Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av bergvärmepump  (läst 2004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av bergvärmepump
« skrivet: 16 december 2004, 09:15:55 »
Efter nyår ska gå ut med en offertförfrågan till ett antal installatörer i Enköping med omnejd. Tror på att ta ett lokalt alternativ, gör nog livet lättare om det strular eller man behöver support.
 
Nu till frågan, de installatörer som finns runt Enköping säljer IVT, Nibe, Ctc & Thermia vilka för mig är rätt välkända märken sen finns det ett par installatörer som säljer märken som Daikin, Carrier och Stiebel eltron? Vad säger ni om dessa 3 märken? Det finns ett fåtal eller inga inlägg om dessa, oprövade kort? Ska jag skippa dessa?
 
IVT, Autoterm och carrier verkar vara samma tillverkare läste jag, sant?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Val av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 16 december 2004, 16:23:15 »
Autoterm kan man väll säga att det är gÃ¥rdagens modell av IVT...är nu inte riktigt säker men tror att autotermen har kolvkompressor istället för scroll...där i ligger väl priskillnaden...!! Begär offerter av dom 3 "stora" sÃ¥ fÃ¥r du väl Ã¥terkomma till denna sida sÃ¥ ska du se att alla har olika uppfattningar, men du lär fÃ¥ hjälp  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

p

  • Gäst
p
Re:Val av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 16 december 2004, 20:01:31 »
Ivt Atoterm Carrier samma maskiner förutom ivts ht plus den har inte Atoterm och Carrier annars är det samma jag har servicen på alla tre

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Val av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 17 december 2004, 10:41:19 »

Nu till frågan, de installatörer som finns runt Enköping säljer IVT, Nibe, Ctc & Thermia vilka för mig är rätt välkända märken sen finns det ett par installatörer som säljer märken som Daikin, Carrier och Stiebel eltron? Vad säger ni om dessa 3 märken? Det finns ett fåtal eller inga inlägg om dessa, oprövade kort? Ska jag skippa dessa?
 

Jag har kört min Stiebel något mer är två månader, och grannen har kört sin i ungefär ett år, och jag tycker den funkar kanon hittills. Stiebel-Eltron är ju ett välrenomerat tyskt märke, så det borde inte behöva innebära några problem. Det är en modern pump med scrollkompressor, 18kW pumpen har dock kolvkompressor.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!