Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310P inget tryck i fläkten  (läst 4001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
310P inget tryck i fläkten
« skrivet: 23 februari 2015, 20:20:52 »
Har problem med en gammal Fighter 310P. FrÃ¥nluftsfläkten snurrar, men det är ingen fart pÃ¥ den. Men om jag hÃ¥ller för utblÃ¥set till 70-80% sÃ¥ det blir mottryck, sÃ¥ varvar den upp och blÃ¥ser pÃ¥. Tar jag bort  handen sÃ¥ varvar den ner igen. Har även haft problem med att kompressorskyddet löser. Detta verkar ocksÃ¥ lösa sig när jag blockerar utblÃ¥set och fÃ¥r snurr pÃ¥ luften.  Har nÃ¥gon erfarenhet av problemet? Funderar pÃ¥ om fläkten är kass, eller om det kan ha med kondensator etc att göra. Fläkten stÃ¥r pÃ¥ högsta hastighet.

Nu har jag satt en kloss i utblåset som täcker drygt hälften, för att få lite fart. Funkar för tillfället, en jag bör nog hitta orsaken ;).

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2015, 21:13:41 »
Det blir intressant att följa upp.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2015, 23:13:48 »
Antingen går fläkten tungt (lagren slut) eller är det dags att byta fläktmotor helt.
Anledningen till att den varvar upp när du täcker för hälften är att ju mer luft den flyttar, ju tyngre går det.
Och om lagren är slut så kan jag tänka mig att detta också påverkar eftersom sidokraften på lagren blir högre ju mer luft den flyttar.

Om du kollar instruktionen till Nibe 301 så finns en beskrivning hur man byter lager, den kanske funkar till 310 också?
http://www.nibe.se/nibedocuments/11403/411167-8.pdf
(Sid 10)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2015, 10:14:00 »
Filter och alla kanaler har du väll redan bytt/rengjort !
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2015, 13:35:21 »
Filtret har jag fixat, men kanalerna är inte åtgärdade på ca 2år. Tror dock inte de är problemet. Lagren är bra. Fläkten är i princip ljudlös när den går, även när jag fått upp farten på den :). Jag skall sannolikt byta ut pumpen till sommaren, så en ny fläkt för 2000:- känns inte så aktuellt. hade hoppats på något så enkelt som kondingen. men efter svar från Nibe så skulle det bara påverka uppstart. har man väl fått den att snurra så har kondingen ingen betydelse. Har lite svårt att förstå om fläktmotorn är kass. när den löper så fint i lagren dock. Detta är väl ingen borstmotor som slits. Så länge lindningarna är hela och lagren går utan problem så borde den gå. Det skall tilläggas att det är inte bara fläktmotorn som varvar upp när jag blockerar utblåset. Utan det är tydligt hur den går från att nästan inte suga något, till att nästan suga fullt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2015, 14:01:04 »
Filtret har jag fixat, men kanalerna är inte åtgärdade på ca 2år. Tror dock inte de är problemet. Lagren är bra. Fläkten är i princip ljudlös när den går, även när jag fått upp farten på den :). Jag skall sannolikt byta ut pumpen till sommaren, så en ny fläkt för 2000:- känns inte så aktuellt. hade hoppats på något så enkelt som kondingen. men efter svar från Nibe så skulle det bara påverka uppstart. har man väl fått den att snurra så har kondingen ingen betydelse. Har lite svårt att förstå om fläktmotorn är kass. när den löper så fint i lagren dock. Detta är väl ingen borstmotor som slits. Så länge lindningarna är hela och lagren går utan problem så borde den gå. Det skall tilläggas att det är inte bara fläktmotorn som varvar upp när jag blockerar utblåset. Utan det är tydligt hur den går från att nästan inte suga något, till att nästan suga fullt.

Inte för att ifrågasätta. Absolut inte!
Men hur vet du att den suger inget och sen suger?
Lyfter du på takkanalen?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2015, 15:28:44 »
Jag gör ett extremt ovetenskapligt test.
Jag har mitt utblås på husfasaden åtkomlig ingen tak kåpa (Pump står i källaren). Här har jag delvis blockat kanalen enligt ovan).
Jag känner med handen vid ett frånluftsdon inne, och även placerar ett papper i öppningen över den, och märker att den suger mer. tar jag bort blockeringen på utsidan, så har jag inte alls lika tydligt sug i frånluftsdonet.


Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2015, 20:25:22 »
Lite mer info.. Jag skall inte svära pÃ¥ att det är blockeringen av kanalen som gör att den varvar upp. Jag plockade ur fläkten och slog pÃ¥ den när fläkten hänger fritt. 1. den klarade inte att starta själv, vilket kan tyda pÃ¥ kondingen. 2. när den väl fÃ¥r hjälp och kommer igÃ¥ng sÃ¥ var uppvarvningen mycket lÃ¥ngsam, varför jag kan lurat mig matt det var när jag blockade som fick den att öka, i kombination med CarlN synpunkt pÃ¥ att trycket faktiskt kan bero pÃ¥ att man blockerar och lÃ¥ter fläkten trögare.  Jag har dock mätt lite pÃ¥ lindningarna. Motorn är kopplad med 4 sladdar varav en är jord. Brun kommer frÃ¥n kondensatorn, svart är nolla, och vit kommer frÃ¥n trafon.  när motorn är inkopplad (men ström frÃ¥nslagen mäter jag Brun-vit 240 ohm, svart-vit 27 ohm, svart brun 260 ohm. Dessa värden kommer sannolikt bakifrÃ¥n inte över motorn. När jag kopplar loss anslutningssladdarna är det oändligt ohm mellan samtliga.  När jag lägger pÃ¥ spänning har jag 230V Mellan svart-brun, och 230V mellan svart vit, och nÃ¥gon läck volt mellan brun-vit. Tror detta ser rätt ut. Är det nÃ¥gon som har koll pÃ¥ eldatan pÃ¥ fläktarna ???????  Som jags er det kan fortfarande bÃ¥de konding och fläkt vara boven. Jag skall skaffa en kondensator dÃ¥d en är billig, sÃ¥ fÃ¥r vi se hur det utvecklas....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2015, 21:57:51 »
Kom på en sak till som kan vara knas och det är trafon, testa att koppla förbi trafon.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2015, 08:22:13 »
Det stora mysteriet är löst!  tummenupp
Det var motorkondingen som var kass. Tvärt emot Nibes slutsats, som siktade på motorn. Enligt deras slutsats kunde det inte vara kondingen då den bara skall ah inverkan vid start. Om man handhjälper igång så skall den gå enligt dem. Men efter lite forskning, så inser man att kondingen har en annan viktig uppgift att "lura" motorn att den är en trefasmotor genom att fas förskjuta en lindning och på så sätt få en asynkron flerfaslindning. Funkar inte detta så kommer lindningarna sannolikt delvis bromsa varandra. Problemet kostade 47:-/ och massa efterforskning. Så mitt råd får ni inte fart på fläktmotorn, och det inte skriker om lagren. Byt konding...
Nu kan jag fokusera vidare på när och hur jag skall skrota pannan senare i vår. Måste bestämma mig för om jag skall ersätta med Luftvatten eller ny FLVP, men det är en ny tråd. Nu skall jag glädja mig åt varma golv i badrummet ett tag 8) 8) 8)

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: 310P inget tryck i fläkten
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2015, 08:42:56 »
Tack för feedbacken.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!