Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: larm larm  (läst 1438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laack

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
larm larm
« skrivet: 05 november 2007, 21:14:14 »
hej
jag har en ivt bärgvärmepump som beter sig lite konstigt när den laddar varm vatten.jag får två larm om högt värmebärrdelta under tiden pumpen går.sen när den kommer upp i 65 grader slår den av och jag får hp larm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: larm larm
« Svar #1 skrivet: 05 november 2007, 21:51:50 »
Vilken modell har du C/E?
Vad är värmebärardelta vid radiatordrift?

Sen är frågan, behöver du verkligen 65 ºC varmvatten, sänk annars till 55 ºC, det sliter på kompressorn att jobba upp till 65 ºC (meny 2.3).

Ett vanligt problem är luft i manteln på VVB:n, jag vet inte om det finns någon luftningsskruv på din VP, men kolla på ovansidan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad laack

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: larm larm
« Svar #2 skrivet: 05 november 2007, 22:09:35 »
Vilken modell har du C/E?
Vad är värmebärardelta vid radiatordrift?

Sen är frågan, behöver du verkligen 65 ºC varmvatten, sänk annars till 55 ºC, det sliter på kompressorn att jobba upp till 65 ºC (meny 2.3).

Ett vanligt problem är luft i manteln på VVB:n, jag vet inte om det finns någon luftningsskruv på din VP, men kolla på ovansidan?


min värmepump är en C9
Jag har provat att lufta manteln, men där finns ingen luft.
Värmebärardeltat vid radiatordrift ligger på ungefär 9-10 grader. VP har fungerat i 2 år utan problem jag har inte ändrat tempen på VV, vad är fabriksinställningarna? är de 55?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: larm larm
« Svar #3 skrivet: 06 november 2007, 12:00:53 »
Du skulle kunna öka interna cirkpumpen ett snäpp. Kolla då att GT1 och GT9 visar ungefär lika vid radiatordrift. Om GT9 visar några grader högre så måste även yttre cirkpump höjas ett snäpp.

Fabriksinställning på VV är 55 ºC, Men jag tror att det är GT3 som styr VV-temp och den sitter i botten på VVB. Så med ett så högt VB-delta så kan VB-ut säkert komma upp i 65 ºC innan GT3 visar 55 ºC + kopplingsdifferans för VV (meny 2.4).

Ställ ner VV-temp till 50 ºC och kolla om du märker av någon brist på varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad laack

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: larm larm
« Svar #4 skrivet: 06 november 2007, 17:47:48 »
nu har jag fixat felet.    det var gt9 som var paj den visade 4 grader fel
TACK för tipsen           mvh   laack

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!