Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage  (läst 4549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Läckage
« skrivet: 26 mars 2005, 12:59:23 »
Hej! Fick tidigare tips om varför min nivå i expansionskärlet ökar. Jag trodde att jag hade hittat felet men nu ökar nivån igen. Ett annat problem som jag har är att trycket / nivån i elementslingan sjunker. Jag fyller på ca. 2-5 liter per år. Jag kan inte hitta någon fuktskada i huset och fattar inte var vattnet tar vägen :(

Nu kommer min frÃ¥ga: Kan det vara sÃ¥ att det läcker  vatten frÃ¥n elementslingan till jordvärmeslingan via "värmeväxlaren"   

Det verkar logiskt eftersom den ena slingan minskar i volym medans den andra ökar.

Någon som har hört talas om ett sådant fel ???

Mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Läckage
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2005, 13:14:10 »
Kan det bero på följande:
I radiatorslingan har du varmare vatten på vintern än på sommaren. Varmare vatten har högre volym än kallt vatten. Om du har ett expansionskärl som är för litet kan det inte kompensera fullt ut för volymändringen vid temperaturvariationen.

Det omvända skulle då gälla för kollektorn.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Läckage
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2005, 13:24:38 »
Hej Johan! det kan nog stämma när det gäller kollektorslingan men var tar vattnet vägen i elementslingan? När volymen ökar och minskar beroende på värmen borde jag ju någon gång få ett för högt tryck (för mycket vatten) men detta har aldrig hänt.

Mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2005, 13:57:06 »
Du kan ha en liten läcka på något element, när värmen går upp ökar även trycket och lite vatten sipprar långsamt ut. På grund av värmen från elementet så förångas vattnet innan det droppar på golvet, jag har själv en sån läcka på en luftningsventil (som jag ska byta när jag hinner... :P). Tidigare när jag hade öppet expansionskärl var läckaget mycket litet men med trycksatt expansionskärl läcker det ca 1/2 liter i månaden på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Läckage
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2005, 14:16:24 »
Hej Johan! det kan nog stämma när det gäller kollektorslingan men var tar vattnet vägen i elementslingan? När volymen ökar och minskar beroende på värmen borde jag ju någon gång få ett för högt tryck (för mycket vatten) men detta har aldrig hänt.

Mvh

Jens

Troligen ut genom expansionsventilen. Du kan prova att sätta ett kärl under utloppet för att se om det kommer något vatten den vägen. Om det är mycket lite vatten som kommer den vägen kan det hjälpa med lite salt eller mjöl i botten av kärlet för att indikera att det har kommit ut vatten den vägen.

Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Läckage
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2005, 14:29:23 »
milliwatt,.....  du har väl ingen värmeväxlare där du har Kb på ena sidan och Vb på den andra?

Emellan Kb och Vb finns köldmediet (RXXXx).

Värmebärare:
Då köldmedietrycket på den varma sidan (högtryckssidan) väl överstiger Vb-trycket så kan det läcka in köldmedia i Vb-kretsen med "luft" (gas) i elementen som följd.
Även att du luftar ofta så behöver du alldrig fylla på vatten. Detta hände mig, men Thermia fixade felet (nya VVX:re). Idag tätkontrollerar Thermia alla värmepumpar i vakuumkammare med helium som spårgas, men tyvärr köpte jag min 1/2 år innan denna kontroll fanns.
Vad jag vet så är Thermia ensamma om att använde denna metod som i dagsläget är den bästa som finns. Egentligen var inleveransen till Thermia från värmeväxlarleverantören SWEP bristfällig. SWEP bör också ha en riktig tätkontroll.
Köldbärare:
Då köldmedietrycket på den kalla sidan (lågtryckssidan) under drift ligger över 1,5 bar (beroende på köldmedia) så överstiger det oftast Kb-trycket så då kan det även läcka in köldmedia i Kb-kretsen med "luft" (gas) i brinekretsen som följd (ännu högre tryck vid driftsstopp).

Enklaste sättet att kontrollera dessa ovanliga fel är att "sniffa" med en köldmediesniffer.
 
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Läckage
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2005, 15:07:29 »
Citat: Du kan prova att sätta ett kärl under utloppet för att se om det kommer något vatten den vägen

Det har redan gjort och de kommer inte en droppe.

Citat: Du kan ha en liten läcka på något element

Ska kolla, otroligt att det kan röra sig om en halvliter per månad! hoppas att detta är mitt problem och att ingen läcka finns i ett rör i en vägg.

Teorin om värmeväxlaren är inget alternativ. Jag visste inte riktigt hur det fungerar men nu förstår jag ;D

Tack för era svar!

mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2005, 18:36:56 »
Citera
ka kolla, otroligt att det kan röra sig om en halvliter per månad! hoppas att detta är mitt problem och att ingen läcka finns i ett rör i en vägg

Det kan mycket väl bli dom mängderna. Jag hade en automatavluftare som läckte en droppe dÃ¥ och dÃ¥.  En deciliter i veckan fick jag fylla pÃ¥ för att hÃ¥lla trycket.
Förra helgen tog jag mig i kragen och bytte automatavluftare å sen dess är trycket ok.

HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Läckage
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2005, 19:37:29 »
Jag blir bara imponerad över att det kan bli sådana mängder av ett litet läckage :o Jag ifrågarsätter inte ;D men det framgick väl av mitt svar hoppas jag!

Jag har kollat upp elementen idag och tyvärr hittar jag inga läckande avluftningsventiler eller något annat. Ingen som har någon annan idé?

Annars får jag väl ta hit en rörmokare via försäkringsbolaget, hoppas att de går på hemförsäkringen ::)

Mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Läckage
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2005, 23:27:53 »
har du torpargrund eller källare då har du bra koll på ev läckor.
Har man "platta" på mark då är det svårare.

men ofta om det är ett slutet system då är det säkerhetsventilen som läcker lite!
Men som sagt ett ´litet kärl under den ledningen då har du koll där. Hos många går skvallerrören direkt ned i en golvbrunn det är fel då ser man inte ev läckand säk ventiler!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!