Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag ta reda pÃ¥ för att veta vad jag ska välja?  (läst 2968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vi bor i ett hus som är byggt någon gång i slutet av 1800-talet på ca 150 m2 i södra halland.

Vi har olja idag, en gammal panna som antagligen kommer att ge upp snart. Jag ska ta reda på hur mycket olja vi gjort av med senaste året men vad mer ska jag ta reda på för att kunna räkna på vad vi ska välja?
Vi har isolerat vinden med 15 mm denna vintern så det lär väl bli lite lägre oljeförbrukning framöver?
Vi har 2-glas fönster i hela huset förutom ett rum som har isolerglas.

Jag har kollat runt en massa här på forumet och det mesta är rena grekiskan för mig  ::)

Jag tänkte räkna lite på det själv innan jag begär offerter och angående det har jag en dum fråga: Från vem tar man in dom här offerterna, vilken sorts företag är det jag ska kolla efter i telefonkatalogen?

Jag tänker själv att en luft/luft värmepump inte passar i vårt hus för vi har en väldigt rörig planlösning med en del av huset som är helt oisolerad och dit måste vi ha stängt på vintern för att det inte ska bli för kallt i hela huset.

Jag funderar på en luft/vatten värmepump, kan det vara en bra idé?



Utloggad maga05

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska jag ta reda på för att veta vad jag ska välja?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 21:27:09 »
Var bor du för någonstans, personligen tycker jag att om man ej gör av med så mycket olja samt om man bor i södra delen av Sverige, tycker jag nog du är inne på rätt tankar när du funderar på Luft/vatten. Jag räknade fram och tillbaka innan jag bestämde mig för luft/Vatten som definitivt ger en snabbare återbetalning på investeringen i mitt fall. Ca5 år jämfört med bergvärme som var ca 10 år.
Lycka till
Optima 700, 290 AW 99+60 m2 tidigare förbrukning ca 28000 Kwh inkl hushållsel.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag ta reda på för att veta vad jag ska välja?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 21:41:52 »
Angående frågan om vem du ska ta in offerter ifrån så är det i allmänhet VVS-firmor som gör dessa arbeten. Om du beställer totalentreprenad så ordnar de med värmepump, tar bort oljepanna, ordnar elektriker m.m.

Ett bra sätt att hitta några att ta in offerter ifrån är att gå in på respektive värmepumpsleverantörs hemsida och söka efter installatörer i din kommun / södra halland.

Prova t.ex.
www.ivt.se
www.nibe.se
www.ctcvarme.se
www.thermia.se
... (fler leverantörer finns)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad leo77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska jag ta reda på för att veta vad jag ska välja?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2006, 00:54:35 »
Förutom VVS-firmor så är det också kylföretag som utför såna jobb. Kolla alltså under Kylanläggningar i telefonkatalogen, eller Värmepumpsanläggningar.

Dem brukar förklara vilken energikälla ska passa just för ditt hus.

En sak är klar: man kan inte ha luft-luft värmepump som enda uppvärmningskälla. Dels för att den ger för lite värme, dels för att du inte får varmt vatten av den. L/L värmepump brukar man ha som komplement. Och för att kunna använda den på sommaren som air condition.

Kolla bara att firma som du anlitar har ackreditering, dvs. tillstånd för arbete med köldmedier. Lista på alla ackrediterade företag finns på http://195.67.113.213/index_ie.asp
Där får man välja:
TYP AV ORGAN - kontroll o besiktning
ACKREDITERINGSOMRÅDE - kyl o värmrpumpsanläggn.
och önskat län...


Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Vad ska jag ta reda på för att veta vad jag ska välja?
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2006, 07:00:34 »
Vi har isolerat vinden med 15 mm denna vintern så det lär väl bli lite lägre oljeförbrukning framöver?

15mm, det var inte mycket  ???

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vad ska jag ta reda på för att veta vad jag ska välja?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2006, 07:15:53 »
Vi har isolerat vinden med 15 mm denna vintern så det lär väl bli lite lägre oljeförbrukning framöver?

15mm, det var inte mycket  ???

Jag menade 15 cm :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!