Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dÃ¥ligt resultat  (läst 9654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dåligt resultat
« Svar #15 skrivet: 17 december 2014, 09:02:43 »
Jag hittar inte vilken DUT Lund har, men jag vill minnas att det ligger kring -12, och egentligen tror jag inte det är lönsamt att dimensionera för mindre är cirka -10 grader, kallare än så är det bara någon enstaka dag, kanske inte ens varje vinte

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dåligt resultat
« Svar #16 skrivet: 17 december 2014, 09:08:10 »
I Nibes dimensioneringsprogram visas DUT på mellan -17 och -21 grader om man scannar av hela skåne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dåligt resultat
« Svar #17 skrivet: 17 december 2014, 09:16:18 »
Ojdå, men hur ofta är det så kallt t ex i Malmö eller Lund

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dåligt resultat
« Svar #18 skrivet: 17 december 2014, 09:23:20 »
I tabellen jag har som kommer från SVEPs hemsida en gång i tiden anges -14 för Lund och kuststäderna. I inlandet måste DUT vara lägre. Nu finns det DUT som är definierade för olika typer av byggnader men -20 för Lund låter häftigt.

Det går inte att räkna med en konstant ökning av framledningstemperaturen vid sjunkande utetemperatur. Strålningen ökar med fjärde potensen på absoluta temperaturen. Konvektionen ökar också snabbare än temperaturdifferensen. Radiatorn blir betydligt effektivare vid hög framledningstemperatur. Det är det som gör att det är rätt hopplöst att dimensionera radiatorsystem för 35 grader framledningstemperatur vid DUT.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dåligt resultat
« Svar #19 skrivet: 17 december 2014, 09:36:13 »
Det går inte att räkna med en konstant ökning av framledningstemperaturen vid sjunkande utetemperatur. Strålningen ökar med fjärde potensen på absoluta temperaturen. Konvektionen ökar också snabbare än temperaturdifferensen. Radiatorn blir betydligt effektivare vid hög framledningstemperatur. Det är det som gör att det är rätt hopplöst att dimensionera radiatorsystem för 35 grader framledningstemperatur vid DUT.

Jag skulle gärna läsa en längre post om detta

Utloggad ollejoensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack alla kommenterare. Nu även en del nya.

Noterar kommentarer och kontrakommentarer gälande VB/Radiatorer/Skåne vinter etc.
Vänligen observera att jag nämnt strypningar på röranslutningarna på radiatorerna
vid monteringen av radiatortermostaterna för mÃ¥nga Ã¥r sedan.   Jag är ocksÃ¥ benägen att ändra min tidigare VB temperatur in (=frÃ¥n VP mot rad.) till ett medeltal av 42 grader istället för det angivna 45. Utetemp. fortfarande omkr 3 grader.  KvarstÃ¥r dock temp.skillnaden in/ut med 4-6 grader vilket säges vara bra och därmed förmodad OK .
DÃ¥ jag är en aning orolig att nu misstanken om utebliven behövlig rengöringen/genomspolning av radiatorerna skulle vara en orsak till dÃ¥lig effekt  pÃ¥ systemet,  tycker jag samtidigt att temp.skillnaden in/ut pÃ¥ VB indikerar motsatsen.   
Hur testar jag husets radiatorer en  i taget vad gäller behov av rengöring/genomströmningsförmÃ¥ga? Täcker en sÃ¥dan eventuell test även om strypningen av rördimensionerna till radiatorerna är för kraftig och därmed orsakar
reduceringseffekter?

Dec 17
OJ





Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dåligt resultat
« Svar #21 skrivet: 17 december 2014, 19:32:59 »
Jag skulle gärna läsa en längre post om detta
Gå in på Lenhovdas radiatorfabriks hemsida. Där kan man hitta Exelark som ger avgiven effekt vid olika temperaturfall. Där ser man hur effekten ändras när temperaturerna ökar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nyborrad energibrunn med tätning verkar ge dåligt resultat
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2015, 17:19:54 »
Hur är det strypt, lika mkt i varje rum?
Du kan alltid öppna upp alla strypningar och justera om. Kanske ändå värt jobbet.
Allt syftar till att ge maximalt flöde och minimera nödvändig framledningstemp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ollejoensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svar till karlmb:
Tack för kommentaren som jag uppfattar är ämnad min beskrivning av montering av radiatortermostater.
Monteringen inkluderade alla radiatorer m.u.f. en som är belägen i ett gammaldags
torkrum i källaren som fortfarande har originalutförandet nämligen en manuell ventil som kan ställas frÃ¥n stängd till fullt öppen.  För tillfället stÃ¥r den fastrostad
i ett mellanläge. Personligen tror jag inte att detta spelar någon större roll med tanke på att radiatorerna har en anslutning som gör varje radiator oberoende av
de andra och alltsÃ¥ är alla i direkt förbindelse med CPn. Mitt tekniska kunnande ger mig dÃ¥ en viss indikering att en strypning  pÃ¥ en radiator inte bör pÃ¥verka cirkulationen i det totala systemet. Möjligen har jag fel här.
Nu när vintern gör sig påmind är förbrukningen på min VP definitivt glädjande om jag jämför hur det en gång var men fortfarande springer jag upp och ner i källaren
och försöker att komma på vad det kan vara som möjligen kan ge mig ännu bättre
resultat.
För tillfället grunnar jag på vad det egentligen är som ger VP signalerna för ökning av effektbehovet när det gäller samspelet mellan de båda kompressorerna.
Ibland ser jag hur endast en kompressor kan klara av både VV och radiatorer med
hjälp av en högre temp pÃ¥  hetgasen medan vid andra tillfällen kompressor 2 startar utan belastning och temperaturer verkar  ha behov för detta.
En s.k. värmebalans är den som sköter detta men jag vet inte riktigt hur.
Borrans "uppförande" begriper jag mig inte mycket på.

Skulle vara kul om jag fick ditt telefonnummer för att noggrant kunna
delge dig mitt "kunskapsbehov"  och kanske fÃ¥ nÃ¥gra tips.
Om du är intresserad d.v.s.


     
   

 

     

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!