Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: presostat lÃ¥g och konstiga GT10 & GT11  (läst 4978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2013, 20:19:06 »
Förmodligen har det gått kondens i gängan till en av muttrarna. Sen har den frost sprängt. Precis som Richard skrev.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #16 skrivet: 22 maj 2013, 21:05:05 »
Förmodligen har det gått kondens i gängan till en av muttrarna. Sen har den frost sprängt. Precis som Richard skrev.

Hittar inte Richards beskrivning av detta. det är ju "bara" filterhållaren.
Tror nån att det kan gå att test dra ihop det med stora verktyg?
just nu samlar jag ihop det som rinner ut för återfyllning.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2013, 21:39:16 »
Ok. Jag tyckte han skrev det som ett av exemplen. Om du tittar riktigt nära där det läcker så skulle jag gissa på att det finns en spricka i den muttern. Jag skulle inte våga prova spänna den hårdare om jag inte hde nya grejer hemma. Om det finns en liten spricka som gör att det läcker och du försöker spänna muttern, då kommer den att spricka riktigt och du kommer troligen få ett betydligt större läckage.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #18 skrivet: 22 maj 2013, 22:38:14 »
Lite konstigt att det började läcka nu. Påfyllnadssatsen ska monteras på ingående köldbärare som så har års när pumpen inte går så mycket är flera plusgrader. Det finns ju ingen pool som värms. Muttern kan inte ha frusit sönder nu om påfyllnadssatsen är monterad på rätt ställe, det skulle bara kunna hända vintertid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #19 skrivet: 23 maj 2013, 06:42:34 »
Lite konstigt att det började läcka nu. Påfyllnadssatsen ska monteras på ingående köldbärare som så har års när pumpen inte går så mycket är flera plusgrader. Det finns ju ingen pool som värms. Muttern kan inte ha frusit sönder nu om påfyllnadssatsen är monterad på rätt ställe, det skulle bara kunna hända vintertid.
Det tänkte jag också på. Men jag tolkade det lite som att det stått grejer i vägen en längre tid så den kan ha spruckit redan i mars månad kanske när vp fick jobba hårt. Sen har han inte lagt märke till det förrän nu när den stanna. Verkar ju bara läcka lite. Precis som du säger så bör han ju inte haft minus på inkommande nu på våren när vp knappt jobbar. Oavsett vad så bör ju läckan åtgärdas.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #20 skrivet: 23 maj 2013, 06:52:33 »
Det tänkte jag också på. Men jag tolkade det lite som att det stått grejer i vägen en längre tid så den kan ha spruckit redan i mars månad kanske när vp fick jobba hårt. Sen har han inte lagt märke till det förrän nu när den stanna. Verkar ju bara läcka lite. Precis som du säger så bör han ju inte haft minus på inkommande nu på våren när vp knappt jobbar. Oavsett vad så bör ju läckan åtgärdas.

Ja, det är svårt att säga - det var lukten som överhuvudtaget fick mig att gå dit. Får väl konsultera en rörpulare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #21 skrivet: 23 maj 2013, 09:17:21 »
Det är riktigt, det kan ta tid innan man märker att det är ett läckage. Läckan kan förklara varför lågtryckspressostaten löste ut. Sugs det in luft genom sprickan i muttern när köldbärarpumpen går kan det bli så att pumphjulet snurrar i en luftkudde och cirkulationen mer eller mindre upphör. Då löser lågtryckspressostaten ut.

Meddela hur pumpen går efter att rörpularen har gjort sitt! Jag var ett tag rätt övertygad om att det var läckage av köldmedium ut i köldbärarkretsen. Var det inte det har erfarenhetsbanken fått ett värdefullt tillskott.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #22 skrivet: 23 maj 2013, 09:24:27 »
Det är riktigt, det kan ta tid innan man märker att det är ett läckage. Läckan kan förklara varför lågtryckspressostaten löste ut. Sugs det in luft genom sprickan i muttern när köldbärarpumpen går kan det bli så att pumphjulet snurrar i en luftkudde och cirkulationen mer eller mindre upphör. Då löser lågtryckspressostaten ut.

Meddela hur pumpen går efter att rörpularen har gjort sitt! Jag var ett tag rätt övertygad om att det var läckage av köldmedium ut i köldbärarkretsen. Var det inte det har erfarenhetsbanken fått ett värdefullt tillskott.

pumpen går ju nu och gör varmvatten utan problem. det svåra är att få ur luften och få pumpen att gå i vätska. inte så lätt att lufta systemet med nivåkärlet på ej högsta punkten. Jag pumpar upp tryck med min hemgjorda mcgywer-tingest.
problemet var ju att nivÃ¥kärlet hade blivit tomt av läckaget. sen den gick igÃ¥ng igÃ¥r har det droppat ur 2-3 dl kanske. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!