Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte till mindre kompressor  (läst 1639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Byte till mindre kompressor
« skrivet: 04 april 2007, 13:02:16 »
Hej
Jag har en gammal 8 kW Hitachi luft till vatten vp (gröna lådan).
Jag antar att tryckfallet över kapillärrör blir helt fel om jag minskar kompressorstorleken från 2 kW till 1,6 kW (9,8 m3/h till 7,16 m3/h). Nuvarande
kapillärrör är 0,5m långt och jag vet ännu ej innerdiametern (3,0 mm diameter utvändigt). Kommer den överhuvudtaget att ge någon effekt om inte kapillärröret
ändras? Hur kan jag beräkna nytt kapillärrör eller kan jag ev montera en expansionsventil istället?

Tacksam för synpunkter!
 
Stefan

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Byte till mindre kompressor
« Svar #1 skrivet: 04 april 2007, 18:45:52 »
om den ändå ska byggas om, så skulle jag satsat på expansionsventil.
det är inga problem alls. bara löda dit en lämplig, och köra !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Byte till mindre kompressor
« Svar #2 skrivet: 04 april 2007, 23:16:47 »
Håller med sätt dit en expansionsventil, det blir mycket bättre. Har själv byggt en vp med kapillärrör, provade med ett antal längder utan att det blev bra. Gav upp till slut och monterade en expansionsventil. Kapillärrör fungerar bara om förångningstemp och kondenseingstemp är relativt konstant.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!