Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17  (läst 13066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej

Har flyttat in i ett hus med en nyinstallerad jordvärmepump av modellen IVT Greenline HT Plus E17.

Tyckte efter en tid att elförbrukningen var orimligt hög och misstankarna gick till värmepumpen. Jag har nu fått en separat elmätare inkopplad av en el-firma för endast pumpen.
Delar jag den totala elförbrukningen med tiden (VP drifttid) kompressorn har varit igång så drar pumpen ~13kW/h. Pumpen går ca 1-2h/dygn (sommardrift). Ingen tillskottsenergi.

Lite teknisk fakta:
Värmeeffekt (BO/W35): 16.4 kW
Värmeeffekt (BO/W45): 15.5KW
Tillförd effekt (BO/W35): 4.1kW
Tillförd effekt (BO/W45): 5.0 kW
Anslutningseffekt/avsäkring (6kW elpatron): 13.2kW/25A

Vad jag förstår så ska kompressorn dra upp mot 5kW, så vart tar resterande ström vägen? Cirkulationspumparna drar ju lite också, men de startar ju bara när kompressorn gör det och kan väl knappast stå för resterande 8kW?

Min återförsäljare säger att allt verkar vara i sin ordning men jag är tveksam. Är detta verkligen rimligt?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2011, 14:17:14 »
Delar jag den totala elförbrukningen med tiden (VP drifttid) kompressorn har varit igång så drar pumpen ~13kW/h.

Menar du att den drar 13 kW? (=kWh/h)
Det blir lite förvirrande om man inte har korrekta enheter.  :-\
Men siffran är i så fall orimlig, är du säker på att den stämmer så är det bara att reklamera.
Vägrar firman hjälpa dig så borde en elektriker kunna mäta upp värmepumpen och enkelt hitta felet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2011, 14:23:47 »
Ursäkta missen.

För att förtydliga: pumpen drar ca 16-20kWh på ett dygn, och har en VP-drift på lite över en timme per dygn.

Sen jag började mäta har pumpen haft en dritfttid på total 12 timmar, inget tillskott.
Under samma tid förbrukade den 151kWh.
=12.6kWh/h
« Senast ändrad: 11 juli 2011, 14:29:11 av fredrikvovesson »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2011, 15:02:08 »
Ja det låter otroligt mycket i sommartid, 1 timme drifttid/dygn låter normalt, men ej förbrukningen, antingen rinner det iväg otroliga mängder VV, samt att pumpen går med kompressor plus elpatron..

Vår Frånluftvärmepump kör vi 1timme/dygn, den förbrukar 620w/h för att ladda den inbyggda beredaren på 200liter..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2011, 15:30:13 »
Som jämförelse så drar min VP ca 1,5-1,8 kW och cirkpumparna står för ca 150 W.
Din har ju lite kraftfullare cirkpumpar så 300 W för dessa är väl rimligt?
Kan du avläsa momentan effekt på elmätaren till VP:n?
Kan du i så fall kolla hur mycket som går då kompressorn står still?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2011, 15:50:14 »
Spärra eltilskottet och se om det blir nån skillnad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2011, 16:06:24 »
Ja det låter otroligt mycket i sommartid, 1 timme drifttid/dygn låter normalt, men ej förbrukningen, antingen rinner det iväg otroliga mängder VV, samt att pumpen går med kompressor plus elpatron..

Vår Frånluftvärmepump kör vi 1timme/dygn, den förbrukar 620w/h för att ladda den inbyggda beredaren på 200liter..

Om vi haft en extrem förbrukning av varmvatten (läckage?) borde vi väl sett detta på ökad drifttid istället för ökad elförbrukning eller tänker jag fel?
Enligt displayen så har inte elpatronerna tagits i bruk och värmefördelningen är 80/20 mellan radiatorvärme/vv.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2011, 16:10:01 »

Ja det låter otroligt mycket i sommartid, 1 timme drifttid/dygn låter normalt, men ej förbrukningen, antingen rinner det iväg otroliga mängder VV, samt att pumpen går med kompressor plus elpatron..

Vår Frånluftvärmepump kör vi 1timme/dygn, den förbrukar 620w/h för att ladda den inbyggda beredaren på 200liter..

Vad är hemligheten Apan?

Normalt förbrukas 10-15 kWh/dygn i en villa.
Du förbrukar 620x3,5=2170 d.v.s. 2,2 kWh/dygn.



Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #8 skrivet: 11 juli 2011, 16:13:21 »

Om vi haft en extrem förbrukning av varmvatten (läckage?) borde vi väl sett detta på ökad drifttid istället för ökad elförbrukning eller tänker jag fel?
Enligt displayen så har inte elpatronerna tagits i bruk och värmefördelningen är 80/20 mellan radiatorvärme/vv.

Du tänker rätt!

Kan det vara så att elmätaren är trasig eller behöver en omräkningsfaktor?
Har du fabrikat och modell på mätaren?



Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2011, 16:50:25 »
Givetvis 620w/h endast för Niben, som enligt BBR har egen mätare, men den körs inte riktigt heller varje dygn, totala förbrukningen för hela huset är mellan 4-8kwh/dygn, eller 193kwh i Juni..

Men att hans pump skall dra 16-20kwh/dygn låter väldigt mycket, det låter nästan mycket om det skulle vara el VVB.

Mäter mätaren endast pumpen?? Eller har han kopplat så den mäter hela centralen? Alltså hela huset..?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #10 skrivet: 11 juli 2011, 17:12:31 »

Givetvis 620w/h endast för Niben, som enligt BBR har egen mätare, men den körs inte riktigt heller varje dygn, totala förbrukningen för hela huset är mellan 4-8kwh/dygn, eller 193kwh i Juni..

Men att hans pump skall dra 16-20kwh/dygn låter väldigt mycket, det låter nästan mycket om det skulle vara el VVB.

Mäter mätaren endast pumpen?? Eller har han kopplat så den mäter hela centralen? Alltså hela huset..?


Du skriver att värmepumpen förbrukar 620 Wh för 1 timmes drift/dygn för att kompensera varmvattenförbrukning och värmeförluster.

Räknar om förbrukningen till producerad energi, och ser att ditt behov endast är 2,2 kWh/dygn. Ofta räknar vi med att Svensson förbrukar 10-15 kWh/dygn för enbart varmvatten....varför min fråga är......vad är hemligheten med din låga förbrukning.


Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #11 skrivet: 11 juli 2011, 17:18:51 »
Jag har samma vp.  Effekten till kompressor brukar variera mellan 4,2 - 5,3 kW vid lÃ¥g-hög temp. Därtill kommer brinepump 0,33 kWoch cp 0,17 kW= 0.5 kW. (Verkliga effektvärden mätt med mätare. Ej märkvärden)
Då varierar ineffekten mellan 4,7 -5,7 kW. Tag medelvärdet t.ex = 5,3 kW.
Gör avläsningar på din elmätare mellan två tidpunkter. Räkna ut hur stor energiförbrukningen varit.
GÃ¥ i i Meny 7:1  (tror det är det) avläs gÃ¥ngtimmarna mellan motsvarande tidpunkter.
Beräkna sedan effekten genom att ta :  Energiförbr/Antal gÃ¥ngtimmar= (Borde röra sig kring 5 kW).
Är det inte omkring 5 kW så är det bara att leta. Elpatron inbyggd som går in pga fel inställning.
Det är inte någon elpatron extra som går in? I någon gammal volymtank med elpatron som spökar.

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #12 skrivet: 11 juli 2011, 17:35:28 »

Om vi haft en extrem förbrukning av varmvatten (läckage?) borde vi väl sett detta på ökad drifttid istället för ökad elförbrukning eller tänker jag fel?
Enligt displayen så har inte elpatronerna tagits i bruk och värmefördelningen är 80/20 mellan radiatorvärme/vv.

Du tänker rätt!

Kan det vara så att elmätaren är trasig eller behöver en omräkningsfaktor?
Har du fabrikat och modell på mätaren?





Schneider Electric ME4
http://www.elgrossisten.se/energimatare/energimatare-me4-17070-schneider-electric

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #13 skrivet: 11 juli 2011, 17:45:04 »
Jag har samma vp.  Effekten till kompressor brukar variera mellan 4,2 - 5,3 kW vid lÃ¥g-hög temp. Därtill kommer brinepump 0,33 kWoch cp 0,17 kW= 0.5 kW. (Verkliga effektvärden mätt med mätare. Ej märkvärden)
Då varierar ineffekten mellan 4,7 -5,7 kW. Tag medelvärdet t.ex = 5,3 kW.
Gör avläsningar på din elmätare mellan två tidpunkter. Räkna ut hur stor energiförbrukningen varit.
GÃ¥ i i Meny 7:1  (tror det är det) avläs gÃ¥ngtimmarna mellan motsvarande tidpunkter.
Beräkna sedan effekten genom att ta :  Energiförbr/Antal gÃ¥ngtimmar= (Borde röra sig kring 5 kW).
Är det inte omkring 5 kW så är det bara att leta. Elpatron inbyggd som går in pga fel inställning.
Det är inte någon elpatron extra som går in? I någon gammal volymtank med elpatron som spökar.

Det är det jag gör, inte bara totalt utan även en gång per dygn, ~13kW.
En orsak skulle kunna vara om cirkulationen går dygnet runt, skulle kunna stå för de extra 7kWh, ska kolla det.

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #14 skrivet: 11 juli 2011, 17:46:42 »
Givetvis 620w/h endast för Niben, som enligt BBR har egen mätare, men den körs inte riktigt heller varje dygn, totala förbrukningen för hela huset är mellan 4-8kwh/dygn, eller 193kwh i Juni..

Men att hans pump skall dra 16-20kwh/dygn låter väldigt mycket, det låter nästan mycket om det skulle vara el VVB.

Mäter mätaren endast pumpen?? Eller har han kopplat så den mäter hela centralen? Alltså hela huset..?

Den mäter endast pumpen.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #15 skrivet: 11 juli 2011, 19:18:20 »
Hur stor är värmepumpens förbrukning per månad? Hur stor är totalförbrukningen per månad . Du kan jämföra. Här är mina:
Jag har 3 lägenheter om totalt 400 kvm + garage och biutrymmen. Lite värme i källare på sommaren. 5-6 personer
Värmepump 350 kWh/månad sommartid till lite värme + varmvatten
Hushållsel totalt 650 kWh mån
Totalförbrukning 1000 kWh/mån
Total vattenförbrukning 25 kubikmeter
Jämför.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #16 skrivet: 11 juli 2011, 22:06:07 »
Vår förbrukning har sjunkit i nya huset, när värmepumpen producerar VV, vet inte om energimätaren stämmer på Niben, men enligt den har den förbrukat 8.9kwh för Juni månad..!

Vi förbrukar lite VV, 2.2kwh med Värmepump blir ca 6-7kwh med el VVB..

Men tycker ändå att 10-15kwh med Värmepump som producerar VV är mycket..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #17 skrivet: 12 juli 2011, 07:47:51 »
Kan man få fram någon information ang. cirkulationspumpen för köldbäraren via displayen?
Jag hittar inget i manualen för detta.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #18 skrivet: 12 juli 2011, 17:07:10 »
Kan man få fram någon information ang. cirkulationspumpen för köldbäraren via displayen?
Jag hittar inget i manualen för detta.

Nej, det finns ingen information i regleringen.

Kör köldbärarpumpen i meny 5.3, och läs av effekten på din elmätare.

Testa gärna vad din elförbrukning blir om den endast går med el-patron ett par dygn. Ändra från kompressor till el-patron i meny 5.4.


Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #19 skrivet: 12 juli 2011, 18:21:41 »
Kan man få fram någon information ang. cirkulationspumpen för köldbäraren via displayen?
Jag hittar inget i manualen för detta.

Nej, det finns ingen information i regleringen.

Kör köldbärarpumpen i meny 5.3, och läs av effekten på din elmätare.

Testa gärna vad din elförbrukning blir om den endast går med el-patron ett par dygn. Ändra från kompressor till el-patron i meny 5.4.


Jag tror köldbärarpumpen går kontinuerligt. Det brummar något och rören vibrerar lite lätt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #20 skrivet: 12 juli 2011, 18:29:32 »
Har för mig att det är vanligt att man brukar ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift vid nyinstallationer för att driva bort ev. luftbubblor i köldbärarsystemet, kan dock inte hitta något om det i min manual.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad fredrikvovesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #21 skrivet: 12 juli 2011, 18:30:33 »
Hoppla! Kollat pumpen nu!

Hittade inställning 5.11 (Igångk./ServiceVal av driftalt. för P3). Köldbärarpumpen hade mkt riktigt inställningen kontinuerlig drift.
Drar den ca 300W som någon gissade, och går dygnet runt så har jag nog hittat boven. Det verkar stämma med de extra 7kwh/dygn.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hög elförbrukning, IVT Greenline HT Plus E17
« Svar #22 skrivet: 12 juli 2011, 19:23:11 »
 Har varit med om att tyristorn som släpper pÃ¥ den steglösa effekten lossnat frÃ¥n sin kylplÃ¥t och av värmen släppt pÃ¥ spänning utan att ha nÃ¥gon styrsignal. Nu minns jag inte vilken modell det var men det var en IVT. Kolla om det finns nÃ¥gon het elektronikkomponent.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!