Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla element i botten  (läst 21711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Kalla element i botten
« skrivet: 12 januari 2006, 20:32:50 »
Jag har tyckt att jag har haft lite kallt i huset de senaste dagarna. Gick därför och drog på lite mer värme från pumpen. Men det verkar som om rumstemepraturerna "svarar" åligt mot mer utställd värme. JAg började känna på elementen och upptäcker att nedre delen av elementen är väldigt kalla mot övre fördelningskanalen. Känner man däremot på inkommande/utgående rör, så är de jämvarma. Jag tolkar det som om det är dåligt flöde genom radiatorerna, och värmen därigenom inte distribueras ut på hela elementytan. Men vad beror det på? Jag har MMA-termostater, som är fullt öppnade. Jag köpte kåken för 1½ år sedan, och förre ägaren hade nyligen bytt termostaterna, så alla löper väldigtl ätt. Cirkulationspumpens (yttre) hastighet tycker jag inte nämnvärt påverkar tempfördelningen över ytan. Annars kan man tycka att man med högre flöde borde kunna få fart på elementet? Är det skit i elementen? Men kan alla element (jag tror jag har 19st) vara skitiga?  Visseligen har de hängt med i 30år, men? Jag glömde skriva att elementen är varma i övre och undre fördelningskanalen de närmsta centrimetrarna/decimetern intill där kopplet ansluter. Är det någon som vet något råd? Vbut mot VB in är ca 5,0 på hastighet 3 på externa cirkpumpen och 5,7 på läge 1, vilket inte elementens difftemp är, de måste ha mycket högre difftemp än så i den bortre delen...
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Kalla element i botten
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2006, 21:11:34 »
Sök i forumet så ska du se att bara för att du ställer termostaterna på max så är de inte helt öppna för det.

Ett tips är att läsa denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5971.0/all.html


Jag har tyckt att jag har haft lite kallt i huset de senaste dagarna. Gick därför och drog på lite mer värme från pumpen. Men det verkar som om rumstemepraturerna "svarar" åligt mot mer utställd värme. JAg började känna på elementen och upptäcker att nedre delen av elementen är väldigt kalla mot övre fördelningskanalen. Känner man däremot på inkommande/utgående rör, så är de jämvarma. Jag tolkar det som om det är dåligt flöde genom radiatorerna, och värmen därigenom inte distribueras ut på hela elementytan. Men vad beror det på? Jag har MMA-termostater, som är fullt öppnade. Jag köpte kåken för 1½ år sedan, och förre ägaren hade nyligen bytt termostaterna, så alla löper väldigtl ätt. Cirkulationspumpens (yttre) hastighet tycker jag inte nämnvärt påverkar tempfördelningen över ytan. Annars kan man tycka att man med högre flöde borde kunna få fart på elementet? Är det skit i elementen? Men kan alla element (jag tror jag har 19st) vara skitiga?  Visseligen har de hängt med i 30år, men? Jag glömde skriva att elementen är varma i övre och undre fördelningskanalen de närmsta centrimetrarna/decimetern intill där kopplet ansluter. Är det någon som vet något råd? Vbut mot VB in är ca 5,0 på hastighet 3 på externa cirkpumpen och 5,7 på läge 1, vilket inte elementens difftemp är, de måste ha mycket högre difftemp än så i den bortre delen...
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla element i botten
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2006, 21:31:58 »
Jag har tyckt att jag har haft lite kallt i huset de senaste dagarna. Gick därför och drog pÃ¥ lite mer värme frÃ¥n pumpen. Men det verkar som om rumstemepraturerna "svarar" Ã¥ligt mot mer utställd värme. JAg började känna pÃ¥ elementen och upptäcker att nedre delen av elementen är väldigt kalla mot övre fördelningskanalen. Känner man däremot pÃ¥ inkommande/utgÃ¥ende rör, sÃ¥ är de jämvarma. Jag tolkar det som om det är dÃ¥ligt flöde genom radiatorerna, och värmen därigenom inte distribueras ut pÃ¥ hela elementytan. Men vad beror det pÃ¥? Jag har MMA-termostater, som är fullt öppnade. Jag köpte kÃ¥ken för 1½ Ã¥r sedan, och förre ägaren hade nyligen bytt termostaterna, sÃ¥ alla löper väldigtl ätt. Cirkulationspumpens (yttre) hastighet tycker jag inte nämnvärt pÃ¥verkar tempfördelningen över ytan. Annars kan man tycka att man med högre flöde borde kunna fÃ¥ fart pÃ¥ elementet? Är det skit i elementen? Men kan alla element (jag tror jag har 19st) vara skitiga?  Visseligen har de hängt med i 30Ã¥r, men? Jag glömde skriva att elementen är varma i övre och undre fördelningskanalen de närmsta centrimetrarna/decimetern intill där kopplet ansluter. Är det nÃ¥gon som vet nÃ¥got rÃ¥d? Vbut mot VB in är ca 5,0 pÃ¥ hastighet 3 pÃ¥ externa cirkpumpen och 5,7 pÃ¥ läge 1, vilket inte elementens difftemp är, de mÃ¥ste ha mycket högre difftemp än sÃ¥ i den bortre delen...

Jag tycker det låter som din radiatorslinga är felvänd, dvs varmvattnet kommer in nedtill i radiatorerna och går ut upptill. Verkar vara relativt vanligt misstag.

Vid min installation var det två killar som pysslade en dag, och det blev fel på ena slingan. Var lätt att ändra, men det visade sig senare att en radiator trots allt sitter fel, och att vända den innebär att man endera måste klippa av PEX-rören och vända fördelaren, eller också sätta in en korskoppling, vilket gör att radiatorn måste flyttas upp ca 30 mm. Nu är det ett rum på övervåningen och det är inget problem att den radiatorn inte ger full effekt, så vi har struntat i det hittills.

Kolla temperaturen in och ut och kolla vilken som är varmast. Alternativt stänger du en radiator och låter den bli kall. Öppna sedan termostaten helt och känn på båda rören vilket som blir varmt först.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kalla element i botten
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2006, 21:55:03 »
OK. Bara så en okunnig fattar, inlopp antar jag är på den sida termsotaten befinner sig?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kalla element i botten
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2006, 22:01:34 »
Jag glömde skriva att jag har 2-rörssystem. Jag tog bort ett element förra året vid en ombyggnad. Så ikväll provade jag och skruva upp termostatventilen, för att se hur det funkade. Den ventilen var så mycket öppen, så att den nog inte var tät. Då jag satte munnen mot och blåste, läckte det igenom.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla element i botten
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2006, 22:10:52 »
OK. Bara så en okunnig fattar, inlopp antar jag är på den sida termsotaten befinner sig?

Inloppet skall alltid vara upptill. Då sjunker vattnet nedåt efter hand som det svalnar, och det gör det över hela ytan.

Om tilloppet kommer in nedtill så vill det lättare varma vattnet stiga till överkanten, och det kommer då aldrig att nå till den bortre nedre kanten.

Har man väldigt långa radiatorer tror jag det är en fördel att ha tilloppet i ena övre hörnet och returen i bortre nedre hörnet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Kalla element i botten
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2006, 23:49:20 »
Har man väldigt långa radiatorer tror jag det är en fördel att ha tilloppet i ena övre hörnet och returen i bortre nedre hörnet.

som jag har förstått det så stämmer det, du får en bättre distubition av vattnet för annas skulle den bortre delen av elementet önödigt kallt .
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kalla element i botten
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2006, 00:18:16 »
Jag gissar ändå på att dom är strypta i grundflödet men dessutom så måste termostatkroppen gå öppna hela vägen till tex läge fem.
Dom kan av maxbegränsade.

Jag har skruvat på minst 30 stycken idag i hyreshus! där är dom ofta maxbegränsade, sen när dom är några år kan en som står på tre släppa igenom hur mycket vatten som helst en annan måste man ha på 5 för att den ska öppna!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kalla element i botten
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2006, 07:13:02 »
Jag provade att stänga ett antal element och låta dessa kallna.Sedan när jag drog igång dem igen, känner man tydligt att värmen kommer in via botten på elementet...
Vad gör jag nu??? Var ändrar man flödesriktning lämpligen? Redan vid cirk.pumpen och låter returkanal bli tillopp, och tvärtom. Eller vid varje enskilt element? Alla rör ligger ju naturligtvis dolda i bjälklag och ingjutna i plattan i källaren...

Vad vinner jag på att göra detta? Varmare hus vid samma värmekurva, eller?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Kalla element i botten
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2006, 07:53:27 »
Till att börja med så får du radiatorer som funger som det var tänkt och
blir varma över hela ytan, SÃ¥ javisst mer värme pÃ¥ samma kurva  :)

Lämpligtvis skiftar du plats på stig och retur vid VP om alla radiatorer
är felkopplade.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla element i botten
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2006, 20:23:52 »
Är instalationen av vp ganska ny så kan du väl vända dig till de som gjorde den.
För det är väl ganska troligt att de var de som vände på fram o retur?
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element i botten
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2006, 20:27:37 »
Du kan ju prova att vända på cirkpumpen, då får du vattnet att gå åt andra hållet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla element i botten
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2006, 21:32:19 »
Du kan ju prova att vända på cirkpumpen, då får du vattnet att gå åt andra hållet

En dum fråga, går det. Hur påverkar det vp'n

VallaN
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla element i botten
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2006, 22:00:51 »
Det beror väl lite på hur pumpen är uppbygda stig blir retur osv. samt att effektiviteten blir sämmre.
 men vad jag menar är att dÃ¥ ser man om elementen  är felkopplade och värmen sprids rätt i elementet, det är ju lätt att vända pÃ¥ pumpen och kolla och  kör man manuellt pÃ¥ eltillskott en stund borde det inte vÃ¥lla nÃ¥gra bekymmer
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kalla element i botten
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2006, 19:44:32 »
Hur gammal är anläggningen. Det finns ju nåt som heter garanti! Men dom bytte kanske bara ventilerna?

Ring och be dom komma (gratis) dom ska skämmas!

Det är helt otroligt att det ska va så vanligt!!
Oftast har det varit fel i massor av år, kör man med elpanna eller olja brukar det faktiskt funka riktitg bra.

Har en bekant här som fortfarande kör åt fel håll med en Thermia VP, det funkar men oekonomiskt blir det. Dessutom en massa onödiga starter.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!