Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP! Bosch LV eller CTC LV  (läst 1564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JW10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
HJÄLP! Bosch LV eller CTC LV
« skrivet: 02 augusti 2009, 12:05:04 »
Jag står och väljer mellan Bosch EHP AW8 eller CTC ECOAIR 107 skall docka mot en 750l tank från Effecta, har även kopplat solfångare i systemet.
CTC 107 har en rörfirma dimensionerat åt mig, så pumpstorleken är väl ganska bestämd. Jag skulle behöva hjälp med att dels väja pumpfabrikat (för och nackdelar) och dels alternativ på inkoppling mot tank (t.ex med eller utan ecologic om man tar ctc).
Finns det någon vänlig själ därute som har tid och ork att hjälpa mig, jag börjar få lite brottom?!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP! Bosch LV eller CTC LV
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2009, 14:46:45 »
Du ska nog ha fast kondensering eller?

Märket spelar nog inte så stor roll, men du behöver inte nån EcoLogic för fast kondensering.

Själva inkopplingen är enkel, solpanelerna ska kopplas via värmeväxlare i botten på tanken och VP:n ska in i toppen och ut i mitten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JW10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! Bosch LV eller CTC LV
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2009, 19:21:50 »
Varför ska jag inte använda det allra nedersta uttaget till värmepumpen?, vintertid får jag ju inte så mycket tillskott från solen?!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP! Bosch LV eller CTC LV
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2009, 07:20:18 »
Varför ska jag inte använda det allra nedersta uttaget till värmepumpen?, vintertid får jag ju inte så mycket tillskott från solen?!

Du kan sätta VP-retur i botten om du vill, men med solpaneler brukar man låta solen självt ladda i botten så att solpanelerna får så kallt vatten att jobba med som möjligt.

Med en 750 l ack så behöver du normalt inte ladda hela tanken med VP:n för att få tillräckligt med värme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JW10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP! Bosch LV eller CTC LV
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2009, 07:36:32 »
Bortsett från engångskostnader för installation, är det stor skillnad på besparning mellan fast och flytande kondensering?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP! Bosch LV eller CTC LV
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2009, 09:12:57 »
Besparingen blir ju bättre med flytande, men hur mycket är lite svårt att sia om. Det beror på förutsättningarna. Med golvvärme eller extremt lågtemsystem blir besparingen större med flytande kondensering.

Men detta är lite svårare att kombinera med solvärme, det man kan göra är att låta solen värma varmvattnet sommartid. Du behöver också minst en växelventil + styrlogik eller en komplett innerdel för flytande kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!