Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 06 december 2006, 17:12:42 »

Försök håll isär trycken i systemet så blir det lättare.

Värmesystem/radiatorsystem som jobbar med tryckexpansionskärl (öppet system innebär expansionskärl typ. på vinden) har ofta en säkerhetsventil med öppningstryck 1,5 bar men även 2,5 bar förekommer då det är en EU-standard. Den säkerhetsventilen skall aldrig släppa vatten vid normal drift.

Tappvattensystemet/varmvattnet har en säkerhetsventil med öppningstryck 9 bar (i vissa fall andra tryck men det är sällsynt) Om alla backventiler i tappvattensystemet är täta. Inkommande kallvatten, termostatblandare, ettgreppsblandare etc. och det inte finns luft i systemet kommer det inkommande kalla vattnet som värms upp alltid expandera. Beroende på inkommande trycket, temperaturhöjning och volym så måste det övertryck som bildats ta vägen någonstans. Alltså släpper säkerhetsventilen ut vattnet.
Det typiska är ju att ofta är den gamla backventilen i kallvattenkopplet dålig och trycket har gått ut den vägen men med nytt fint kallvattenkoppel så finns inte den möjligheten och s-ventilen släpper ut trycket som den skall. Lösningar om det inkommande trycket är onödigt högt är reducerventiler som sänker inkommande vattentrycket hurvida VA-verk betalar dem är nog väldigt olika från ställe till ställe.

I många fall har det ju tidigare suttit genomströmningsberedare som innehållit 10-15 liter vatten men med nya beredare på 200-300 liter vatten så ökar chansen för att det skall släppas ut vatten via säkerhetsventilen när den större volymen värms upp.

Så upp till 2-3 liter vatten per dygn är absolut inget att bekymra sig för.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 06 december 2006, 16:43:47 »

Om det är radiatorkretsen som släpper ut vatten kan en orsak vara att ett slutet expansionskärl är defekt eller har fel förtryck. Är det för lite luft i kärlet så tar kärlet inte upp någon expansion.
För att kontrollera förtrycket måste man demontera kärlet. Kommer int ihåg exakt hur mycket tryck det skall vara men kanske ca 1,0 bar mer än system trycket.
Och man skall absoölut inte ha en säkerhetsventil med högre tryck än 1,5 bar på värmevattenkretsen.

AndersA
Skrivet av: mso
« skrivet: 04 december 2006, 12:27:36 »

Okej, en hel del har jag börjat lära mig om hur det hela fungerar.
Bland annat har det slagit mig att jag nog var lite oklar i min beskrivning av problemet; säkerhetsventilen som släpper ut vatten verkar inte vara kopplad till själva varmvattnet, utan till cirkulationsvattnet. Varje gång beredaren gör varmvatten släpps alltså någon liter av cirkulationsvattnet ut.

Efter att ha talat med lite folk som har erfarenhet av vattenvärmda system, så har jag fått veta att detta inte är bra eftersom cirkulationsvattnet då fylls på med nytt syre hela tiden. Det får alltså inte chansen att bli syrefritt. Och syret som tillkommer måste ju ta vägen någonstans. Vad jag förstår bildas det syror som förkortar livslängden på rör, radiatorer, panna osv.
Någon som vet om detta stämmer?

En annan fråga är vad det är som är fel. I ett slutet system måste det väl finnas ett utrymme för att vattenvolymen ökar och minskar beroende på temperaturen? Alltså ett expansionskärl.
Kan det vara expansionskärlet som krånglar?

Och eftersom systemet fylls på automatiskt vid vattenbrist, måste det finnas någon ventil som öppnar vid för lågt tryck och fyller på. Om denna ventil och expansionskärlet inte är överens kanske den öppnar för tidigt, utan att låta expansionskärlet ta hand om tryckförändringen.
Kan det vara problemet?

Hej ,i min instalation så trycks det ut nån cl varmvatten i 9bars säkerhetsventilen på den interna varmvattenberedaren när jag tex duschar länge eller tar ett bad och det anses nog normalt i en varmvatten beredare i en värmepump då det ej finns expansionsutrymme där.
Ju större beredare och mer varmvatten mängd som värms i kombination med det komunala kallvattentrycket ju mer risk för att säkerhetsventilen öppnar

Kan det vara så att du har en 1,0 bars säkerhetsventil på radiatorkretsen?? då ligger man ju nära att den släpper ut när du har fyllt systemet manuellt men det borde normalt avta efter ett tag, om nu inte den manuella påfyllnadskranen droppläcker in lite vatten konternuerligt?
PÅ en enplans villa så behövs det ju inte större säkerhetsventil än 0,5 bar på radiatorkretsen och det är std med 9 bar på varmvatten beredare oavs inbyggd eller extern om beredaren är klassad för det trycket.
Automatisk påfyllning har jag bara hört talas om på industrianläggningar ,verkar otroligt att det skulle vara det i ditt fall.
Mvh,Mso
Skrivet av: overlander
« skrivet: 04 december 2006, 12:01:14 »

Men man brukar inte ha automatisk påfylning på radkretsen och absolut inga 10 bar utan 1,5 bars ventil
Skrivet av: MadPlumber
« skrivet: 04 december 2006, 11:34:42 »

Jag är som sagt ingen hejare på detta, men vad jag förstår så är det radkretsen som släpper vatten.
Det är väl samma vatten i den som också värmer varmvattnet?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 04 december 2006, 10:59:15 »

Ja nu måste du nog förklara menar du att du har 10 bars säkerhets ventil och automatisk påfylning på raddkretsen eller är det vvc systemet du syftar på vilket jag gissar så är det samma säkerhets ventil för vvc som för beredare dessutom så kommer det in nytt vatten i vvc varje gång du öppnar varmvatten kranen.
Skrivet av: MadPlumber
« skrivet: 04 december 2006, 10:33:17 »

Okej, en hel del har jag börjat lära mig om hur det hela fungerar.
Bland annat har det slagit mig att jag nog var lite oklar i min beskrivning av problemet; säkerhetsventilen som släpper ut vatten verkar inte vara kopplad till själva varmvattnet, utan till cirkulationsvattnet. Varje gång beredaren gör varmvatten släpps alltså någon liter av cirkulationsvattnet ut.

Efter att ha talat med lite folk som har erfarenhet av vattenvärmda system, så har jag fått veta att detta inte är bra eftersom cirkulationsvattnet då fylls på med nytt syre hela tiden. Det får alltså inte chansen att bli syrefritt. Och syret som tillkommer måste ju ta vägen någonstans. Vad jag förstår bildas det syror som förkortar livslängden på rör, radiatorer, panna osv.
Någon som vet om detta stämmer?

En annan fråga är vad det är som är fel. I ett slutet system måste det väl finnas ett utrymme för att vattenvolymen ökar och minskar beroende på temperaturen? Alltså ett expansionskärl.
Kan det vara expansionskärlet som krånglar?

Och eftersom systemet fylls på automatiskt vid vattenbrist, måste det finnas någon ventil som öppnar vid för lågt tryck och fyller på. Om denna ventil och expansionskärlet inte är överens kanske den öppnar för tidigt, utan att låta expansionskärlet ta hand om tryckförändringen.
Kan det vara problemet?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 december 2006, 23:32:14 »

Skrivet av: overlander
« skrivet: 02 december 2006, 21:18:47 »

Den är provad med 13 och godkänd för 10

Men som sagts här, har man för högt tryck får man en tryckreducering installerad av kommunen...

Mycket billigare för K än att skapa ytterligare tryckzoner....

Funktionen har jag aldrig reflekterat över, den släpper inte ut vatten. Den är ställbar för önskat tryck efter reduceringsventilen
 Men strypning funkar inte alls!

Vad räknas som för högt själv kan jag inte ha gardena koplingar på slangen ute då de losnar efter 5 minuter säkerhets ventilen trycker ur sig 5 liter per slangen dygn oavsett om jag spolar eller ej bytt ventil x antal gånger utan att det gjort någon skilnad  huvuddunk i fjol losnade inkomande slang vid avstängningen prk koppling vattenfyllde runden rätt ordentligt  fiR: .
Något måste gjöras och då blir det reducering men kan man få sudsvalls vatten att betala så är det ju ännu bättre.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 december 2006, 19:17:16 »

OK, det kan vara jag som har dålig erfarenhet av de tryckreduceringsventiler vi använder oss av "på fabriken", kanske är vattenkvaliten hos oss lite sämre och det gör att de inte fungerar som de ska.
Jag har i alla fall inte sett någon som funkar bra utan att det går lite flöde.

Men visst, jag kan ha fel.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 december 2006, 18:58:03 »

Den fungerar väl som tryckregulatorer för gas, där det sitter en fjäderbelastad ventil. den behöver en viss tryckskillnad mellan in och ut för att öppna och när. Låt säga man har 10 i tryck på inkommande och ventilen behöver 6 för att öppna får man max 4 efter ventilen fjäderns 6 + vattnets 4 = 10. Någon som förstår vad jag försöker säga Sc:,h
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 02 december 2006, 18:57:39 »

Jag tror inte att en reduceringsventil funkar heller, i alla fall inte när du inte har någon förbrukning på vattnet, det bygger i så fall på att den skall vara väldigt snabb och totalt tät, nåt jag inte tror på.

Självklart skall en tryckreduceringsventil reglera ner trycket till det inställda även när inget flöde finns. Annars vore det helt meningslöst att montera dom. Montera en manometer efter ventilen så syns det tydligt att rycket håller sig på det inställda.
För övrigt läcker min säkerhetsventil på varmvattenberedaren ingenting , och jag har motionerat den. Man kan undra vad det är som skiljer.

///AndersA
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 02 december 2006, 18:45:09 »

Funktionen har jag aldrig reflekterat över, den släpper inte ut vatten. Den är ställbar för önskat tryck efter reduceringsventilen
 Men strypning funkar inte alls!

Nån som vet hur den fungerar?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 december 2006, 17:25:50 »

Den är provad med 13 och godkänd för 10

Men som sagts här, har man för högt tryck får man en tryckreducering installerad av kommunen...

Mycket billigare för K än att skapa ytterligare tryckzoner....

Funktionen har jag aldrig reflekterat över, den släpper inte ut vatten. Den är ställbar för önskat tryck efter reduceringsventilen
 Men strypning funkar inte alls!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 december 2006, 17:08:33 »

Har just kollat min IVT, beräkningstrycket är 10bar provtryck 13bar. Rätta mig om jag har fel, men är inte 10bars säkerhetsventil en aning stor?
Skrivet av: tracker
« skrivet: 02 december 2006, 17:01:08 »

finns tryckreducerventiler
kommunen brukar montera där vattentrycket blir för högt
kontakta din kommun och påtala ditt problem
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 december 2006, 16:39:05 »

Har du kollat så att vatten in och ut är rätt installerat? Är det fel, får du en luftkudde längst upp som när den blir varm expanderar och höjer trycket ganska rejält.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 december 2006, 14:42:34 »

Lättast är nog att sätta ett tryckkärl på efter ev backventil på inkommande vatten
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 december 2006, 14:29:51 »

Jag tror inte att en reduceringsventil funkar heller, i alla fall inte när du inte har någon förbrukning på vattnet, det bygger i så fall på att den skall vara väldigt snabb och totalt tät, nåt jag inte tror på.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 december 2006, 14:20:56 »

Stryper du med huvudkranen får du samma tryck i systemet när du inte tappar vatten, trycket minskar ju bara när flödet blir nog stort och dessutom kommer det att slita på "sätet" i avstängaren så att den kanske inte håller tätt när du ska stänga av vattnet
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 december 2006, 13:17:46 »

Citera
Räcker det inte med att strypa flödet med hjälp av huvudkranen? Blir det inte samma effekt som att skaffa en reduceringsventil, fast billigare(dock utan manometer)

Går inte då har du alltid fullt tryck när du inte tappar något... och kraftigt tryckfall vid tappning.

Det mesta funkar med lågt tryck, 1,5 bar torde räcka till det mesta.
kan va diskmaskin o tvättmaskin som vill ha vistt tryck

Men tex i en dusch är det bra om det är åtminstone 2 bar, jag har så på övervåningen vid tillslag och ca 3 bar vid frånslag.
Det märks rejäl skillnad på trycket, men funkar  ok!
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 02 december 2006, 12:39:18 »

Vad behöver man förresten för min tryck hemma för att allt skall fungera?
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 02 december 2006, 12:37:18 »

Jag ska i alla fall höra om montörerna kan kolla trycket på inkommande vatten och om en reduceringsventil kan vara aktuellt.

Räcker det inte med att strypa flödet med hjälp av huvudkranen? Blir det inte samma effekt som att skaffa en reduceringsventil, fast billigare(dock utan manometer)  Sc:,h ???
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 december 2006, 00:10:14 »

10 bar... då påstår jag att det finns en gravad hund nånstans...

felande ventil sannolikt! speciellt eftersom du bor "högt"

6 bar brukar man "sikta" på sen varierar det med terrängen som sagt.
Skrivet av: MadPlumber
« skrivet: 01 december 2006, 23:37:14 »

Tack för alla snabba och kunniga svar!
Det här med trycket i vattenledningarna är ju en detalj som kan förklara en del.

Men två saker gör mig forfarande lite frågande:
Huset ligger högt och vattentrycket borde inte vara direkt anmärkningsvärt högt
Säkerhetsventilen är på 10 bar, alltså värsta modellen för denna pump/beredare.

Jag ska i alla fall höra om montörerna kan kolla trycket på inkommande vatten och om en reduceringsventil kan vara aktuellt.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 01 december 2006, 21:53:00 »

Läckte inte den gamla ventilen som fanns innan vp-installationen? Vad hade den för öppningstryck? Är beredaren rätt inkopplad?
Möjligen skulle man kunna sätta ett tryckexpansionskärl på beredaren, men det känns inte rätt.
beredare brukar vara godkända för 10bar, ventilen brukar ligga på 7,2bar. Ligger man på 9bar är det läge att montera en tryckreduceringsventil. Själv har jag 3,4bars tryck på inkommande vatten.
Skrivet av: aron esp
« skrivet: 01 december 2006, 21:36:42 »

Jag skulle tro att en del av problemet kommer från ett för litet difftryck mellan inkommande kallvattentryck och din säkerhetsventils öppningstryck.
Oftast sitter den en 9 bars säkerhetsventil men den kan ju vara bytt till 6 bar om din installatör bedömt att dina ledningar i huset inte skall utsättas för 9 bars tryck. Har du då ett kallvattentryck på säg 4-5 bar så kommer ventilen snart att öppna om du tar en del varmvatten. Har du som normalt en 9 bars ventil så blir ju problemet det samma om kallvattentrycket är på 7-8 bar. Har du kommunalt vatten så kan trycket variera och dessutom variera beroende på om det finns höjdskillnader där du bor. Där jag bor varierar kommmunalvattentrycket mellan 5-6 bar. De som bor 20 meter lägre än mig har 7-8 bars tryck.
Jag har en 9 bars ventil på en 300 liters vvb och det läcker bara i undantagsfall. Tex efter upptappning av bad.

Du kan väl kolla på ventilen. Öppningstrycket står på toppen. Trycket i kallvattnet går ju att mäta eller fråga om på tekniska kontoret om du har kommunalvatten.

/A
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2006, 21:03:58 »

Ledningen ska inte gå ned i brunnen! Man ska se att det läcker.

MEN det ska bara läcka lite om man toktömmer beredaren. Inte annars!

Det händer nog att dom är trött från start också?

Har nån stressat ventilen, småöppna den gång på gång. Det kan komma tex ett skräp i ventilsätet.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 01 december 2006, 20:58:34 »

Det är en lösning. Du får nog leva med läckande ventil.
Skrivet av: MadPlumber
« skrivet: 01 december 2006, 20:51:56 »

Jag har just fått en värmepump med integrerad varmvattenberedare monterad. Allt ser ut att fungera fint - men säkerhetsventilen läcker vatten. Alldeles för mycket vatten, tycker jag.
När varmvattenberedaren gör nytt varmvatten, så rinner det ut någon liter vatten. Detta händer varje gång någon tagit ett bad, till exempel.

Uppskattningsvis handlar det om ett par liter om dagen som säkerhetsventilen släpper. De vänliga installatörerna har bytt ventilen till en lite mer bestämd variant som inte öppnar lika snabbt, men det gjorde ingen skillnad.

Nu vill de lösa problemet med att dra ett rör från säkerhetsventilen till golvbrunnen. På detta sätt slipper vi visserligen att ideligen tömma plastburken som står under ventilen.
Men jag ställer mig lite frågande till lösningen ... Jag har kollat runt lite men inte sett något om dessa vattenmängder från en säkerhetsventil.

Någon som har några tankar om detta? Eller erfarenheter av säkerhetsventiler?
Är det en lösning på problemet att dra ett rör till golvbrunnen? Eller bara ett sätt att dölja ett annat problem på?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!