Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög Returtemp  (läst 5621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hög Returtemp
« skrivet: 17 december 2009, 15:46:42 »
Hej! Idag va det -7 och jäv.... blåsigt
har ett gammalt dragigt hus,behöver ca 51g i framledning nu, lutning 55 justering 3.
Nu till frågan,hade 48 grader på vpin idag, varför så hög retur?
Jag kör med EcoEL+Ecoair 105.
Ctc Ecoel+ Ecoair 105.

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
SV: Hög Returtemp
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 11:36:52 »
Hej.
Har liknande problem.
Två alternativ:
Sänk hastigheten på cirkulationspumpen. (vattnet strömmar långsammare genom radiatorerna och hinner kylas ner lite mer och kommer i retur med en lägre temperatur) Nackdelen är att det blir för lågt flöde för värmepumpen.

Det andra alternativet är att det kan finnas en eller ett par radiatorer som är kanske mindre i volym och vattnet hinner inte kylas ner så mycket innan det lämnar radiatorn. Att man ser till att strypa vissa radiatorer med termostaten så att alla radiatorer lämnar ifrån sig samma temp (det är ju dumt att en radiator retunerar 43 grader medan en annan i rummet bredvid returnerar 55 grader).
Nackdelen är om du stryper samtliga radiatorer så är det samma sak som att sänka hastigheten på cirkulationspumpen dvs du stryper flödet i systemet...
Mvh Luciano
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

Utloggad rillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Hög Returtemp
« Svar #2 skrivet: 20 december 2009, 18:04:24 »
Ok. Mina radiatorer e lika stora överallt förutom i källaren där sitter två monster,trippel paneler
i resten av huset har jag gamla 30 tals raddar men dom kunne varit större. cirk pumpen e i läge2.
Laddpumpen läge 1. vad kan hända om jag sänker cirkpump till läge1? lågt flöde? va händer då?
Ctc Ecoel+ Ecoair 105.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög Returtemp
« Svar #3 skrivet: 20 december 2009, 18:30:00 »
Hej.
Har liknande problem.
Två alternativ:
Sänk hastigheten på cirkulationspumpen. (vattnet strömmar långsammare genom radiatorerna och hinner kylas ner lite mer och kommer i retur med en lägre temperatur) Nackdelen är att det blir för lågt flöde för värmepumpen.

Hur kan det bli för lågt flöde för värmepumpen, det påverkas väl inte av cirkulationspumpen för radiatorena.
Flödet genom värmepumpen sker väl via laddpumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög Returtemp
« Svar #4 skrivet: 20 december 2009, 18:37:30 »
Ok. Mina radiatorer e lika stora överallt förutom i källaren där sitter två monster,trippel paneler
i resten av huset har jag gamla 30 tals raddar men dom kunne varit större. cirk pumpen e i läge2.
Laddpumpen läge 1. vad kan hända om jag sänker cirkpump till läge1? lågt flöde? va händer då?

Om du minskar cirkulationspumpens flöde, hinner radiatorvattnet att lämna lite mer av sitt värmeinnehåll, och returen kommer tillbaka till pannan lite svalare.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
SV: Hög Returtemp
« Svar #5 skrivet: 20 december 2009, 20:33:28 »
Citera
Hur kan det bli för lågt flöde för värmepumpen, det påverkas väl inte av cirkulationspumpen för radiatorena.
Flödet genom värmepumpen sker väl via laddpumpen.

Jag var inte tillräckligt uppmärksam pÃ¥ att det handlade om EcoAir+EcoEl som nämdes... Men om man har EcoAir dockad till en konventionell tex kombipanna sÃ¥ har man bara en cirkulationspump för hela anläggningen DÃ… kan man labborera som jag skrev innan. Men har man EcoEl+EcoAir kan man glömma det jag skrev om cirkulationspumpen och termostaterna (dvs allt  :) )...
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!