Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HT Plus och legionella  (läst 4460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
IVT HT Plus och legionella
« skrivet: 30 december 2004, 23:09:23 »
Hej,

Ni som har IVT HT Plus. Har ni aktiverat vv spets för legionella? Enligt min installatör behövs inte detta eftersom vattnet i vv håller så hög temperatur, men vet inte riktigt om jag vågar lita på detta.

/Fresh
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #1 skrivet: 31 december 2004, 00:59:06 »
Om jag förstått reklamen för denna pump rätt så ger den 65 gradigt varmvatten vilket räcker mer än väl för att döda av legionella-kusarna. Normalt legionellaskydd är 65 grader var 14 dag...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #2 skrivet: 31 december 2004, 11:26:53 »
Det finns massor av trådar här på forumet och artiklar om ämnet.

Sök och du skall finna...

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #3 skrivet: 31 december 2004, 15:07:47 »
Hej,

Ni som har IVT HT Plus. Har ni aktiverat vv spets för legionella? Enligt min installatör behövs inte detta eftersom vattnet i vv håller så hög temperatur, men vet inte riktigt om jag vågar lita på detta.

/Fresh
Är inte IVT.s reklam för denna pump missvisande? Vilken värmepumpstillverkare som helst kan komma upp till denna temperatur om man gör som IVT. Om jag är underrättad rätt går elpatronen in och höjer upp temperaturen. Är detta sant, tycker jag att IVT skall omtala detta.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2005, 10:45:26 »
SÃ¥vitt jag förstÃ¥r kommer värmepumpen  upp i "endast" 58 grader. Däremot kan naturligtvis "elpannan" i IVT HT +  höja till 65 grader.  Det kan alla "elpannor".
Om jag förstått rätt klarar "värmepumpsdelen" ej 65 grader.
I reklamen står "IVT Greenline HT Plus är markndens hetaste värmepump. En nyutvecklad Mitsubishi Electric scrollkompressor ger 45 % mer varmvatten och varmare vatten till elementen."
Är detta  om varmvattnet sanning?
Jag känner mig lurad av "produktfakta". Har jag missförstÃ¥tt  texten eller nÃ¥got annat ???

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2005, 11:51:05 »
Ht+ stannar på 58grader på returen.
Det ger 65grader på framledningen vid ett deltaT på 7grader.

Tidigare modellerna gav 55grader ut på framledningen.
Det innebar stopp på 48grader på returen.


Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2005, 21:45:25 »
SÃ¥vitt jag förstÃ¥r kommer värmepumpen  upp i "endast" 58 grader. Däremot kan naturligtvis "elpannan" i IVT HT +  höja till 65 grader.  Det kan alla "elpannor".
Om jag förstått rätt klarar "värmepumpsdelen" ej 65 grader.
I reklamen står "IVT Greenline HT Plus är markndens hetaste värmepump. En nyutvecklad Mitsubishi Electric scrollkompressor ger 45 % mer varmvatten och varmare vatten till elementen."
Är detta  om varmvattnet sanning?
Jag känner mig lurad av "produktfakta". Har jag missförstÃ¥tt  texten eller nÃ¥got annat ???

Du har inte missförstått mitt inlägg. Det jag omtalar vet jag är sant. Har du köpt en IVT enl. reklamen skall du omtala det för din säljare. Deras nya scrollkompressor har inte bättre COP än någan annan.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2005, 21:53:44 »
SÃ¥vitt jag förstÃ¥r kommer värmepumpen  upp i "endast" 58 grader. Däremot kan naturligtvis "elpannan" i IVT HT +  höja till 65 grader.  Det kan alla "elpannor".
Om jag förstått rätt klarar "värmepumpsdelen" ej 65 grader.
I reklamen står "IVT Greenline HT Plus är markndens hetaste värmepump. En nyutvecklad Mitsubishi Electric scrollkompressor ger 45 % mer varmvatten och varmare vatten till elementen."
Är detta  om varmvattnet sanning?
Jag känner mig lurad av "produktfakta". Har jag missförstÃ¥tt  texten eller nÃ¥got annat ???

58 grader på returen ej på framledningen...kollade min panna förra veckan när den körde spets...tillskottet gick in nån minut men sen gick den på "pumpen" till 65 grader !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT HT Plus och legionella
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2005, 22:06:59 »
Hej,

Ni som har IVT HT Plus. Har ni aktiverat vv spets för legionella? Enligt min installatör behövs inte detta eftersom vattnet i vv håller så hög temperatur, men vet inte riktigt om jag vågar lita på detta.

/Fresh
Känner du dig osäker sÃ¥ aktivera vv spetsen...kör själv var 14 dag...dÃ¥ slipper man grubbla  :)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!