Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 08 februari 2012, 12:08:26 »

Tack, då klarnade det.
Får satsa på minst två extra raddar på nedervåningen gissar jag. Bra att ha det utrett!   ^-^
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2012, 11:02:34 »

I ett enrörssystem spelar deltaT över varje enskild radiator mindre roll (bara den inte är för stor = mer än 10 grader).
I ett tvårörssystem skall den vara 5-10 grader över varje enskild radiator.
Det viktiga är som jag sagt tidigare att deltaT över värmepumpen ligger i intervallet 5-10 grader, och att alla radiatorer är varma.

Har du alla radiatorer varma från topp till botten, men trots detta inte får upp värmen med lägre framledningstemp så måste radiatoreffekten ökas genom att du flyttar om/komplettera med fler eller större radiatorer.
Eller måste och måste.
Om elpatron släcker kompressorn så bör man göra något åt radiatorsystemet, eller spetsa med direktel direkt i lokalen i stället för via elpatron.
Det är mycket olämpligt, och dyrt, att låta elpatron höja vb-f så mycket att kompressorn löser ut på driftspressostaten.
Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 08 februari 2012, 10:38:54 »

Det som löser problemet är att:

1. Öppna alla termostater
2. Strypa in adekvata grundflöden över varje enskild radiator (deltaT över radiatorn ca 5-10 grader)
3. Om möjligt, efter injusteringarna, sänka kurvlutningen
4. Höj max returtemp
5. Höj max framledningstemp

Om inte heller detta hjälper måste man öka den värmeavgivande ytan, fler eller större radiatorer, en eller ett par fläktkonvektorer - är lösningar som med relativt små insatser kan göra att det hela fungerar problemfritt.
Vänta, nu får vi backa lite. Problemet är att jag behöver en framledningstemp på ~58 grader vid -10C ute.
Håller på att följa dina instruktioner ovan. Har bara kommit till punkt 2 så länge. Konstaterar att diff över varje enskilt radiator är bara 1-2 grader i de flesta fall.
Så det kvarstår att jag måste strypa varje enskild radiator?
(Och när jag är klar med det, justerar jag cirk pumpen så att den totala diffen över systemet är 5-10 grader.)
Eller?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2012, 09:18:27 »

DeltaT över värmepumpen skall vara ca 5-10 grader, 7 grader är som regel helt OK.
Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 08 februari 2012, 08:14:26 »

Jo, det finns tre slingor.
Men ingen av raddarna har mer än 4 grader diff över dem, och de allra flesta bara 1-2 grader. Ska de inte strypas??? Eller blir den totala deltaT för stor om alla radiatorerna strypas? Pumpen går ju redan på max hastighet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2012, 06:33:31 »

Om totala deltaT är 7 grader så har du ju så att säga "rätt" deltaT, för att värmepumpen skall gå så effektivt som möjligt.
Att kurvan är brant beror inte på deltaT utan på att du har ett för klent radiatorsystem, som kräver hög framledningstemp för att orka hålla huset varmt.

Du bör dock kolla mer noga på dina radiatorer, som regel finns det 2-4 separata enrörsslingor i ett enrörssystem, och du bör försöka se till att balansen mellan slingorna är bra, så att inte alla radiatorer med hög deltaT ligger i samma slinga.
Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 07 februari 2012, 21:21:40 »

Nja, i enrörssystem brukar det vara någon form av strypbricka som lägger ett difftryck över radiatorn, vilket i sin tur skall ge adekvat deltaT.
Mät deltaT in/ut ur radiatorn när kompressorn går kontinuerligt, ligger difftempen på alla radiatorer på mellan 5 och 10 grader är det OK, ligger det under 5 grader bör du försöka strypa flödet, ligger det över 10 grader bör du försöka öka flödet över radiatorn.
Idag fick jag min fina nya IR termometer, och nu har jag mätt alla diffar.
På elva stycken raddarna ligger den mellan 1 och 2 grader. På de andra fem ligger den mellan 3-4 grader.
Alldeles för lågt alltså enligt Rickards riktlinjer. (Diffen över hela systemet (bt3-bt2) ligger på 7 grader, så grundflödet är OK (100% pumphastighet)).

Förklarar detta min branta kurva ??

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 januari 2012, 17:07:20 »

Smurfen, du som kan 1245:n så bra: visst går det inte att ställa in max retur?
Det är 58 som gäller, punkt slut?

Ja vad jag vet så men finns det nån anledning att begränsa returen mera än så  Sc:,h
Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 30 januari 2012, 10:16:35 »

Smurfen, du som kan 1245:n så bra: visst går det inte att ställa in max retur?
Det är 58 som gäller, punkt slut?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 januari 2012, 22:03:45 »

Ja då blir det annat läge huvuddunk
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 januari 2012, 21:25:31 »

Borde man inte mäta diffen över hela slingan och justera den till 5-10 grader är det många raddar på samma slinga blir det inte mycket diff på varje.

Det är max 30-35% av flödet som går genom radiatorn.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 januari 2012, 20:41:24 »

Borde man inte mäta diffen över hela slingan och justera den till 5-10 grader är det många raddar på samma slinga blir det inte mycket diff på varje.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 januari 2012, 20:34:34 »

Nja, i enrörssystem brukar det vara någon form av strypbricka som lägger ett difftryck över radiatorn, vilket i sin tur skall ge adekvat deltaT.
Mät deltaT in/ut ur radiatorn när kompressorn går kontinuerligt, ligger difftempen på alla radiatorer på mellan 5 och 10 grader är det OK, ligger det under 5 grader bör du försöka strypa flödet, ligger det över 10 grader bör du försöka öka flödet över radiatorn.

Fast jag skall villigt erkänna att jag inte är så kompetent på enrörs-system, hoppas att jag blir rättad om jag har fel.
Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 29 januari 2012, 20:16:00 »

Nå ja, har jag tur, så stämmer inte differna, och slipper jag investera i raddar...   ^-^
Ska alla radiatorer ha möjligheten att justera grundflödet??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 21:31:21 »

Dom där känner jag inte igen, vet inte om eller hur man ställer grundflödet över dessa.
Med lite tur har du bra diff, och behöver inte strypa in grundflödet.
Se bara till att köra med helt öppna termostater när du mäter, och kompressorn måste gå hela tiden.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 28 januari 2012, 21:27:08 »

Ser att det är ettrörssystem svårt att mäta diffen jag skulle föreslå dessa ställen.
Om man mäter röret nedanför kopplet blir det inte riktigt rätt för att en delflöde
Går rakt igenom kopplet.
Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 28 januari 2012, 20:05:08 »

Ofta finns det en grundflödesventil som sitter under/innanför termostaten, på danfoss-koppel går dessa vrida på för hand, på andra koppel kan man behöva ett verktyg.
Om det inte finns någon grundflödesventil kan man justera grundflöde (maxflöde) på trimventilen som brukar sitta på returledningen till rörsystemet.
Om du inte vet vilken typ av koppel eller vilka typer av justeringsmöjligheter du har kan du ta ett par bilder på radiator/koppel och bifoga.

Rickard, jag känner inte igen riktigt det du skriver, och ser inget som liknar en ventil - vi får ta det från början. Jag har två typer av raddar. Bifogar bilder på båda. Du kanske kan t o m antyda var jag ska mäta diffen? Tack!!  Thumbsup
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 19:25:49 »

Det kändes så :-\
Men visst, vi har ju en typ av hatkärleks förhållande ;D

Det är riktigt synd att du inte kan mäta grejerna, vorde intressant på riktigt att jämföra med andra fabrikat. *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 januari 2012, 18:19:27 »

Varför svarar du inte på min fråga Lexus??   Istället för att bara hacka på mig,  vet du inte svaret?

Citera
Hur ser det ut på IVT maskinerna? Vilken SGÖH ,TGÖHoch UK brukar dessa få?  Roligt att jämföra    Det var på vippen att jag blev en del av den organisationen ett tag, och det vore kul att att veta om jag gjorde bort mig igen
       

Jag får inte röra manometerstället, så jag har ingen aning.

Däremot kan jag mäta spänning, ström och deltaT, vilket jag känner är en tillräcklig referens för att avgöra om kompressorn ger den effekt som är utlovad av produktbladet.

Hackar jag på dig?  Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 17:23:37 »

Japp där är vi överrens.  :)   Jag visra bara att det finns alternativa lösningar, massor av lösningar ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 16:30:47 »

OK, missade att du talade om snittemp (i en tråd om max framledningstemp)
COP i mitt alternativ blir väl antagligen bara en aning högre än i ditt alternativ, och billigare att åstadkomma.
Fast årsmedel-COP hänger på så mycket mer än max framledningstemp, och då främst att värmepumen aldrig någonsin får bli en elpanna.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 14:28:36 »

Du skojar med mig nu  ???  Jag sa INTE att R407c  går 72-65  L Ä S
Och jag sade sedan att SNITT tempen SNITTET på vad vi tillverkar på ett år i SNITT alltså,  är 40 i ett HT system INTE 72
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 14:22:36 »

Att hålla sig till ämnet och redovisa exempel som är relevanta i den diskussion som förs är väl inte att begära för mycket?
Föst skriver du att man kan köra en R407C-maskin 72/65, och sedan att den vid denna temp ger 4.58 i COP, och eftersom det inte stämmer, i praktiken i alla fall, så vidhåller jag att du antingen svamlar eller vill få mig att framstå som okunnig.
När jag/lexus sedan ber om en förklaring så kryper det fram att den COP:n gäller vid 40/32.

Har du ingen som helst förståelse för att man reagerar?
Eller anser du att rena felaktigheter skall få ligga kvar oemotsagda i ett forum som bygger på att försöka redovisa relevanta siffror i mesta möjliga inlägg?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 14:13:05 »

Jaa  vi måste ju skriva doktorsavhandlingar för att vissa personer inte ska attackera allt, eller har ni så svårt att förstå?
Kondenserar jag i 40 och har en tät process så får jag ut 41. DT över radd är 9 och jag får då 32 tillbaka. Har jag nu fullkondensering och en väl fylld maskin ligger min vätska på 33 alltså 1 grad över VBR. Då har jag underkylning på 7K
i detta FIKTIVA exempel som jag bara hittar på i huvudet just precis nu.

Är det verkligen så svårt för er att förstå att man så att säga höftar till värden?  Jag missade 1K i underkylning samt 0,03 i cop  - ja då måste vi hacka direkt huvuddunk

Nej jag har inte som mission att jaga dig Rickard, jag försöker få människor att förstå att det inte behöver vara så som du ger sken av, att man måste riva ut högtempsystem, termostater är farliga, alla installatörer vill bara ta era pengar och dra. 

Man måste inte göra något alls egentligen, man kan få ett HT system att funka om man vill, man kan hänga på fläktkonvektorer, man kan byta och skifta raddar etc etc  Man måste inte ha en tank alltid, det finns en uppsjö av kompromisser, ALLT hänger på hur den som ska ha anläggningen vill ha det.

Hur har jag provocerat, jag skriver inte att du gör gratis jobb hos folk för att ligga bra till på forumet när den du gjorde jobb hos håller med dig i allt, eller?  Jag har inget intresse att framställa dig eller någon annan som okunnig, vad tjänar jag på det ???   

Varför svarar du inte på min fråga Lexus??   Istället för att bara hacka på mig,  vet du inte svaret?

 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 11:47:22 »

Ofta finns det en grundflödesventil som sitter under/innanför termostaten, på danfoss-koppel går dessa vrida på för hand, på andra koppel kan man behöva ett verktyg.
Om det inte finns någon grundflödesventil kan man justera grundflöde (maxflöde) på trimventilen som brukar sitta på returledningen till rörsystemet.
Om du inte vet vilken typ av koppel eller vilka typer av justeringsmöjligheter du har kan du ta ett par bilder på radiator/koppel och bifoga.

Tanken med att strypa in grundflöden är att minimera risken att för stort flöde går över en enskild radiator, ller att så litet flöde går överdemsamma att uteffekten blir för låg, vilket i sin tur gör att man måste ställa upp kurvlutningen för att få tillräckligt varmt i det specifika rummet.
Det rum vars radiator/radiatorer är klenast (eller för mycket strypt) avgör den lägsta kurvlutning man kan ställa in på värmepumpen och är alltså helt avgörande för totalekonomin på värmepumpen.

Danfosskoppel kan justeras 1-7/N
Små radiatorer (typ på lilla toaletten) skall stå på 1-3
Medelstora radiatorer skall ställas in på ca 3-5
Stora radiatorer, typ garage, skall ställas in på ca 5-7/N
Skrivet av: rfolmer
« skrivet: 28 januari 2012, 11:40:59 »

Det som löser problemet är att:

1. Öppna alla termostater
2. Strypa in adekvata grundflöden över varje enskild radiator (deltaT över radiatorn ca 5-10 grader)
3. Om möjligt, efter injusteringarna, sänka kurvlutningen
4. Höj max returtemp
5. Höj max framledningstemp

Om inte heller detta hjälper måste man öka den värmeavgivande ytan, fler eller större radiatorer, en eller ett par fläktkonvektorer - är lösningar som med relativt små insatser kan göra att det hela fungerar problemfritt.
Rickard, kan du vara snäll o förklara punkt 2 där? Jag antar att du menar att man stänger termostaten för att få deltat att sänka till 5-10?
Är det för att undvika att en radiator tar all värme?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 11:07:31 »

Du blandar ihop det.  72 fram blir det ju bara i absolut nödfall  alltså vid DUT.   Inte vid 40 i kondensering, men det vore grymt ;D

Det kan vara svårt att hålla isär aallt tjatter  det tycker jag med :D :D ;) :) *vinkar*
Men jag hoppas du förstår varför jag anser att du svamlar när du svarar på det sättet, och dessutom inte ber om ursäkt för dina sakfel som jag helt riktigt anser vara svammel.
Om du nu skall provocera vore det klädsamt om du höll dig till sanningen, och när du svävar ut och blir "påkommen" med att svamla vore det klädsamt om du också erkände det utan krusiduller.
I detta fall får du det att framstå som att jag blandat ihop det, när sanningen är att det är du som svamlat.
Fast å andra sidan är det väl din största drivkraft för att vara aktiv i detta forum, att försöka framställa mig som okunnig lekman som tror sig veta nåt, typ.

Skulle det faktiskt vara jag som blandat ihop olika diskussioner i denna tråd så ber jag i alla fall om ursäkt.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 januari 2012, 11:04:18 »

Mmm   det vet jag inte   vad menar du nu  :) *roflmao*

Du svarade först på deltaT över kondensorn var 8° samt underkylningen var 8°.

Mitt tänkta svar:
Oj, 8° underkylning och deltaT 8°.
Oj igen...för då är hela kondensorn vätskefylld.

Men nu har du ändrat dig till 7° underkylning, så vi får väl sänka nivån lite i kondensorn.

Men du kanske har hängt på en separat underkylare.  Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 10:57:51 »

Du blandar ihop det.  72 fram blir det ju bara i absolut nödfall  alltså vid DUT.   Inte vid 40 i kondensering, men det vore grymt ;D

Det kan vara svårt att hålla isär aallt tjatter  det tycker jag med :D :D ;) :) *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 10:51:36 »

Nu har du missuppfattat det Rickard,  VP blir ingen elpanna  inte ens en R407c blir det om man bygger det korrekt.

Med R134a så klarar vi som sagt 72 med kompressorn,, har vp förutsättningar så får vi verkligen ut den tempen ur den Thumbsup

Visst kan man göra som du sa, det går fint.  Mitt alternativ har en årscop på snitttillverkad temp på 4,58  vad har ditt

Detta är ett fiktivt exempel och jag tog bara av Danfoss stipulerade värden och lade in i programmet.

Men för att svara på din fråga  så  Kondenserar jag i 40, skickar ut 41 får tillbaka 32 och min vätska ligger här på 33 så det borde då vara mer riktigt att skriva 7 i UK då blir COP 4,55 och inte 4,58 a:gl  jag får tillbaka så kallt eftersom jag vill köra 20 i DT vid dut och nu uppskattar jag att vi kanske har 9 i DT

Vi tar 5 då    4,48   och så tar vi dem 1K som behandlades i en annan tråd här borde det ju bli katastrof COP och ja det blir det 4,35  :D

Hur ser det ut på IVT maskinerna? Vilken SGÖH ,TGÖHoch UK brukar dessa få?  Roligt att jämföra studs   Det var på vippen att jag blev en del av den organisationen ett tag, och det vore kul att att veta om jag gjorde bort mig igen  ;D       

72 graders vbf med 40 graders kondensering, är det verkligen möjligt, eller är det jag som blandar ihop olika diskussioner i samma tråd?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 10:48:49 »

Mmm   det vet jag inte   vad menar du nu  :) *roflmao*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 januari 2012, 10:47:32 »

Detta är ett fiktivt exempel och jag tog bara av Danfoss stipulerade värden och lade in i programmet.

Men för att svara på din fråga  så  Kondenserar jag i 40, skickar ut 41 får tillbaka 32 och min vätska ligger här på 33 så det borde då vara mer riktigt att skriva 7 i UK då blir COP 4,55 och inte 4,58 a:gl  jag får tillbaka så kallt eftersom jag vill köra 20 i DT vid dut och nu uppskattar jag att vi kanske har 9 i DT

Vi tar 5 då    4,48   och så tar vi dem 1K som behandlades i en annan tråd här borde det ju bli katastrof COP och ja det blir det 4,35  :D

Hur ser det ut på IVT maskinerna? Vilken SGÖH ,TGÖHoch UK brukar dessa få?  Roligt att jämföra studs   Det var på vippen att jag blev en del av den organisationen ett tag, och det vore kul att att veta om jag gjorde bort mig igen  ;D       

Nu redigerade du inlägget, innan jag hann kommentera.  knUp

Jag hade ju laddat för skott nämligen, och det var väl det du kände skulle ske.  ;D

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 10:46:06 »

Ja så är det Rickard huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 10:43:58 »

Hej!

I mitt fall är det ingen risk att pumpen går över till att bli en elpanna då kompressorn inte orkar få upp framledningstemperaturen högre än ca 59 grader (jag skulle tro att få "normaldimensionerade" pumpar får upp framledningstemperaturen i 65 grader i värmeproduktion). Jag har dessutom satt GM för tillskott till -2000 (differens mellan tillsatssteg till 1000) så det skall till långvarig svår kyla för att tillsats skall gå in.
Notera att en 1245:a också bryter på max. differens framledningstemperatur.

Vänligen / Gunnar

I de flesta fallen föreligger ingen risk för att eltillskott skall gå in, om installatör och/eller anläggningsägare har engagerat sig i anläggningen.
Om installatör/anläggningsägare INTE engagerar sig i anläggningen är det dock mycket vanligt att värmepumpen blir en ren elpanna vid låga utetemperaturer - vilket naturligtvis är katastrof.
Nu vet jag inte hur tillverkarna gör på sina maskiner idag, men när jag installerade min maskin var default värde på kurvan 9, vilket medför att värmepumpen blev till en elpanna vid -20 grader (lite beroende på radiatorsystem och huruvida man använde sig av termostater eller ej) vilket naturligtvis i en stor del av landet är en total katastrof.
Det finns tusentals värmepumpar som tuffar på med default inställningar, där kunderna låter sina radiatortermostater reglera rumstemperaturen, och där värmepumpen blir en ren elpanna vid ca -20 graders utetemp.

För att förtydliga, även om värmepumpens kompressor bara kan driva upp temperaturen till 50 grader på egen hand kommer en felaktigt inställd kurvlutning att innebära att eltillskott går in och driver upp tempen till den temp som reglerdatorn begär, och p.g.a den prioritering som tillverkarna gjort så kan detta resultera i en värmepump som i veckor går  med max eltillskott kontnuerligt, och där kompressorn bara korta stunder går igång, för att stoppa så snart den når max framledningstemp, max returtemp eller löser på driftspressostaten.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 10:29:47 »

Detta är ett fiktivt exempel och jag tog bara av Danfoss stipulerade värden och lade in i programmet.

Men för att svara på din fråga  så  Kondenserar jag i 40, skickar ut 41 får tillbaka 32 och min vätska ligger här på 33 så det borde då vara mer riktigt att skriva 7 i UK då blir COP 4,55 och inte 4,58 a:gl  jag får tillbaka så kallt eftersom jag vill köra 20 i DT vid dut och nu uppskattar jag att vi kanske har 9 i DT

Vi tar 5 då    4,48   och så tar vi dem 1K som behandlades i en annan tråd här borde det ju bli katastrof COP och ja det blir det 4,35  :D

Hur ser det ut på IVT maskinerna? Vilken SGÖH ,TGÖHoch UK brukar dessa få?  Roligt att jämföra studs   Det var på vippen att jag blev en del av den organisationen ett tag, och det vore kul att att veta om jag gjorde bort mig igen  ;D       
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 januari 2012, 10:22:09 »

inget svammel, då svammlar copeland.  Lägger jag evap där jag vill och suggasöverhettning på 3K samt 8 i underkylning då blir det 4,58 i cop vid den snittillverkade temperaturen som är runt 40 grader.  Jag skrev snittillverkad temperatur.

Vad är deltaT över kondensorn med 8° underkylning?

Skrivet av: Legless
« skrivet: 28 januari 2012, 09:37:32 »



Oraklet:

Min tanke bakom att sätta GM till -2000 för tillskott är att det aldrig skall gå in. Under en längre tids svår kyla (har inte inträffat ännu den här vintern) blir jag helt enkelt tvungen att hålla ett öga på GM och höja värdet (-130 för kompressordrift i mitt fall) om det skulle närma sig -2000.

Vänligen / Gunnar
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 09:16:53 »

Du missar anledningen till varför " mitt förslag" får ett högre COP än vad du tror. Läs igen.

Jag bara säger att dett går att få en fin drift i ett så kallat högtemp system. Dessa system går såklart sämre än normala system när dessa höga temperaturer krävs, men på ett år så kanske man ska tillverka 3-4 grader mer än i ett vanligt system, mer är det inte. Då vet vi att vi har ungefär en 100000 att "leka med" för detta är vad raddarna kostar typ.  10000 i dyrare VP, 10000 mer i borrhål (evaporeringstempen jag nämnde) och säg 15000 i tank.  35000 kr extra och du får ett system som funkar så gott som lika bra som ett vanligt system. Sedan har man pengar över till en all inclusive på Canarias, medan röris fixar din BVP Thumbsup  Kanske att du kan ha en ny TV också när du kommer hem :)

Gunnar, det kvittar att dina maskin bara kommer upp i 59 den kan bli en elpanna ändå om man har otur. Spetsen kommer efter kondensor och har man otur så blir returen för hög. Om man har otur *vinkar*   
Skrivet av: Legless
« skrivet: 28 januari 2012, 08:22:01 »


Hej!

I mitt fall är det ingen risk att pumpen går över till att bli en elpanna då kompressorn inte orkar få upp framledningstemperaturen högre än ca 59 grader (jag skulle tro att få "normaldimensionerade" pumpar får upp framledningstemperaturen i 65 grader i värmeproduktion). Jag har dessutom satt GM för tillskott till -2000 (differens mellan tillsatssteg till 1000) så det skall till långvarig svår kyla för att tillsats skall gå in.
Notera att en 1245:a också bryter på max. differens framledningstemperatur.

Vänligen / Gunnar
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 22:20:39 »

Det finns inte en levande själ i detta forum som ännu presenterat ett årsmedel-COP på mer än 4.0, därför skriver jag som jag gör. Svammel
Teoretiskt har jag antagligen ett COP på 4,7, men det är ju inget som jag anför som fakta i forumet.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 20:49:38 »

inget svammel, då svammlar copeland.  Lägger jag evap där jag vill och suggasöverhettning på 3K samt 8 i underkylning då blir det 4,58 i cop vid den snittillverkade temperaturen som är runt 40 grader.  Jag skrev snittillverkad temperatur.

Vad det sedan blir på ett år beror ju på massa andra saker, men det blir inte 2 som du tror.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 20:37:32 »

Visst kan man göra som du sa, det går fint.  Mitt alternativ har en årscop på snitttillverkad temp på 4,58  vad har ditt

Svammel.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 20:37:02 »

Har man ett behov av så hög framledning skulle jag byta några radiatorer. Men 70 grader med hjälp av elpatron ska en 1245 fixa bara inte returen går över 58 grader.

Elpatron tillför så mycket effekt att det är stor risk att returen går över gränsen, och har den väl gått över gränsen så kommer prioriteringen i styren se till att elpatron stegar upp till max, och kompressorn går on/off tills den löser på driftspressostaten igen.

Är det kallt länge kan värmepumpen arbeta med detta driftsläge i veckor, med katastrofal COP som följd, först när det blir så varmt ute att elstegen börjar gå ut, och kompressorn kan starta utan att gränsen för driftspressostaten eller max retur passeras med kompressor OCH elpatron, först då kommer driften att bli den tänkta igen.

Det är svårt att förstå, och svårt att förklara, men ni får lita på mitt ord, tillverkarnas prioritet är värme i huset, inte optimal drift på värmepumpen.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 20:34:48 »

Visst kan man göra som du sa, det går fint.  Mitt alternativ har en årscop på snitttillverkad temp på 4,58  vad har ditt
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 20:30:42 »

Ska man konvertera till annat radiatorsystem,  det går ju inte att bara byta radiatorer och tro att det blir kalas direkt, rören måste också anpassas.
Då kostar det runt 6500 per radd ,ja, schablonmässigt.

10000   skillnaden mellan en G2 8 och en Viessmann 8.   

Allt sånt här anpassas ju såklart till varje hus.

Nu gällde detta en befintlig anläggning, det kostar naturligvis mer att byta ut en viss värmepump mot en Viessman, läs trådarna innan du svarar, om du nu skall försöka provocera kan du väl försöka ha på fötterna innan du börjar, det är ju helt omöjligt att föra en saklig debatt med någon som ger förslag som inte är möjliga i det ämne som diskuteras.

I de flesta fall kan man flytta om befintliga radiatorer, komplettera med en eller ett par större, eller dra ut en parallell slinga till en eller ett par fläktkonvektorer utan att det blir allt för dyrt - dessutom ger det anläggningen under hela dess livslängd en högre COP än ditt alternativ gör.

Det står dock alla fritt att ta del av olika förslag och göra sin egen bedömning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2012, 20:30:20 »

Har man ett behov av så hög framledning skulle jag byta några radiatorer. Men 70 grader med hjälp av elpatron ska en 1245 fixa bara inte returen går över 58 grader.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 20:30:00 »

Nu har du missuppfattat det Rickard,  VP blir ingen elpanna  inte ens en R407c blir det om man bygger det korrekt.

Med R134a så klarar vi som sagt 72 med kompressorn,, har vp förutsättningar så får vi verkligen ut den tempen ur den Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 20:26:34 »

På 1245 kan man ställa hur många gradminuter - det ska vara innan första elsteget går in sen kan man ställa hur många gradminuter - det ska vara mellan resterande elstegen. Man kan även ställa hur mycket över börvärde framledningen tillåts gå med hjälp av elpatron man kan ställa hur många elsteg man vill använda i 1 kw steg så man har bra möjligheter att justera in vp så den går bra med hjälp av elpatron om man vet hur man justerar och är intresserad.
Problemet är att prioriteringen är fel.
Om du har ett faktiskt behov av 70 graders framledningstemp vid DUT så kommer värmepumpen att bli en elpanna hur du än gör.
Detta beror på att BÖRVÄRDET blir högre än vad kompressorn kan producera, och då hjälper det liksom inte att begränsa temperaturen för elpatron, just för att det bara går bestämma hur mycket HÖGRE än börvärde den kan gå.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 20:25:35 »

Ska man konvertera till annat radiatorsystem,  det går ju inte att bara byta radiatorer och tro att det blir kalas direkt, rören måste också anpassas.
Då kostar det runt 6500 per radd ,ja, schablonmässigt.

10000   skillnaden mellan en G2 8 och en Viessmann 8.   

Allt sånt här anpassas ju såklart till varje hus.

I min värld får man ingen radiator med koppel och termostater för 1500 spänn om du inte köper begagnat,  men det gör inte jag. *vinkar*
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2012, 20:21:28 »

På 1245 kan man ställa hur många gradminuter - det ska vara innan första elsteget går in sen kan man ställa hur många gradminuter - det ska vara mellan resterande elstegen. Man kan även ställa hur mycket över börvärde framledningen tillåts gå med hjälp av elpatron man kan ställa hur många elsteg man vill använda i 1 kw steg så man har bra möjligheter att justera in vp så den går bra med hjälp av elpatron om man vet hur man justerar och är intresserad.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!