Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byta till L/V hur göra med ventilationen?  (läst 1101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ryback

  • Gäst
ryback
byta till L/V hur göra med ventilationen?
« skrivet: 26 augusti 2016, 21:27:54 »
hej, jag bor i en enplans villa från -83 , nuvarande värmesystem är en frånluftsvärmepump plus en gammal elpanna som värmer elementen(vattenburet).
dessa grejerna börjar bli riktigt gamla och slitna och är bara en tidsfråga innan det pajar.
så nu tänkte jag byta till en luft vatten pump.
men det är även forcerad tillluft med ett gammal aggregat , och min fråga är om det finns en värmepump som löser alltihopa ? eller vad kan man göra med ventilatonen om man byter värmesystem?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: byta till L/V hur göra med ventilationen?
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2016, 12:48:32 »
Jag skulle satsa på en kraftfull frånluftsvärmepump typ Comfortzone eller motsvarande (finns Nibe och IVT).
Till denna behövs ett tilluftsaggregat typ T12 (eller motsvarande av annat märke).
Det du måste kolla upp då är att avluftskanalen är ordentligt isolerad (eller om det går att tilläggsisolera den).
Avluften blir betydligt kallare med en kraftfull frånluftsvärmepump vilket ställer större krav på kondensisolering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!