Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 14 november 2011, 10:45:57 »

ok. Jo visst hade det varit bra om den varit inkopplad hela tiden men ändå inte använts mer än när det verkligen behövs. Speciellt då mina bekanta inte är jätte intresserade av att kolla till sin VP var och varannan dag. Men tänkte att vänta med att koppla in den förrän dom märker eller ser på innegivaren att tempen har sjunkit. Jag tänkte lite om man vill snåla än mer så kanske man kan tillåta att tempen faller lite på natten. Oftast är det ju varmare på dagen och då har VP hunnit hämta sig tills man kommer hem från jobbet. Jaja; vi får se. Men stort tack erp än så länge. Nu väntar vi bara på lite mer kyla så vi kan se vad som händer.
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 november 2011, 10:35:26 »

Elpatronens börvärde är framledningens börvärde + 7º. Så när framledningens börvärde blir 43º så är övre pannans börvörde 50º och elpatronen kommer att värma övre pannan till 53º om inte pumpen kan hålla minst 50º i övre pannan.

När framledningens börvärde blir 40º börjar det alltså bli aktuellt för elpatronen att gå in (47º som börvärde). Det är dock inte ofta den går in och inte många ggr heller vid 40 eller lägre temp på framledningens börvärde. Jag har haft elpatronen på 1,5kW sedan kompressorbytet i mars och den har tagit 21kWh under apr, 13kWh under maj och sedan 20kWh okt och hittills 19kWh under nov. Jag har ganska hög framledningstemperatur och behöver hjälp av patronen under vintern om det blir riktigt kallt, men jag har kört utan elpatron ett par vintrar som varit milda utan några som helst problem. Nu har jag tänkt låta den vara inkopplad på låg effekt för att se hur mycket den verkligen gör av med. Jag tror att det är mindre än man tror och ganska komfortabelt, alltid gott om varmvaten och man slipper att springa och kolla så mycket. Så länge pumpen går sparar ju den ström och elpatronen kanske drar iväg med runt 1500kWh.

erp

Edit: om elpatronen gör av med 1500 kWh har den ju hjälpt pumpen som annars skulle stått för den energin och då gjort av med runt 500 kWh, så man "förlorar" ju bara 1000 Kwh på elpatronen
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 14 november 2011, 09:21:00 »

Ok. Om man sätter övre elpatron till 1.5 kwh. Hoppar den bara in om VP inte klarar hålla framledningen uppe efter att shunten står max öppen eller? Sen om den väl hoppar in så är den väl bara inne och hjälper till 3 grader över framledningen Medans VP ska gå 5 grader över? Det innebär att elpatronen kan inte få VP att stanna om den verkligen behövs?
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 november 2011, 09:11:16 »

Jo, när tempen inte räcker till i nedre pannan börjar shuntfördröjningen att räkna ner, ofta hinner pumpen ifatt innan tiden gått ut.
Annars är det ju bara att kolla om tempen i nedre pannan ligger över eller under börvärdet på framledningen.

Vill man snåla på elpatronen, kan man alltid låta pumpen klara sig på egen hand så länge det inte känns allt för kallt i huset. Det tar ganska lång tid för innetemperaturen att falla om framledningen ligger bara någon grad under börvärdet. Sedan är ju frågan hur mycket man ska "plåga" pumpen, det går inte så väldigt mycket el på elpatronen om pumpen också går.

Jag har min elpatron ställd på 1,5kW och 37º, den har bara gjort av med 19kWh de första två veckorna i nov med minusgrader flera nätter medan VP gjort av med cirka 560kWh.

erp
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 14 november 2011, 07:25:42 »

Tänkte berätta att vi kör med dom inställningarna som jag föreslog i första inlägget. Förutom att vi inte ändrat start stopp diffen än.
Vi satt CP till VP på ettan. Då har vi en tempdiff på 6-7 grader över VP när det var runt noll ute. Vi har även stängt av övre elpatron med väldigt lyckat resultat. Under helgen var det som lite kallare än normalt här. ner mot 2 minus på nätterna. Den klarade hålla 22 grader varmt utan el tillskott.
Efter att vi satt ner CP för VP till hastighet ett så ha r jag bett honom ha koll på hetgas tempen men den ligger ganska stabilt runt 90 grader.
Senaste dygnet hade han ca 20 timmars kompressor tid och 14 starter. Det tolkar jag som att där är lite mer att ge innan man måste oppla in övre elpatron?

En grej jag tänkte på med Eco el är. Om man vill veta när den inte orkar längre ensam utan tillskott räcker det inte i princip och kolla var shunten står?
Den borde väl stå max öppen en längre tid då? Givetvis även om inne tempen börjar dala märker man det ju.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 november 2011, 11:15:11 »

beror lite på hur många fläktar du använder...men jag upplevde den som mycket låg.....
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 november 2011, 10:22:21 »

Tack,

det var imponerande! Hur är ljudnivån?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 10 november 2011, 17:18:53 »

mitt resultat var ungefär som erp beskriver...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 november 2011, 09:50:25 »

Jag har egna erfarenheter. Visserligen har jag bara satt fläktar på en enda radiator och dessutom gjorde jag lite finjustering av balansen i radiatorsystemet samtidigt. Resultatet blev att jag kunde sänka framledningen ca 3 grader vid -15 ute.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37365.msg346781#msg346781
http://www.n-mental.com/blog/?page_id=249
Skrivet av: erp
« skrivet: 10 november 2011, 09:42:31 »

Jag sökte lite på nätet efter dom och hamnade på ett annat forum, där någon hade monterat sådana på flera element och kunnat sänka framledningen med 10º och ha samma rumstemperatur som förr. Det finns en del att läsa om man letar runt, de som provat verkar väldigt nöjda.

erp
Skrivet av: larryd
« skrivet: 09 november 2011, 23:14:51 »

Ger dom en mätbar skillnad i tempfall över radiatorn?
Hur är det med ljudnivån?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 09 november 2011, 07:47:20 »

jag testade att montera elementfläktar på ett ställe där radiatorsystemet var sådär.....funkar kanon......
elementflakten.com
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 09 november 2011, 07:36:17 »

Hmm, det verkar som även jag får hålla koll på min vp att den faktiskt går vid kyla om det fungerar på det där sättet. Får trixa lite med elpatronen eller höja min värdet, om det nu blir en riktig kyla den här vintern. Jag har för mig att jag någon gång också sett pumpen stanna under riktig kyla pga av hög retur. Thumbsup
Du har nog inga problem med hög retur med tanke på att du har golv värme i båda planen. Du kör väl ganska låg kurva?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 08 november 2011, 17:29:24 »

Själv har jag ställt in min polar edition 107a på att stanna vid -18C trots att den kan gå till -20.  Anledningen är att returen blir för hög under -18 och om den stannar pga för hög retur väntar den till utetempen är -13 innan den går igång igen.  Stannar den pga utetemperaturen så går den igång så fort tempen går över gränsen igen.

Hmm, det verkar som även jag får hålla koll på min vp att den faktiskt går vid kyla om det fungerar på det där sättet. Får trixa lite med elpatronen eller höja min värdet, om det nu blir en riktig kyla den här vintern. Jag har för mig att jag någon gång också sett pumpen stanna under riktig kyla pga av hög retur. Thumbsup
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 november 2011, 17:08:37 »

Yes!

erp
Skrivet av: rdm
« skrivet: 08 november 2011, 16:37:57 »

Då är jag med.

Brukar du även köra shuntfördröjningen på maxvärde?
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 november 2011, 16:17:52 »

Eller är tanken att man ska köra "normalt" till en viss temperatur och sedan stå ut med att huset blir några grader kallare bara för att man vill köra pumpen så länge som möjligt?

Det är väl så det är tänkt att funka, när det är risk för hög retur, gäller det att hålla igen på elpatronen så att den inte riktigt orkar hålla tillräcklig temp på framledningen. Det tar ganska lång tid för att temperaturen ska sjunka i huset det kan röra sig om en högst grad för flera grader på framledningen. Blir det för kallt låter man bara elpatronen släppa loss.
Jag tycker att jag lyckats få pumpen att jobba betydligt längre på det här sättet än om patronen fått gå för fullt.

erp
Skrivet av: rdm
« skrivet: 08 november 2011, 15:37:35 »

Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med på resonemanget att begränsa elpatronen här.  Om ditt system kräver en viss framledning för att klara värmebehovet, och man stryper ner elpatronen för att hålla ner framledningen så att returen inte blir för varm, då blir väl antingen huset för kallt, eller så har man fel kurva till att börja med...

Eller är tanken att man ska köra "normalt" till en viss temperatur och sedan stå ut med att huset blir några grader kallare bara för att man vill köra pumpen så länge som möjligt?

Själv har jag ställt in min polar edition 107a på att stanna vid -18C trots att den kan gå till -20.  Anledningen är att returen blir för hög under -18 och om den stannar pga för hög retur väntar den till utetempen är -13 innan den går igång igen.  Stannar den pga utetemperaturen så går den igång så fort tempen går över gränsen igen.
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 november 2011, 15:09:02 »

Ja, det är riktigt. Min pump gick betydligt längre och stoppades inte förrän vid 51º på VPin vid några minusgrader ute. I våras fick jag kompressorn utbytt och ett nytt chip insatt, så till den här vintern får jag se vad som händer med nya gränsvärden. Jag hade satt -8º som gräns för att pumpen skulle spärras, för sedan var det ingen idé att strypa effekten på elpatronen.

Men hur som helst, så är det elpatronen som stoppar pumpen, den kan inte själv höja temperaturen mer än 7-8 när det är plusgrader ute och ännu mindre vid minusgrader, så faller temperaturen över radiatorerna bara mer än vad pumpen kan höja den, så stoppar inte pumpen om elpatronen är bortkopplad. Vill man ha hjälp av pumpen så länge som möjligt med hög framledningstemperatur, så gäller det att se till så att inte elpatronen höjer för mycket.

Jag har alltid min patron på 1,5kW och sedan håller jag koll på den så att den inte höjer tempen för mycket, det har hittills funkat ner mot -10 ute, men där det inte går att få till det, är det lika bra att sätta temperaturen som spärrar pumpen mot för kallt ute. Kan man inte få pumpen att gå vid exempelvis -10º så är det bara till att spärra den där och låta nedre elpatron gå in och värma.

Jag bor i Blekinge, så normalt ska det inte vara några större problem, det är sällan -10º här, även om det var -23º i vintras. Jag har klarade vinter utan elpatron de två första vintrarna med pumpen, och nu har jag bytt alla fönster till 3-glas så det ska nog gå hyfsat framöver också.

erp
Skrivet av: rdm
« skrivet: 08 november 2011, 14:05:52 »

Shit det låter inte så bra. Han vill helst såklart undvika att byta radiatorer. Det kostar ca 40000 att byta i hela hans hus. ca 14 stycken. Kan hålla med om att det hade blivit bra då. Men man kan ju samtidigt hoppas på det blir mildare vintrar nu några  år än dem som varit. Får han bara pumpen att gå dygnet runt till ca 6 7 minus ska man nog vara nöjd. förra vinter gick den jäkligt hattigt så fort temperaturen sjönk under noll. Förmodligen för att CP från VP gick för fort plus att övre elpatron var för högt inställd.

Om jag minns rätt så är VPut max 55C ner till typ -7C, sen sjunker den för att vara 48C vid -15 då pumpen stannar.  Om vi antar att VPin följer denna kurva så borde den inte palla mer än runt 41C vid -15.  CTC kan säkert svara på detta om ni ringer.

Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 november 2011, 14:02:48 »

är det ett tvåvåningshus?
Ofta räcker det med att byta de flesta radiatorerna på nedervåningen till lågtemp.
då kan det ev bli en annan summa...
ca 2850 sek/rad låter prisvärt Thumbsup
Ja det var bara räknat på nedervåningen. Vi tänkte strunta i ovanvåningen så länge för där ska ändå hel renoveras sen. Det är ett 1 1/2 plans hus. Det är ett bra pris. Men ändå mycket pengar. Han väljer väl lite på radiatorer eller en öppen spis. Men ett väl fungerande värmesystem är enligt mig rätt viktigt tycker jag. Ska dom bo där som dom påstår i kanske 20-30 år till så är det egentligen värt investeringen kanske. Ska försöka köra några månader nu när det är kallt och följa upp det ordentligt. Skriva ner förbrukningar, temperaturer, starter och drifts tider.
Skrivet av: ace
« skrivet: 08 november 2011, 13:30:40 »

är det ett tvåvåningshus?
Ofta räcker det med att byta de flesta radiatorerna på nedervåningen till lågtemp.
då kan det ev bli en annan summa...
ca 2850 sek/rad låter prisvärt Thumbsup
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 november 2011, 13:11:15 »

Det där med 48C retur stämmer inte helt, då max retur minskar med utetemperatur, så vid -15C kommer du att behöva närmare max 40C retur för att pumpen inte ska lägga av.

Shit det låter inte så bra. Han vill helst såklart undvika att byta radiatorer. Det kostar ca 40000 att byta i hela hans hus. ca 14 stycken. Kan hålla med om att det hade blivit bra då. Men man kan ju samtidigt hoppas på det blir mildare vintrar nu några  år än dem som varit. Får han bara pumpen att gå dygnet runt till ca 6 7 minus ska man nog vara nöjd. förra vinter gick den jäkligt hattigt så fort temperaturen sjönk under noll. Förmodligen för att CP från VP gick för fort plus att övre elpatron var för högt inställd.
Skrivet av: rdm
« skrivet: 08 november 2011, 13:03:19 »

Det där med 48C retur stämmer inte helt, då max retur minskar med utetemperatur, så vid -15C kommer du att behöva närmare max 40C retur för att pumpen inte ska lägga av.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 november 2011, 13:01:32 »

Nu börjar jag vara med. Jag har alltid tyckt att ecoel är en fin panna. Tyvärr ganska svår att begripa sig på för en vanlig villa ägare som inte är professor i VP branschen:) Det kan vara så att vi haft övre elpatron för högt ställd. Tror den har stått på 6 kw innan. Ska hjälpa han så fort det blir kallt igen.
I princip borde jag kunna få hans VP till gå dygnet runt ända ner till 9-10 minus då han behöver 55 grader framledning. Ska bli intressant.
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 november 2011, 12:27:03 »

Ja, det är elpatronen som stoppar pumpen på för hög retur och gör att den inte startar igen. Utan elpatronen inkopplad kan visserligen pumpen stoppa sig själv, men då startar den åter eftersom vattnet svalnar om pumpen stannar, men det är bara vid 55-graderskörningarna. När det föreligger värmebehov, så stannar inte pumpen om det kommer vatten under 48º från radiatorerna, returen från radiatorerna lämnas där pumpen har sin anslutning fär VPin.

Får man stopp av pumpen så att den inte startar igen, så kommer den att starta igen om man nollar elpatronen och sedan gäller det att hålla effekten på elpatronen så låg att den inte orkar höja temperaturen för mycket men ändå hjälper till. Det kan ju bli någon grad kallare i huset om det blir riktigt kallt ute, men då får man fundera på att låta elpatronen gå lite mera. Men det är elpatronen som stoppar pumpen, den stannar aldrig om elpatronen är bortkopplad.

erp
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 november 2011, 11:57:20 »

vi har bra Delta T över radiatorerna. Dom ligger på 7 grader. Men det har varit lite mindre över VP. Det har legat på 4-5 grader med CP till VP på tvåan. OCh nu är det ca 6 grader ute. Tänkte att när det blir runt nollan och några minus Borde det inte vara några problem att gå ner på hastighet ett. Har jag tur blir kanske delta T 7 grader över VP då. Det borde väl även vara lagom på en ECO air?.
Min tanke med att sänka start stopp diff till 3 grader var också för att hålla returen så kall så möjligt.
Blir aldrig returen till VP varmare än Returen är från radiatorerna när man har ecoel? Eller det har med shunten också att göra?
Erp du menar att i princip så länge inte radiator returen är över 48 grader ska pumpen kunna hålla sig igång?
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 november 2011, 11:44:44 »

Att sänka temperaturen på övre pannan är meningslöst, den sätts ju av systemet till 53º redan vid en framledning på 46º ( 7º över framlednngen).

Jag har högre framledning och kan köra utan större problem. Sätt ner hastigheten på radiatorpumpen så att Temperaturen faller så mycket som möjligt över radiatorerna. Sätt sedan ner effekten till 1,5kW på övre elpatronen så att den inte orkar höja temperaturen till börvärdet. Om tempen ändå stiger för mycket i övre pannan, nollställ patronen tills pumpen går. Se sedan till att elpatronen är ställd på en lämplig effekt, blir det för varmt i övre pannan, sänk effekten blir det för kallt, höj effekten. Det gäller att inte låta övre pannan bli så varm att det shuntas ut så varmt vatten att pumpen stoppas av returen.

Edit: Det gäller att få ner returen från radiatorerna under 48º, så länge man kan det kommer pumpen att gå.

erp
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 november 2011, 11:43:24 »

Jag tycker det låter som du hittat en strategi att komma vidare på.
Förutom att köra laddpump på ettan så bör de också optimera tempdiffen på radiatorerna på motsvarande sätt (tempdiff på ca 7 ºC där torde också vara optimalt).
Smart att minska start/stopp diffen, det hade jag nog inte kommit på själv.  Thumbsup
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 november 2011, 08:22:58 »

Hej
JAg försöker hjälpa ett par bekanta med sin eco air 107 och eco air från 2009. Dom har ganska kasst radiatorsystem och behöver 46 graders framledning vid noll ute.
Kan man inte göra så här?:

Verkligen se till att delta T är 7 grader över VP när det är kallt?
Då får vi såfall köra CP för VP på ettan. Är det normalt?

Ändra start stopp diff till 3 grader då den ändå går mer eller mindre dygnet runt från 2 plusgrader och neråt.
Jag menar att vi kommer ändå inte få massa onödiga start och stopp. Men returen blir 2 grader kallare än start stopp på 5 grader.

Sänka övre pann temperatur till runt 38-40 grader har vi gjort nyss. Finns ändå tillräckligt med varmvatten.

Fungerar dessa inställningar så kan VP gå ner till ca 6 minus innan den löser på hög retur. Eftersom huset är i skåne
så blir det sällan mycket kallare än så.

6 minus ute innebär ca 54 graders framledning. Lyckas man då hålla nere Delta t så ska ju inte returen bli mer än 48 grader.

Därför vi undrar är för att han har fått in en offert på byte av samtliga radiatorer till dubbelpanel med en beräknad sänkning av framledningstempen med 15 grader vid 15 minus.
Men detta kostar nästan 40000 kr. Och jag undrar om man inte kan leva med hans enkel paneler och hög framledning ändå då huset ligger i skåne.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!