Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 augusti 2013, 23:25:19 »

Ett ytterligare sätt att kunna sänka framledningen är att montera elementfläktar under någon eller några radiatorer. Det är betydligt billigare än att köpa och montera fläktkonvektorer men det förbättrar effekten på radiatorerna en hel del.
 
Skrivet av: Bajotaz
« skrivet: 11 augusti 2013, 11:31:57 »

Tackar så mycket båda två  tummenupp
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 augusti 2013, 09:01:50 »

En dubbel panelradiator ger 686 W vid DT30 och en meter sektionsradiator med höjden 440 ger ca 400 W vid DT30.
Det blir då ca 56 W/m2 i vardagsrum och 46 W/m2 i sovrummet.
Om jag rundar av till ca 50 W/m2 i hela huset? så kan det räcka hyfsat, grejen för dig blir att trimma in flödena så att du får ut max effekt från varje radiator.
Skrivet av: Mekaniker
« skrivet: 11 augusti 2013, 07:23:14 »

Jo jag har en shunt, dock så vet jag inga temperaturer då den bara har en gradering på 0 till 10.
Alla element har termostat som är inställda på 60-70% öppen, dom som är graderad 1-3 har jag på ca 2,5 och dom som är graderad till 5 har jag på 3 till 4.
När det är -20 ute så står shunten runt 7-8 vid ca 70gr panntemp, och har då en inne temp på 23gr uppe och 21-22gr nere.

tex i vardagsrummet på ca 20m2 så har jag ett element på ca 140x60 (dubbelt) och ett på ca 100x45 (fläns),
eller i ett sovrum på ca 15m2 så är det bara ett 140x60 (dubbelt) .. räcker det?

Om radiatorerna är utan "kylflänsar" så är det billigare att byta radiatorer än att bygga fläktkonvektorer...
Rördimensionen i värmesystemet räcker antagligen till
Jag bytte alla radiatorer i nedre våningen till så stora som det gick och fick en sänkning på ung 10 °C vid motsvarande utetemperatur föregående år
Skrivet av: Bajotaz
« skrivet: 11 augusti 2013, 00:15:36 »

Jo jag har en shunt, dock så vet jag inga temperaturer då den bara har en gradering på 0 till 10.
Alla element har termostat som är inställda på 60-70% öppen, dom som är graderad 1-3 har jag på ca 2,5 och dom som är graderad till 5 har jag på 3 till 4.
När det är -20 ute så står shunten runt 7-8 vid ca 70gr panntemp, och har då en inne temp på 23gr uppe och 21-22gr nere.

tex i vardagsrummet på ca 20m2 så har jag ett element på ca 140x60 (dubbelt) och ett på ca 100x45 (fläns),
eller i ett sovrum på ca 15m2 så är det bara ett 140x60 (dubbelt) .. räcker det?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 augusti 2013, 19:45:24 »

Hej!
Har du koll på vilken temp du brukar behöva shunta fram då det är kallt ute, och stryper du med termostater då?
När du värmer med värmepump så har man termostaterna fullt öppna och låter värmepumpen styra innetemp, så det skiljer lite från hur man reglerar värmen med en olje/pelletspanna.
Har du högtempsystem så finns lite olika sätt att fixa till det, fläktkonvektorer är väl det sista man vill ta till eftersom de brusar och är dyra i inköp.
Det smidigaste (om man är lite händig) är att ta bort de minsta radiatorerna, flytta runt de lite större samt anskaffa några fetare radiatorer dit där de satt. Det behöver inte bli så dyrt.
Skrivet av: Bajotaz
« skrivet: 10 augusti 2013, 16:48:46 »

Tjohoo.

Jag har ett hus på 198m2 delat på två våningar, byggt 1963 med oljepanna.
Sedan 1999 så har jag kört med pellets på en Albin vedpanna från 1983. (inställt på 65 till 85 grader)
Och nu till mina frågeställningar...

Eftersom huset byggdes med oljepanna så är väl elementen dimensionerade efter 80gr ut och 60gr in (??) dvs högtemp system.
Om jag då installerar en VP med lågtemp typ 40-50gr måste jag då komplettera med fläktkonvektorer i alla rum för att få till ett bra lågtemp system??

Jag hade tänkt mig att köra värmepumpen tills att elpatronen nästan slår till och då gå över till pellets.
Jag har fått offerter på Daikin och Mitsubishi, båda lågtemp och runt 90.000kr inkl inkloppling av pellets anläggningen som backup om det blir riktigt kallt.
Enl säljarna så klarar Daikin och Mitsubishi ner till ca -20, stämmer det?

Några tankar och förslag mottages tacksamt..??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!