Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av kollektorslang  (läst 18521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
Isolering av kollektorslang
« skrivet: 13 april 2005, 13:10:13 »
I Info om energibrunnar som Bertil skrivt står det:

Kollektorsättning
Helsvetsad plaströrskollektor (PEM PN 6.3) med fabrikstillverkad returböj används i borran. Anslutningarna i övrigt skall också vara svetsade i normalfallet.
Kollektorslang i mark skall isoleras genom husvägg och vidare 0,5 m utanför husvägg.

Är det en fördel/nackdel att fortsätta att isolera kollektorslangarna, både var för sig och med markskivor ovan eller har det ingen betydelse?

Hur stor inverkan har snödjupet och tjälen i sammanhanget?

Borde det vara olika installationsanvisningar beroende på geografi - norrland kontra skåne!

Kommentarer, Bertil eller någon annan............

/MF


« Senast ändrad: 13 april 2005, 13:30:47 av MF »
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2005, 23:16:49 »
Jag hakar på din fråga och aktualiserar ämnet! Skall själv gå runt huset ca 30 i mark, och antar att man kan se markbiten som en extra kollektor. Dock är jag lite orolig att marken skall sänka temperaturen från hålet när det är smällkallt. Lite orolig är jag också för att det skall sluta växa i trädgårdslandet där jag tänkt gräva ner slangen, det kommer inte frun i huset att gilla...
Synpunkter, någon?

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2005, 23:20:29 »
Om anslutningsslangarna till kollektorslangen ligger ganska ytligt så tror jag definitivt att det är en fördel om de är isolerade. På små djup torde det annars finnas risk att vinterkylan sänker temperaturen på brinen, och därigenom minskar verkningsgraden. Som förlängning av kollektorslangen fungerar nog anslutningsledningarna bara om de förläggs på ett djup som minst motsvarar det som normalt används för ytjordvärme, d v s 80 - 100 cm.

MVH

N Lucas
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2005, 07:34:07 »
Vill du vara säker gör så här.

Gräv ned utgående KB-ledning på 60-90 cm djup, oisolerad, marken tar då första smällen av den kalla brinen och borran kyls inte ned lika mycket i toppen som den annars skulle ha gjort.

Inkommande KB-ledning läggs minst 80 cm vid sidan av utgående, isolera den med någon form av rörisolering eller egen konstruktion av "markskiva".

På detta sätt riskerar du inte att marken stjäl värme ur borran (om inkommande KB-temp från borran är hög) och du belastar inte borran lika mycket som du skulle ha gjort om du isolerar båda slangarna.

Bertil har ca 30 meter från sin borra till huset, han anser att markvärmen sommartid återladdar borran tack vara att han har båda slangarna oisolerade och förlagda som en konventionell mark-kollektor. Marktempen sommartid blir ca 12-20 grader beroende på var i landet du bor, de korta körningar som tappvarmvattnet kräver gör att varmt vatten leds ned i borran vid varje start om du har oisolerade slangar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2005, 15:14:54 »
Jag har just fÃ¥tt tvÃ¥ hÃ¥l á 170 m borrade. Jag har själv grävt ett snyggt och prydligt dike till verdera borran, ca 50-60 cm brett och ca 90-100 cm djupt. Jag la ner mycket jobb pÃ¥ att fÃ¥ en jämn och fin lutning ner till resp. borra och sÃ¥g till sÃ¥ att det skulle gÃ¥ att lägga slangarna ända ute i kanten pÃ¥ dikena. När jag sedan kommer hem efter att installatören varit där och svetsat anslutningsslangarna mellan borrorna och in i huset blir jag litet fundersam.  Han har lagt slangarna (framledning och retur) alldeles intill varandra i dikena (inte nyttjat bredden för att fÃ¥ isär dom).  Sedan har han Ã¥terfyllt med ca en dm jord för att skydda slangarna frÃ¥n solljuset (tills jag själv Ã¥terfyller). Borde man inte separera slangarna sÃ¥ mycket som möjligt? Som det är nu har jag heller ingen bra möjlighet att isolera returen eftersom slangarna ligger sÃ¥ nära varandra och är täckta med jord (vill inte gärna gräva upp allt igen...)

Införingen i huset består i två st 160 mm markavloppsrör som går från pannrummet och mynnar ca 80 cm under jord 1,5 m utanför huslivet. Rören är ca 8 m långa. Installatören har lagt framledning och retur i samma rör. Jag tycker att det hade varit bättre att lägga båda framledningarna i det ena röret och båda returerna i det andra. Vad tycker ni?
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2005, 09:12:49 »
Jag har just fått två hål á 170 m borrade. Jag har själv grävt ett snyggt och prydligt dike till verdera borran, ca 50-60 cm brett och ca 90-100 cm djupt. Jag la ner mycket jobb på att få en jämn och fin lutning ner till resp. borra och såg till så att det skulle gå att lägga slangarna ända ute i kanten på dikena. När jag sedan kommer hem efter att installatören varit där och svetsat anslutningsslangarna mellan borrorna och in i huset blir jag litet fundersam.  Han har lagt slangarna (framledning och retur) alldeles intill varandra i dikena (inte nyttjat bredden för att få isär dom).  Sedan har han återfyllt med ca en dm jord för att skydda slangarna från solljuset (tills jag själv återfyller). Borde man inte separera slangarna så mycket som möjligt? Som det är nu har jag heller ingen bra möjlighet att isolera returen eftersom slangarna ligger så nära varandra och är täckta med jord (vill inte gärna gräva upp allt igen...)

Införingen i huset består i två st 160 mm markavloppsrör som går från pannrummet och mynnar ca 80 cm under jord 1,5 m utanför huslivet. Rören är ca 8 m långa. Installatören har lagt framledning och retur i samma rör. Jag tycker att det hade varit bättre att lägga båda framledningarna i det ena röret och båda returerna i det andra. Vad tycker ni?

Ännu ett exempel på att man inte kan förutsätta att ett köpt arebete blir utfört som man förväntar sig...

Detta visar på vikten av att prata ihop sig med installatörer/borrare om hur man vill att installationen skall utföras.

Jag är inte säker på vilket förläggningssätt som är bäst, men visst skulle jag separera utgående och inkommande om jag hade den möjligheten, både i marken och i vägg-genomföringen.
Ta ett snack med installatören och fråga om det finns någon anledning till att han gjort som han gjort, finns inte det och den (enligt mig) självklara logiken att man skall separera utgående och inkommande slangarna står sig tycker jag att han skall göra om dragningen, inte du.

Vägrar han, gör det själv, så slipper du tänka på hur det skulle ha fungerat om du hade fått som du ville.

Sen är det förstås beroende av slangländen, pratar vi om enbart 5-6 meter så har det hela en ytterst marginell betydelse, nån tiondels grad på inkommande brine kanske...

Är längden mer än 10 meter kan det dock vara värt lite extra-arbete.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roger!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gällivare
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #6 skrivet: 12 november 2005, 09:58:11 »
Borde inte kollektoslangarna ligga på frostfritt djup, alla pratar om en meter men det borde skilja i djup mellen  Kiruna och Malmö :-\

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #7 skrivet: 12 november 2005, 14:32:18 »
ligger dom för djupt kommer aldrig den goa sommarvärmen att tina upp isen kring slangarna och du får permanent minusgrader på inkommande brine
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #8 skrivet: 13 november 2005, 00:57:45 »
Det där med tjäle... I snörika trakter har man sällan tjäle i helt orörd mark!
Här i Jämtland har vi nästan aldrig tjäle i orörd mark!!!! Trot om ni vill men jag vet.

Skoterkörning är nåt man bör avlysa om det går om man har ytjord! Tjälen tränger ner riktigt rejält om man trampar området med en maskin! Men dock knappast mera än en meter!

Men i vägar kan det frysa ned till minst 3,50 (vet det också pga frusna vattenledningar!!)

Slutsatsen är nog att man av flera skäl kan ha slangen på ungefär samma djup, men det är bra om snön är så orörd som möjligt


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Cederstock

  • Gäst
Cederstock
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2015, 00:56:22 »
Jag hoppas kunna förnya en gammal tråd!

Jag planerar installation av bergvärme/sjövärme i kombination. Har således tre kollektorslangar från värmepumpen.

Undrar om oisolerad slang ned till hålet verkligen är bra. Förstår resonemanget med att marken på sommaren kan värma upp den kalla bryne-vätskan (och på så sätt minska belastningen på hålet) men borde i så fall inte det omvända gälla, dvs att marken på vintern istället kyler ned vätskan?

Jag har också problem att göra tre rörgravar för respektive slang, det blir alltför omfattande grävning annars.

Funderar därför på att lägga alla tre i samma grav, men att
a) isolera alla slangarna individuellt med rörisolering (för att minska transport av värme eller kyla mellan slangarna) och sedan
b) lägga dem tillsammans i en isolerlåda (för att schaktet inte kan göras djupare än 40 cm och därför minska risken med tjälen)

Kommentarer? Rörgraven är för övrigt 30 meter.

Vad gäller genomföringen i ytterväggen, hur skall man resonera där? Antar att man vill ha isolerade slangar igenom väggen?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2015, 17:13:47 »
Jag trodde du skulle ha 2 slangar ner till stranden? Och fördelningsventiler där?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Cederstock

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2015, 18:26:27 »
Jag trodde du skulle ha 2 slangar ner till stranden? Och fördelningsventiler där?

Tanken var att kunna stänga av slingan i vattnet från pannrummet. Dvs två slangar ut (en till hålet, en till vattnet) och retur samlas i brunn nere vid vattnet och sedan en slang upp

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2015, 18:56:24 »
Sorry, jag fattar inte...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Cederstock

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2015, 20:17:57 »
Sorry, jag fattar inte...?

Så här har jag fått det förklarat: Från värmepumpen ut i två slangar, ena slangen ut i vattnet och avslutas i samlingspunkten vid bergvärmehålet, andra slangen ned i berget och sedan tillbaka upp till samlingspunkten vid brunnen. Från brunnen sedan en slang upp med uppvärmd bryne. Make sense eller låter konstigt?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Isolering av kollektorslang
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2015, 21:31:08 »
Aha missade att du hade ett borrhÃ¥l ocksÃ¥.  Eller ska det borras? Varför?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!