Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT till "ettrörssystem"?  (läst 1396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rubbster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
IVT till "ettrörssystem"?
« skrivet: 24 oktober 2010, 21:57:50 »
Undrar om någon har en Luft/vatten ifrån IVT som är kopplat på ettrörssystem? Har hört att IVT pumparna inte fungerar på just det systemet och att CTC är det enda alternativet som passar hos mig. Eller allt e bara trams ifrån CTC för de vill sälja just sin pump till mig?

Tacksam för svar!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT till "ettrörssystem"?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010, 22:03:59 »
Det är trams, det som avgör hur bra det fungerar är hur mycket energi elementen kan avge vid en viss temperatur och det avgörs inte av att det är ett eller två rörssystem eller vilken VP man har,utan av elementen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT till "ettrörssystem"?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2010, 23:36:50 »
Skillnaden skulle väl vara att EcoEl (jag gissar att du ska ha en panna också) kör ut en jämnare temperatur. IVT och Nibe kör direkt mot värmesystemet och då gäller det att ha tillräckligt stor vattenvolym. IVTs "Kombimodul" 200 & 300 A/W har inbyggd arbetstank som ökar volymen och som också hjälper till att reducera tempgradienten (=mindre risk för knäppningar) när VP börjar arbeta. IVT 290 A/W (och Nibe VVM300) har inte inbyggd arbetstank.

EcoEl kanske har en del fördelar (men också nackdelar) men visst ska IVT (och Nibe) fungera även på ditt system. Som arbetstank om inte denna är inbyggd i pannan kan du sätta en VVB (men koppla inte in elen...) på framledningen i serie med värmesystemet.

Det är inte 100% trams eftersom det finns en bakomliggande anledning. Men det är mycket trams...  vilket är väl det som marknadsföring till stora delar handlar om?

/Marcus

Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT till "ettrörssystem"?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2010, 15:28:56 »
Jag vidhåller att det är trams, det som avgör är elementen. Att sedan olika pumpar har olika för och nackdelar är en helt annan sak.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!