, 14:07:39 »
40 är standard. Kom i håg nu innan du ändrar. Kurvan är inte till för generell förändring av temperaturen inomhus. Det är en kurva som indikerar hur varmt vatten som skall göras vid 0 grader ute-temp.

Om nuvarande kurva gör att du har 19 grader inne över hela uppvärmningssäsongen så är kurva 40 rätt. Då ska du i stället ändra rum från 20 till 21. Detta gör att, utan att kurvan påverkas, så blir innetempen ca 1 grad högre över hela säsongen.

detta genom att 3 grader adderas till det värde som kurvan indikerar. kurva 40 vid 0 grader ute ger då 40+3 = 43 grader.

Ju bättre isolerat och ju bättre radiatorer desto lägre kurva. Ju högre kurva desto brantare ökning av tempen i takt med att ute-tempen minskar.

Bygger man ett hus för olje- eller eluppvärmning så spelar framledningstepen ingen större roll utifrån ett driftekonomiskt perspektiv. Därför är många radiatorer från den tiden underdimensionerade utifrån ett värmepumpsperspektiv.

Du kan behöva justera flödet (ändra den fasta strypningen) på radiatorerna nere genom att öppna upp mer eller vice versa genom att stänga mer på övervåningen. Kontrollera temperaturen på tillopp och retur som efter 10 minuters körning av kompressorn inte bör ha en lägre differens än ca 4-5 grader. Förutsätter då en on-off värmepump kopplad direkt mot radiatorerna.

När du testar dig fram med att justera in radiatorerna är det bra att ha stängda dörrar till alla rum.   

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!