Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor kring att borra bergvärme nära varandra (i tätort)?  (läst 8615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Bästa forumläsare.

Vi har installerat bergsvärme för ett tag sedan och eftersom vårt hus ligger i en tätort så är det relativt trångt vad det gäller tillgång till ledig bergsvolym. Saken är den att våra grannar önskar borra ett nytt hål (har redan ett) och jag hoppas få svar på ett par frågor så att jag bättre kan ta ställning till det i mitt grannyttrande.

1) Gällande värmeuttag ur berget, är det någon skillnad med djupet, d.v.s. tas mest värme ut nära markytan, i botten av hålet eller är det jämnt fördelat över hålets djup?

2) 20 m är den gräns som Miljöförvaltningen sätter som krav på medelavstånd mellan borrhålen men jag antar att det har en viss säkerhetsmarginal. Vad vet man om hur nära hål kan vara utan att påverka varandra om man bortser från eventuella säkerhetsmarginaler?

3) Vårt hål och grannens blivande hål är båda borrade med lutning, c:a 7 grader. Är det under de förutsättningarna någon skillnad om de är närmst varandra vid markytan eller i botten av hålen? I så fall varför?

4) Grannen hävdar att deras leverantör har sagt att det nya hålet måste vara lika djupt som deras befintliga om de ska användas
parallellt/samtidigt med en och samma pump. Kan det stämma? Låter konstigt tycker jag.

5) Om man har ska borra två hål med ett medelavstånd på 20 m, är det då någon skillnad mellan att borra dem parallellt så att medelavståndet är 20 meter över hålens hela djup eller så att hålet har större avstånd i början/slutet och mindre i andra ändan men fortfarande ha ett medelavstånd på 20 m, t.ex. 40 meter i början och 0 m i slutet eller tvärtom?

Tack på förhand.

mvh Ola

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
Hej

jag läste en studie som gjorts på detta ämnet, kommer inte ihåg var bara, men söker du lite borde du komma till den. den gällde ett simulerat området i stockholm tror jag. där gjordes jämförelser vid näraliggande hål, och det kompenserades med djupare, om det gjordes så var det inte några problem.

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Hej,

Är ingen expert på detta område, men håller med zoogian om att det bör finnas mycket info om detta på forumet.

Vill dock tillägga att jag någonstans läst att avstånden mellan borrhålen skall vara 15% av borrdjupet. Hur borrhålen vinklas spelar nog ingen roll så länge ingen del av borrhålet är närmare än min.avståndet. Men jag antar att man i praktiken alltid försöker vinkla hålen ifrån varandra ju djupare man kommer, eftersom det (enligt borrfirman jag hade hos mej) inte går att garantera spikraka borrhål.

/Micke
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1) Jag tror det är rätt jämnt fördelat, det kan ev. vara lite högre uttag längre ner initialt eftersom temperaturen stiger ca 1 ºC per 100 m i orört berg.
2) 20 meter är det som gäller, det går att uppmäta temperaturskillnad i berget upp till 10 m avstånd från borran efter lång tid.
3) Det beror på hur borrhålen är gradade? Vanligen gradas borror bort från varandra om man av andra orsaker inte kan hålla 20 m mellan dem (bebyggelse mm).
4) Nej, det där kan justeras om returerna från borrorna förses med instrypningsventiler så att returtemp från båda hålen blir ungefär lika.
5) Bäst att borra dem parallellt om det går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
2) 20 m är den gräns som Miljöförvaltningen sätter som krav på medelavstånd mellan borrhålen men jag antar att det har en viss säkerhetsmarginal. Vad vet man om hur nära hål kan vara utan att påverka varandra om man bortser från eventuella säkerhetsmarginaler?


De kommer att pÃ¥verka varandra även pÃ¥ avstÃ¥nd över 20 meter. Är det ett större omrÃ¥de med borrhÃ¥l pÃ¥ 20 meters avstÃ¥nd frÃ¥n varandra blir temperaturen sÃ¥ smÃ¥ningom (nÃ¥got decennium eller sÃ¥) nÃ¥gon grad lägre än om det hade varit ett ensamt borrhÃ¥l i omrÃ¥det. 20 meter skall man se som  det avstÃ¥nd där pÃ¥verkan hÃ¥lls pÃ¥ en acceptabel nivÃ¥, inte som en gräns utöver vilken inget händer.

En grads lägre temperatur på ingående köldbärare brukar kan öka elförbrukningen med 2-3%. Hur mycket beror på om det är golvvärme eller radiatorsystem och hur stor andelen tillsatsel är.

Blir det nÃ¥gon skillnad i det här fallet? Är grannens värmebehov detsamma ändras ju inte värmeuttaget frÃ¥n berget med ett extra borrhÃ¥l. Även vid en större utbyggnad behöver inte ett borrhÃ¥l till betyda att värmeuttaget fördubblas. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!