Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 10 juni 2014, 20:50:20 »

En koaxialväxlare är egentligen ett rör i ett rör,...Ytförstoringen(veckningen) på gasröret är för att öka värmeöverförande yta. I Fujitsun går gasröret ned i en liten tank(på min modell ca 25 liter). Troligtvis kan man ha ett högre flöde i en sådan tank än i en plattväxlare, då tanken egentligen bara är en volymförstoring på ett rör. Tror det är detta din installatör menar är positivt i kombination med ettrörssystem, då ökningen av flödet i systemet gör att man kan sänka deltat(genom ökat flöde) på radiatorerna och få ut fler watt/radiator. Men bara spekulation, alla säljare hittar sina egna argument ;)

 Dock är den generella uppfattningen att plattväxlare är mer effektiva då värmeöverförande yta är större, dessutom växlas värmen jämnt "motströms". Och är växlaren rätt dimensionerad bör man kunna köra bra flöden där också.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 01 juni 2014, 14:41:35 »

Flödet styrs i första hand av cirkpumpen och jag tror inte att du får några problem med flöden om du bara har 4 element på varje slinga. Strypningarna är till för att "balansera" slingorna.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 01 juni 2014, 13:52:58 »

De är just de. Ingen som helst aning. Han hänvisar till denna värmeväxlare.
Tänkte på de svenska kocken skrev att man kan justera flödet separat i slingorna. Borde man inte kunna öka flödet om de nu går "trögt"?
Kommer en annan säljare ikväll, får höra vad han har att säga.
Man har ju fått lite mer på fötterna tack vare er så jag ska försöka ställa han mot väggen :-)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 juni 2014, 13:27:34 »

Ok. Men på vilket sätt gör det att just den VP'n är bättre på att hantera dåligt flöde i värmesystemet? Förutom att säljaren säger att det är så...
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 01 juni 2014, 10:39:15 »

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 juni 2014, 08:07:29 »

I ett rörs system kan man ibland behöva lite varmare framledning än om du
hade haft 2 rörs system, men eftersom vi sätter in en inomhusgivare kommer
pumpen hela tiden att känna av vad du har för inomhus temp och justera
utan att du behöver tänka på det.

Man skall alltid ställa in värmekurvan så att man får rätt framledningstemp. Oavsett om man har 1- eller 2-rörssytem. Innegivaren skall bara kompensera för avvikelser, t ex vind, sol, storbak, etc.
Exakt vilken värmekurva man behöver beror på radiatorernas dimension i förhållande till husets effektbehov. 1-rörssystem var populära på 70- och 80-talet då man värme med el eller olja och inte hade någon praktisk begränsning i tillgänglig temperatur. Därför dimensionerade man systemen då för höga temperaturer och låga flöden för att få tunna rör och små radiatorer som är billigare och lättare smälter in i miljön.

Citera
Bara om du stänger någon termostat helt
som flödet kan bli "trögt" men eftersom vi har en så bra växlare så på
verkas inte pumpen allt för mkt av det.
I Toshiba pumparna vi satt där det sitter en platt värmeväxlare, de har
ibland helt stängts av och larmat en felkod "lågt flöde" pga att den känt
av för stort motstånd.

Jag förstår inte riktigt? Vad är det för värmeväxlare som skulle göra att man klarar sig med mindre flöde i externa värmekretsen? Sitter det en extra värmeväxlare mellan VP'n och värmesystemet? Det låter som en dålig lösning eftersom man tappar lite temperatur vid varje växling vilket gör att VP'n alltid måste jobba med några grader högre temp än vad värmesystemet behöver. Men, jag fattar som sagt var inte riktigt vad som förklaras...  dontknow

Citera
men Fujitsu är mer
förlåtlig om du eller nån annan ändå skulle vrida av något element

Så säger nog alla säljare om 'sitt' fabrikat...
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 30 maj 2014, 13:30:26 »

Hittade de här i huspärmen. Tänker jag rätt att huset är dimensionerat för 48 graders framledning och 8280 watt totalt på radiatorerna
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 maj 2014, 10:57:05 »

Du gissar nog helt rätt, på fördelningen har du möjlighet att justera in slingorna individuellt. Jag tycker att det ser ut som om du har relativt bra dimension på slingorna, det skulle ge dig möjlighet att, om nödvändigt, byta element till större för att sänka framledningstemperaturen. Men det är lite av en gissning, det bör räknas på av någon som kan. Jag tycker att du ska ta in lite offerter och så kan du säkert få hjälp här med att utvärdera dom.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 30 maj 2014, 10:46:19 »

Så här ser de ut i pannrummet. Blått är retur, rött är ut. Om jag får gissa själv så är de enrörs system. Två slingor på nedervåningen. 4 radiatorer per slinga. Har åtta st på nedervåningen. En slinga för övervåning. Där finns de 4 st radiatorer. Gissar jag rätt?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 maj 2014, 09:03:54 »

Det brukar vara enklast att se vid fördelningen i pannrummet. Lägg upp lite bilder på kopplingarna i pannrummet så kanske det blir lättare att säga.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 maj 2014, 00:47:49 »

Är dt inte olika radiatorkoppel på en- och tvårörssystem?
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 23:20:52 »

Vad ska man säga om förklaringen han gav? Rätt eller fel? Är han ute å cyklar? Är skeptisk till att de är enrörs även fast de står de i pärmen. Har aldrig känt att de är nån skillnad på radiatorerna.
Mätte för övrigt tempen på radiatorerna. Har 8 radiatorer på nedervåningen(inte kollat garage) och dom felar en grad på ett element. Vet inte om de säger så mycket nu när de är sommar. Har dock inte kollat övervåningen.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 maj 2014, 21:59:29 »

Ettrörssystem används rätt ofta även i dag.
Om det är ett eller tvårörs spelar ingen roll det är HUR man har dimensionerat ledningar och element som avgör vilken framledningstemperatur man behöver.
Du har samma flöde över slingan i ett ettrörssystem OAVSETT hur du stryper elemnten i slingan.
Med ettrörssystem har man (om det är rätt utfört) flera slingor i huset tex två på varje våning.
 Innegivaren är ett komplement till utegivaren, det är utegivaren som ger styrdatorn "grunddata" och innegivaren hjälper till att justera värdet. den har samma funktion oavsett ett eller två rör.
En "vanlig" värmepump fungerar bäst om den får sköta styrningen av värmen och att man använder elementen termostat endast i dom rum där man vill ha lägre temperatur i övrigt ska dom vara öppna.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 20:56:28 »

De här är förklaringen jag fick.
Alla hus även gamla har 2 rörs system förutom på 70-80 talet när man
skulle vara "smart" och spara in koppar rörs kostnad genom att bara dra
ett rör runt huset genom alla element.. Inte så smart men det funkar.

Om du stryper ett element så påverkas elementen som sitter bakom, så det
beror på vilket du stryper.
Det går att strypa i tex sovrum för att få lite svalare, men stäng dem
aldrig helt.

Ja vi vill ha så låg framlednings temperatur som möjligt därför sänker vi
hellre temperaturen på pumpen eller inomhus termostaten först innan vi
sänker på något element. Men så tänker man på alla värmepumpar.

I ett rörs system kan man ibland behöva lite varmare framledning än om du
hade haft 2 rörs system, men eftersom vi sätter in en inomhusgivare kommer
pumpen hela tiden att känna av vad du har för inomhus temp och justera
utan att du behöver tänka på det. Bara om du stänger någon termostat helt
som flödet kan bli "trögt" men eftersom vi har en så bra växlare så på
verkas inte pumpen allt för mkt av det.
I Toshiba pumparna vi satt där det sitter en platt värmeväxlare, de har
ibland helt stängts av och larmat en felkod "lågt flöde" pga att den känt
av för stort motstånd.

Jag ser inga problem för att installera hos dig, bara att du som användare
måste tänka på hur du ställer in termostaterna på elementen!
Det spelar ingen roll vad du sätter in för värmepump så kommer du att få
samma "krav" på dig att hålla termostaterna öppna, men Fujitsu är mer
förlåtlig om du eller nån annan ändå skulle vrida av något element
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 20:52:53 »

Vad är de för skillnad på dom två?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 maj 2014, 20:32:06 »

I ett ettrörssystem har du samma flöde OAVSETT om termostaterna stryper eller ej. Innegivare har man EJ för att kompensera flöden i element utan för att korrigera över/under temperaturer pga tex solinstrålning, eldning i vedkamin, stark blåst som kyler ut huset mm.
Jag tycker att det verkar som du har kommit i kontakt med någon som endera inte har full koll eller försöker lura dig genom att dra en vals.
Ta kontakt med fler aktörer OCH låt inte priset vara det enda som leder dig i ditt val.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2014, 18:45:42 »

De flesta vp justeras in efter en kurvlutning som styr framledningen efter utetempen och sen har man ev en inne givare som kompenserar ev små felaktigheter från tex sol instrålning eller blåst. Många 1 rörs system är byggda för hög temp men absolut inte alla men jag tror väldigt få klarar sig med 45 graders framledning. Om du tänker elda ibland eller när inte vp räcker till skulle jag absolut välja ett system som växlar mellan värmekällorna automatiskt utan att man behöver hålla på med kranar Ctc är enkel att koppla ihop med vedpanna och växlar automatiskt men bör inte vara nått problem med andra fabrikat heller.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 17:28:55 »

Vid ett rörs system sitter radiatorerna seriekopplade och i ett två rörs parallell kopplade. Vilket betyder att i mitt hus blir radiatorn längst bort på slingan "kallast"
Om jag förstod honom rätt, så kan de om man stryper radiatorerna med termostaten bli för stort motstånd i systemet och VP Felkodar. Därför behövs en innegivare.
Öppnar man termostaterna fullt ut blir de minsta motstånd och minsta förlust längst bort på slingan.
Rätta mig någon om jag har förstått fel eller blivit vilseledd.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 29 maj 2014, 17:09:13 »

Sitter och går igenom huspärmen och upptäcker att vi har ett rörs system. Kontaktade säljaren och han säger att de är inget problem så länge man har alla termostater fullt öppna. För att motverka höga inomhustemperaturer sätter man in en inomhusgivare.
Stämmer detta?
Funkar LVVP på ett rörs system

Nu vet jag inte vad du menar riktigt med ett rørs system... men ja, jag har alla termostater øppna.
Styrpanelen och termostaten till VP'n finns i vardagsrummet. Kanske inte helt ideelt.
Du kan ju leka med instællningarna och stælla in VP'n så att du uppnår den inne temp du ønskar med så låg framledning som behøvs....
Den begærda tempen kan du ju stælla høgre...sæg 1 °C ( VP'n uppnår inte den men avger precis så mycket værme som du ønskar vid minsta møjliga belastning ).
Sedan kan det bli så att du inte uppnår helt lik temp i alla rum. Blir det varm dær givaren sitter och den begærda temp uppnås stænger sjælvklart VP'n av.

Sedan kan det ju vara løst på olika sætt hos olika tillverkare. En del har ute temp kompensering på framledningen... en del kanske ej osv.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 29 maj 2014, 17:01:21 »

106 måste vara kWh/dygn och inte kW. Det betyder att en värmepump som ger 10,5 kW kommer att gå mindre än halva tiden. Snittförbrukningen kommer därför att bli något mindre än 2,5 kW.

Hm... eller så kommer den gå 24/7 men inte med full effekt, føljakligen kommer VP'n avge  den effekten som faktiskt behøvs...( Inverter )
Æven om VP'n kan avge 10,5kW vid -20 °C så gør den inte det om det inte behøvs... COP bør væll bli bættre vid ej full belastning... Behøver då huset som ankan skrev 5,8kW
och man delar detta med COP før given ute temp och temp ut... ja...
Møjligt att snittførbrukningen blir lik... jag vet inte, har aldrig haft en on/off VP. :)
Skrivet av: styrman
« skrivet: 29 maj 2014, 16:55:06 »

Har räknat på fler dagar. Får de då till 5,8 kWh vid -15.
Så om man har ett COP på 2,1 vid -15 behöver VP 3 kWh om jag förstått allt rätt.

:)  Det var ju ungefær så jag skrev... VP'n tar 2,5-3W i timmen vid -15 °C - -20 °C... antar jag COP 2 så behøver huset 5-6kW

Om du har ræknat med att du behøver en effekt på 5,8kW vid -15 °C och VP'n klarar COP 2.1 ( och de bør de flesta gøra speciellt om du antar framledning 45 °C )
Så ja... VP kommer i de tillfællen ta ca 2,75kW i timmen alltså 66kWh/ dygn...
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 16:52:21 »

Sitter och går igenom huspärmen och upptäcker att vi har ett rörs system. Kontaktade säljaren och han säger att de är inget problem så länge man har alla termostater fullt öppna. För att motverka höga inomhustemperaturer sätter man in en inomhusgivare.
Stämmer detta?
Funkar LVVP på ett rörs system
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 14:38:54 »

Har räknat på fler dagar. Får de då till 5,8 kWh vid -15.
Så om man har ett COP på 2,1 vid -15 behöver VP 3 kWh om jag förstått allt rätt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2014, 13:21:12 »

Är huset riktigt bra isolerat kan det stämma med 4.5 kw vid -15 grader men annars låter det som för låg förbrukning på 200 m2 inkl vv.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 13:02:45 »

De låter ju riktigt bra. Förutsatt man klara dig på den framledningen. Om man ska vara ärlig är de inte så många dagar per vinter de är lägre än -15. Vet inte hur bra vattenfalls temperaturer stämmer dock. 2012 jan- mars 5 dagar 2011 samma period 12 dagar
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 maj 2014, 12:36:56 »

106 måste vara kWh/dygn och inte kW. Det betyder att en värmepump som ger 10,5 kW kommer att gå mindre än halva tiden. Snittförbrukningen kommer därför att bli något mindre än 2,5 kW.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 11:50:32 »

Kanske en dum fråga!
Har suttit å tittat på min förbrukning på vattenfall. När vi kört elpatron har förbrukningen på enbart vatten å värme vid -15 legat på ca 106 kW ca 4,5 i medel. Vi säger att de räcker med 45 graders framledning. I effektdiagrmmet står de vid de temperaturerna att VP tar 4.99 å ger 10.5. Kommer VP att snitta 5 kW då också?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2014, 11:21:56 »

Fast kan du lägga 30000 kr till så får du bergvärme som lämnar bra med effekt hela året och borrhålet har du kvar när vp gjort sitt. Tycker du ska ta in fler priser både på luft vatten vp samt bergvärme. Om du klarar dig med max 60 grader i dag ska det funka bra med många vp.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 maj 2014, 11:03:47 »

Ett nytt komplett system från exv CTC kostar, som du skriver, kring 90 tusen installerat och klart. Det kommer sänka din energiförbrukning markant under hela året, även om du väljer att elda ibland när det är riktigt kallt. Du spar ju en massa ved också, inte bara el.
Om systemet ska bli effektivt måste vedpannan dockas mot den nya innedelen, så att den hjälper till att hålla värmen i nya innedelen när det är så kallt att du väljer att elda. Annars kommer nya innedelen gå för fullt för att producera tappvarmvatten även när du eldar.
En installation av luft/vatten kring 90-100 tusen får du tillbaka på 7-8 år, utöver ökad bekvämlighet.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 29 maj 2014, 08:21:20 »

Kör enbart luft/luft å "elvatten" från April-Nov nån gång. Eldar enbart Nov-april. Åker vi bort slår man väl på elpannan.
Den befintliga panna är inte särskilt effektiv. En gammal CPA kombipanna från 80.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 29 maj 2014, 06:38:48 »

Hej!
Vi bor några mil norr om Umeå i en 1 1/2 plans villa på 150m2. Tillkommer ett garage på 50 m2. Vi är 2 vuxna och 3 barn varav en bebis. Vi är sugen på att docka en luft/vatten till befintlig vedpanna. El förbrukningen idag är 17000kwh. Vad tror ni? Är vi helt crazy? Är de nåt att satsa på? Vi pratar om en investering på 90000 kr som vi aldrig kommer att kunna räkna hem. Men samtidigt mindre jobb med ved. Hur tror ni elräkningarna ser ut vintertid? Räcker de med 45 graders framledning? Går en inverter pump på max förbrukning dygnet runt vid låga temperaturer
Vill ha både bra och dåliga synpunkter. Gärna nån från våra breddgrader men alla få kommentera.
Mvh Anders

Eldar du året runt........dvs även för tappvarmvatten?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 maj 2014, 00:28:44 »

Varför inte bara installera en fristående VP som du dockar mot vedtanken? Det blir betydligt billigare. En EcoAir 408 med EcoLogic som styrning, kostar bara ca 50 tusen, och installationen är enkel.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 28 maj 2014, 23:43:52 »

Har bara pratat med säljaren. Han pratar bara om 45 grader
Fujutsin 60 grader och daikin 55 grader
Har bara effektkurva på fujutsin och den ger vid -20 45grader 9,1 kw och tar 4.99
Vid 60 grader tar den 5 och ger 6,1.

Skrivet av: styrman
« skrivet: 28 maj 2014, 23:06:49 »

60 °C är ju inte låg temp precis ;)
 
Vilken max temp kan de VP du har fått offert på avge?
Sa installatören ngt om vilken temp ut du kommer behöva vid -20 °C
Vilken effekt avger de pumparna vid -20 °C
Vet inte vilka priser man kan komma ner i på Panasonic HT till exempel... ( har sett runt 60000:- )
Kan visst avge 65 °C ner till -15 °C, har du kikat på dom?


En HT VP med högre temp capacitet ( Daikin eller nu också Hitachi ) lär vara betydligt dyrare än de 90000:-
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 28 maj 2014, 22:45:19 »

De är jag som varit otydlig.Jag ska inte använda befintlig panna som beredare utan som  stöd om jag vill. Ska bara behöva ändra två kulventiler så kör jag enbart gamla systemet med vedpanna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 maj 2014, 22:39:13 »

Den delen där man gör vv i beredare eller slinga och där elpatron och styrningen till vp sitter.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 28 maj 2014, 22:32:14 »

Vad menar du med innedel?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 maj 2014, 22:27:03 »

Om säljaren ska ha 90000 kr för att docka en luft vatten vp mot befintlig panna tycker jag du ska ta in fler offerter om du ska ha luft vatten för dom pengarnaev + nån krona brukar man kunna få ett komplett system med inne del vilket ger högre verknings grad och bättre med vv.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 28 maj 2014, 22:22:11 »

Måste erkänna att jag har dålig koll på vilken framledning jag behöver vid en viss temp. Shunten är idag inställd på 60 och de är då inga problem att hålla +23 inne vid dryga -20. Vid dom temperaturerna är de ju inge vidare COP värden direkt på en VP. Den ja titta på ger 1.82 (fujitsu waterstage duo 11kw). Den tar 5kw ger 9.1 men känns sådär om de tickar 5 kW dygnet runt. Förvisso är de inte så många dagar en normal vinter. Säljaren fick fram i sin kalkyl att VP för ett år ska förbrukar 9000 kW. Men hur blir de utspritt på året? Kommer allt vintertid?
Skrivet av: styrman
« skrivet: 28 maj 2014, 21:38:48 »

Räcker de med 45 graders framledning? Går en inverter pump på max förbrukning dygnet runt vid låga temperaturer

Detta beror ju på ditt hus värmebehov... Vilken temperatur har du idag på elementen för att kunna ha t.ex 21 °C inne? Självklart... ju lägre desto bättre.

Samma sak med förbrukningen.... beror på vilken PC du väljer och vilken effekt den avger vid -20 °C. Bara för att den kan avge , säg 8kW vid -20 °C betyder det inte att den gör det... åter beror på vilken effekt huset kräver.
Ju mer överdimensionerad VP ( Inverter ) desto senare om överhuvudtaget behöver du ha hjälp av elpatroner.
Beror lite på vilken lägsta temperatur du dimensionerar för vid inköp...

Rätta mig ngn om jag har fel  ::)

:)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 maj 2014, 21:35:02 »

I Umeå är det ganska kallt antar jag. Ett bättre alternativ tycker jag är bergvärme eller jordvärme om ni har plats visst ni kanske får lägga 40-50000 kr till men det är det nog värt. Vilken framledning som behövs beror helt på huset och radiatorerna.
Skrivet av: ankan81
« skrivet: 28 maj 2014, 21:07:45 »

Hej!
Vi bor några mil norr om Umeå i en 1 1/2 plans villa på 150m2. Tillkommer ett garage på 50 m2. Vi är 2 vuxna och 3 barn varav en bebis. Vi är sugen på att docka en luft/vatten till befintlig vedpanna. El förbrukningen idag är 17000kwh. Vad tror ni? Är vi helt crazy? Är de nåt att satsa på? Vi pratar om en investering på 90000 kr som vi aldrig kommer att kunna räkna hem. Men samtidigt mindre jobb med ved. Hur tror ni elräkningarna ser ut vintertid? Räcker de med 45 graders framledning? Går en inverter pump på max förbrukning dygnet runt vid låga temperaturer
Vill ha både bra och dåliga synpunkter. Gärna nån från våra breddgrader men alla få kommentera.
Mvh Anders

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!