Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimlighet för uppvärmning i vÃ¥rt nyinköpta hus.  (läst 11621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2015, 10:05:43 »
Läcker? Inte i min bil iaf...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2015, 12:31:36 »
Nej inte min bil heller men inte så ovanligt att en bil som är tät med vatten börjar läcka när den fylls med glykol antar att det är lika i ett värme system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2015, 16:35:29 »
Hur menar du? Vattenpumpen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2015, 17:36:55 »
Överallt tex slangkopplingar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2015, 18:12:53 »
Byter du ofta mellan kranvatten och glykolvatten i dina bilar? Tvivlar på att det skulle vara några problem i ett hus iaf.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2015, 19:39:29 »
Byter aldrig vatten i bilarna numera men när jag var ung (fattig) och skruvade bilar och umgicks med folk som skruvade så hände det ibland att man startade en motor på vatten och senare när man fyllde på med glykol och vatten så läckte det. Glykol sänker ytspänningen så pass att det inte lär gå att simma i. Jag skulle i alla fall inte fylla glykol i mitt hus där stora delar består av gängade stålrör och lin men var och en gör ju som man vill.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2015, 22:14:32 »
Problemet med läck pÃ¥ gamla bilar kopplar jag helt till det faktum att vattenpumpstätningen ofta är sliten och om man kör en tid pÃ¥ enbart vatten som saknar tillsatser för att smörja den eller tom lÃ¥tit vattenpumpen sitta och torka nÃ¥gon vecka i väntan pÃ¥ delar eller liknande,  ja dÃ¥ kommer ett läckage i pumpen som ett brev pÃ¥ posten om inte direkt vid uppstart sÃ¥ inom nÃ¥gon vecka. Samma fenomen kan man fÃ¥ bara genom att byta kylarvätska i bästa välmening.
I ett hus har man inga sådana rotationstätningar, och lin borde fungera lika bra som med vanligt vatten.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2015, 22:20:05 »
@ karlmb
Glykol och lin ,, Det brukar bli sådär. Glykolen kryper ,,
är det Glykol i ledningarna andvänder jag alltid tejp. teflonet klarar glykolen bättre
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2015, 22:28:53 »
Ok,  är det sÃ¥ sÃ¥ är det förstÃ¥s ett problem i ett hus med järnrör. Men kan man använda nÃ¥got annat istället som saknar de negativa egenskaperna? Sprit?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #24 skrivet: 05 januari 2015, 22:39:40 »
Inte ens tejp hjälper.
Glykolen letar sig igenom tejpen med till slut, Jag ser det på skarvarna i min solfångarstyrning.

Kör med Scandtech 675 & SGS 676 på jobbet och där har vi mycket glykol.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2015, 22:40:56 »
Ok,  är det sÃ¥ sÃ¥ är det förstÃ¥s ett problem i ett hus med järnrör. Men kan man använda nÃ¥got annat istället som saknar de negativa egenskaperna? Sprit?
Sprit har mycket negativa egenskaper men kanske inte i värme system  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2015, 22:55:25 »
Inte ens tejp hjälper.
Glykolen letar sig igenom tejpen med till slut, Jag ser det på skarvarna i min solfångarstyrning.

Kör med Scandtech 675 & SGS 676 på jobbet och där har vi mycket glykol.


det beror pÃ¥ vilken tejp du andvänder .. En vanlig rulle kostar ca 13 kr  lämplig för vatten och tryckluft  upp till 100° och 20 bar..

jag väljer nÃ¥got som kallas för multitape  ca 121 kr rullen ,, klarar  260° och 60 bar samt att den är godkänd
för dom flesta kemikalier syror baser och lösningsmedel hydralolja och gas ..
vid dom tillfällen dÃ¥ glykol har vart i systemet och dom efterkontroller som är gjorda är skarverna  täta fortfarande mig veterligen ..
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #27 skrivet: 05 januari 2015, 23:02:30 »
Det är ett företag som skruvat ihop den.

Men de kan ha valt den sämsta skiten för att maximera vinsten.
Vad vet jag om det. dontknow


När jag skall byta filtehållaren och Taco-settern så kommer jag att täta med scandtech det är en sak som är säker.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #28 skrivet: 05 januari 2015, 23:18:06 »
 var noga med rengörningen bara,, det är ett elände med glykol i gängerna och tex scantech  lochtite
själv andvänder jag 4000t med aktivatorn  när jag tycker det behövs ..
men satan vad det sitter när det fått brunnit fast och om ytorna är rengjorda.
Är det skarver som ska öppnas och förslutas på grund av service rekomenderar jag rätt tape istället
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Melchior

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlighet för uppvärmning i vårt nyinköpta hus.
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2015, 08:16:29 »
Tack för svar och information om tejp. ;)

Nu kröp tempen ner till ca -7 till -8 grader och jag var tvungen att koppla in elpatronen. Ser ut som VP orkar att värma upp acktanken till ca 38 grader nedre del och ca 41 i 2/3 där går gränsen verkar det som.

Finns det någon länk där jag kan läsa på ang COP och arbetstemperaturer?

Nu kopplade jag in elpatronen och försökte ställa den på ca 42 grader så att den knuffar upp så kanske vp orkar med det sista. Vi får se.

Finns det några riktlinjer mot vilka temperaturer som VP med glygkolslinga skall jobba? Just nu verkar den ladda med ca 50-54 graders värme och returen verkar vara ca 38-39 (vilket är tanktempen) så jag antar att den släpper all värme i acktanken. Men detta innebär ju att VP inte orkar ge så mycket energi som huset vill ha? Eller tolkar jag det fel?

Just nu känner jag mer och mer att jag får ta och skrota den här lösningen och köpa något nytt. Jag kan ju inte hålla på och pilla på den här nivån samt att det verkar vara ineffektivt. Tänkte i banorna att köpa en CTC lösning och sedan koppla så jag kan stänga av acktanken och vedpannan. Så kan jag elda lite i den om jag känner för det eventuellt i framtiden. Men det är ju en helt annan diskussion...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!