Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1215 7kw  (läst 3068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad böjjarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fighter 1215 7kw
« skrivet: 22 december 2005, 08:54:41 »
Hej är NY på forumet o har inte orkat läsa igenom allt godis... Min fundering är om min 1215 går att optimera eller om mina värden ligger bra till!!!

Införskaffade markvärme oktober -03
nibe fighter 1215 7kv
375meter slang
Villa 1950
boyta 110kvm
bor i Falu kommun
utegivare
har ca 20 grader innomhus..skulle vilja ha lite mer utan att det kostar för mycket.....
vredet på 2 (åt vänster)

Har loggat min anläggning månadsvis sedan start
har EJ pillat på några inställningar

från okt 03 tills nu har jag följande:
VP starter 14825
VP tid         6850
TS tid          196
grundinst   0 00
kurva 9

Om man slår ett månads snitt på detta blir det:

570 VPstarter/mån
263 VPtid/mån

Är detta "normala" siffror för mina förutsättningar eller finns det nått att justera för förbättring o få lite mera värme utan att det drar iväg i elkostnad förmycket...eller kanske ligger jag under medel redan...vad vet jag, Du kanske vet :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 7kw
« Svar #1 skrivet: 22 december 2005, 11:07:08 »
Egentligen är det väl inget alarmerande med dina siffror, 19 starter/dygn i medel är helt OK. Du skulle kuna minska tillskottet genom att öka på TS-gradmin till 5-600 (se manualen sid 11 för hur man gör).

Det andra är att du inte har legionellaskyddet pÃ¥slaget, normalt är risken för att fÃ¥ skadliga halter legionella i VVB mycket smÃ¥ men konsekvenserna för om du fÃ¥r legionella är sÃ¥ stora att man brukar vilja köra skyddet pÃ¥ ändÃ¥. Tryck 2 ggr pÃ¥ "extra VV", lysdioden för varmvattenska blinka lÃ¥ngsamt och det ska stÃ¥ "grundinst   0 02" i meny 8.

Vill du ha lite varmare inne så vrid på vredet ett snäpp åt höger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad böjjarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fighter 1215 7kw
« Svar #2 skrivet: 22 december 2005, 11:39:22 »
Tack! Å fan, har jag ej legionellaskyddet påslaget. Det skall jag fixa till. TACK Trodde nog att det skulle vara förinnställt!
Prövar även att ändra TS-gradmin.

Skönt att höra att den går hyfsat normalt iaf.

Utloggad Micke1215

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fighter 1215 7kw
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2006, 22:55:45 »
Jag är också ny här (Micke1215) och har också en Nibe Fighter 1215, 7kw. Samma som böjjarn.
Vill bara tacka Carl N för tipset om legionellaskyddet. Hade ingen aaaaning om att det fanns i Fighter´n. Nu kan man duscha lugnt!

Mvh Micke studs studs studs
Egentligen är det väl inget alarmerande med dina siffror, 19 starter/dygn i medel är helt OK. Du skulle kuna minska tillskottet genom att öka på TS-gradmin till 5-600 (se manualen sid 11 för hur man gör).

Det andra är att du inte har legionellaskyddet påslaget, normalt är risken för att få skadliga halter legionella i VVB mycket små men konsekvenserna för om du får legionella är så stora att man brukar vilja köra skyddet på ändå. Tryck 2 ggr på "extra VV", lysdioden för varmvattenska blinka långsamt och det ska stå "grundinst 0 02" i meny 8.

Vill du ha lite varmare inne så vrid på vredet ett snäpp åt höger.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fighter 1215 7kw
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2006, 05:01:24 »
  Skriver samma svar som til dig Micke1215...

Du vet väl att det är viktigt att ha alla termostater i huset fullt öppna, blir det för varmt i huset sedan du öppnat alla termostater skall du sänka kurvan.
Blir det för varmt i vissa rum skall du försöka strypa flödet över dessa radiatorer, inte med termostaten utan med grundflödesventilen som sitter på radiatorkopplet (under termostaten).

Om jag vore i dina kläder skulla jag öka TS-min till minst 600, kanske mer, om det blir för mycket kommer du att märka det på att du får lite kallt i huset innan tillskottet går till, det borde dock inte påverka tempen med mer än max 1 grad, inget att bry sig om tycker jag.

Om du har lagom varmt i huset vid 0-gradigt ute så står ratten rätt, har du för kallt även vid 0-gradigt höj värdet på ratten till 0.
Har du för kallt när det är kallt ute (typ -10 till -15 grader) så skall kurvan höjas, nu tror jag inte att det är nödvändigt att göra det så länge du kör med fullt öppna radiatortermostater, men ändå...

Funderingar, fråga på!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 495
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!