Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kylmedium i innerdel vid avstängning?  (läst 1810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hur mycket kylmedium i innerdel vid avstängning?
« skrivet: 28 oktober 2017, 12:07:58 »
Köpte en lvp begagnad till ett mycket bra pris, jag var först på med många efter mig.
Det framkom dock att bägge ventilerna hade stängts när den inte gick, och sedan hade rören kopplats loss.

Hur stor del, i %, finns i innerdelen på en vanlig lvp när den är avstängd? inklusive ca 5m rör. Jag har utrustning våg, tvåstegs vac-pump etc för att fylla igen, men att få tag på 410a verkar inte helt lätt..

mvh
Johan
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Hur mycket kylmedium i innerdel vid avstängning?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2017, 13:22:24 »
Beror på hur kallt det var ute.
Gasen samlas på det kallaste stället vilket borde vara ytterdelen men även rören är kalla.

Förjävligt att folk plockar ner pumpar själva när dom bevisligen inte vet vad dom gör.


Och nej R410A och andra köldmedier är svårt att få tag på utan cert och det av en anledning.

Billig begagnad kan bli dyr

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kylmedium i innerdel vid avstängning?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2017, 13:47:27 »
Om jag vill ha moralkakor så går jag till kyrkan. Det är givetvis inte omöjligt att få tag på en 1-2kg 410a, bara omständligt, och möjligen kostsamt.

Är det någon som verkligen vet, hur stor volymen i inne-enheten kontra ute-enheten är? Märket är Fujitsu.

Pumpen är delad nu i veckan, så runt 8-10 grader ute. "Mycket lite pyste ut" enligt säljaren som nu fått en lektion i hur man gör.
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Hur mycket kylmedium i innerdel vid avstängning?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2017, 13:56:45 »
Ok svarar tydligare då.

Var förmodligen inte ett gram i innerdelen.

Hur mycket som fanns i rören kan man bara gissa sig till.
Förhoppningsvis låg inte solen direkt mot ytterdelen.



Ber om ursäkt om du blir stött av att jag tycker att det är fördjävligt att gas läcker ut pga okunskap.


Lycka till du har säkert gjort ett bra köp och gör inte samma misstag vid montaget

Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: Hur mycket kylmedium i innerdel vid avstängning?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2017, 11:19:46 »
Inte ett enda gram är väl att ta i men skulle tippa på 20-50 gram. Det blir ju några gram även om det är i gasform. Köldmedium får man beställa från något annat eu-land om man inte har cert. Bara Sverige som tror sig ha egna regler för detta i eu. Jag som har cert köper också billigare från utlandet. Hur farligt det är att släppa ut lite koldioxid är ju en annan fråga som handlar om politik, enorma skatter och hjärntvätt men det är ju en annan fråga. Råkar det vara för mycket is på Nordpolen så är det koldioxidens fel och är det för lite så är det också koldioxidens fel.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket kylmedium i innerdel vid avstängning?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2017, 19:26:53 »
fujitsu är för-fyllda för lång rördragning så om inte du ska ha långa rör lär du inte märka att det är någon brist på gas, den kan till och med gå bättre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!