Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergvärme (igen...)  (läst 13087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dimensionering bergvärme (igen...)
« skrivet: 21 oktober 2007, 22:54:52 »
Hej,

Vi har köpt en villa i Täby där vi konverterar frÃ¥n direktverkande el till vattenburet och behöver lite hjälp med en hel del frÃ¥gor som kommer upp i samband med det.  Efter en lÃ¥ng tids funderingar och forumsläsande sÃ¥ har vi valt bergvärme som energikälla. Nibe kommer fÃ¥ äran att leverera pumpen av typ 1135 samt VPA 300/200.

Huset:
Huvudbyggnad - 1,5 plan med torpargrund (varav 1/3 garage och 2/3 krypgrund med berg i dagen). Byggår 1967. Tegel + träfasad.
Utbyggnad – 1 plan med pulpettak. Oisolerad platta på mark. Tegelfasad.
Effektbehov:
Tidigare 27.000kWh/år inkl. hushållsel. Understött av äldre luft/luftvärmepump i utbyggnaden som nu är borttagen. Då bodde ett äldre par i huset.
Nu uppskattar jag totalbehovet till ca 40-43.000kWh/år. Hushåll bestående av 2 vuxna och 2 småflickor (äldsta är 2 år).

Ny värmedistribution:
Bottenvåning i gamla delen samt badrum på övre plan har fått vattenburen golvvärme - dimensionerat och levererat av LK. Samtliga övriga rum i huset får vattenradiatorer. Komfortgolvvärme installeras i tvättstuga/dusch (belägen i utbyggnad) samt badrum övervåning (som stöd till vattengolvvärmen för sommarbruk).
Valet av radiatorer blev dock väldigt amatörmässigt och hafsigt utfört beroende på framför allt tidsbrist (men även en viss del snålhet...). Jag tror dock att det blev ok men jag ser gärna att ngn kompetent granskar mitt exempel nedan.
Sovrum ca 9kvm. Rettig Purmo Compact PC 21 600x1200mm. ["delta"d.T=30] 794W ; ["delta"d.T=50] 1559W
Vi kommer också installera en öppen spis av insatsmodell om ca 10kW men denna är i första hand avsedd för mysfaktor (den kan ju också vara bra vid längre strömavbrott)
Jag vet inte om det kommer har någon betydelse men det kommer vara VVC på hela systemet också.

Borrare 1:
Kortfattat känns han delvis oseriös och jag fick inte fullt förtroende för honom. Han rådde mig dock till att ta en 1135-10 samt borra minst 200m. För detta vill han ha 62.500kr inkl. moms och då ingick allt omkring borrningen också. Jag måste dock såga asfalt och bila husvägg själv samt återställa detta. Givetvis ingår inte heller pump eller installation.

Borrare 2:
Stor erkänd firma som jag känner förtroende för. Vill helst genomföra totalentreprenad och kunde argumentera för det på ett rimligt sätt. Råder mig till en 1135-10 men begränsar sig till 180 meter (framgår inte om de avser aktivt borrdjup med detta skall kontrolleras). Offerten inkl. allt landar på 145.000kr inkl. moms.

Borrare 3:
Kommer ut i veckan och offererar. Känns seriös och är SITAC-certifierad.

Nibe:
Rekommenderar 1135-8 samt 140 meter aktivt borrdjup precis som det står på hemsidan. Enligt dem finns det ingen som helst anledning att borra djupare - "då skulle vi skrivit det".

Frågor:
* Kan utrustningen stå i krypgrunden där varmvattenberedaren står idag? (Grundmuren är oisolerad och ca 0,5 meter hög i snitt)
* Är radiatorerna ok dimensionerade (utifrån det exemplet som jag gav)?
* Vilken pump anser ni vara lämpligast? (Personligen lutar jag åt 10kW)
* Hur djupt bör jag borra med en 1135-10? (Min uppfattning grundat på massor av läsande på konfen lutar åt 190-200m).
* Ser offerten från borrare 2 ok ut? Det är ju trots allt ingen gammal oljepanna eller så som måste tas om hand...

Vi vill bestämma oss i veckan för hur vi skall göra så att vi snarast kan få värme i huset (för tillfället jobbar några gamla elradiatorer vidare) men jag känner mig helt vilse i den här stora djungeln. Som vanligt är det så att ju mer man vet desto mer inser man hur lite man vet...

Hälsningar,
Klas och Jenny
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2007, 07:44:22 »
Hej.

Stort projekt du gett dig in på, som mitt eget för några år sedan...

Jag har gjort en kalkyl på de uppgifter du lämnat, har först gjort två kalkyler (bild 11111a och 11111b) med Nibes default ledningsförmåga för berget (3.0 W/mK) och sedan med värden för "granit" (bild 11111c, 3.47 W/mK)

Bild 11111a är framräknad med 55/45 i vbf/vbr
Bild 11111b är framräknad med 45/35 i vbf/vbr
Bild 11111c är framräknad med 45/35 i vbf/vbr (och en högre värmeledningsförmåga vad gäller berget)


Har räknat med 41500 kWh i bruttoenergibehov och 95% verkningsgrad.

JAg tycker du skall borra minst 180 meter aktivt, i vart fall inte så lite som 140 meter. (vet inte vad Nibe har räknat med, gissar att de bara tittat i tabellen för deras råd gäller inte med den antagna energiförbrukning du uppger)
(jag har även ändrat inkommande KB medel till 0°C (Default -1°C)

När det gäller prisbilden så kan jag inte ta ställning till vad som är prisvärt och inte, det skiljer rätt mycket beroende på var i landet du befinner dig och sthlm har rätt höga priser/kostnader.

Köp av någon du får förtroende för.
Begär gärna referenser om du är osäker.

Lycka till!

/Rickard
« Senast ändrad: 22 oktober 2007, 07:47:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2007, 20:48:36 »
Stort tack Rickard!

Jag har dock lite begränsad kunskap för att kunna läsa ut allt matnyttigt ur dina fina beräkningar.

* Är huvudsakliga syftet avsett att belysa olika borrdjup som behövs samt visa på vilken effektvinst man gör med de olika förutsättningarna? Eller kan man se ngt mer?

* Bestämmer man framledningstemperaturen vid injusteringen eller går det att avgöra redan nu?

Är ocksÃ¥ nyfiken pÃ¥ de andra funderingarna (speciellt angÃ¥ende dimensioneringen av radiatorerna) jag hade sÃ¥ var inte blyga nu ni som kan   ;)

Vänliga hälsningar,
Klas (i riskzonen för att bli ett värmepumpsfreak...)
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2007, 20:59:03 »
Har du lika hög radiatoreffekt/m2 i alla rum så borde du klara dig med samma temp till radiatorerna som till golvvärmen och du har då en 45/35 °C-system, men det beror ju också lite på hur välisolerat ditt hus är.
Med klena radiatorer får du ett 55/45-system och därför också lite sämre COP, mer eltillskott och lägre energi och effekttäckningsgrad. (Du måste ju i så fall köra ut varmt vatten till radiatorerna även om golvvärmen skulle ha klarat sig med kallare...)

Huvudsakliga syftet med mina kalkyler var att visa på borrdjupet, övriga parametrar ändras inte så hemskt mycket, men underdimensioneras borran får du en sämre fungerande anläggning rent generellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2007, 21:29:26 »
Radiatorerna är ungefär lika i W/m2 i alla rum. I en del rum är de till och med lite högre.... Men det är väl bara att strypa där i så fall?

LÃ¥ter som om det kan fungera i alla fall :)

Isoleringen är inte mkt att skryta med. Tegel + ca 100mm stenull i väggarna. Taket har en lustig konstruktion med först 45mm isoleringen direkt mot råsponten - luftspalt - ca 170mm mot glespanelen.

Får kanske spruta upp lite lösull på vinden så småningom.

Vad tror ni om att ha anläggningen stående i krypgrunden då? Jag kan tänka mig att ha en liten radiator där som frostvakt men det blir inte tal om några 20 grader eller så. Helt skulle jag nog också vilja koppla in en radiator i garaget (ca 30m2) men då kanske jag börjar närma mig en 12kW och ännu längre borrdjup.....?

//Klas

Ps: Stort är bara förnamnet. Renoverar samtidigt alla ytskikt, flyttar badrum, toalett, kök, trapp och bygger ny takkupa. Frågan är om det inte varit enklare med ett annat hus....
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2007, 07:36:49 »
Citera
Vad tror ni om att ha anläggningen stående i krypgrunden då? Jag kan tänka mig att ha en liten radiator där som frostvakt men det blir inte tal om några 20 grader eller så. Helt skulle jag nog också vilja koppla in en radiator i garaget (ca 30m2) men då kanske jag börjar närma mig en 12kW och ännu längre borrdjup.....?

Har inte sett att du skrivit det nånstans, men jag kan ha missat det trots att jag skummat igenom dina inlägg igen.
Min ryggmärgskänsla är NEJ, sätt inte värmepumpen i en krypgrund, i alla fall inte om du inte avfuktar krypgrunden, och även om du kör avfuktare där ställer jagmig tveksam till detta, det är bra om man nån gång går förbi värmepumpen och ser/hör om det är nåt som inte verkar normalt.
Dessutom kommer den lägre temperaturen i krypgrunden att ge dig större värmeföruster, risk för oxidering på elektronik mm, nja, jag skulle avråda, men jag vet å andra sidan inte ur din krypgrund ser ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2007, 07:54:41 »
Citera
Frågor:
* Kan utrustningen stå i krypgrunden där varmvattenberedaren står idag? (Grundmuren är oisolerad och ca 0,5 meter hög i snitt)
* Är radiatorerna ok dimensionerade (utifrån det exemplet som jag gav)?
* Vilken pump anser ni vara lämpligast? (Personligen lutar jag åt 10kW)
* Hur djupt bör jag borra med en 1135-10? (Min uppfattning grundat på massor av läsande på konfen lutar åt 190-200m).
* Ser offerten från borrare 2 ok ut? Det är ju trots allt ingen gammal oljepanna eller så som måste tas om hand...

Ok. Det låter som iofs som rimliga argument... Synd då det hade varit ett jättebra sätt att få bort anläggningen... Jag har iofs tänkt att sätta in en luftavfuktare där men det kommer ju inte vara jättevarmt.

Då återstår garaget som alternativ. Får kolla detta med totalentreprenören och se vad han säger.

Har förresten undersökt SGU:s hemsida och det ser ut att vara goda chanser till att det är granit (antingen äldre eller yngre)
Kommer ringa dem idag också för att se om de kan uppge det och grundvattennivå med hjälp av grannens borrhål.

Återkommer i ärendet :)

Tack igen!

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2007, 08:38:55 »
Gå över till grannen och fråga vad han har sitt borrprotokoll, där står det vilken typ av berg han har och hur grundvattennivån var vid borrningen.
Det står allafall i mitt protokoll.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2007, 19:23:54 »
Pratade med SGU idag. De beklagade att det allt som oftast är ofullständiga protokoll som kommer in till dem - så även min grannes.

Det framgår inte vilken bergart som det är (vilket också kunde vara svårt att avgöra i borrkaxet enl. tjänstemannen) och inte heller var grundvattennivån står (hur som helst så sa han att det var föga sannolikt att det skulle vara mer än 10 meter ner). Bergarten var dock gnejs ellet granit. Han sa att det är ungefär samma värmeledningstal på dem så det spelade ingen större roll.

Borrare 2 bekräftade att det i princip hela stockholmsområdet är granit och gnejs med undantag för Brunkebergsåsen :) Han gissade också på att grundvattennivån låg på ca 5-8meter.

Förhandlade mig till 200 meter (totalt borrdjup). Jag betalar 10 meter till och han bjuder på 10meter till.

Angående pumpen i krypgrunden så var han också lite orolig. Han tyckte dock att det var ok om vi bygger in dem med lite väggar och isolering för att undgå frysgrader runt pumpen. Det enda jag då missar är den dagliga tillsynen av pumpen men jag får väl titta till den lite oftare istället.
Edit: Jag har tillgång till krypgrunden från garaget via en ståldörr i fullformat (ca 90x210).

Kommer förhoppningsvis lägga en beställning i morgon när jag sett den slutliga offerten från honom.

Tack för alla synpunkter och tips! Återkommer när jag har mer info om anläggningen!


Mvh,
Klas


« Senast ändrad: 23 oktober 2007, 19:37:39 av Saxarn »
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2007, 10:30:04 »
En fundering bara angående vattenvolym i värmesystemet.

Golvvärme: ca 55 liter
Radiatorer: ca 67 liter
Rör: ca 13-23 liter
VPA 300/200: 200 liter

Summa: 335-345 liter

Läste i en annan tråd att man rekommenderade ca 20liter/kW. Med 10kW-pumpen som jag tittar på så blir det ju ganska mkt över detta. Är detta ett problem?

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2007, 11:08:26 »
Du kan inte räkna med volymen i beredaren, den volymen används inte när du värmer radiatorvattnet, du ligger alltså lite lågt med volymen men om du ställer upp Graminuterna till 100 och TS-min till 500 så lär det inte bli några större problem med "för" många start och stopp på din kompressor.
Tillräcklig volym är lite viktigare för värmepumpar som reglerar med hysteres, dock är det aldrig någon nackdel att ha stor volym (inom vissa gränser naturligvis)

Lycka till med dina affärer!

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2007, 13:26:37 »
Ah ok,

Jag hade fått för mig att yttermanteln var en del av radiatorkretsen. Men det är alltså bara en egen slinga som går mellan pumpen och VPAn för att värma varmvattnet?

Man lär sig så sakteliga..... :)

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2007, 15:36:46 »
Nja, den hör ihop med radiatorkretsen men vattnet cirkulerar aldrig samtidigt i manteln och i radiatorerna - det skulle ju kyla VVB:n i så fall.

Det sitter en trevägsventil som växlar flödet mellan radiatorer eller mantel, men det är "samma" vatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2007, 22:53:14 »
Jo det är klart...

Får prova de åtgärderna som du rekommenderat först. Hoppas att det räcker med det så man slipper en ytterligare tank i systemet. Hur är det med expansionskärl då? Det borde väl bli ett sådant som då bör räknas med?

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering bergvärme (igen...)
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2007, 19:35:11 »
Nope, inget flöde genom expansionskärlet = ingen temperaturutvidgning eller ackumulering av energi när värmepumpen producerar värme.
Tänkt att det vatten som är i rörelse när kompressorn går är den volym som du skall räkna med för att komma fram till hur många kW/liter du har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!