Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fabriksinställningarna...  (läst 4640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fabriksinställningarna...
« skrivet: 07 mars 2005, 21:53:46 »
Efter att studsat runt här pÃ¥ forumet i en vecka börjar jag fundera pÃ¥ om det finns nÃ¥n här som kör pÃ¥ fabriksinställningarna pÃ¥ sin VP?  :) Alla verkar ha ändrat nÃ¥n parameter... Finns det nÃ¥n fabriksparameter pÃ¥ t.ex min NIBE 1215-7 som är direkt olämplig och som jag bör ändra Ã¥ det snaraste?

Alla verkar ha VP som inte dunkar in TS förrän vid -20 eller -30, min TS hoppar in redan vid -10...varför är det så?

Mats

(Ja, jag är nybörjare pÃ¥ det här med bergvärme  :-\ )
NIBE 1215-7 140m

admin

  • Gäst
admin
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2005, 22:02:26 »
Öka gradminuterna för VP-start till 100, och för TS-min till 600.

Ger färre starter/dygn och färre tillskottstimmar, kan i sällsynta fall resultera i större tempsvängningar inne, men då är det ju bara att ställa tillbaks...

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2005, 22:06:57 »
Du har inte ökat TS-min  ;)  (meny 9b)

-10 är inte dÃ¥ligt(dock inget att skryta över) min TS gÃ¥r in vid -3 och jag är glad ändÃ¥  :)
Varför? den orkar inte mer under dom förusättningar som gäller  :( och dom gÃ¥r att finslipa lite pÃ¥  :)

Tror alla har ökat TS-min från orginal 300.
Om det sällan och bara i korta stunder är kallare än -10 där du bor kan du smaska på rejält typ 1000.
Annars 600 kanske? Öka också VP-min 70,80,90 osv tills du känner att det hinner bli obehagligt.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2005, 01:45:30 »
NIBE och Thermia har i detalj samma styr.. gradminuter fördröjningar mm mm

Men Thermia har valt -600 grdminuter för start av tillskott.... jag höjde till -1500 funkar helt perfekt...
1500 låter mycket men är lite inte mycket alls, men det kan spara liite tillskottstimmar.
3 grader pÃ¥ framledningen i minst ett dygn anses ge 1 grads skillnad pÃ¥ rumstempen.  dÃ¥ har man 4320 grdminuter i underskott!!
Bra om du testar lite då lär du dig hur det funkar....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2005, 07:38:08 »

Alla verkar ha VP som inte dunkar in TS förrän vid -20 eller -30, min TS hoppar in redan vid -10...varför är det så?


Det är nog sÃ¥ att de som märks mest är de som klarar att köra sin VP utan TS. Men snart kommer den nya istiden och vi fÃ¥r väl se vad som händer dÃ¥ vid -278 grader  ;)

Låt dig inte deppas av alla värden som florerar här. Jag lovar dig att du inte är ensam. Dessutom är -10 helt normalt med fabriksinställningarna. Du kan säkert pressa detta några grader genom att ändra värderna på VP start och TS start. Men ta det lugnt. Bättre lite itaget så man får känna på sin anläggning. Jag har exempelvis varit uppe och vänt på 700 i TS men nu gått ner till 500. Min anläggning behöver TS när det blir kallt. Och jag tror den gillar det .......
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2005, 13:21:24 »
En sak kanske ska belysas.. ur ekonomisk synpunkt är det mycket liten skillnad utan tilskott eller med tillskottstimmar då o då vid svinkyla!! det är ju inte så ofta!!
Sen är det upp till var o en om man ids kolla om det går förbättra... har man hårt strypande termostaventiler tex (som är mycket vanligt!) då har man mycket stor förbättringspotential. Det borde alla kolla upp noga.. osså en kolla så vp verkligen alltid går vid svinkyla och tilskottet stöttar då o då utan att stoppa vp.
Det räcker länge för en villaägare...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2005, 13:25:26 »
En sak kanske ska belysas.. ur ekonomisk synpunkt är det mycket liten skillnad utan tilskott eller med tillskottstimmar då o då vid svinkyla!! det är ju inte så ofta!!
Sen är det upp till var o en om man ids kolla om det går förbättra... har man hårt strypande termostaventiler tex (som är mycket vanligt!) då har man mycket stor förbättringspotential. Det borde alla kolla upp noga.. osså en kolla så vp verkligen alltid går vid svinkyla och tilskottet stöttar då o då utan att stoppa vp.
Det räcker länge för en villaägare...

Tycker jag var en fin sammanfattning Bertil!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2005, 13:35:40 »
Dessutom av en som ständigt tjatar om stoora pumpar och djuupa borrhål !
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2005, 14:12:33 »
Dessutom av en som ständigt tjatar om stoora pumpar och djuupa borrhål !

Ja det var det som var sÃ¥ trevligt tycker jag. Att det för ovanlighetens skulle inte blev BUUUUU  studs TS!
Utan en ganska harmonisk och välavstämd kommentar. Det går ju faktiskt att bo i hus som inte har radiatorer stora som 40 fots containers, Värmepumpar med MegaWattsprestanda och borrhål djupa som sluförvaringen av kärnbränsle.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2005, 14:16:44 »
Rippe

Nu kom du igÃ¥ng riktigt bra  studs studs studs.   kuul som tusan  *hehe*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2005, 15:06:37 »
JODU! Det är riktigt så man kan se din drömanläggning framför sig. Vid -43 graders kyla kör du med en framledningstemperatur på 23 grader vilket räcker för att hålla inomhustemperaturen vid 22 grader. Pumpen startar en gång i veckan och går då 26 sekunder. Men eftersom den levererar 3 MW så räcker det. Visserligen är det ökenlandskap i en radie på 3 mil runt borrhålet eftersom den extrema pumpen och det extrama borrhålet suger upp värme från berget så till den milda grad att temperaturen i de översta 40 metrarna i berget konstant ligger på 36 grader, oavsett utomhustemperatur. Botten på hålet når nästan jordens kärna så det sker en rejäl uppvärmning i omgivningen!. Flyttfåglarna flyttar hem till din gård på vintern i stället för till södra Europa.
Varmvattenberedaren är väl på 180 kubik och eftersom du är en frikostig herre så värmer du även det lokala badhusets varmvatten (snällt tycker kommunen).
Enda problemet som du egentligen har med din anläggning är väl att din fru tycker det är lite kämpigt att damtorka radiatorerna eftersom hon då måste använda en hjullastare med tillkopplat sopaggregat för att klara av att damma dem på under 8 dagar (men hon måste ändå köra 10 timmar om dagen).
"Men, men" säger Bertil "det är smällar man får ta när man ska vara VÄRST". Också lutar du dig tillbaka och kollar på pumpens display som består av 6 stycken 32 tums LCD skärmar uppsatta i en halvcirkel runt din fåtölj av finaste läder.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2005, 16:25:50 »
Är du sur?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2005, 16:43:14 »
Rippe
Du mÃ¥ste blandat ihop nÃ¥t  ;)  du tänker pÃ¥ en begagnad nukleärdriven ubÃ¥t som ligger i Murmansk. Jag har lagt in pris pÃ¥ den ligger högst.... kärnbränslet ska räcka för hela byn här i 139 Ã¥r... ja ska in i fjärrvärmebranschen..
Sen räknar jag med att allt blir självlysande sÃ¥ jag kan ta pröjs för utebelysning ocksÃ¥.   *hehe*
Jag kommer att bli störtrik flyttar till Subtropiska trakter för pengarna...
Oooppps dÃ¥ mÃ¥ste jag köpa kyla för mycket mera stÃ¥lar än det kostar att värma här, för värme tycker jag inte om  >:(  ja 22 grader kan det väl fÃ¥ va...

Ang värmepumpar... jag har en helt vanlig standardinstallation (enklast möjligt), storlek enligt offert för 5 Ã¥r sen.... 103.000:-  (prutade inget) helt utan egen arbetsinsats (bla diskbrÃ¥ck) av mig själv.
Huset renoverat 1953, alla radiatorer original, alla värmeledningar original (ska hålla i 50 år till) fönstren 50 år... har dock tilläggsisolerat en del passade på vid takbyte och fasadbyte..
men väntar med spänning på ubåten....
Finns det nÃ¥n som inte har en standardinstallation  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2005, 16:55:20 »
Jag vet inte riktigt....standardinstallation, i mitt fall så har jag ju ett st värmepump från Thermia, kombinerat med vv-beredare från Thermia åsså en FLM30 från Nibe, låter ju inte riktigt som standard, men det är klart...allt är ju off the shelf.... Sc:,h
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Fabriksinställningarna...
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2005, 09:41:18 »
Är du sur?

Absolut INTE. Tycker bara det var kul att skoja lite. Och Bertil är en erfarnen man med mycket VP i blodet så han kan man skoja med.

Sedan kan jag väl erkänna att jag ibland retar mig på den hetsjakt som ibland tenderar att vilja uppstå mot alla som råkar få några timmar TS på sin VP-anläggning. Men det får man ta.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!