Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat8 installation & fakturering  (läst 3337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leia95

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Knivsta & Bruzaholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diplomat8 installation & fakturering
« skrivet: 19 december 2010, 12:02:58 »
Hej, har fått, och accepterat offert ovan på 110.000:- efter rotavdrag, i Småland. Har nu fått Thermian installerat, men borrning fattas fortfatrende. Har fått faktura installation av pumpan 80.000:- efter rotavdrag. Jag tyckar avdrag för borrningen är i minsta läget (28.000:-)
FrÃ¥ga 1)  Ã„r det vanligt att betala installation av pumpan separat, innan borrning
2) om så är fallet, vad är ett rimligt belopp at dra av för borrning och restinstallation från totalen på dom 110.000:-
I offerten är det inget nämt om delbetalning, men jag har inget emot att betala en rimlig summa nu, men inte så mycket att motivation till att göra installationen komplett minskas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #1 skrivet: 19 december 2010, 12:34:36 »
Om det är en totaloffert du har fått så brukar man normalt inte behöva delbetala något såvida detta inte uppgetts i offerten.
Jag skulle nog kontakta installatören och påpeka att det är en totaloffert ni fått.

Själv hade jag en delad offert där jag betalade borrfirman separat och 2004 fick jag betala ca 30 kkr för 130 m borra+slang+foderrör+KB.
Men det stod tydligt uppdelat i offerten hur mycket borran respektive VP installation skulle gå till hos mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010, 11:48:24 »
Jag skulle aldrig betala så stor del om ni inte kommit överens om det innan. Jag skulle betala vad värmepumpen, alltså själva prylen utan installation, kostar. Installationens riktighet och kvalitet kan ju varken du eller firman bedöma innan vp-n är driftsatt mot borran, och ni har sett att den går som den ska, värmer huset enligt beräkningen mm. 60000 tycker jag låter fint utan att veta vad det är för Thermia du shoppat.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #3 skrivet: 20 december 2010, 12:01:07 »
Om dom gjort ROT-avdraget på borran redan så känns väl 28 000 kr rimligt.
Däremot håller jag med om att du kanske inte skall betala hela summan innan du vet att du får din borra, och att anläggningen fungerar.
Ta ett snack med dem, och bjud dem 60 000 kr nu, och resten när det funkar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #4 skrivet: 20 december 2010, 19:40:49 »
Om dom gjort ROT-avdraget på borran redan så känns väl 28 000 kr rimligt.
Däremot håller jag med om att du kanske inte skall betala hela summan innan du vet att du får din borra, och att anläggningen fungerar.
Ta ett snack med dem, och bjud dem 60 000 kr nu, och resten när det funkar.

Dom kan väl inte dragit rot innan borran är borrad och betald. Själv skulle jag dra mej för att betala innan allt var provkördt och klart vill ju se att det funkar finns allt för många exempel på installatörer som tappar intresset efter det är betalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #5 skrivet: 20 december 2010, 20:17:58 »
Intressant frÃ¥ga detta.  Hur länge tycker ni att kunder kan hÃ¥lla pengar, som rörfirman dÃ¥ mÃ¥ste ligga ute med till borrare och tillverkare samt grossister *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #6 skrivet: 20 december 2010, 20:25:42 »
Intressant frÃ¥ga detta.  Hur länge tycker ni att kunder kan hÃ¥lla pengar, som rörfirman dÃ¥ mÃ¥ste ligga ute med till borrare och tillverkare samt grossister *vinkar*

Tycker det är helt ok att betala direkt efter att systemet är installerat och provat i några dar. Om man inte kommit överens om annat naturligtvis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #7 skrivet: 20 december 2010, 20:29:47 »
Intressant frÃ¥ga detta.  Hur länge tycker ni att kunder kan hÃ¥lla pengar, som rörfirman dÃ¥ mÃ¥ste ligga ute med till borrare och tillverkare samt grossister *vinkar*

Som jag skrev tidigare så tycker jag det är naturligt att firman direkt kan ta betalt för "inköp för kunds räkning", det vill säga själva värmepumpen och ev andra större produkter exvis fläktkonvektor. Allt installationsmaterial och arbetskostnad tycker jag firman ska ligga ute med tills installationen är klar och injusterad och godkänd. Detta förutsätter förstås att inte kunden orsakar dröjsmål. Att firman kan få vänta på pengar pga att borrarna kanske försenas, får firman räkna med, annars ska de inte ta på sig helentreprenader.

Sen måste ju kunden vara lite vettig också. När leveransen är godkänd behöver kunden kanske inte vänta 14 dagar med att betala fakturan...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #8 skrivet: 20 december 2010, 20:37:21 »
Om installatören vill ha delbetalningar så bör det framgå i offerten.
Oftast är det då materialet som delbetalas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #9 skrivet: 20 december 2010, 21:00:38 »
Intressant frÃ¥ga detta.  Hur länge tycker ni att kunder kan hÃ¥lla pengar, som rörfirman dÃ¥ mÃ¥ste ligga ute med till borrare och tillverkare samt grossister *vinkar*

Så länge som man uppfyller villkoren i offerten. I mitt fall specificerade offerten 10 dagar netto efter fakturadatum: 40 % av köpeskillingen efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans och 15 % efter godkänd installation och igångkörning. Om jag minns rätt gick det ca 6 veckor från borrning till dess att pumpen installerades. IVT hade leveransproblem. Jag tycker det är klart rimliga villkor för bägge parter. Leverantören behöver inte ligga ute med pengarna länge (de kanske till och med har längre kredittid än 10 dagar från sina leverantörer). Jag behövde inte betala för något jag inte hade fått.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #10 skrivet: 20 december 2010, 22:59:08 »
Tillverkaren får väl vänta på att grossisten betalar, och grossisten får vänta på att installatören betalar, och installatören får vänta på att kunden betalar, dessutom får borraren vänta på att installatören betalar.
Om installatören har totalntreprenad och har fixat logistiken bra skall han inte behöva ligga ute med en krona, och när kunden betalar kan han i sin tur betala sina leverantörer.

Lite grovt kanske, men inte fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Diplomat8 installation & fakturering
« Svar #11 skrivet: 21 december 2010, 22:27:30 »
Tjena!

Jag betalade inte en krona före allt var installerat och klart. Första prylarna (kollektor+rörisolering) levererades 5 veckor före installation (utkört dagen efter beställning, direkt från grosist).
Kommer jag ihåg rätt så tog det någon eller några veckor efter installation innan faktura kom.
Jag var nöjd med det och inget jag behövde göra upp om.

De kom och installerade på dagen 5veckor efter beställning, precis som de sade vid beställningen.
Så långt är jag mycket nöjd och då hade jag höga krav!

//Micke
« Senast ändrad: 21 december 2010, 22:46:14 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!